Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@13:24:24 GMT

راهکارهای حفظ باغستانهای در حال تخریب قزوین

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۳۹۸۰

راهکارهای حفظ باغستانهای در حال تخریب قزوین

قطعه های زمین بایر با چندین درخت بادام خشک شده و بی بر و پوسیده، زمین های ترک خورده و تشنه آب، مزارع سوخته در کنار واحدهای مسکونی و اداری ساخته شده و در حال ساخت، توصیف وضع کنونی بخش هایی از 2 هزار و 500 هکتار باغستان سنتی شهر قزوین است.
باغستان هایی که زمانی به عنوان ریه، کار تصفیه و پالایش هوای شهر قزوین را برعهده داشتند و نزهت و خرمی را به مسافران و گردشگران هدیه می دادند امروزه به دلیل نداشتن امنیت،راه دسترسی و مهمتر از همه بحران آب به تهدیدی برای مدیران و مردم تبدیل شده و در حال نابودی و اضمحلال هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته باغداران شهر قزوین در 16 سال گذشته؛ نشستهای متعددی برای مدیریت باغستان ها، این میراث فرهنگی و تاریخی هزار ساله تشکیل شده اما در عمل حتی سازمان باغستان ها و میراث فرهنگی که 2 داعیه دار این میراث هستند موفق عمل نکرده اند.
امروزه شهرهای مترقی و پیشرفته برای حفظ پایداری خود به ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر ملزم شده اند پس چگونه است که حفظ این یادگار آبا و اجدادی قزوینیان برای مدیریت استان دشوار و ناممکن شده است؟
اکنون این سئوال مطرح است که با توجه به توسعه شهری، افزایش قیمت زمین، نزدیکی باغ ها به شهر و به صرفه نبودن تولید در این باغستان ها، برای حفظ این میراث هزارساله و هویت فرهنگی و تاریخی شهر قزوین باید چه کرد؟
تجمیع خرده مالک های باغستان ها، صدور مجوز ساخت آلونک دراین باغ ها برای افزایش امنیت و ایجاد راه دسترسی و همچنین مهمتر از همه تامین آب این مجموعه از محل های ممکن برای حفظ گوهر هزار ساله از جمله پاسخ های ممکن به این سئوال است.
حفظ باغستان های قزوین به ویژه با توجه به پیگیری استاندار جدید این استان دور از دسترس نیست ، ولی این مهم اهتمام دستگاههای دولتی و از آن مهمتر همکاری و همراهی مردم و باغداران را می طلبد.
6104هادی درزی رامندی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۳۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل

بنیاد ملی نخبگان از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل حمایت ویژه کرده و افراد در جایگاه مجری، مشاور یا ناظر در هسته‌های حل مسئله ادامه مسیر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، میز هم‌اندیشی و تبادل دانش و فناوری با موضوع امنیت غذایی (کشاورزی) جهت به‌کارگیری ظرفیت ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل به همت بنیاد ملی نخبگان تشکیل می‌شود.

احصای نظام مسائل کشور حول چالش‌های امنیت غذایی (کشاورزی) و بررسی گلوگاه‌های آن، تبدیل مسئله کلان به مسائل خرد و ارائه راه حل‌های متناسب با شرایط کشور برای ایفای نقش در لایه‌های حکمرانی، ساختاری و لایه‌های علمی و فناوری از اهداف تشکیل این میز است که جهت بهره‌مندی گسترده از ظرفیت ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل در بستر فضای مجازی شکل خواهد گرفت.

در ادامه، تعمیق موضوع، جمع‌بندی و تشخیص اولویت‌ها و ارائه راه حل‌های متناسب با شرایط کشور در قالب هیئت‌های اندیشه‌ورز و با حضور اعضای میز هم‌اندیشی دنبال می‌شود.

همچنین بنیاد ملی نخبگان در راستای تشکیل هسته‌های حل مساله و اجرایی‌سازی، از راهکارهای استخراج شده حمایت ویژه کرده و افراد در جایگاه مجری، مشاور یا ناظر در هسته‌ها ادامه مسیر می‌دهند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، فراخوان عمومی برای تشکیل میزهای تخصصی حول موضوعات آب، ناترازی انرژی، بانک، اصلاحات ارزی، قیمت‌گذاری کالا با هدف تحقق پیشرانی نخبگان در پیشرفت کشور از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان به آدرس bmn.ir و دفتر امور بین‌الملل به آدرس international.bmn.ir به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر نیرو از پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق باغستان کرج و چهارباغ
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • نشست فعالان فرهنگی در صداوسیمای استان آذربایجان غربی
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | فاز دوم فتح-باغستان تا پایان شهریور افتتاح می شود
  • حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز