Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- تکمیل 1250 طرح از 1900 طرح نیمه تمام استان خراسان رضوی گرهی بود که با همت و دوراندیشی دولت تدبیر و امید گشوده شد.

انبوه پروژه های نیمه تمام که از هر دوره، از دولتی به دولت دیگر به میراث می رسد از جمله گره هایی است که سرعت اجرای پروژه ها را کند و پیشرفت را دشوار می کند.
دشواری این امر زمانی بیشتر می شود که منابع اعتباری لازم برای تکمیل آن ها در اختیار نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت یازدهم که سال 92 کار خود را آغاز کرد با انبوهی از مسائل و معضلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مالی و عمرانی مواجه بود و اما با تدبیر و همتی بزرگ این مسائل را یکی یکی حل و فصل کرد.
در این میان سه هزار طرح نیمه تمام عمرانی برجای مانده از قبل که بسیاری از آنها در مراحل اولیه عملیات اجرایی بود و نیاز به 400 هزار میلیارد تومان داشت چالش جدی می نمود.
پروژه هایی که در گوشه و کنار کشور پراکنده بود و تکمیل و اتمام آنها و تامین منابع اعتباری مورد نیاز از جمله مسائل جدی دولت یازدهم بود.
بطوریکه خراسان رضوی در سال 92 یک هزار و 900 پروژه عمرانی داشت که برخی هنوز در ابتدای عملیات اجرایی بود و برخی نیز با گذشت 15 ، 16 سال از آغاز آنها هنوز به سرانجام نرسیده بود.
این در حالی بود که دولت با تنگناهای مالی شدید و تحریم ها و مشکلات عدیده اقتصادی، سیاسی مواجه بود و انجام این پروژه ها در این شرایط بسیار دشوار می نمود به گونه ای که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی اعلام کرده بود تکمیل پروژه های نیمه تمام استان با توجه به وضعیت منابع اعتباری 10 سال زمان می برد.
رضا جمشیدی متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه  های نیمه تمام استان را در آن زمان 59 درصد اعلام کرده بود.
اما امروز بعد از گذشت بیش از چهار سال عمده این پروژه ها به انجام رسیده و استاندار خراسان رضوی اواخر پارسال اعلام کرد: حدود یک هزار و 300 پروژه نیمه تمام به جامانده از قبل در دولت یازدهم تکمیل و بهره برداری شد.
علیرضا رشیدیان افزود: در مجموع حدود یک هزار و 900 پروژه عمرانی نیمه تمام از دولت دهم در این استان مانده بود که با برنامه ریزی های انجام شده بسیاری از آنها تکمیل و مردم از مزایای آن ها بهره مند شده اند.
پروژه های نیمه تمام که زمانی معضل دولت و کشور محسوب می شد امروز در سایه تدبیر و مدیریت صحیح امور به سرانجام خوبی رسیده است.
دولت یازدهم دریافت که رویکرد افزایش پروژه های نیمه تمام به نفع مردم و کشور نیست و باید پروژه های موجود که سرمایه های کشور در آن معطل مانده به سرانجام و بهره برداری برسد از این رو در تعریف پروژه جدید سخت گرفت.
این سخت گیری تا حدی بود که استان ها از تعریف و اجرای پروژه جدید منع شدند و جز در مواردی که طرح ها و پروژه هایی که برای خدمت رسانی به مردم ضرورت داشت طرح جدید به سهولت معرفی یا تایید و اجرایی نشد و هنوز هم تاکید بر این امر است.
حتی در سفرهای استانی دولت به مناطق مختلف به جای وعده های بی حساب و کتاب تمرکز بر تکمیل پروژه های نیمه تمام بود از این رو دولت در سفر به خراسان رضوی هم بر این اساس بسیاری از 131 مصوبه با 794 پروژه عمده را به پروژه های نیمه تمام باقیمانده از قبل اختصاص داد.
در سایه این سیاست و تلاش های انجام شده برای بهره وری بیشتر از همان منابع محدود موجود و استفاده از ظرفیت های موجود بویژه ظرفیت بخش خصوصی، امروز علاوه بر آنکه عمده پروژه های نیمه تمام به انجام رسیده، حجم قابل توجهی از طرح های عمرانی ، توسعه و خدماتی در خراسان رضوی هم اجرا و تکمیل شده است.

* تکمیل 68 درصد طرح های نیمه تمام خراسان رضوی
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هشت هزار پروژه عمرانی شامل پروژه های نیمه تمام بر جای مانده از قبل و طرح های جدید با هزینه 100 هزار میلیارد ریال در این استان به انجام رسیده که پروژه های نیمه تمام بخشی از طرح های اجرا شده است و در کنار آن حجم قابل توجهی طرح ها و پروژه های جدید نیز به تناسب نیاز و شرایط هر منطقه برنامه ریزی و اجرا شده است.
مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد پروژه های نیمه تمام عمرانی -احداثی این استان در سال 92 بیش از یک هزار و 850 پروژه بود که تکمیل آنها دست کم به 28 هزار میلیارد ریال اعتبار اولیه نیاز داشت.
مهدی سالیانی افزود: امروز 68 درصد از این تعداد پروژه تکمیل و به انجام رسیده است.
وی اظهار کرد: 850 پروژه نیمه تمام طی سال های 93 و 94 به انجام رسیده و حدود 400 پروژه دیگر هم در سال گذشته تکمیل شده است.

* تامین 17 هزار میلیارد ریال از 27 هزار میلیارد ریال نیاز پروژه های نیمه تمام
سالیانی با بیان اینکه دولت طی این سال ها تنگناهای مالی بسیار داشت گفت: با این حال تلاش شد پروژه های استان متوقف نشود.
وی افزود: در سال 93 برای پروژه های عمرانی نیمه تمام استان در مجموع 6 هزار و 660 میلیارد ریال تخصیص داده شد که در سال 94 با شدت یافتن مشکلات و محدودیت های مالی دولت این رقم به سه هزار و 340 میلیارد ریال کاهش یافت.
وی اظهار کرد: در سال گذشته هم این رقم معادل چهار هزار و 380 میلیارد ریال بود.
وی گفت: اعتبارات مصوب امسال برای حوزه عمرانی استان هم 13 هزار و 390 میلیارد ریال است که تاکنون 2 هزار و 670 میلیارد ریال تخصیص یافته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش دارد.
مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی افزود: در مجموع طی چهار سال گذشته از 44 هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی مصوب معادل 17 هزار و 50 میلیارد ریال برای تکمیل پروژه های نیمه تمام تخصیص یافته است.
وی اظهار کرد: از نیاز 27 هزار میلیارد ریالی که در سال 92 برای تکمیل پروژه های نیمه تمام برآورد شده بود تا کنون 17 هزار میلیارد ریال تامین شده است.
وی گفت: امسال برای تکمیل مابقی پروژه های نیمه تمام که حدود 530 پروژه است برنامه ریزی و هدف گذاری شده اما در کنار آن امسال 668 پروژه جدید دارای اولویت هم تعریف و به اجرا درآمده که به صورت توامان پیگیری و انجام می شود.
سالیانی افزود: تاکنون متوسط تخصیص منابع عمرانی طی سال جاری 20 درصد بوده است.
وی اظهار کرد: پروژه های نیمه تمام باقی مانده اولویت بندی شده و برخی که از اولویت چندانی برخوردار نیست از لیست برنامه اجرایی امسال خارج شده است.
وی گفت: ترجیح بر آن است منابع مالی در طرح و پروژه هایی هزینه شود که مردم سریعتر از مزایای آن بهره مند شوند.
به گفته وی تاکنون بیش از یک هزار و 250 پروژه نیمه تمام در این استان تکمیل شده که در میان آنها طرح های بزرگ و مهمی وجود دارد که با بهره برداری از آنها مردم از خدمات مطلوب در حوزه های مربوطه اعم از بهداشتی، آب، گاز و امثال آن بهره مند شده اند و شاخص های استان هم به تناسب ارتقا یافته است.

* افزوده شدن 2 هزار تخت به ظرفیت تخت های بیمارستانی استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این زمینه گفت: از جمله این طرح ها پروژه های بهداشتی، درمانی، آب، گاز و راه بود که اجرای آنها تاثیر قابل توجه در حوزه های مربوطه داشت.
محمد مقدوری افزود: در حوزه بهداشت، تکمیل چند بیمارستان نیمه تمام در مشهد و شهرستان های استان که مردم مدت ها چشم انتظار تکمیل آن بودند بسیار اهمیت داشت.
وی اظهار کرد: اجرای طرح های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم منجر به افزوده شدن بیش از 2 هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت استان شد.
وی گفت: در این راستا بیش از یک هزار تخت بیمارستانی در مشهد بهره برداری شد.
مقدوری افزود: تکمیل بیمارستان 610 تختخوابی امام رضا (ع) به عنوان بزرگترین پروژه ملی بیمارستانی شرق کشور و پیشرفته ترین مرکز درمانی مشهد از جمله طرح های بزرگ و مهم بیمارستانی در این شهر بود که سال گذشته به انجام رسید.
وی، تکمیل بیمارستان تخصصی 200 تختخوابی کودکان اکبر در مشهد، بیمارستان 64 تختخوابی فریمان، سه بیمارستان 32 تختخوابی در شهرستان های، خلیل آباد، رشتخوار و مه ولات و بیمارستان 200 تختخوابی گناباد و حشمتیه سبزوار را از طرح های نیمه تمامی دانست که در این مدت تکمیل و به بهره برداری رسید.
وی طرح توسعه بیمارستان 32 تختخوابی درگز را هم از پروژه های نیمه تمام دانست که تکمیل شده و به کمک ارتقای شاخص های توسعه ای استان در حوزه درمانی آمد.
وی اظهار کرد: پروژه های درمانی به انجام رسیده در مشهد منجر به ارتقای شاخص تخت های بیمارستانی شده و کسری 2 هزار تخت بیمارستانی این شهر امروز در سایه این تلاش ها به یک هزار تخت رسیده است.
طرحهای نیمه تمامی که طی این مدت در حوزه فاضلاب به انجام رسیده هم نمودی دیگر از تدبیر دولت در بهره وری و بهره برداری مطلوب از منابع اعتباری محدود در اختیار بوده است بطوریکه به گفته استاندار خراسان رضوی با تکمیل و افتتاح تصفیه خانه های فاضلاب خین عرب و التیمور در مشهد ظرفیت تصفیه فاضلاب از 100 هزار متر مکعب در شبانه روز به 263 هزار متر مکعب در این مدت افزایش یافت.
علیرضا رشیدیان گفت: این پروژه ها در ابتدای دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی اندک و کمتر از 20 درصد داشت.
وی افزود: علاوه بر آن احداث تصفیه خانه های سپتاژ و چرم شهر مشهد هم با اختصاص 440 میلیارد ریال از محل اعتبارات ساماندهی فاضلاب جاری در کشف رود طی این مدت انجام شد که کمک بسیار به کاهش آلودگی این منبع در شهر نمود.
وی اظهار کرد: از سویی در این راستا با همکاری همه دستگاه های ذیربط آزادسازی بیش از یک هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی حریم کشف رود که با فاضلاب آبیاری می شد از جمله اقدامات مهمی است که سال ها به عنوان چالش و معضل این شهر محسوب می شد.

* سدها و طرح های ویژه پایداری منابع آب شهری
استاندار خراسان رضوی گفت: عمده پروژه های مهم نیمه تمام در جریان سفر هیات دولت یازدهم به این استان در قالب مصوبات سفر به تصویب رسید و برای تکمیل و انجام آنها برنامه ریزی شد.
وی افزود: بخشی از مهمترین آنها پروژه های حوزه آب استان بود که در این راستا تکمیل و بهره برداری سه سد و تکمیل خط انتقال آنها به ویژه برای مشهد بود.
وی اظهار کرد: تکمیل سه سد در نیشابور، درگز و کلات و نیز خط انتقال آب سد ارداک به مشهد که بخشی از منابع آب مشهد را به ویژه در فصول گرم سال و هنگام اوج مسافر تامین می کند از اهمیت بسیار برخوردار بود.
رشیدیان گفت: حجم مخازن ذخیره آب شهری مشهد در این چند سال در نتیجه تلاش های صورت گرفته و تکمیل پروژه های این حوزه 120 درصد افزایش داشته و طول شبکه توزیع آب شهری 23 درصد و خطوط انتقال آب شهری هم 21 درصد افزایش نشان می دهد.

