Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با اجرای طرح های مرمتی در مسجد جامع عتیق اصفهان،بام جنوب غربی این بنای مذهبی بازسازی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛مسئول پایگاه ثبت جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان با اشاره به اجرای همزمان پنج طرح مرمتی در این بنای مذهبی گفت:برای اجرای طرح مرمتی بام جنوب غربی مسجد جامع با مساحت حدود سه هزار مترمربع در سه ماه دو میلیارد ریال هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسین یزدانمهر افزود: برچیدن آجرفرش قدیمی، اصلاح شیب بندی، سبک‌سازی، اجرای اندود کاه‌گل و اجرای آجرفرش بام با آجرهای قدیمی و آجرهای جدید، ساماندهی بدنه‌ها، مرمت نمای آجری و بندکشی از مراحل اجرای این طرح مرمت این اثر ارزشمند است.
وی مرمت سنگ فرش‌های حیاط مرکزی، سنگ فرش کف،بازسازی مدرسه مظفری و سقاخانه صفوی را از دیگر طرح های مرمتی این بنای مذهبی عنوان کرد و گفت: مرمت مدرسه مظفری مسجد جامع با یک میلیارد و 600 میلیون ریال با 50درصد پیشرفت فیزیکی و مرمت سقاخانه صفوی با اعتبار 500میلیون ریال با 90درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران شامل بخش هایی ازجمله گنبد نظام‌الملک، گنبد تاج‌الملک، حیاط چهار ایوانی و شبستان‌های گرد آن، مدرسه مظفری، محراب الجایتو از دوره پیش از اسلام سال1310 باشماره 95ثبت ملی و سال1391 در اجلاس سی و ششم یونسکو در زمره میراث جهانی ثبت شد.

دانلود دانلود  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل میراث ‌فرهنگی،گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر ۸۰ پروژه مرمتی، فنی و عمرانی در سطح استان در حال اجراست.

مرتضی صفری افزود: اعتبار این اداره ‌کل در سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۰ در تخصیص پنج برابر رشد داشته است و با حمایتهای استاندار آذربایجان‌غربی درحال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرحهای عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و ۸۰ طرح در حال اجراست.

صفری، با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته گفت: یکی از اولویتهای این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بناهای تاریخی ارومیه و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

وی اظهارکرد: تعدادی از بناهای تاریخی استان در مالکیت دستگاههای اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاههای متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بناهای با ارزش استان در حال تخریب است و برای حفاظت آنها، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بناها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بناها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، در ادامه از رسانه‌ها برای همراهی در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و توسعه گردشگری استان تشکر و قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی