Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-02@23:29:15 GMT

چرا شپش در مدارس بالا شهر تهران بیشتر است؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۳۹۷۵

صراط: ماجرای ابتلا به شپش که معمولا در مناطق محروم شایع است، شیوع آن در میان جامعه مرفه بالاشهرنشین عجیب است.

به گزارش فرهیختگان؛ خبر شیوع شپش در دبستان‌های مناطق شمال شهر تهران به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. ماجرای ابتلا به شپش که معمولا در مناطق محروم شایع است، شیوع آن در میان جامعه مرفه بالاشهرنشین عجیب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی صفحه‌های منتشر‌کننده مدعی بودند که این بیماری به دلیل شپش سگ‌هایی است که توسط این خانواده‌ها نگهداری می‌شود؛ سگ‌هایی که در کنار کودکان دبستانی بزرگ می‌شوند.  شپش از کجا می‌آید؟

شپش حشره‌ای است که به دنبال تماس‌های نزدیک بین‌فردی یا هنگامی که افراد خانواده در فصل زمستان برای تامین گرما لباس‌های بیشتری می‌پوشند و به صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند، از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. شپش برای جامعه یا طبقه اجتماعی خاصی نیست و تمام افراد جامعه را (به‌خصوص در اپیدمی‌ها) مبتلا می‌کند.

شپش پوست را می‌گزد و خون را خورده و ایجاد خارش و سوزش می‌کند، به دنبال خاراندن پوست عوارض گوناگونی مانند زرد زخم ایجاد می‌شود. شپش حشره‌ای کوچک، بدون بال و خونخوار است و می‌تواند سر، تن و ناحیه جنسی را در انسان آلوده کند. تخم شپش رشک نام دارد و بیضی‌شکل و سفید‌رنگ و به اندازه ته‌سنجاق است و بر حسب نوع به مو و درز لباس‌ها می‌چسبد.

شپش سر و تخم‌های آن معمولا در لابه‌لای موها و روی پوست سر به‌خصوص در نواحی پشت گوش و پس سر دیده می‌شود اما در شرایط آلودگی شدید در تمام پوست سر و حتی محاسن و دیگر بخش‌های مودار بدن ممکن است دیده شود. رنگ شپش سر سفید خاکستری است. شپش خود را محکم به تارمو می‌چسباند و به خونخواری ادامه می‌دهد. شپش سر به ندرت به مناطق کم موی بدن مهاجرت می‌کند اما هرگز در ابرو و پلک تخم‌گذاری نمی‌کند. این شپش تخمش (رشک) را در ناحیه قاعده ساقه مو در محل خروج ساقه مو از فولیکول می‌چسباند.

پیشگیری و درمان

انتقال شپش سر عمدتا در اثر تماس با اشیای آلوده نظیر حوله، شانه، کلاه، روسری، متکا، لباس‌های خواب و... است که به‌طور مشترک استفاده می‌شوند. شپش می‌تواند به وسیله صندلی‌های سالن‌های اجتماعات، کلاس‌ها، وسایل نقلیه عمومی و کمدهای لباس حمام‌های عمومی و استخرها نیز منتقل شود. شپش سر ممکن است با شوره و پوسته‌ریزی اشتباه گرفته شود، به همین خاطر پیشنهاد می‌شود در صورت خارش شدید مو به پزشک یا درمانگر مراجعه شود.

خارش شدید پوست به‌علت تلقیح ماده بزاقی و مواد دفعی شپش به زیر پوست، بروز عفونت‌های ثانویه باکتریال به‌دنبال خاراندن زیاد پوست مثل زرد زخم و از همه بدتر کلافگی و خستگی و بی‌خوابی به دنبال خارش زیاد از عوارض این بیماری است.

شست‌وشوی مرتب سر با صابون و شامپو و آب گرم تعداد شپش‌های بالغ را کاهش می‌دهد. فرآورده پرمترین یک درصد به‌عنوان داروی انتخابی درمان توصیه می‌شود. این دارو به شکل شامپو، محلول سرشوی، پودر، لوسیون وکرم در بازار موجود است.

برای استفاده از پرمترین ابتدا باید موها را با آب مرطوب و سپس با شامپو یا سرشوی یک‌درصد موها را کاملا آغشته کرد. برای اینکه دارو به کف سر و ساقه موها مالیده و ماساژ داده شود بهتر است از شانه‌های موجود در جعبه استفاده کرد و پس از 10 دقیقه سر و موها را با آب فراوان شست. کوتاه کردن موها برای تسهیل شانه کردن و رشک‌زدایی از تخم شپش بسیار موثر است.

چه کسانی سرشان بیشتر می‌خارد؟

سال 92 و پیش از آن هم اخبار شیوع شپش در مدارس شمال‌شهر تهران منتشر شد. البته مسئولان می‌گویند این شیوع به خاطر سفرهای زیادی است که خانواده‌های این دانش‌آموزان در تابستان می‌روند. در بررسی‌های عمومی شیوع شپش سر در کودکان (سنین مدارس ابتدایی) شایع‌تر است. به‌طور معمول شپش در جوامع فقیر و متراکم شایع‌تر است.

در جوامع چند‌نژادی مشاهده شده که شپش سر در سفید‌پوستان شایع‌تر از سیاه‌پوستان است. از نظر مکانی مدارس به‌ویژه مدارس دخترانه از مکان‌های با پتانسیل بالا در بروز همه‌گیری‌های شپش محسوب می‌شود. کارشناسان بهداشت معتقدند که یکی از دلایل شیوع پدیکلوز یا همان شپش سر، پنهان کردن آن توسط خانواده‌هاست. وقتی اولیا به مسئولان نگویند یا مسئول یک مدرسه از ترس بدنام شدن مدرسه‌اش پنهان‌کاری کند، انگل هم کار خودش را می‌کند. در مقاله‌ای تحت‌عنوان «شیوع شپش سر و عوامل موثر بر آن در دانش‌آموزان مدارس ابتدایی دخترانه مناطق روستایی استان قم» که در سال 92 منتشر شد، شیوع شپش با نداشتن مربی بهداشت در مدرسه، دسترسی ناکافی به خدمات بهداشتی درمانی و رعایت نکردن بهداشت فردی مرتبط بود.

گفتنی است تاکنون مقاله علمی درخصوص شیوع شپش سر در دبستان‌های نقاط مرفه اجتماعی مانند شمال شهر تهران منتشر نشده است؛ عامل پنهانی که ریشه‌یابی شپش در میان پولدارها را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند.

شپش سگی

سال 89 خبر مشاهده شپش در سر یکی از دانش‌آموزان مدارس بالای شهر تهران همه را شگفت‌زده کرد. مادر آن دانش‌آموز معتقد بود که سگ خانگی آنها تنها عامل خارش سر دخترش است.

هومن ملوک، دامپزشک در مورد احتمال ناقل بودن سگ‌ها برای بیماری شپش می‌گوید: «البته سگ‌ها هم دچار بیماری شپش می‌شوند و این احتمال وجود دارد که عامل انتقال این بیماری باشند اما به‌عنوان یک دامپزشک که روزانه با سگ‌هایی که در آپارتمان‌ها نگهداری می‌شوند، سروکار دارم تا حالا با چنین موردی برخورد نکرده‌ام. پژوهشگران آمریکایی در سال 2013 اعلام کردند افرادی که از سگ‌‌های خانگی نگهداری می‌‌کنند به دلیل اینکه اغلب پس از تماس با حیوان دست‌‌های خود را نمی‌‌شویند یا ممکن است این حیوان به رختخواب صاحب خود نیز راه پیدا کند، در بیشتر موارد میکروب‌‌های سگ و حتی شپش به افراد منزل انتقال پیدا می‌کند.

سگ به دو گونه شپش‌ مبتلا می‌شود، شپش مکنده و گزنده؛ شپش سگ علاقه به زندگی در بدن سگ‌ها دارد و شپش انسان علاقه به زندگی در بدن انسان‌ها. با این حال احتمال انتقال شپش سگ به انسان وجود دارد و علت آن تماس بیش از حد با سگ و دیگر حیوانات خانگی و بازی کردن آنها در رختخواب‌های کودکان است.» البته بعضی متخصصان معتقد هستند که شپش سرهای کودکان خانواده‌های مرفه دلایل دیگری هم دارد. مرضیه موذن‌زاده، متخصص پوست و مو معتقد است که این شپش‌ها گاهی ارمغان سفرهای خارجی است.


منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۳۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت کشور از اتباع اشباع شده است

وزیر کشور با بیان اینکه ظرفیت کشور از اتباع اشباع شده است، گفت: بیش از این قادر به پذیرش اتباع نیستیم و همه دستگاه‌ها باید زمینه را برای برگشت این افراد به کشورشان فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد وحیدی در مراسم سپاس معلم و شورای اداری استان تهران که عصر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در اداره کل شهرستان‌های استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: حرکت دنیا بدون جریان علم آموزی معنا ندارد و معلمان موتور حرکت جامعه هستند، همچنین کارگر در مفهوم به معنی تجلی حیات واقعی انسان است و جوامع و انسان‌ها و تاریخ را می‌سازد.

