Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@16:00:19 GMT

سريال «گناهکار»؛ معمايي با موضوع قتل

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۴۲۷۵

سريال «گناهکار»؛ معمايي با موضوع قتل

خبرگزاري آريا - هفته نامه کرگدن - اسم نويسندگان، به متن رجوع شود: درباره سريال «گناهکار» که ژانر جنايي- معمايي دارد و جان کلامش اين است: همان قدري امکان وقوع اتفاق هاي جديد در گذشته وجود دارد که در آينده.
اين گناهکار را تبرئه کنيد
رامبد خانلري: قسمت اول «گناهکار» را از روي بيکاري ديدم. ديدم سريال جديدي آمده با بازي «جسيکا بيل» که سايت آي ام دي بي هم نمره زياد خوبي به آن نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربه ثابت کرده من سريال هاي با نمرات بالاي 9 سايت آي ام دي بي را دوست ن دارم. سريال هاي مورد علاقه من هميشه عددي بين 7.5 تا 8.5 دارند. نمره گناهکار هم بين 7.5 تا 8 بود. بي ميل و رغبت در حال تماشاي قسمت اول بودم، به نظرم آمد از آن سريال هايي است که هر وقت بي سريال شدم مي توانم يکي از قسمت هايش را تماشا کنم؛ از آن سريال هايي که نه تماشا کردنشان به جايي از دنيا بر مي خورد و نه تماشا نکردنشان.

عادت دارم پيش از تماشاي سريال ها مختصري در مورد آن ها بخوانم. فهميدم که اين سريال را از روي يک کتاب پرفروش ساخته اند. چقدر خوب است که دست اندرکاران ساخت سريال هاي آن طرف آبي کتاب مي خوانند. اين جا اگر سازندگان بخواهند کتاب مورد علاقه شان را بسازند، همه شروع مي کنند به ساختن سريال «شازده کوچولو» چون بيشترشان فقط همين يک کتاب را خوانده اند. همين فکرهايي که حالا براي شما مي نويسم، وقت تماشاي قسمت اول سريال گناهکار به سراغم آمده بود و در سرم مي چرخيد.
سکوت و سکون ابتداي قسمت اول به فکرهايم اين اجازه را مي داد که خوب در سرم جولان بدهند و من را فکري نگه دارند که اتفاقي در سريال به من سيلي محکمي زد و تمام فکرهايم را از سرم تاراند و من را وادار به اين کرد که ادامه سريال را با توجه بيشتري نگاه کنم. تماشا کردم تا پايان قسمت اول. آخرين صحنه قسمت اول به من بهانه بيشتري براي تماشا داد.
مدت ها بود نديده بودم سريالي همان جايي تمام شود که مخاطب را وادار به تماشاي قسمت دوم کند و گناهکار اين کار را کرد. وقتي قسمت دوم و سوم اين سريال را تماشا مي کردم، هنوز نظر خاصي در مورد گناهکار نداشتم، اما با خودم فکر مي کردم از آن سريال هاي خنثي است که تماشا کردنشان بهتر از تماشا نکردنشان است؛ ولي يک جايي به گمانم به وقت تماشاي قسمت چهارم به خودم گفتم من اين سريال را خيلي دوست دارم و به همين راحتي گناهکار تبديل به سريال مورد علاقه من شد.
يک سريال شسته رفته در هشت قسمت که جان کلامش اين است: همان قدري امکان وقوع اتفاق هاي جديد در گذشته وجود دارد که در آينده. سريالي جنايي- معمايي با دغدغه مذهب و دنياي کاملا زنانه. يک ميني سريال تر و تميز که تماشاي آن را به همه توصيه مي کنم. اين قدر از اين سريال خوشم آمد که تماشاي آن را به تمام نزديکانم توصيه کردم. در يکي از صفحات شخصي خودم در يکي از شبکه هاي اجتماعي هم تماشاي اين سريال را به دوستان توصيه کردم.
در اين يک هفته گذشته دوستان زيادي به من پيام دادند و از من براي معرفي اين سريال تشکر کردند. فهميدم که گناهکار براي همه سريال جذابي است و همه از تماشاي آن به وجد مي آيند و پيگير ادامه داستان مي شوند.
يکي از نقاط قوت اين سريال انتخاب خوب بازيگران و بازي خوب آن ها در نقش هايي است که به خوبي نوشته شده اند. حالا که اين سريال را تماشا کرده ام، کنجکاو خواندن کتاب گناهکار هستم، چون معتقدم فيلم ها و سريال هاي خوبي که از روي کتاب ها ساخته مي شوند، هر چقدر هم که خوب باشند، به خوبي کتاب نيستند.

جنايت خواهرانه
روناک حسيني: يک روز گرم تابستان است و آخر هفته اي کنار ساحل و آدم ها گروه گروه روي زيراندازهاي نازک کوچک نشسته اند و مي خندند. بچه ها جيغ مي کشند، دنبال هم مي دوند و به هم آب مي پاشند، عده اي لب ساحل شنا مي کنند و عده اي ديگر روي ماسه هاي ساحل زير آفتاب دراز کشيده اند. همه چيز خوب، آرام و دل انگيز است تا اين که آهنگ همه چيز را زير و رو مي کند و داستان سريال «گناهکار» از همين جا آغاز مي شود.
احساس گناه آدميزاد را مي کشد. اگر نکشد، قوي ترش نمي کند، بلکه آهسته آهسته او را به جسدي بي جان تبديل مي کند که نگاه مي کند، اما چيزي نمي بيند. گوش مي دهد، اما چيزي نمي شوند. نفس مي کشد، اما زندگي نمي کند. اين احساس، پاگ سياه کوچولوي افسردگي را به يک سگ شکاري عظيم الجثه بدل مي کند که مهار کردنش اصلا ساده نيست.
کورا، شخصيت اصلي سريال گناهکار، با احساس گناه بزرگ مي شود. احساس گناهي که باعث مي شود هر لحظه نخواهدباشد. اين احساس گناه با تنبيه هاي سختگيرانه و عجيب و غريب مادرش، او را بدل به زني سرگشته مي کند که براي زنده ماندن به اميدهاي کوچکي چنگ مي زند که به راحتي مي تواند از آن ها بگذرد و رهايشان کند.
کورا و خواهر کوچک ترش، فيبي، که از بدو تولد با انواع بيماري دست به گريبان است، رابطه اي صميمانه و وابسته دارند. فيبي، زندگي کورا را به عجيب ترين شکل ها تغيير مي دهد. دخترک بيمار در جزء به جزء ذهن و خاطره کورا نفوذ کرده است.
گناهکار يک سريال جنايي است که مخاطب را به راحتي در دام معماي قتل مي اندازد. معمايي که نه تنها آهسته آهسته حل مي شود که حتي به آهستگي به وجود مي آيد. رويدادي که ديوانه وار آغاز مي شود، مخاطب را درگير مي کند و با خود به هر جا بخواهد مي کشاند.
علاوه بر جذابيت معماي داستان، رابطه دو خواهر که يکي ساق و سلامت و ديگري بيمار و هميشه در رختخواب است هم دليلي ديگر باري تماشاي فصل اول سريال تا قسمت آخر است. ممکن است وقتي اين سريال را در بعد از ظهر يک روز تعطيل شروع مي کنيد، ناگهان به خودتان بياييد و ببينيد هفت، هشت ساعت است که بي وقفه پاي فيلم نشسته ايد.
خوبي اين سريال اين است که ماجراي شروع شده در قسمت اول، بعد از هشت قسمت به سرانجام مي رسد و ديگر لازم نيست براي فهميدن ادامه ماجرا يک سال براي پخش فصل جديد صبر کنيد. با اين که ممکن است باگ هايي در قصه ببينيد که کمي توي ذوق بزند، وجود شخصيت هاي جذاب و البته بازيگرهاي اين سريال و هيجان انگيز بودن داستان، باعث مي شود از وقتي که گذاشته ايد پشيمان نشويد.

در جريان قصه، شخصيتي را که در نگاه اول برايتان بي معني است، دوست خواهيدداشت و براي سرنوشتش نگران مي شويد. احساس گناهي که در شخصيت هاي اصلي داستان رسوخ کرده است، شايد آزارتان دهد، اما جز اين است که اغلب ما خود را بابت آنچه تقصيري در آن نداشته ايم، خودآگاه يا ناخودآگاه، تنبيه مي کنيم؟ حتي اگر دايره اين تنبيه به خودمان و زندگي روزمره مان محدود شود، نمي توان گفت که ديگران از بابت آن آسيبي نمي بينند. در اين سريال، همين احساس گناه است که قصه را مي سازد. احساسي که به جنايتي خواهرانه بدل مي شود.
وقتي همه خوابند
الميرا حسيني: هيچ کس حواسش به کورا نيست؛ نه پدر و مادر، نه همسر و نه حتي دوستاني که دور و برش را گرفته اند. حتي خودش هم اعتنايي به کابوس هايي نمي کند که در خواب و بيداري سراغش مي آيند. خاطرات تلخ مثل ماري روي ذهن و قلبش چنبره مي زند و اين مار يک روز آفتابي کنار ساحل بيدار مي شود و يک غريبه را نيش مي زند.
آن قدر داستان سريال جذاب است که نمي خواهم با گفتن حتي يک بخش کوچک، لذت مواجهه با قصه را از شما بگيرم. فقط همين قدر بگويم که زماني قريب به دو ماه در زندگي کورا گم شده و هيچ خاطره اي از آن ندارد. تنها برش هايي نامفهوم هر از گاهي سر بر مي آورند و حتي خودش را هم شگفت زده مي کنند. او ازدواج کرده و همسر و فرزندش را بسيار دوست دارد. در ظاهر زني است آرام و خوش برخورد که در کارها به همسر و پدر همسرش کمک مي کند. همين هم باعث تعجب مي شود وقتي مي فهمند آن زن آرامي که حتي آزارش به مورچه نمي رسد و با صداي بلند با کسي حرف نمي زند، کسي را کشته است.
انگار آدم ها همه در خواب زندگي مي کنند؛ خوابي تلخ و وحشت آور که نمي توانند از آن بيدار شوند. براي همين هم هست که اين قدر نسبت به کورا و آزاري که در گذشته ديده، بي توجهند.
همه نشانه ها را مي بينند و خطر را حس مي کنند، اما ترجيح مي دهند خود را به آن راه بزنند و درگير ماجرايي نشوند که نمي دانند در انتهايش چه چيز در انتظارشان است و گرفتار خواب تلخ خود بمانند. در اين ميان تنها کارآگاهي که او نيز گرفتار کابوسي تلخ و افسرده کننده است، به کمک کورا مي آيد. او گرفتاري هاي بسيار دارد و جايي در سريال به اين اشاره مي کند که اتفاقاتي در دوره جواني مي تواند براي انسان بيفتد که تاثيراتش ابدي است.

وجه مشترک کارآگاه (هري) و کورا همين است؛ اتفاق بدي که در زمان جواني برايشان افتاده، با اين تفاوت که کورا از آن بي اطلاع است و فقط تاثيراتش را در زندگي مي بيند و هري ميانسال با علم به آن واقعه ناگوار، شاهد اثرات عجيب و غريب آن در زندگي خود است. او برخلاف ظاهر معقول خود، نمي تواند رابطه زناشويي معقولي داشته باشد و اين مسئله خودش را بيش از هر کس ديگري آزار مي دهد؛ اما هري برخلاف آدم هاي ديگر از کنار کورا به سادگي نمي گذرد.
هر چند جرم مسجل است و کورا از همان ابتدا به گناهکار بودن خود اعتراف مي کند؛ اما او نمي پذيرد شخصي که تا امروز زندگي معقول و سالمي داشته، يک باره و بدون هي دليلي دست به قتلي فجيع بزند. حتي زماني که خود کورا خسته و آشفته مي خواهد زودتر همه چيز تمام شود، مقاومت مي کند و از تمام اعتبارش مايه مي گذارد که گره اين پرونده را باز کند. او به دنبال حقيقت است و تا يافتن آن، آرام نمي شود.
نمي توانم بگويم قصه و آدم ها و اتفاقات کاملا بي ايراد هستند؛ اما قصه و بازي ها آن قدر قدرت دارند که شما را پاي سريال ميخکوب کنند و ذهن شما را درگير. حدس و گمان هاي مخاطب معمولا درست از آب در نمي آيد و بيننده را مجبور مي کند پيگير ماجرا باشد.
داستان آدم ها در عين گسستگي ظاهري، در نهايت پيوستگي غريبي دارند و اين داستان ها تا مدت ها پس از پايان سريال نيز دست از سر شما بر نمي دارند. احتمالا شما هم پس از پايان سريال دائم اتفاقات را با خود مرور مي کنيد و مي گوييد اگر مادر کورا اين چنين نبود، اگر آن آهنگ لعنتي پخش نمي شد، اگر آن شب آن طور تمام نمي شد، اگر اطرافيان کورا را مي ديدند و خواب نبودند... شايد زندگي کورا هم طور ديگري رقم مي خورد؛ نه فقط کورا، بلکه اطرافيان او نيز مي توانستند سرنوشت متفاوتي را تجربه کنند.
مختصر و مفيد درباره سريال «گناهکار»
• سريال امريکايي «گناهکار» به کارگرداني آنتونيو کمپوس، برد اندرسون و جودي لي ليپس براساس رماني به همين نام نوشته پترا همسفار ساخته شده است. همسفار يکي از شناخته شده ترين نويسندگان ادبيات جنايي براي آلماني زبان هاست و تقريبا هم رديف بزرگاني همچون استيفن کينگ قرار مي گيرد و به دليل بينش روانشناسانه اي که نسبت به ذهن هاي تاريک و به هم ريخته دارد، با نويسنده اي همچون پاتريشيا هاي اسميت (نويسنده امريکايي غريبه اي در قطار) مقايسه مي شود. او پيش از اين موفق شده است جوايز متعددي را ازجمله جايزه ادبيات جنايي ويسبادن، براي رمان هاي پررمز و راز خود دريافت کند.
• سفارش ساخت اين سريال در 17 ژانويه سال 2017 براي شبکه کابلي و ماهواره اي يو اس اي نتورک داده شد و اولين قسمت آن از دوم آگوست روي آنتن رفت و پخش آن تا 20 سپتامبر ادامه داشت.

