Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- عصرايران در گفت وگويي آورده است: استفاده از نور خورشيد و توليد برق و الکتريسيته، جايگزين مناسبي براي سوخت هاي فسيلي از جمله نفت و گاز است و مي تواند منجر به کاهش آلودگي هوا شود.

در اين گفت وگو آمده است:پنلي که در استان خوزستان نصب مي شود با پنلي که در استان کردستان نصب مي کنند بايد فرق داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون گرما که بالا مي رود راندمان پايين مي آيد.
فرصت انرژي خورشيدي براي ايران و مشکلات بخش خصوصي در روزهاي اوج مصرف برق در تابستان سال جاري مقامات وزارت نيرو اعلام کردند که مصرف برق کشور رکورد 55 هزار مگاوات را زده است. اما جالب است که کشور چين 77 هزار مگاوات از توليد برق خود را صرفا از طريق انرژي خورشيدي به دست آورده است.
عصر ايران در زمينه کارايي روش هاي توليد برق از طريق انرژي خورشيدي و اين که کداميک بازدهي بالاتري دارند با مهندس مجيد ابراهيمي اصل، از فعالان بخش خصوصي گفت و گو کرده است.
ابراهيمي اصل، با تاسيس شرکتي در زمينه طراحي و اجراي پروژه هاي برق خورشيدي فعاليت داشته است. اين شرکت که عضو کميته انرژي هاي تجديدپذير سنديکاي صنعت برق ايران بود و پروژه هايي را در حوزه تاسيس نيروگاه خورشيدي در ايران اجرا کرد، در سال هاي اخير معلق شده و فعال نيست.
در گفت و گوي پيش رو، مزاياي استفاده از سيستم هاي خورشيدي در ايران و تجربه ابراهيمي اصل، در اين حوزه برررسي شده و اين که چه شد فعاليت در اين حوزه پُر طرفدار در دنيا را رها کرده است. اين گفت و گو در ادامه مي آيد.
***
*از چه زماني شما در حوزه انرژي خورشيدي شروع به فعاليت کرديد و چطور علاقه پيدا کرديد که در اين حوزه فعاليت داشته باشيد؟
-در سال 1378 يک گروه تحقيقاتي به وجود آمد براي ساخت يک آب شيرين کُن خورشيدي. اين گروه تحقيقاتي، يک پروژه از سازمان آب منطقه اي استان هرمزگان گرفت براي ساخت يک دستگاه آب شيرين کن خورشيدي. ساختار آن در اصل يک سيستم تقطير بود که خيلي ساده بود ولي ما توانستيم رکورد بزنيم.
ما وقتي مي خواستيم آب را شيرين کنيم بدترين آب را مثلا در ساعت شش صبح در داخل دستگاه مي ريختيم و ساعت شش صبح فردا از آن آب استفاده مي کرديم. آخرين رکوردي که زديم و ثبت شد اين بود که ما 10 ليتر آب ريختيم و توانستيم حدود 6.4 ليتر آب مقطر بگيريم.
چون رشته ام مکانيک بود و طراحي انجام داده بودم، من در بخش مکانيک آن سيستم، طراحي را انجام دادم. طراحي بخش انرژي آن توسط شخص ديگري انجام شده بود و من ساخت آن دستگاه را متقبل شدم. آن آب شيرين کُن را ساختيم و معاون وقت وزير نيرو آمدند و بازديد کردند ولي آن را ثبت نکرديم.
فعاليت من از آن زمان شروع شد و اصلا وارد حوزه سيستم سولار(خورشيدي/Solar) شدم. در آن سال ها سيستم خورشيدي از نظر برق خورشيدي
و پنل هاي خورشيدي چندان شناخته شده نبود. ما تحقيقاتي را انجام داديم و کارهايي را ياد گرفتيم تا اين که شرکت پيمان انرژي نفيس را در بهمن 1387 تاسيس کرديم.
قبل از ثبت شرکت، از نمايشگاهي در ابوظبي امارات متحده عربي بازديد کردم که در مورد سيستم هاي انرژي تجديدپذير بود. در آنجا با شرکت هاي بزرگي که پنل هاي خورشيدي مي ساختند و حتي دستگاه هايي که پنل خورشيدي را توليد مي کردند آشنا شدم.
