علیرضا تابش:اکران فیلمهای خارجی در ایران ضروری است
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۱۵۳۵
به گزارش جهان نيوز؛ علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به امکانی که اکران فیلم خارجی میتواند برای سینمای ایران فراهم کند، این بحث را دارای ابعاد گستردهای دانست که جای تحلیل و بررسی کارشناسی دارد. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفتوگویی درباره موضوعات مختلفی که این روزها در دستور کار مدیریت سینماست، از اکران فیلم خارجی تا سینمای کودک و همچنین جشنواره فیلم فجر و احتمال برگزاری جشنواره مستقل هنر و تجربه سخن گفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تابش درباره اکران فیلمهای خارجی گفت: «درباره اکران فیلم خارجی خوبست از چند وجه بحث و گفتگو داشته باشیم. به عقیده من اکران فیلمهای خارجی در ایران در یک چارچوب حساب شده ضروری است. برای به وجود آمدن این ظرفیت هم باید گفتوگوهای تخصصی بین صاحب نظران انجام گیرد. نباید اکران فیلمهای خارجی به هیچ وجه وادادگی نسبت به سینمای مسلط از سینمای آمریکا گرفته تا هنگ کنگ، تلقی و تصور شود. اگر با نگاه وادادگی نسبت به این موضوع نگاه بشود قطعا به سینمای ملی کشورمان ضربه وارد خواهد شد، ظرفیت های سینمای ملی را نباید نادیده گرفت. فیلم خارجی باید با آداب و موازین مناسب با توجه به ارزشهای سینمایی و فرهنگی کشورمان اکران شود. با این هدف که باعث رشدِ نگاه مخاطب ایرانی شود و مخاطبان سینما این حق را داشته باشند تا محصولات خارجی را با آثار داخلی مقایسه کنند. قطعا نگاه مخاطبان تربیت میشود و باعث ارتقای سینمای ما و سلیقه مخاطبان خواهد شد. زمانی که از نمایش فیلمهای خارجی صحبت می کنیم قطعا هدفمان سینمای حرفهای دنیا است. درسال ۱۳۹۵ مطالعه درباره اکران فیلمهای خارجی در بنیاد سینمایی فارابی انجام شد. این پژوهش را به یک گروه تحقیقاتی سفارش دادیم که دیدگاههای دو طیف مخالف و موافق این موضوع را در کنار هم ارزیابی کنند. این گفتوگوها انجام شد و نتیجه این طرح پژوهشی در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفت و به صورت کتابی با نام «اکران فیلم خارجی» توسط دانشگاه هنر همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد.»
او ادامه داد: «امیدوارم اکران فیلم خارجی با آسیبشناسی و پژو هشی که انجام شده، صورت بگیرد. اکران فیلم خارجی میتواند درصد مشخصی از ظرفیت سالنهای نمایش در شهرهای بزرگ در پردیسهای سینمایی را به خود اختصاص دهد، یا فیلمهای خارجی کودک و نوجوان در کنار نمایش فیلمهای ایرانی میتوانند سهمی داشته باشند، نمایش این فیلمهای مناسب برای کودکان، دید آنها به سینما را ارتقا میدهد. طبعا فارغ از این هیاهویی که برای اکران فیلمهای خارجی به راه افتاده است ، با تعامل متخصصان و کار کارشناسی و با هدفِ کمک به سینمای ملی کشورمان تصمیم گیری میشود. برخی رسانهها به جای اینکه از تیترهای زرد استفاده کنند، همت کنند و کارشناسان سینمای بینالملل را دور هم جمع کنند و با آنان درباره این موضوع گفتوگوی کارشناسی کنند. اجازه بدهیم کارشناسان سینما استدلال های مورد نظرشان را بیان کنند.»
او در ادامه درباره اکران فیلم های کودک و نوجوان در سینماها گفت: «تابستان امسال و بعد از برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم های کودک و نوجوان در اصفهان، مذاکراتی توسط معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر جشنواره با شورای صنفی نمایش صورت گرفت و این دو مسئول سینمایی در شورای صنفی نمایش حضور پیدا کردند و از شورا خواستند که توجه ویژهای به اکران سینمای کودک و نوجوان داشته باشند. خوشبختانه دو فیلم هم در تابستان و پاییز اکران شد و در ادامه سال هم شاهد اکران فیلم های این ژانر خواهیم بود.»
او همچنین با اشاره به فعالیتهای شورای تخصصی سینمای کودک گفت: «شورای تخصصی سینمای کودک در بنیاد فارابی تشکیل شده؛ در طرح جامع سینما که توسط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی تدوین شده طی یک برنامه بلند مدت به سینمای کودک توجه ویژهای خواهد شد. قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی مسئولیت سینمای کودک و نوجوان را عهده دار شده است. این نشان میدهد که همه ما در این بخش مصمم هستیم که به توسعه و ارتقای سینمای کودک و نوجوان کمک کنیم. اکران بحث بسیار مهمی در سینمای کودک و نوجوان است. تبلیغات و شیوه معرفی فیلمها نیز بسیار اهمیت دارد. متاسفانه برخی از دست اندرکاران در سینما به این موضوع توجه ندارند و فیلم ها در اکران ضربه می خورند. نکته دیگر این است که که مشوق های حمایتی را برای تهیه کنندگان سینما در نظر گرفته ایم. تهیهکنندگانی که بتوانند یک فیلم اولی را در سینمای کودک حمایت کنند تا اولین فیلمشان را در حوزه کودک و نوجوان بسازند بنیاد سینمایی فارابی آنها را حمایت خواهد کرد.»
تابش سخنان خود را چنین ادامه داد: «بخشی از بودجه تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی نیز به سینمای کودک و نوجوان اختصاص پیدا خواهد کرد. یعنی ما در پروژههای تولید مشترک نیز حوزه کودک و نوجوان را در اولویت حمایت قرار میدهیم. در سینمای کودک و نوجوان تولید مشترک و فیلم اولیها تحت پوشش بنیاد فارابی قرار خواهند گرفت.در سال جاری سی فیلمنامه به بنیاد سینمایی فارابی رسیده است و در شورای تخصصی آنها بررسی خواهند شد. قطعا تعدادی از این فیلمنامهها انتخاب میشوند و بنیاد در فرایند تولید از آنها حمایت خواهد کرد.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: «اگر روزی اکران فیلم خارجی به صورت جدی مطرح شود،میتوان ظرفیت مشخصی را برای سینمای کودک و نوجوان در نظر گرفت. نکته بسیار مهم در تولیدات سینمای کودک توجه به ساختارها و تکنولوژی روز دنیا است که میتواند به سینمای ما کمک شایانی کند. ارتقای سطح دانش فنی برای سینماگران ما مهم است و باید در این زمینه سرمایهگذاری شود. تا زمانی که اکران فیلمهای کودک به یک جریان طبیعی تبدیل نشود و عرضه و تقاضا در این حوزه به تناسب نرسد، جریان طبیعی تولید هم متناسب با نیاز مخاطبان شکل نمی گیرد.»
تابش درباره جشنواره سی و ششم فجر گفت: «در شورای سیاست گذاری بحث حضور فیلم کوتاه در جشنواره سی و ششم و سیمرغ هنرو تجربه صورت گرفت. امسال هر دو بخش صاحب سیمرغ ماندند. توجه و نوع نگاه شورای سیاست گذاری نسبت به این بخش ها قابل توجه بود. البته طرح برگزاری یک جشنواره اختصاصی برای گروه هنرو تجربه در دست بررسی است. اگر این اتفاق صورت بگیرد و برنامه ریزی درستی انجام شود آن جشنواره برای رشد سینمای ایران سازنده و مثبت است. زمانی فیلم های کودک و نوجوان در دل جشنواره فجر بود اما اکنون این استقلال و استحکام در جشنواره کودک دیده میشود و با ثبات حرفه ای کار خود را ادامه میدهد. اگر جشنوارهای برای هنر و تجربه مثل جشنواره حقیقت یا جشنواره کودک اختصاص یابد، قطعا برای علاقه مندان این گروه سینمایی نیز مطلوب خواهد بود.»
او همچنین با نگاهی به جشنواره فیلم کوتاه تهران که به تازگی برگزاری آن به پایان رسیده، گفت: «جشنواره فیلم کوتاه امسال را نیز مثبت دیدم فیلمهای ارزشمندی در این جشنواره به نمایش گذاشته شد. شاید به این دلیل جشنواره فیلم کوتاه را خوب میشناسم که روزگاری هنرجوی انجمن بوده ام و فیلم کوتاه ساختهام و با فضای حاکم بر این جشنواره آشنا هستم. هر سال جوانان فیلمساز شهرستانی و تهرانی شور بسیار خوبی به این جشنواره میدهند. حضور بینالمللی خوبی را در جشنواره شاهد بودیم. کارگاههای موفقی برگزار شد. همه این موضوعات نشان میدهد که مسئولیت ما در قبال فیلمسازان جوان بیش از قبل، بیشتر شده است.»
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۱۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
فیلم «مست عشق» با جذب ۵۰,۶۵۸ مخاطب در اولین روز اکران خود موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۰,۶۵۸ مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند.
مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳,۵۸۵,۵۲۰,۰۰۰ ریال بوده است و باید به این نکته توجه داشت که این فیلم در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است.
اکران مست عشق از روز چهارشنبه _پنجم اردیبهشت_ آغاز شد و تمامی سانسهای فوقالعاده اثر نیز تا پیش از ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه ترتیب داده شد تا این فیلم بتواند در این بازه، با جذب نزدیک به ۵۱۰۰۰ مخاطب، رکورد پرمخاطبترین فیلم در اکران روز نخست را از آن خود کند.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود ۲۵۰۰۰ مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱۰۰۰ مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹۰۰۰ مخاطب، هزارپا ۲۷۰۰۰ مخاطب، مطرب ۳۵۰۰۰ مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵۰۰۰ مخاطب داشته است، دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸۰۰۰ و ۳۱۰۰۰ مخاطب را به سینما کشاندند.
نکته قابل توجه در این رکوردشکنی آن است که تا پیش از این، جایگاه صدر جدول و رکوردها به فیلمهای کمدی محدود میشد اما با اکران این فیلم این موضوع به اثبات رسید که دیگر موضوعات نیز برای مردم جذب و قابل توجه است و این امر نشاندهنده آن است که مست عشق طی روزهای آتی نیز با استقبال بسیار خوبی همراه خواهد بود و احتمالاً که بتواند یک رکوردشکنی خوب را در جدول فروش امسال سینمای ایران به جای بگذارد.
استقبال ۵۱۰۰۰ نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروشترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، نزدیک ۲۰۰۰۰ مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷۰۰۰ مخاطب جذب کند.
کد خبر 747748