وی تهران را ام‌القرای سیاسی کشور دانست و افزود: به مقداری که استان تهران مهم است شورای اداری استان هم مهم است و جایگاه فوق العاده‌ای دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه سهم تهران در تولید ناخالص داخلی حدود ۲۶ درصد است، ادامه داد: بر این اساس در حدود یک چهارم نرخ رشد در استان تهران محقق می‌شود، همچنین جمعیت تهران به طور رسمی حدود ۱۵ میلیون نفر است که به طور غیررسمی بیشتر نیز عنوان می‌شود و نزدیک به یک پنجم جمعیت کشور را شامل می‌شود.

وحیدی با اشاره به برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند با شاخص‌های امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت بالا، تاکید کرد: انتخابات دور دوم نیز باید به خوبی و با صلابت و امنیت برگزار شودو بیشترین تعداد کاندیداها مربوط به تهران است و همه دستگاه‌ها باید برای مشارکت بالا تلاش کنند.

وی با بیان اینکه موضوع انتخابات اولین برنامه در دست اجرای شورای اداری استان است، ادامه داد: موضوع بعدی که باید مورد توجه باشد، تحقق شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردم است که باید همه دستگاه‌ها به طور جد پیگیری کنند و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برای بالا بردن سطح فناوری استفاده شود.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه مسأله آب در استان مهم است، خاطرنشان کرد: بارندگی‌های خوبی داشتیم اما در عین حال ناترازی‌ها زیاد است و باید صرفه‌جویی را بالا ببریم و الگوهای مصرف را اصلاح کنیم تا بخشی از ناترازی ها درست شود.

وحیدی با اشاره به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به موضوعات فرهنگی تاکید داشتند از این رو همه فرمانداران، شهرداران و دهیاران باید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها تلاش کنند.

وی با بیان اینکه تهران از حیث انضباط اجتماعی باید ممتاز باشد، اضافه کرد: از فراجا بابت کنترل ناهنجاری‌ها قدردانی می‌کنیم و اتحادیه‌ها نیز باید مراقبت کنند که در حوزه مرتبط با کارشان ناهنجاری اتفاق نیفتد و در مواردی که رعایت نشود قوه قضائیه ورود خواهد کرد.

وزیر کشور در رابطه با موضوع اتباع تصریح کرد: حضور اتباع در کشور از دو بعد بررسی می‌شود اول از نگاه انسانی و اخلاقی بررسی می‌شود که عده‌ای تحت فشارهایی از طرف قدرتمندان و زورگویان و مستکبران عالم تحت فشار قرار گرفتند و زندگی و جایگاه اجتماعی خود را رها کرده و به کشور ما پناه آوردند.

وحیدی ادامه داد: اما با این وجود ظرفیت کشور ما اشباع شده و بیش از این قادر به پذیرش اتباع بیشتر نیستیم و باید بستر را برای برگشت این افراد فراهم کنیم تا برگردند و کشور خود را آباد کنند.

وی افزود: مسئله دیگر اتباع غیرمجاز است که به هیچ وجه مورد قبول نیستند و هر مجموعه‌ای که این افراد را به طور غیرقانونی به کار بگیرد، تخلف است و اداره کار باید ظرفیت اشتغال قابل قبول را مشخص کند البته بحث افغان‌ستیزی نباید داشته باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه سقف پذیرش اتباع باید مشخص شود، ادامه داد: اتباع مجاز محدود به زمان‌بندی هستند و باید در زمان مقرر به کشور خود بازگردند و این موضوع نباید در کشور ما وضعیتی سازمان نایافته و بی‌سامان داشته باشد از این رو لازم است همه دستگاه‌ها زمینه را برای بازگشت اتباع فراهم کنند.

منبع: فارس

کد خبر 749514

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره خدمات پرینت سه بعدی فلزی در تهران
  • شویگو: روسیه به تسلیحات بیشتر و بهتری برای حفظ سرعت پیشروی‌ها در جنگ نیاز دارد
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • انجام این فعالیت طول عمر را بیشتر می‌کند
  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • ظرفیت کشور از اتباع اشباع شده است
  • بیشترین زندانی غیرعمد در تهران
  • تهران بیشترین زندانی جرایم غیرعمد را دارد
  • تقدیر از معلمان شاهرودی/ برنامه هفته معلم مدرسه محور است
  • تلفات سیل‌ در کنیا از ۱۲۰ تن گذشت