* تکمیل و اتمام عملیات گازرسانی به 549 روستا و سه شهر خراسان رضوی
تکمیل و توسعه پروژه های نیمه تمام گازرسانی نیز از دیگر اقدامات شاخص دولت یازدهم در این استان بود که در این راستا به گفته مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی ضریب نفوذ گاز در مناطق شهری با تکمیل سه شهر باقیمانده به حدود 100 درصد رسید.
حمید رضا فانی افزود: در این مدت در حوزه روستایی هم ضریب نفوذ گاز از 56 درصد در سال 92 به 75 درصد در آخر سال 95 افزایش یافت.
وی اظهار کرد: در مدت مزبور عملیات اجرایی گازرسانی به 549 روستای استان به انجام رسید و در انتهای سال گذشته تعداد روستاهای گازرسانی شده استان به 1510 روستا رسید.
وی گفت : تا پایان سال 97 ضریب نفوذ گاز در مناطق روستایی استان به 90 درصد خواهد رسید.

* اتمام طرح های نیمه تمام با محوریت روستاها
بخشی از طرح های نیمه تمام در حوزه اجرای طرح های هادی بود که به گفته مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی اجرای طرح های هادی روستایی در دولت یازدهم رشد 83 درصدی دارد.
سالیانی افزود: در حوزه راه روستایی هم اقدامات خوبی برای تکمیل و انجام طرح های نیمه تمام انجام شد و 10.5 درصد به طول راه های آسفالته روستایی استان افزوده گردید.
وی اظهار کرد: اینک هفت هزار و 247 کیلومتر راه روستایی این استان آسفالته است.
وی تعداد روستاهای دارای شبکه آب بهداشتی را هم قابل توجه دانست و گفت: طی این مدت پروژه های آبرسانی به 142 روستا تکمیل شد که بر این اساس امروز 2 هزار و 451 روستای استان از آب شرب بهداشتی برخوردارند.
سالیانی افزود: بخشی از پروژه های نیمه تمام هم در حوزه مدرسه سازی و مدارس روستایی بود که در این راستا با انجام و تکمیل طرح های نیمه تمام و بخشی از طرح هایی که در این دولت اجرایی شد شاهد رشد 12 درصدی در تعداد کلاس های درس و مدارس روستایی هستیم.
وی اظهار کرد: تعداد کلاس های درس روستایی از یک هزار و 728 کلاس در سال 92 به 16 هزار کلاس افزایش یافته است.

* بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی برای کمک به دولت در تکمیل طرح های عمرانی استان
پروژه های یاد شده بخشی از مهمترین پروژه های نیمه تمام تکمیل شده است اما هنوز بخشی دیگر از آنها باقیمانده و معطل اعتبار است.
در این راستا طی 2 سال اخیر بر اساس دستورالعمل ماده 27 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تلاش شد برای تکمیل بخشی از طرح های نیمه تمام ، مواردی که شرایط واگذاری به بخش غیردولتی را دارد به این شیوه به انجام برسد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: اوایل امسال، 159 پروژه ‌نیمه تمام قابل واگذاری به بخش غیردولتی در این استان شناسایی شد.
رضا جمشیدی افزود: به دلیل وجود پروژه ‌های بسیاری که از قبل باقی مانده و تکمیل آنها با توجه به محدودیت منابع اعتباری در کوتاه ‌مدت برای دولت مقدور نبود، تصمیم بر آن شدکه پروژه ‌های نیمه‌ تمام یا آماده بهره برداری دارای توجیه به بخش غیردولتی واگذار شود.
مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام طرح های تولیدی، توسعه ای، خدماتی و اشتغالزا به ویژه در چهار فصل برق، آب و فاضلاب، راه و گاز مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: برای این منظور تلاش شد در تکمیل این طرح ها توان و ظرفیت بخش خصوصی به کمک آید و تعدادی از طرح ها به متقاضیان واگذار شد.
وی اظهار کرد: هم اکنون در حوزه برق پروژه بخار نیروگاه فردوسی مشهد، نیروگاه راشد تربت حیدریه، ابن یمین سبزوار، شمس سرخس و نیروگاه بادی نشتیفان خواف با ظرفیت 2 هزار و 100مگاوات برق به بخش خصوصی واگذار شده است.
سالیانی گفت: در زمینه پروژه های بخش آب و فاضلاب نیز طرح های تصفیه خانه فاضلاب شهرهای گلبهار، سبزوار، کاشمر و تصفیه خانه های محلی فاضلاب در حاشیه مشهد از دیگر طرح هایی است که با مجموع سرمایه گذاری سه هزار و 200 میلیارد ریالی بخش خصوصی در دست انجام است.
وی افزود: در حوزه راه نیز 2 اجرای پروژه مهم آزادراه مشهد – چناران – قوچان با مشارکت 70 درصدی بخش خصوصی و آستان قدس رضوی و سهم 30 درصدی وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است.
وی پروژه دیگر را باند دوم جاده تربت حیدریه – خواف دانست و اظهار کرد: این پروژه هم با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی در حال اجراست.
سالیانی طرح مهم نیمه تمام در حوزه گاز را هم که با مشارکت بخش خصوصی پیگیری می شود خط انتقال گاز به معادن سنگان خواف ذکر کرد و گفت: این پروژه ها دارای توجیه اقتصادی و ظرفیت مشارکت بخش خصوصی بوده و با اقبال سرمایه گذاران مواجه شده است و هم اکنون از پیشرفت خوبی نیز برخوردار هستند.
وی افزود: تلاش و هدف گذاری بر آن است که مابقی پروژه های نیمه تمام نیز طی پنج سال آتی به انجام برسد و مردم از منابع و مزایای آن بهره مند شده و تاثیر آن در بخش های مختلف اشتغال، آبادانی و عمران استان محسوس باشد.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۱۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید نماینده عالی دولت در خراسان رضوی از پروژه کنترل آب‌های مازاد مرزی

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی دوشنبه ۳ اردیبهشت طی سفر سرزده خود به شهرستان درگز از پروژه کنترل آب‌های مازاد مرزی بازدید به عمل آورد و در جریان آخرین وضعیت این طرح کلان قرار گرفت.

بازدید از سد درونگر، بازدید از بند انحرافی و تونل زنگلانلو، بازدید از رودخانه‌های ایده لیک و لائین، بازدید از کارگاه احداث تونل مکانیزه سامانه انتقال آب از منابع آب مرزی و بازدید از کارخانه سگمنت و پورتال خروجی تونل؛ بخشی از برنامه‌های نماینده عالی دولت طی این سفر سرزده بود.

دیگر خبرها

  • کاهش حوادث کار در خراسان رضوی
  • پروژه‌های نیمه تمام راهسازی دشتستان تکمیل می شوند
  • ۵۶ پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار
  • اجرای ۷۵ درصد از طرحهای های مصوب سفر استانداربه منطقه آزاد ماکو
  • بازدید نماینده عالی دولت در خراسان رضوی از پروژه کنترل آب‌های مازاد مرزی
  • اختصاص ۳۵۰۰میلیارد ریال از محل مولدسازی به پروژه‌های ورزشی اردبیل
  • اجرای ۸۰ پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • تکمیل طرح های نیمه تمام حوزه درمان درجنوب شرق تهران در اولویت است
  • تکمیل ۱۶ مدرسه نیمه تمام فضای آموزشی درسطح شهر ستان مرندو یامچی
  • بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه تمام ساری و میاندورود