• براساس آمار منتشر شده از گناهکار، اين سريال با ميانگين 3.5 ميليون بيننده براي دو قسمت اول، موفق شده است عنوان پربيننده ترين سريال جديد در بيک شبکه هاي کابلي امريکا را به دست بياورد. گناهکار پس از سريال هاي «آقاي روبات»، «کلوتي» و «دادخواست»، آخرين سريال امريکايي است که توانسته به اين ميزان بيننده تلويزيوني در شبکه هاي کابلي اين کشور برسد.
• جسيکا بيل در اين سريال نقش مادر جواني به نام کورا تانتي را بازي مي کند که مردي را در روز روشن و جلوي چشم صدها شاهد به قتل مي رساند، بدون اين که هي ايده اي درباره علت اين کار داشته باشد. اين جاست که کارآگاه هري آمبروز با بازي بيل پولمن وارد ماجرا مي شود تا علت قتل را کشف کند.
• سريال گناهکار توانست به سرعت نظر منتقدان را به خود جلب کند. سايت اينترنتي روتن توميتوز که نقدهاي سينمايي و تلويزيوني را بررسي مي کند، به اين سريال 94 امتياز داد. گناهکار در متاکريتيک نيز توانست 71 امتياز از منتقدان تلويزيوني بگيرد. در اغلب ريويوهاي منتشر شده به فيلمنامه هوشمندانه گناهکار، قابل پيش بيني نبودن داستان و بازي هاي هنرمندانه اشاره شده است.
• جسيکا بيل که نه فقط به عنوان بازيگر، بلکه در مقام تهيه کننده اجرايي با اين پروژه همکاري داشته، در حاشيه برگزاري فستيوال فيلم ترابيکا به بينندگان توصيه کرد که ابتدا اين سريال هشت اپيزودي را تماشا کنند و بعد به سراغ کتاب 400 صفحه اي پترا همسفار بروند. او همچنين در مصاحبه اي گفته که وقتي اين کتاب را مي خوانده، هر صفحه اي که جلو مي رفته، برايش مثل يک شوک بزرگ بوده و با خودش فکر مي کرده که ديگر هيچ چيز نمي تواند او را تا اين حد متعجب کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۴۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در پشت صحنه «نون خ ۵» چه می‌گذرد؟

به گزارش همشهری آنلاین، مجموعه طنز «نون خ ۵» در ۲۴ قسمت به کارگردانی سعید آقاخانی، تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و نویسندگی امیر وفایی از ۱۵ فروردین ماه امسال به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و پخش این سریال تا نهم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

طبق روال هر سال با پایان سریال، بخش‌هایی از پشت صحنه «نون خ» در یک قسمت پخش خواهد شد.

حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، امیر سهیلی، هومن حاجی‌عبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشه‌خواه، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، هدیه بازوند، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، ندا قاسمی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی و ... از بازیگران «نون خ ۵» هستند.

سریال «نون خ ۵» هرشب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.

نون خ ۵ به زودی تمام می‌شود!

کد خبر 845920 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • جزئیات 2 سریال جدید تلویزیون ؛ معمایی و کمدی (+عکس)
  • سریال سرزمین مادری متوقف شد
  • عضو گروه نجات که بازیگر «نون.خ» شد/ کولبری در قسمت های بعدی سریال
  • همه چیز درباره ساخت افعی تهران ۲
  • جزییات درباره ساخت افعی تهران ۲
  • گاف عجیب در قسمت آخر «گناه فرشته»
  • پشت صحنه «نون خ ۵» در دو قسمت روی آنتن می‌رود
  • در پشت صحنه «نون خ ۵» چه می‌گذرد؟
  • ۲۰ سریال برتر اکشن کره‌ای
  • چرا قسمت آخر «گناه فرشته» ناامید کننده بود؟