*ظاهرا اولين نيروگاهي که ظرفيت کيلو واتي داشته در سال 1388 در ايران افتتاح شده است و اولين نيروگاه مگاواتي انرژي خورشيدي هم در سال 1395 به بهره برداري رسيده.
-اولين نيروگاه بزرگي که اجرا شد 120 کيلووات بود و در بيرجند بود. با شرکتي که در آنجا توليد کننده پنل خورشيدي بود، ما همکاري داشتيم. فکر مي کنم در همان سال 1388 کار را شروع کرديم.
*طبق اطلاعاتي که وجود دارد نيروگاه 250 کيلواتي شيراز به عنوان اولين نيروگاه خورشيدي مطرح شده و در سطح مگاوات هم نيروگاه اراک بوده که يک مگاوات توليد برق داشته است.
- نيروگاه بيرجند يک پروژه در حد کيلووات بود که در خراسان اجرا شد. از سيستم هاي ردياب خورشيدي(تراکر/Tracker) استفاده شد که پنل هاي خورشيدي با جهت هاي گردش خورشيد، مي چرخيدند تا بتوانند انرژي بيشتري تحويل بگيرند. اين نيروگاه در سال 1391 به طور رسمي افتتاح شد.
*در حالي که صنعت مربوط به انرژي خورشيدي به شدت در حال توسعه و پيشرفت است چرا شما فعاليت در اين حوزه را متوقف کرديد و سراغ يک صنعت ديگر رفتيد؟
-ما پروژه هايي که اجرا کرديم با شرکت ها و موسسات دولتي بود. در دانشگاه شهيد چمران اهواز يک پروژه را اجرا کرديم. براي شرکت توزيع برق کردستان هم کار کرديم. ما اين پروژه ها را اجرا مي کرديم ولي از آن طرف سازمان هاي مالياتي و بيمه اي، هزينه هايي را براي ما مي نوشتند که ما موافق نبوديم.
ما عضو سنديکاي برق بوديم. حتي به خاطر يک پروژه، شکايت کرديم و از طريق سنديکا ارسال شد ولي به نتيجه نرسيد. من پروژه اي براي شرکت برق خوزستان اجرا کردم که مبلغ آن 139 ميليون تومان بود ولي 11 ميليون تومان بيمه داديم.
در صورتي که در همان حوزه برق منطقه اي خوزستان، پروژه اي داشتيم که مبلغ آن 240 ميليون تومان بود و حدود 100 هزار تومان بيمه داديم.
در قوانين و مقررات بيمه به طور شفاف اعلام شده است درصدهايي که گرفته مي شود فقط روي نصب و راه اندازي است. شعبه بيمه اي که از من 11 ميليون تومان پول گرفت 7 درصد کل پروژه را محاسبه کرد. حدود 4 ميليون تومان مبلغ نصب و اجراي ما بود و بقيه آن تجهيزات بود.
مي گفتند چون پروژه کليد در دست(مهندسي، تامين کالا و اجرا/EPC) است در نتيجه 7 درصد کل پروژه را در نظر مي گيرند. پروژه کليد در دست، از طراحي تا اجرا را در بر مي گيرد.
من قانون بيمه را به آنها نشان دادم که قانون مي گويد در پروژه هاي کليد در دست، براي محاسبه بيمه بايد قسمت خريد تجهيزات جدا شود و فقط براي نصب و راه اندازي بيمه گرفته شود.حتي کار به ديوان عدالت اداري کشيد. نهايت صحبت هاي ديوان اين بود که ادامه نده چون بازنده هستي.
تنها لطفي که آن شعبه بيمه در خوزستان در حق من کرد اين بود که به صورت قسطي، پول را از من گرفت ولي همه 11 ميليون تومان را گرفت. ماليات هم همين طور. ماليات 18 درصد را در نظر گرفتند.
من ديدم نمي شود اصلا اين طور کار کرد. چون شرکت، کاملا خصوصي بود و هزينه هاي زيادي انجام شده بود. در چند دوره آموزشي در کشورهاي مختلف شرکت کرده بودم. کلي ضرر کردم و ضرر از جيب دادم. ضرر از سود ندادم. در نتيجه شرکت را معلق کردم.
*عمدتا شما در ساخت نيروگاه خورشيدي فعاليت داشتيد؟
-ما نيروگاه را طراحي مي کرديم و خريد تجهيزات انجام مي داديم. بعد آن را اجرا مي کرديم.
*قيمت خريد برق نيروگاه هاي خورشيدي براي نيروگاه هاي زير 10 مگاوات هر کيلووات ساعت 490 تومان است و نيروگاه هاي خورشيدي 10 تا 30 مگاوات هم 400 تومان. نيروگاه هاي فسيلي با کمتر از 50 درصد بازدهي هم به قيمت کمتر از 70 تومان براي هر کيلووات ساعت.
براي کساني که در حوزه توليد برق خورشيدي فعاليت مي کنند اين کار مي تواند سودآوري بيشتري داشته باشد نسبت به کساني که اين نيروگاه ها را طراحي مي کنند ؟
- قاعدتا براي نيروگاه هاي خورشيدي که در کشور فعاليت دارند بايد سودآور باشد که دارند اين کار را انجام مي دهند.
*دوره هاي آموزشي که مرتبط با انرژي خورشيدي گذرانديد در کدام کشورها بود و دقيقا چه مواردي را آموزش مي دادند؟
- در يکي از شرکت هاي خصوصي در آلمان، يک دوره را گذراندم. شرکتي بود که نيروگاه خورشيدي نصب مي کرد. ما با آن شرکت صحبت کرديم که شعبه اي در دوبي امارات داشت. ما در آنجا طراحي را با همديگر کار کرديم.
در کشور سوئيس در شرکتي دوره ديدم که نمايندگي يک شرکت توليد کننده آب شيرين کُن هاي خورشيدي را داشت. هم براي طراحي سيستم هاي خورشيدي و هم براي تعميرات و نصب و پشتيباني آب شيرين کُن هاي خورشيدي.
*با اين آب شيرين کُن ها مي شود آب بهداشتي زيادي به دست آورد که در مناطق فاقد آب آشاميدني در کشور مورد استفاده قرار بگيرد؟
-در برخي مناطق کشومان آب توسط دولت يا سازمان آب تهيه مي شود ولي قابل شُرب نيست مثل جنوب ايران از جمله اهواز، کيش، بندرعباس و حتي مثل شمال ايران. در اين مناطق آب، شيرين مي شود و آب لوله کشي شده داريم ولي نمي توانيم از آن بخوريم.
در اهواز آب تصفيه مي شود و در لوله ها، آب تصفيه شده مي فرستند ولي به خاطر اشکالي که در سيستم لوله کشي هست از جمله اين که خورندگي لوله وجود دارد يا رطوبت زياد هست، گاهي اوقات اصلا رنگ آب، زرد است.
يک سيستم به آن صورت است که نياز به برق ندارد. لوله ورودي آب را به آن وصل مي کنند. سيستم فيلتراسيون، مکانيکي است و نهايتا آب شُرب تحويل مي دهد. مي تواند 20 هزار ليتر آب شيرين پس بدهد.
يک سيستم ديگر براي آب هاي لب شور يا کم نمک است مثل آب رودخانه يا مثل آب درياچه. از لحاظ فيلتراسيون، اين سيستم موارد اضافه اي دارد که املاح را بگيرد. حتي مي تواند ويروس و باکتري را بگيرد. اين سيستم روزانه حدود 10 هزار ليتر آب شرب توليد مي کند.
يک سيستم هم بود که آب شور را به آب شيرين تبديل کند و مي توانست در روز 3500 ليتر آب شور را شيرين کند.
*پروژه هايي که احيانا در زمينه آب شيرين کُن انجام داديد چه بود؟
- آن سيستم آب شيرين کُن خورشيدي که ما در دهه 70 درست کرديم، در قسمت مکانيک آن فعاليت کردم. من به عنوان پروژه اي ملي به آن نگاه مي کردم. در سال هاي اخير، خيلي دوست داشتم در زمينه آب شيرين کُن ها کار کنم. چون ما روستاهايي را در ايران داريم که مردم، آب شيرين ندارند بخورند.
يکي ديگر از کارهاي که در قالب بازاريابي انجام داديم اين بود که با هلال احمر صحبت کرديم. محصول را به مديريت هاي هلال احمر ارائه کرديم. گفتيم يک دستگاه از اين سيستم ها بخريد و در هر زمان در هر جايي از ايران نياز بود از اين دستگاه استفاده کنيد. چون زيرساخت نياز ندارد. حتي پمپ آن، پمپ خورشيدي است.
ما به مسئولان هلال احمر گفتيم يک دستگاه از اين آب شيرين کن ها براي کل ايران بخريد و اگر در جايي سيل آمد يا زلزله آمد و آب نياز داريد، اين آب شيرين کُن را منتقل کنيد. حتي گفتيم اين دستگاه را مي توان با هلي کوپتر از زمين بلند کرد و به هر جاي ايران برد و روي زمين گذاشت.
پمپ خورشيدي آن را مي توان در آبي که در آن منطقه آسيب ديده هست، گذاشت و اين دستگاه، آب را شيرين مي کند و به مردم مي دهد. اين موضوع عملي نشد و متاسفانه درست چند ماه پس از اين که ما اين جلسه را با هلال احمر داشتيم در آذربايجان شرقي و در منطقه ورزقان زلزله آمد.
وقتي در تلويزيون مي ديدم که آب معدني را با کاميون به آنجا مي برند، خيلي ناراحت شدم. چون بردن آب معدني به آن منطقه زلزله زده، هزينه زيادي دارد. اگر يک دستگاه از سيستم هاي آب شيرين کُن ما را مي خريدند براي کل ايران کافي بود. مي توانست در روز 3500 ليتر را شيرين کند.
*آبي که بايد براي آب شيرين کُن استفاده شود از کجا بيايد؟
-براي مثال درياچه اي در آن منطقه وجود دارد که آب آن کثيف است. مي توانستند از آن آب استفاده کنند. در زلزله سال 2005 پاکستان از همين طريق به مردم اسکان داده شده آب شُرب دادند. ما نمايندگي يک شرکت سوئيسي را داشتيم. در زلزله پاکستان هم از همان سيستم براي تهيه آب آشاميدني زلزله زدگان استفاده کردند.
*از چند سال قبل آبگرمکن هاي خورشيدي در ايران نصب شده. اين آبگرمکن هاي خورشيدي چه مزايايي دارند؟
-آبگُرمکن خورشيدي، سيستم خيلي خوبي است. به خاطر نوع اشعه اي که دريافت مي کند، سيستم برق خورشيدي با آبگرمکُن خورشيدي متفاوت است.
در آبگرمکن خورشيدي، اشعه ماوراي بنفش را مي گيريم. در نتيجه حتي اگر خورشيد دارد غروب مي کند و هوا گرم است يا هوا ابري ولي گرم است، آبگرمکن خورشيدي کار خودش را انجام مي کند ولي آب شيرين کُن خورشيدي، نور مستقيم مي خواهد.
اگر اشتباه نکنم در سال هاي 1377 و 1378 يک مناقصه توسط شرکت بهينه سازي مصرف سوخت برگزار شد به اسم حمام هاي خورشيدي. اعلام کردند که براي روستاها، آبگرمکن براي حمام مي خواهند.
مي خواستند به جاي سوخت فسيلي از آبگرمکن خورشيدي استفاده شود. با چهار شرکت قرارداد بستند و 300 هزار دستگاه آبگرمکن خورشيدي در روستاهاي ايران نصب شد.
الان ساخت آبگرمکن خورشيدي در ايران انجام مي شود. تا جايي که من ديده ام سرويس هاي بهداشتي پارک ها، آبگرمکن خورشيدي دارند. حتي خيلي از شرکت هاي دولتي هم براي سرويس بهداشتي خودشان، آبگرمکن خورشيدي نصب کرده اند. راندمان آنها خوب است و آنچنان تعميرات ندارد.
البته بايد کارهاي بهينه سازي روي اين نوع آبگرمکن ها انجام مي شد. چون اگر گرما زياد مي شد و از آب آنها استفاده نمي شد مي ترکيد.
* دو روش کلي توليد برق خورشيدي وجود دارد. گفته شده توليد برق به روش حرارتي بيش از پنل هاي خورشيدي کارايي دارد. شما که تجربه هايي در اين حوزه داشته ايد چنين چيزي صحت دارد؟
-پنل خورشيدي يا فتوولتائيک[PhotoVoltaic] يا اصطلاحا پي وي(PV) به اين صورت کار مي کند که فوتون(ذره اي از نور خورشيد) را مي گيرد و به ولتائيک يا برق تبديل مي کند.
راندمان پنل هاي خورشيدي از 14 درصد شروع مي شد که شرکت شارپ اين کار را انجام مي داد و بعد در دنيا آهسته آهسته، پنل هاي خورشيدي بهينه سازي شد. چون وقتي سلول هاي خورشيدي کنار هم گذاشته مي شود که پنل خورشيدي تهيه شود بين سلول ها، فاصله اي هست.
بعد شرکت هاي مختلف کار کردند و الان تقريبا مي توانند از کل سطح پنل براي توليد برق استفاده کنند. در نتيجه راندمان ها بالا رفت. براي مثال برخي شرکت هاي آلماني حتي راندمان را تا 20 درصد بالا برده اند.
اما روش حرارتي فرق مي کند. در اين روش، آينه اي را مي گذارند که مي تواند با نور خورشيد بچرخد. يک لوله شيشه اي هم مي گذارند که در داخل آن، روغن خيلي خاصي هست که گرما را سريع جذب مي کند.
آن روغن تا حدود 600 درجه سانتيگراد گرم مي شود. اين روغن داغ شده، آب را گرم مي کند و بخار آب به دست مي آيد. بخار مي تواند يک توربين بخاري را بچرخاند و برق توليد کند. سيستم حرارتي خورشيدي، بازدهي بالاتري دارد و توربين بخار هم مي خواهد.
*پنل هاي خورشيدي که مي توانند حرکت کنند نور بيش تري از آفتاب مي توانند جذب کنند؟
-بله. پنل هاي خورشيدي را مي توانند روي ساختارهايي نصب کنند که متحرک باشد. در حالتي که پنل ثابت باشد در زمان طلوع و غروب خورشيد، ساعت هايي را از دست مي دهيم. چون نور مستقيم به پنل خورشيدي برخورد نمي کند.
سيستم هايي که ردياب خورشيدي دارند مي توانند نور بيش تري جذب کنند. براي ساخت اين سيستم از گل آفتابگردان الهام گرفته اند. گل آفتابگردان رو به خورشيد مي چرخد و به همين دليل به آن آفتابگردان مي گويند.
براي ساخت پنل خورشيدي متحرک گفتند ما سيستمي بسازيم که وقتي خورشيد از شرق به غرب مي رود، اين ساختار هم بچرخد. به اين سيستم که پنل را مي چرخاند سيستم ردياب خورشيدي مي گويند که در اصل خورشيد را دنبال مي کند.
همين ردياب خورشيدي نيز مدل هاي مختلف دارد. يک مدل وجود دارد که هوشمند نيست و به آن برنامه مي دهند که هر دقيقه يا هر ساعت چقدر بچرخد.
بعضي از سيستم هاي ردياب خورشيدي، هوشمند هستند و سِنسور(حسگر/Sensor) دارند. حتي اگر خورشيد پشت ابر برود، نور پخش مي شود. وقتي نور پخش مي شود اين سيستم پنل را موازي سطح زمين مي کند که تمام نور را جذب کند. اين سيستم هاي ردياب خورشيدي حدود 20 درصد افزايش راندمان به نيروگاه مي دهند.
*به غير از نيروگاه خورشيدي بيرجند که گفتيد پنل ها متحرک هستند، کدام نيروگاه ها چنين سيستمي دارند؟
-براي مثال نيروگاه خورشيدي 20 کيلوواتي که ما ساختيم سيستم ردياب گذاشتيم که پنل ها بچرخند. درباره بقيه نيروگاه ها اطلاع ندارم.
*براي ايران اعلام شده که به طور متوسط 300 روز آفتابي وجود دارد. در حدود 65 روز باقي مانده از سال نمي شود از تابش خورشيدي استفاده و برق توليد کرد؟
-مساله، برق توليد کردن نيست. کمترين جايي که تابش خورشيد دارد در گوش سمت چپ شمال غربي کشورمان است. در جاهاي ديگر ايران، تابش خورشيد خوب است. اما يک مساله مطرح است.
در خوزستان درست است که تعداد ساعت خورشيدي روزانه بيش تر از تهران است ولي گرما هم بيش تر است. وقتي گرما بيش تر مي شود راندمان هر وسيله برقي، کاهش پيدا مي کند.
