Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته اول آبان 96 رویدادهایی در عرصه ادبیات کشورمان رخ داد که به مهمترین‌های آن اشاره می‌کنیم.

 

اختتامیه جشنواره ادبی «آخرین حرم» برگزار  شد

آیین اختتامیه جشنواره ادبی «آخرین حرم» با محوريت شعر بقيع، در تالار سوره حوزه هنری با حضور علی مجاهدی دبیر علمی جشنواره و شرکت‌کنندگان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعلی مجاهدی دبیر علمی جشنواره آخرین حرم اظهار داشت: برگزاری چنين جشنواره‌ای در احیای معارف ائمه بقیع و احیای سيره اين چهره‌های همیشه ماندگار، غبار مظلومیت و غربتی كه بر مزار آنها نشسته را كمرنگ می‌كند. مظلومیتی که ریشه در عداوت وهابیت دارد. وهابیتی که از همان آغاز فتنه تشکیل حکومت عربستان در انگلستان، شكل گرفت. به هر حال استعمارگر پیر انگلیس، همواره اختلاف می‌اندازد و حکومت می‌كند. در نتيجه اعراب را فریب داد تا بوی نفت مستشان کرد و حاضر شدند، تمام آثار ارزشی به جای مانده در مکه و مدینه را از میان بردارند. کوچه‌هایی که اهل بیت از آن عبور می‌کردند از بین بردند، اما آیا نام و یاد آنها از بین رفت؟ خیر حقیقت آفتابی است که غروبی ندارد.

وی افزود: ممکن است چند وقت آفتاب در پشت ابر پنهان بماند؛ اما ظهور منجی عالم بشريت امام زمان (عج) تمام نابسامانی‌ها را به سامان خواهد رسانید و اين حقیقت است که شیعه طعم حکومت واقعی را خواهد چشید.

 

فراخوان سیزدهمين جشنواره‌ مطبوعات کودک و نوجوان منتشر شد

سیزدهمين جشنواره‌ مطبوعات كودک و نوجوان کانون امسال هم با تأکید بر موضوع محیط زیست برگزار می‌شود. مديران ‌مسئول، سردبيران نشريه‌های كودک و نوجوان، نويسندگان، شاعران، تصويرگران، خبرنگاران و عكاسان فعال در حوزه ادبيات كودک و نوجوان تا 24 آبان 1396 فرصت دارند، آثار منتشر شده در سال‌های 1394 و 1395 را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

بر اساس این فراخوان، علاوه بر بخش ویژه، آثار مطبوعات کودک در 15 بخش‌ همچون تیتر، خبر، گفت‌وگو، سرمقاله، یادداشت و مقاله، گزارش، طنز مطبوعاتی، کاریکاتور، کمیک استریپ، گرافیک مطبوعاتی (طراحی جلد، صفحه‌آرایی و تصویرگری)، عکس، داستان تألیف (کودک و نوجوان)، شعر (کودک و نوجوان)، آثار مخاطبان (نهایت سن پدید‌آورنده 18 سال تمام، در زمان چاپ اثر در نشریه) و انتخاب نشریه‌ی برتر از نگاه کودکان و نوجوانان داوری می‌شود.

بر اساس گفته‌ اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فعالان این حوزه باید سه نسخه از هر اثر (یا یک نسخه به همراه CD PDF) را که در نشریات رسمی ویژه کودکان و نوجوانان منتشر شده‌ است، به این دبیرخانه ارسال کنند.

 

310 سکه جایزه فرهنگستان به مطبوعاتی‌ها/ فرهنگستان تشویق می‌کند، کار اصلی با رسانه‌هاست

نشست خبری جایزه درست‌نویسی فرهنگستان به مطبوعات، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

دکتر حسن ذوالفقاری در این نشست درباره جایزه فرهنگستان به مطبوعات گفت: در جشنواره‌ سال‌های گذشته در هر دوره یک گروه از نشریات را در محدوده داوری خودمان قرار دادیم. رفته‌رفته این داوری‌ها افزایش پیدا کرد، به‌ طوری‌که امسال به هشت گروه ارتقا پیدا کرده است. هر ساله علاوه بر گسترش محدوده داوری‌ها از لحاظ کمی و کیفی در تعداد داوری‌ها نیز تغییراتی اتفاق می‌افتد. مبنای انتخاب نشریات، گزارشی است که معاونت مطبوعاتی از ارزیابی نشریات در اختیار ما قرار می‌دهد. در واقع این ارزیابی قبلاً انجام‌ شده و بر اساس بالاترین رتبه‌ها لیستی داده می‌شود و در اواخر شهریور ماه از بین چهار بخش صفحه اول، گزارش، مصاحبه و یا مقاله یک نشریه، روزنامه و یا خبرگزاری یک مطلب 1600 کلمه‌ای انتخاب و درست‌نویسی این مطلب در سه مرحله داوری می‌شود. در پنجمین جایزه فرهنگستان نیز بر همین مبنا عمل کردیم و 117 عنوان از نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری را که از معاونت مطبوعاتی معرفی‌شده بودند؛ انتخاب کردیم.

وی درباره نحوه داوری‌های این جایزه عنوان کرد: معیار ارزیابی 22 عنوان در حوزه ویرایش فنی و زبانی است که در آیین‌نامه جایزه در وبگاه فرهنگستان موجود است. داوران همگی از اعضای شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند. در مرحله اول برای هر نشریه دو داور جدا در نظر گرفتیم. از نظرات داوران معدل‌گیری شد و 47 نشریه به مرحله دوم راه یافتند. در مرحله دوم یک نفر داور نشریات برتر را دوباره بررسی کرد و در نهایت این نتایج به شورای سیاست‌گذاری جایزه مطبوعات ارائه می‌شود. سمیعی گیلانی، موسوی و حسن ذوالفقاری داوران مرحله سوم هستند. 35 داور در مراحل اول و دوم با ما همکاری کردند که همگی از ویراستاران و کارشناسان زبده فرهنگستان هستند.

مدیر گروه آموزش فرهنگستان ادامه داد: امسال 5 خبرگزاری عمومی، 14 خبرگزاری تخصصی، 30 پایگاه خبری، 30 روزنامه سراسری، 10 روزنامه استانی، 15 نشریه فرهنگی اجتماعی و 15 نشریه با موضوع افزایش سواد علمی انتخاب شدند.

 

«دوست باغچه‌ من» منتشر شد

کتاب «دوست باغچه‌‌ من» برای نخستین بار در فروشگاه‌های محصولات فرهنگی هنری کانون عرضه شده است. بر اساس این گزارش، برنده‌ موزه‌ کتاب‌های تصویری اوشیما_ ژاپن کتابی مناسب برای گروه سنی «الف» 3 تا 6 سال است. پسرک داستان با دوست باغچه‌اش دعوا می‌کند و از آن پس دوستی ندارد. این کتاب تصویری که در سال 2015 موفق به دریافت جایزه تشویقی شده است، در گروه داستان‌های تخیلی به موضوع‌های دوستی و حیوان‌ها می‌پردازد. شمارگان این کتاب 4 هزار نسخه و قیمت آن 4هزار و 200 تومان است.

 

مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد معارفه شد

مراسم معارفه مهرزاد دانش به عنوان «مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» با حضور محمد سلگی سرپرست معاونت امور فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سلگی در مراسم معارفه مهرزاد دانش با اشاره به تغییرات پیش رو در دفتر چاپ و نشر گفت: به دلیل انفکاک پاره‌ای از وظایف دفتر چاپ و نشر و انتقال آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت، از چند ماه پیش اقداماتی در این راستا انجام شده که در همین مسیر ساختار اداره کل چاپ و نشر با تغییراتی همراه خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این باره همه ما نیاز به کمک داریم و امیدواریم مسیر تغییرات در دولت و مجلس پیگیری شود.

در ادامه این مراسم مهرزاد دانش به سخنرانی پرداخت و با تشکر از حسن اعتماد دکتر سلگی و تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر حسب اینکه برخی از وظایف منفک شده است، تغییر و تحولاتی صورت خواهد گرفت. در این مسیر نیازمند همکاری دوستان هستم و از همه دوستان برای این امر کمک می‌طلبم.

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۶۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟

مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به حواشی پیش آمده برای کنسرت‌های موسیقی در بوشهر گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که تنها مرجع صدور مجوز رویدادهای هنری در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ در حال حاضر مشکل برگزار نشدن کنسرت در بوشهر حل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از هفته گذشته زمزمه لغو کنسرت‌های بوشهر بر سر زبان‌ها افتاد و بر همین اساس امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی در تازه‌ترین مصاحبه خود مبنی بر لغو کنسرت‌های موسیقی بوشهر اظهار داشت: در حال حاضر مشکل برگزار نشدن کنسرت در بوشهر حل شده است؛ زمانی که کنسرت موسیقی لغو می‌شود، رسانه‌ها منتظر واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، در حالی که این وزارتخانه سال گذشته برای برگزار شدن کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان نشان داد که پای مجوزهای صادر شده خود می‌ایستد.

وی افزود: اگر به رویداد و کنسرت موسیقی مجوز می‌دهیم، معتقد هستیم که ابتدا این رویداد در شوراهای کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و سپس مجوز برای آن صادر شود؛ بنابراین پایبند آن هستیم و جای هیچ نگرانی برای برگزاری آن نیست.

مدیرکل دفتر موسیقی خاطرنشان کرد: نهادهای دیگر موظف هستند که مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها مجرای قانونی رویدادها و فعالیت‌های هنری را رعایت و اجرایی کنند و طبق مصوبه‌های اخیر هم این هماهنگی باید به سمت بیشتر شدن پیش برود

روز گذشته عبدالرحیم افروغ مدیرکل ارشاد استان بوشهر نیز درباره لغو کنسرت‌ها در این استان گفته بود: لغو کنسرت‌ها موج خبری جدیدی است که در رسانه‌ها به راه افتاده است که خبر جدیدی در آن نداشت. سالن‌های کنسرت استان فعلاً مشغول آماده سازی برای جشنواره خلیج فارس هستند. پس از برگزاری جشنواره کنسرت‌های موسیقی طبق روال گذشته برگزار خواهند شد.

اخیراً آرمان گرشاسبی که مجوزهای لازم را برای برگزاری کنسرت دریافت کرده بود در مرحله بلیت فروشی بدون دلیل قانع کننده‌ای مجوز آن لغو شده است، پس از آن در اردیبهشت قرار بر برگزاری کنسرت معین زد بود که گفته شده است مجوزهای نهایی این کنسرت صادر نشده است.

منبع: فارس

کد خبر 747030

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • اختتامیه جشنواره قهرمان ایران/ بهترین‌های ورزش ایران معرفی شدند
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره «قهرمان ایران»
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • اختتامیه جشنواره سرود بسیج در خراسان شمالی برگزار شد
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