Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@22:40:52 GMT

ماندگاری قیمت دلار در کانال 40 هزار ریالی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۷۹۶۹

ماندگاری قیمت دلار در کانال 40 هزار ریالی

تهران - ایرنا - باوجود عبور بازار آزاد از تقاضاهای هیجانی موثر بر قیمت دلار در نیمه دوم مهرماه، اما این ارز توانست جایگاه خود را در کانال 40 هزارریالی تثبیت و به همین مسیر در آبان ماه ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هرچند بیش از 80 درصد معاملات تجاری ایران با ارزی غیر از دلار آمریکا انجام می شود و تحریم های دلاری آمریکا علیه کشورمان سبب شده است تا بانک مرکزی ایران از طریق پیمان های ارزی دو یا چند جانبه مشکل مبادلات پولی بازرگانان را مرتفع کند، اما همچنان قیمت دلار به شاخص های اقتصاد کلان و نیز تقاضاهای هیجانی ناشی از رفتارهای سیاسی در عرصه بین المللی و داخلی حساس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نمونه این حساسیت را در نیمه دوم مهر ماه امسال شاهد بودیم که تورم انتظاری ناشی از احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام، قیمت آن را به بالای 40 هزار ریال در بازار آزاد تهران رساند اما پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد که تنها پایبندی ایران را به این توافقنامه تایید نمی کند و موضوع را به کنگره واگذار می کند، تقاضای هیجانی نیز فروکش کرد.
قیمت دلار در بازار آزاد ایران از هفدهم مهرماه امسال وارد محدوده 40 هزار ریالی شد و با تلاش بانک مرکزی در تنظیم بازار، این روند افزایشی متوقف شد و در مسیر تعادل قرار گرفت.
با این همه قیمت این ارز، از 17 مهر ماه تاکنون تنها یک روز به کانال 39 هزار ریالی بازگشته و پس از آن در محدوده جدید قیمتی خود را تثبیت کرده است.
دلار آمریکا که مهرماه را با قیمت 38 هزار و 930 ریالی در بازار آزاد تهران آغاز کرده بود، در پایان مهر ماه به رقم 40 هزار و 110 ریال رسید یعنی ظرف یک ماه 1180 ریال گران شد؛ به عبارت دیگر در این مدت 2.5 درصد افزایش قیمت داشت.
اگر سامانه نظارت ارز (سنا) که قیمت فروش ارزها در صرافی های منتخب را مبنا قرار دهیم، باز هم بیانگر تثبیت جایگاه دلار در محدوده جدید قیمتی است زیرا در ابتدای مهر ماه قیمت دلار 38 هزار و 975 ریال بود اما در پایان این ماه به 40 هزار و 57 ریال رسید یعنی1082 ریال گران شد.
این در حالیست که طبق نرخ های اعلامی سنا، قیمت دلار در ابتدای مهرماه پارسال 35 هزار و 816 ریال بود که در 30 مهر به 35 هزار و 617 ریال افزایش یافت و تنها 199 ریال رشد کرد.
با این اوصاف قیمت دلار در پایان مهر ماه امسال در مقایسه با پایان مهرماه پارسال چهار هزار و 251 ریال افزایش قیمت داشت که به منزله رشد 10.5 درصدی است.
حال اگر نرخ تورم 9.8 درصدی بانک مرکزی مبنای افزایش قیمت ها باشد، بنابراین قیمت دلار 0.7 درصد بیش از نرخ تورم در مهر ماه افزایش قیمت داشته است؛ یعنی اگر فردی مهر سال گذشته بخشی از دارایی خود را به شکل دلار نگهداری کرده باشد، در پایان مهر امسال 0.7 درصد از آن سود کسب کرده است.
نگاهی به قیمت دلار در هفته ابتدایی آبان ماه نیز حکایت از آن دارد که میانگین قیمت فروش آن از محدوده 40 هزار ریال پایین تر نرفته است؛ طبق نرخ های سامانه سنا، دلار آبان را با 40008 ریال آغاز کرد و دیروز (چهارم آبان) به 40 هزار و 181 ریال رسیدیعنی 173 ریال رشد؛ اما در بازار آزاد قیمت دلار در ماه آبان از 40 هزار و 180 ریال کلید خورد و در پایان هفته نخست آبان به 40 هزار و 320 ریال ختم شد که به معنی رشد 140 ریالی قیمت آن است.
با این اوصاف و با توجه به اینکه دو ماه دوم فصل پاییز زمان تسویه حساب شرکت های خارجی و پایان سال میلادی است، تحلیلگران و فعالان بازار ارز انتظار ندارند که قیمت ها در بازار آزاد روند معکوس به خود بگیرد و قیمت ها به کانال زیر 40 هزار ریال باز گردد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
اقتصام**2025**1776
گزارش: لیلا جودی ** انتشار: لیلا خطیب زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۷۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ ارز امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ +جزئیات

نرخ ارز در صرافی ملی و نرخ رسمی ۴۶ ارز توسط بانک مرکزی اعلام شد که بعضی با نوسان همراه بود و بعضی ثبات قیمت را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت هر دلار آمریکا امروز _‌سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین ۱۴۰۳_ در مرکز مبادله ایران قیمت هر دلار آمریکا به ۴۳۵,۶۷۷ ریال رسید، همچنین قیمت هر یورو ۴۶۳,۹۴۸ ریال و قیمت هر درهم ۱۱۸,۶۳۲ ریال است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، آخرین نرخ انواع ارز به شرح زیر است:

نرخ ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

USD دلار آمریکا ۴۳۵,۶۷۷
GBP پوند انگلیس ۵۲,۳۵۲
CHF فرانک سویس ۴۵,۹۶۵
SEK کرون سوئد ۳,۸۶۲
NOK کرون نروژ ۳,۸۴۱
DKK کرون دانمارک ۵,۹۹۲
INR روپیه هند ۵۰۳
AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷
KWD دینار کویت ۱۳۶,۳۲۳
PKR۱۰۰ یکصد روپیه پاکستان ۱۵,۱۱۰
JPY۱۰۰ یکصد ین ژاپن ۲۷,۲۲۲
HKD دلار هنگ‌کنگ ۵,۳۶۵
OMR ریال عمان ۱۰۹,۰۹۹
CAD دلار کانادا ۳۰,۵۳۹
NZD دلار نیوزلند ۲۴,۸۹۲
ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۲۱۵
TRY لیر ترکیه ۱,۲۹۶
RUB روبل روسیه ۴۵۵
QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹
IQD۱۰۰ یکصد دینار عراق ۳,۲۰۹
SYP لیر سوریه ۰۴
AUD دلار استرالیا ۲۷,۱۶۷
SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۰
BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۲
SGD دلار سنگاپور ۳۰,۸۴۵
BDT۱۰۰ یکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۲۷۳
LKR۱۰ ده روپیه سریلانکا

۱,۴۰۵

MMK کیات میانمار (برمه) ۲۱
NPR۱۰۰ یکصد روپیه نپال ۳۱,۴۱۹
AMD۱۰۰ یکصد درام ارمنستان

۱۰,۶۰۹

LYD دینار لیبی ۸,۶۹۶
CNY یوان چین ۵,۸۰۳
THB۱۰۰ یکصد بات تایلند ۱۱۴,۱۹۲
MYR رینگیت مالزی ۸,۷۹۸
KRW۱۰۰۰ یک هزار وون کره جنوبی

۳۰,۲۷۲

JOD دینار اردن ۵۹,۲۳۹
EUR یورو ۴۶۳,۹۴۸
KZT۱۰۰ یکصد تنگه قزاقستان ۹,۳۶۰
GEL لاری گرجستان ۱۵,۷۵۴
IDR۱۰۰۰ یک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۱۳
AFN افغانی افغانستان ۵۹۰
BYN روبل جدید بلاروس ۱۲,۸۴۳
AZN منات آذربایجان ۲۴,۶۹۲
PHP۱۰۰ یکصد پزوی فیلیپین ۷۳,۸۹۴
TJS سومونی تاجیکستان ۳,۸۵۰
TMT منات جدید ترکمنستان ۱۲,۰۲۳
کد خبر 744651

دیگر خبرها

  • چرا قیمت دلار محکوم به سقوط است‌؟
  • نرخ ارز امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ +جزئیات
  • بازار ایران در آرامش کامل
  • عقبگرد دلار به کانال ۶۷ هزار تومان/هیجانات بازار فروکش کرد
  • خبرگزاری دولت: قیمت دلار از ۷۰ هزار به ۶۶ هزار تومان رسید
  • آغاز ریزش دلار در بازار آزاد در روز بدون مشتری/ کاهش ۴۰۰۰ تومانی قیمت دلار
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد | بازار آرام ارز پس از انتقام ایران از رژیم صهیونیستی
  • بازار آرام ارز پس از انتقام ایران از رژیم صهیونیستی/ عقب‌نشینی نرخ دلار در کانال‌ها
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، طلا و سکه امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ + جدول