پنلي که در استان خوزستان نصب مي شود با پنلي که در استان کردستان نصب مي کنند بايد فرق داشته باشد. چون گرما که بالا مي رود راندمان پايين مي آيد.
ما بايد از پنلي استفاده کنيم که در مشخصات سازنده پنل اعلام کرده باشد که در فلان مقدار گرما، چقدر راندمان پايين مي آيد. در نتيجه پنل هاي خورشيدي، يک مقدار مختلف هستند.
*بررسي هاي دقيقي انجام داده ايد که کشورهاي همسايه ما در زمينه نيروگاه هاي خورشيدي چه اقداماتي انجام داده اند؟
-در سال هاي اخير عربستان، ساخت بزرگترين نيروگاه خورشيدي در دنيا را شروع کرد. در دوبي امارات نيروگاه هاي خورشيدي و حتي نيروگاه حرارتي خورشيدي تاسيس کرده اند. يک شرکت آمريکايي اين کار را انجام داده است و با تکنولوژي خيلي برتر. اين شرکت آمريکايي، نيروگاه آينه اي در دبي تاسيس کرده است.
در خيلي از جاهاي شهر دبي از پنل هاي خورشيدي استفاده کرده اند حتي در مخابرات شان. البته در خيابان هاي تهران هم از پنل خورشيدي براي روشنايي معابر و خيابان ها استفاده شده.
*شما واقعا تصميم قطعي گرفته ايد که به هيچ وجه در حوزه انرژي خورشيدي فعاليت نکنيد؟
- من اين شرکت را خيلي دوست دارم. چون براي آن خيلي زحمت کشيدم. در نتيجه به اداره ماليات اعلام کردم که نمي خواهم شرکت را منحل کنم.
به من گفتند شرکت را منحل نکن اظهار نامه هاي مالياتي را هر سال تحويل بده ولي ماليات نمي نويسيم. با اين حال هنوز هم افراد و شرکت هاي متقاضي، خيلي با شرکت تماس مي گيرند.
*حوزه جديدي که انتخاب کرديد چه هست؟
-الان در صنعت نفت و گاز فعاليت مي کنم.
عصرايران /5 آبان 96
اول*عليرضافرجي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۲۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران همسو با سایر کشورهای جهان، گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌ها و ظرفیت تولید برق هسته‌ای برداشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، محمد اسلامی در جریان بازدید از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر درباره میزان برق هسته‌ای تولید شده در این نیروگاه اظهار داشت: ‌ در یک دهه گذشته 63 میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است.

وی افزود: سال 1402 جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و بر اساس آمار در یک دهه گذشته 63 میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در این نیروگاه تولید شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: تولید این میزان برق هسته‌ای، موجب صرفه‌جویی 103 میلیون بشکه نفت خام شده که ارزش این میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی بیش از 8 میلیارد دلار است.

اسلامی: دامنه فعالیت انرژی هسته‌ای ایران گسترش یافت

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون با تولید 63 میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای، ‌نیروگاه اتمی بوشهر توانسته 4 بار هزینه صرف شده بابت احداث خود را تامین کند.

وی با بیان اینکه تحقق تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای از موضوعات مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ گفت: این طرح  مهم با جدیت در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد و بلوغ هسته‌ای کشور از طریق تولید انرژی و برق هسته‌ای با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سهم 11 درصدی برق هسته‌ای تولیدشده در نیروگاه‌های اتمی جهان عنوان کرد: در جریان برگزاری بیست و هشتمین اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی سازمان ملل مقرر شد تا سال 2050 ظرفیت انرژی هسته‌ای برای تولید برق جهانی سه برابر شود که ما نیز گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی کشور خود برداشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسلامی: تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران افزایش می‌یا‌بد
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد
  • اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش خواهد یافت
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
  • اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
  • اوکراین با حمایت آمریکا انرژی هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • سفر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به بوشهر
  • جدیدترین جزئیات از ساخت نیروگاه‌های برق‌ هسته‌ای ایران
  • معاملات ۳۰۷ میلیارد ریالی ۲۱ شرکت توزیع در نخستین روز بازگشایی