Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-29@05:03:47 GMT

چه کسانی باید سنجش تراکم استخوان بدهند؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۶۰۸۹

چه کسانی باید سنجش تراکم استخوان بدهند؟

رکنا:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افرادی که بیش از سه ماه داروی کورتن مصرف می کنند، باید از نظر پوکی استخوان مورد ارزیابی قرار گیرند.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی افزود:افرادی که دچار برخی از بیماری های غدد درون ریز مانند پرکاری غدد فوق کلیه، پرکاری تیروئید و لاغری شدید هستند هم باید از نظر تراکم استخوان مورد سنجش قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوکی استخوان بیماری مربوط به استخوان هاست. در این بیماری اصطلاحا استخوان ها متخلخل می شود. ساختار میکروسکوپی استخوان ها به صورت لانه زنبوری است. منافذ و خانه های استخوان پوک بسیار بزرگ تر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان ها به تدریج جرم Crime و چگالی خود را از دست می دهند و بسیار حساس و شکننده می شوند.

متاسفانه این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند؛ به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می شود.

وی ادامه داد: افرادی که دارای سابقه فامیلی پوکی استخوان یا سابقه شکستگی بر اثر این بیماری نیز هستند باید پیش از 65 سالگی، سنجش تراکم استخوان را انجام دهند تا در صورت ابتلا، اقدامات درمانی لازم برای آنان انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال هم توصیه کرد که ارزیابی لازم برای پوکی استخوان را انجام دهند تا قبل از شکستگی ناشی از پوکی استخوان، اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی سن را مهم ترین عامل در بروز پوکی استخوان بیان کرد و گفت: هرچند سن را نمی شود متوقف کرد اما با اقدامات پیشگیرانه، می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

** نقش لبنیات در پیشگیری از پوکی استخوان

فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه مصرف کلسیم از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می کند، افزود: با مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر و یک فنجان ماست می توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد.

مهاجری، حداقل کلسیم مورد نیاز روزانه هر فرد را بین 1000 تا هزار و 500 میلی گرم اعلام کرد و افزود: هر لیوان شیر بین 250 تا 300 میلی گرم کلسیم دارد که با مصرف حداقل دو لیوان شیر و یک فنجان ماست بخش عمده ای از کلسیم مورد نیاز بدن تامین شده و تا حدود زیادی می توان از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد.

وی به کسانی که این مقدار لبنیات را مصرف نمی کنند، توصیه کرد که مکمل کلسیم استفاده کنند. هر قرص کلسیم حاوی حدود 500 میلی گرم کلسیم است.

مهاجری اظهار کرد: علاوه بر کلیسم، ویتامین D و تحرک بدنی در افزایش ذخیره سازی توده استخوانی نقش عمده دارد و به همین دلیل تحرک بدنی کافی و مصرف روزانه ویتامین D به همراه استفاده مناسب کلسیم به مردم توصیه می شود.

** پوکی استخوان قابل درمان است

مهاجری با اشاره به اینکه پوکی استخوان قابل درمان است، گفت: اگر این بیماری خاموش، بموقع تشخیص داده شود حتی بعد از شکستگی هم می توان این بیماری را درمان کرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه امروزه روش های درمانی خوبی در دسترس مردم است و با این روش های درمانی، می توان از شکستگی دوباره استخوان ها براثر این بیماری جلوگیری کرد.

مهاجری به تاثیر ورزش Sport در پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: براساس مطالعه انجام شده، دانش آموزان با انجام ورزش هایی که به پا فشار می آورد نسبت به سایر کودکان از تراکم استخوانی بیشتری برخوردار هستند.

وی تاکید کرد که برای پیشگیری از پوکی استخوان ورزش هایی مانند والیبال، بستکتبال و دومیدانی که به پا فشار می آورد، موثر است.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۶۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان اصلی کبد چرب چیست؟

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، کبدچرب غیر الکلی بر اثر تجمع چربی در سلول‌های کبد به وجود می‌آید و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن هستند و چربی و قند خون‌شان بالاست، بیشتر دیده می‌شود. البته فردی که به آن مبتلا می‌شود، زمینه ژنتیکی هم دارد. در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول‌ها تجمع یافته، از سلول‌های کبدی خارج نمی‌شود و وقتی به تدریج چربی در سلول‌های کبدی جمع می‌شود، اصطلاحا می‌گویند فرد دچار کبد چرب غیرالکلی شده است.

تا این مرحله کبدچرب قابل درمان است، اما در صورتی که فرد متوجه نشود یا پیگیر درمان نباشد، وارد مرحله «سیروز» و بدخیمی‌های کبدی می‌شود که درمان ندارد؛ زیرا سلول‌های کبدی تخریب شده و راهی جز پیوند کبد باقی نمی‌ماند.

متاسفانه یکی از مشکلات کبدچرب این است که نشانه خاصی ندارد و فقط با انجام آزمایش یا سونوگرافی می‌توان این بیماری را تشخیص داد. البته برخی علائم در بیماران مبتلا ممکن است وجود داشته باشد که از جمله آن خستگی و درد در ناحیه بالا و سمت راست شکم است.

۷۰ درصد افراد دچار کبدچرب به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و سابقه قند و چربی خون بالا دارند. در واقع کسانی که رژیم غذایی ناسالمی دارند به خصوص مصرف بالای چربی‌های اشباع و قندهای ساده و فعالیت بدن‌شان نیز کم است، بیشتر به کبدچرب مبتلا می‌شوند.

کبدچرب درمان دارویی قطعی ندارد. تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است. فردی که به چاقی مبتلاست، با کمی کاهش وزن، بهبود می‌یابد. مطالعه‌های مختلف نشان داده‌اند اگر این افراد ۵ تا ۱۰ درصد وزن‌شان را کاهش دهند، آنزیم‌های کبدی به حد طبیعی باز می‌گردد. این افراد باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند تا هرچه سریع‌تر بهبود یابند و بیماری وارد مرحله ۲ و ۳ نشود.

میزان کربوهیدرات (قند) و به خصوص کربوهیدرات‌های ساده و همین طور چربی، به خصوص چربی‌های اشباع، باید در رژیم این افراد کم شود. مبتلایان به این بیماری بهتر است برای پخت و پز از چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های مایع و گیاهی مثل روغن کانولا و زیتون استفاده کنند؛ حتما چربی‌های قابل رویت گوشت را (چه قرمز چه سفید) بگیرند و ترجیحا در هفته بیش از دو بار گوشت قرمز نخورند و مصرف فیبر را افزایش دهند.

فیبر در انواع سبزی و سبوس غلات به وفور یافت می‌شود. میوه‌ها نیز فیبر خوبی دارند، اما چون حاوی قند فراوانی هستند، باید به میزان متعادل یعنی حداکثر ۳ واحد در روز و به دفعات میوه مصرف کنند؛ یعنی بیمار مبتلا به کبدچرب نمی‌تواند ۳ میوه را با هم بخورد، اما مصرف سبزی‌ها برای وی آزاد است.

مصرف غلات سبوس‌دار یا سبوس به صورت جدا در سوپ، کوکو، کتلت و... نیز برای این بیماران مفید است. همچنین موادغذایی با خواص ضدالتهابی مثل روغن ماهی نیز بهتر است در برنامه غذایی این افراد گنجانده شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ورزش و تحرک بدنی برای مبتلایان به کبدچرب ضروری است و حتما باید روزانه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنند. با این سبک زندگی چربی کمتری در سلول‌های کبد ذخیره می‌شود و به مرور بهبود می‌یابند.

دیگر خبرها

  • گوشت این پرنده برای مصرف روزانه هیچ هورمون خطرناکی ندارد / شش برابر میگو هم فسفر دارد
  • لاغری با یک دمنوش؛ مضر و اعتیادآور هم نیست
  • داعش خراسان چه کسانی هستند و چرا به روسیه حمله کردند؟
  • نفخ زیاد نشانه کدام بیماری هاست؟
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • بازدید و پایش عوامل خسارت زای گیاهی مزارع چنقرالوی پل ارومیه
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • مشخصات بهترین قرص پوکی استخوان و تقویت مفصل
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!