Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-03@22:53:35 GMT

سنت شکنی «شی جین‌پینگ» در هیئت رهبری چین

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۲۵۱۷

با پایان کنگره یک هفته‌ای حزب کمونیست چین، ۲۰۴ عضو کمیته مرکزی این حزب و ۱۷۲ نماینده‌ی حزبی، چنان که انتظار آن می‌رفت، در نخستین نشست خود رئیس دولت، شی جین‌پینگ را به دبیرکلی حزب انتخاب کردند. این خبر را خبرگزاری رسمی چین ژینهوا اعلام کرده است.

سنت‌شکنی شی در حزب

در پی این انتخاب، رهبر ۶۴ ساله حزب، هفت عضو کمیته دایم هیأت سیاسی را منصوب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کمیته دایم از قدرت و اختیارات گسترده‌ای برخوردار است.

از اعضای گذشته این کمیته فقط شی و نخست‌وزیر لی ککیانگ هستند که در این کانون قدرت ابقا شده‌اند و بقیه اعضا جدید هستند.

دیگر اعضای انتصابی این محفل قدرت عبارتند از: «لی ژانشو» فرد مورد اعتماد شی و رئیس اداره کل کمیته مرکزی، «هان ژنگ» رئیس حزب منطقه شانگهای، «وانگ یانگ» معاون نخست‌وزیر، «وانگ هونینگ» نظرپرداز اصلی حزب کمونیست و «ژائو لیی» رئیس تشکیلات حزب که مأموریت مبارزه با فساد بر عهده اوست.

اعضای جدید کمیته دایم همگی پیرتر از آن هستند که بتوانند پنج سال دیگر مقام رهبری حزب را به ارث ببرند. بدین گونه است که شی سنتی را که از زمان اصلاح‌گر بزرگ دنگ شیائوپینگ در مورد مرز سنی اعضای این کمیته رایج بوده، شکسته است.

اینکه جانشین آینده حزب در پرده‌ای از ابهام است، یکبار دیگر به این گمانه‌زنی دامن زده است که او قصد دارد برای سومین بار در مقام خود ابقا شود. این امکان در سمت‌های رئیس حزب و فرمانده کل قوا امکان‌پذیر است، اما برای مقام ریاست جمهوری صدق نمی‌کند، هرچند که این مقام بیشتر تشریفاتی است.

یک روز پیش (سه‌شنبه ۲۴ اکتبر) ۲۳۰۰ نماینده حزبی حاضر در کنگره ملی حزب کمونیست چین تصویب کردند که «اندیشه‌های شی جین‌پینگ برای عصر جدید سوسیالیسم چینی» به عنوان «طرح عملی» در مرامنامه‌حزب وارد و ثبت شود. بدین گونه شی در یک مرتبه‌ی تاریخی با بنیانگذار چین کمونیست، مائو تسه تونگ، قرار گرفته است.

از این پس این شی جین‌پینگ است که در آینده در تمام عرصه‌های سیاسی تصمیم آخر را خواهد گرفت. از نظر کارشناسان، ثبت «اندیشه‌های شی» در مرامنامه بدین معناست که حتا پس از پایان دوره‌ی پنج‌ساله او همواره در عالی‌ترین جایگاه سیاسی خواهد ایستاد.

گسترش حوزه قدرت

در حالی که رئیس حزب، شی جین‌پینگ، در حوزه سیاست خارجی به دنبال «رؤیای چینی» و «خیزش بزرگ» اقتصادی و نظامی چین در سطح جهانی است، هم‌زمان او در حوزه سیاست داخلی با «شیوه رهبری جمعی» واع گفته و با تمرکز قدرت در دست خود، خواستار اطاعت و نظم از دیگران است.

اگرچه شی با اعلام جنگ علیه فساد مالی میان مردم کشورش محبوبیت کسب کرده است، اما مبارزه‌ی این رهبر حزب کمونیست علیه فساد مالی، فقط متوجه مسئولان فاسد حزبی نیست، بلکه او این اهرم را علیه رقبای سیاسی خود نیز به کار گرفته تا بر قدرت فردی خود بیفزاید.

سه دهه پس از آغاز اصلاحات اقتصادی در چین، شی جین‌پینگ با «اندیشه‌های راهبر» خود می‌کوشد به نقش دولت در هدایت اقتصاد بیفزاید.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۲۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سی‌اُمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضایی به استان هرمزگان سفر می‌کند.   رئیس دستگاه قضا و سایر مسئولان عالی قضایی در جریان این سفر، برنامه‌هایی را در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان هرمزگان، ترتیب خواهند داد.   در جریان این سفر، نسبت به رفع مشکلِ مُزمن اهالی یکی از مناطق استان هرمزگان که بیش از نیم قرن استمرار داشته است، اقداماتی با حضور رئیس قوه قضاییه صورت خواهد گرفت.   برگزاری نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان و دست‌اندرکاران مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور از دیگر برنامه‌های سفر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان است.    شایان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به صورت رسمی و در صدر هیئت‌عالی قضایی به استان‌های ایلام، قزوین، خوزستان، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمان، اردبیل و بوشهر سفر کرده است.   ریاست دستگاه قضا در دوره جدید علاوه بر سفر‌های رسمی استانی که به همراه هیئت عالی قضایی انجام می‌شود، سفر‌هایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده است؛ استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان رضوی (۲ مرتبه)، خراسان شمالی، مازندران، فارس و گلستان نیز استان‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه طی مدت اخیر بدون انجام تشریفات و بصورت غیررسمی به آن مناطق سفر کرده است.   نقطه اشتراک تمام سفر‌های استانی رئیس عدلیه در دوره جدید -اعم از سفر‌های رسمی همراه با هیئت عالی قضایی و سفر‌های غیررسمی و بدون تشریفات- انجام ملاقات‌ها و دیدار‌های مستقیم و بلاواسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها و همچنین اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در قبال چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

دیگر خبرها

  • مسن‌ترین بازیکن لیگ برای طلسم‌شکنی برگشت
  • جنبش دانشجویی آمریکا، بن بست «بایدن» و انحصار شکنی «نسل z»
  • لزوم استفاده مسئولان از ظرفیت دانشگاهیان/ نمایشگاه حمل‌ونقل حاصل اجرای فرامین رهبری است
  • فعالیت ۳۵ دفتر تقریب مذاهب در دفاتر تلفیقی دانشگاه آزاد
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان 
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان
  • رئیس تبلیغات اسلامی جغتای معرفی شد
  • تأیید خبر برکناری مدیرعامل استقلال از سوی رئیس هیئت مدیره
  • معرفی رئیس تبلیغات اسلامی جغتای
  • جزئیات سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان