Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@12:32:33 GMT

ترور کندی معما ماند

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۴۲۳۹

ترور کندی معما ماند

جهان > آمریکا - محمدامین خرمی:
جان اف کنـــــــدی، سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، اگر زنده بود امسال صدمین سالروز تولدش را جشن می‌گرفت اما در ۴۶ سالگی در شهر دالاس در شرق آمریکا به ضرب گلوله «لی هاروی اوسوالد» به قتل رسید تا مرگش پس از ۵۴ سال همچنان معمای بزرگ تاریخ سیاسی این کشور باقی بماند.

ديروز با موافقت دونالد ترامپ، 2هزار و 800 سند مربوط به قتل جان‌اف‌كندي از طبقه‌بندي خارج و روي وب‌سايت آرشيو اسناد ملي آمريكا منتشر شد تا جزئيات بيشتري از ترور او به‌دست دهد اما انتشار اين اسناد كمكي به حل معماي اصلي يعني علت، انگيزه و چگونگي ترور رئيس‌جمهور آمريكا در سال 1963 نكرد؛ تروري كه همه جهان را بهت‌زده كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود كل اسناد باقيمانده مرتبط با ترور كندي منتشر شود اما ترامپ توضيح داد كه «مجبور» است به «نگراني‌هاي امنيتي و درخواست‌هاي سازمان‌هاي اطلاعاتي» توجه كند و به همين دليل همچنان اجازه انتشار بخشي از اسناد را نمي‌دهد. طبق اعلام آرشيو ملي آمريكا، تاكنون حدود 90درصد از 5ميليون برگ سند و گزارش مربوط به تحقيقات صورت‌گرفته در مورد ترور كندي منتشر شده اما اسناد باقيمانده بنا بر «مصالح امنيتي» و به درخواست سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا اجازه انتشار پيدا نكرده‌اند.

لي هاروي اوسوالد، ضارب كندي، كارمند يك كتابخانه در مركز دالاس بود. او مثل هر روز ساعت 7:30صبح به محل كارش رفت اما 5ساعت بعد با شليك 2گلوله به سمت رئيس‌جمهور آمريكا او را ترور كرد. كندي كه به همراه همسرش ژاكلين به دالاس سفر كرده بود، در ليموزين رياست‌جمهوري مسير فرودگاه تا ساختمان فرمانداري را در ميان استقبال مردم طي كرد.

او درحالي‌كه براي مردم دست تكان مي‌داد، هدف قرار گرفت؛ يك گلوله به كمرش اصابت كرد و گلوله دوم به جمجمه‌اش. كندي چهارمين رئيس‌جمهور آمريكا بود كه ترور مي‌شد. ترور او اما برخلاف ديگر روساي جمهور آمريكا در مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني اتفاق افتاد. اوسوالد از پنجره كتابخانه به مسير حركت كندي مسلط بود. ضارب كندي سپس از ساختمان كتابخانه گريخت اما در مسير رفتن به خانه با پليسي كه به او مشكوك شده بود، درگير شد. اوسوالد مأمور پليس را با 3گلوله از پا در آورد ولي چند دقيقه بعد دستگير شد.

اوسوالد در اعترافاتش گفت كه با هيچ فرد و سازماني در ارتباط نبوده و براساس خواست خودش عمل كرده است. اين پايان ماجراي قتل كندي نبود. 2روز بعد، درحالي‌كه مأموران پليس دالاس مشغول انتقال اوسوالد از بازداشتگاه پليس به زندان مركزي شهر بودند، «جك رابي» صاحب يكي از كلوب‌هاي شبانه معروف شهر، او را با شليك گلوله به‌شدت مجروح كرد. اين صحنه به‌صورت زنده از تلويزيون پخش مي‌شد. رابي هم گفت كه از هيچ‌كسي خط نگرفته و به‌خاطر نفرت از اقدام اوسوالد، او را كشته است. اوسوالد ساعتي بعد در بيمارستان جان داد. مأموران اف‌بي‌آي در آخرين لحظه در بيمارستان هم نتوانستند از او اطلاعات مهمي بگيرند.

اين وضعيت، گمانه‌زني‌ها در مورد علت و چگونگي ترور كندي كه در ميان مردم آمريكا از محبوبيت بالايي برخوردار بود را افزايش داد و بلافاصله چندين تئوري‌ توطئه مطرح شد؛ تئوري‌هايي كه از توطئه روس‌ها براي ترور كندي تا دست داشتن سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا در اين ماجرا را در‌برمي‌گرفت. طي تمام اين سال‌ها اما لي هاروي اوسوالد به‌عنوان تنها عامل ترور كه براساس «خواسته شخصي» عمل كرده معرفي شده است. تصور مي‌شد با انتشار اسناد باقيمانده، راز ترور جان اف‌كندي افشا شود اما اسنادي كه ديروز از طبقه‌بندي خارج شدند تنها بر جزئيات منتشر شده قبلي افزودند.

مهم‌ترين جزئيات اسناد منتشر شده

هشدار اف‌بي‌آي به پليس دالاس: پليس فدرال آمريكا طي چند مرحله پيش از قتل اوسوالد به پليس دالاس در رابطه با احتمال بروز چنين اتفاقي هشدار داده بود. پليس با وجود تدابير شديد امنيتي، نتوانست مانع كشته شدن اوسوالد شود.نگراني در شوروي: براساس اطلاعاتي كه از شنودهاي تلفني به‌دست آمد، مقام‌هاي اطلاعاتي در شوروي، اوسوالد را يك «بيمار رواني» خوانده بودند كه به كشورش خيانت كرده است اما همچنان نگران عكس‌العمل آمريكايي‌ها بودند. آنها در نبود كندي، نگران يك حمله اتمي از سوي تندروهاي آمريكايي به خاك شوروي بودند.

خوشحالي كوبايي‌ها: فيدل كاسترو در سال 1978دست داشتن در ترور كندي را رد كرد. با اين حال، تحقيقات اف‌بي‌آي نشان مي‌دهد بلافاصله پس از ترور رئيس‌جمهور آمريكا، سفير كوبا در واشنگتن از اين ماجرا «ابراز خوشحالي» كرده است. بخش قابل‌توجهي از تحقيقات اف‌بي‌آي و سيا در مورد ترور كندي مربوط به كوبا بوده است.

ملاقات اوسوالد با افسر كا‌گ‌ب: شنود تماس‌هاي تلفني سفارت روسيه در مكزيك نشان مي‌دهد ضارب كندي 2‌ماه قبل از حادثه در سفري به مكزيكوسيتي، با ولاديميروويچ كاستيكوف، كنسول روسيه در اين شهر ديدار كرده بود. كاستيكوف افسر كا‌گ‌ب و عضو دپارتمان‌13 اين سازمان بود كه عمليات‌هاي جاسوسي و ترور را در خارج از خاك شوروي انجام مي‌داد. تحقيقات اف‌بي‌آي نشان مي‌داد كه او به‌دنبال حل مشكل ويزا يا پاسپورت همسرش بوده است.

اف‌بي‌‌آي در پي اسوالد: گزارش‌ دفتر اف‌بي‌آي در دالاس نشان مي‌دهد مأموران اين سازمان براساس اطلاعاتي كه از منابعي در كوبا به‌دست آورده بودند، بايد لي هاروي اوسوالد را تحت نظر مي‌گرفتند.رابطه جك رابي با پليس: قاتل اوسوالد رابطه خوبي با نيروهاي پليس دالاس داشت. به همين دليل بود كه او توانست وارد ساختمان مركزي پليس شود و اوسوالد را به ضرب گلوله از پا در آورد.

سناريوهاي ترور سيا: در ميانه اسناد منتشر شده، اسنادي وجود دارد كه حاوي سناريوهاي ترور برخي رهبران جهان از سوي سازمان سياست. فيدل كاسترو رهبر كوبا، پاتريس لومومبا رهبر كنگو و سوكارنو رئيس‌جمهور اندونزي از اين جمله‌اند.

ضارب جان‌اف‌كندي كه بود؟

لي هاروي اوسوالد در سن 17سالگي به نيروي دريايي آمريكا پيوست و 3سال افسر نيروي دريايي بود. او هيچگاه دانش‌آموز موفقي نبود و نتوانست مدرك ديپلمش را هم اخذ كند. اوسوالد در ارتش هم نماند و در سال 1959پس از ترك نيروي دريايي به شوروي پناهنده شد. اوسوالد با يك دختر روس ازدواج كرد و در مينسك، پايتخت بلاروس، ساكن شد.

او 3سال بعد از پناهندگي در شوروي پشيمان شد، به همراه همسرش به آمريكا بازگشت و در شهر دالاس در ايالت تگزاس ساكن شد. يك سال بعد، اوسوالد در ترور نافرجام يكي از ژنرال‌هاي بازنشسته ارتش مظنون اصلي بود اما پليس نتوانست آن‌را اثبات كند. چند‌ماه بعد از اين حادثه، افسر سابق نيروي دريايي آمريكا، جان‌اف‌كندي را به ضرب گلوله كشت.

در همین زمینه: دولت آمریکا بخشی از اسناد محرمانۀ ترور جان اف کندی را منتشر کرد کلینتون پول پرونده‌سازی علیه ترامپ در رابطه با روسیه را پرداخت کرد عکس روز: درختان پاییزی آمریکا از جاکارتا عذرخواهی کرد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۴۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسموتریچ خواستار ترور رهبران حماس، نابودی کامل غزه و تحریم دولت رام‌الله شد

شبکه هفت رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه گزارش داد که بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطی این رژیم تهدید به توقف انتقال وجوه به تشکیلات خودگردان فلسطین کرد و خواستار قطع کامل روابط با آن شد. او در عین حال از سرویس جاسوسی این رژیم (موساد) خواست تا رهبران جنبش حماس را ترور کرده و نوار غزه را به طور کامل نابود کند.

به گزارش ایسنا، بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطی رژیم صهیونیستی در یک سری پست در پلتفرم «X» پس از آنکه رسانه‌های عبری زبان جزئیات یک ابتکار عمل اشغالگران را که توسط تیم مذاکره کننده (شامل موساد، شین بت و ارتش) به شورای جنگ ارائه شده بود، فاش کردند عصر پنجشنبه خواستار ترور رهبران حماس شد.

اسموتریچ گفت: زمان آن فرا رسیده است که موساد به انجام کاری که برای آن آموزش دیده، بازگردد، رهبران حماس را در سرتاسر جهان نابود کند و درگیر مذاکراتی که غیرمسؤولانه انجام می‌شود و به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند، نشود.

وزیر تندرو و رئیس حزب «صهیونیسم مذهبی» با ابراز مخالفت با هرگونه مذاکره با حماس در مورد تبادل اسرا، گفت: از این پس باید با حماس فقط با گلوله و بمب صحبت کنیم.

براساس گزارش روسیا الیوم، وی خواستار تهاجم به رفح در جنوب نوار غزه با سرعت بیشتر و به شکل قدرتمندتر و ادامه تهاجم در سراسر نوار غزه تا نابودی کامل آن شد».

اسموتریچ همچنین خاطرنشان کرد: «تشکیلات خودگردان فلسطین در حال تلاش برای صدور حکم بازداشت بین‌المللی علیه شخصیت‌های بلندپایه اسرائیل، سربازان و افسران ارتش اسرائیل است و با سازمان‌های فلسطینی و بین‌المللی برای جلوگیری از صادرات تسلیحات به اسرائیل برای توقف جنگ غزه همکاری می‌کند.»

وزیر دارایی دولت اشغالگر همچنین در واکنش به اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار قطع کامل روابط با رام‌الله و تلاش برای سرنگونی دولت فلسطین شد.

وی در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: این روزها، تشکیلات خودگردان فلسطین در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه برای صدور حکم بازداشت شخصیت‌های بلندپایه اسرائیل تلاش می‌کند، این اقدامی خطرناک، بی‌سابقه و به منزله عبور از خطوط قرمز است.

اسموتریچ ادامه داد: تشکیلات خودگردان فلسطین شجاعت خود را از پشت کردن و آنچه آمریکا در زمینه حقوقی با اعمال تحریم‌ها علیه شهرک نشینان و ظاهراً ارتش اسرائیل انجام می‌دهد و نیز از اظهارات و مواضع کشورهای اروپایی در رابطه با جنگ غزه می‌گیرد.

وی افزود: «از شما (نتانیاهو) می‌خواهم به همه نهادهای بین‌المللی و هماهنگ‌کننده دولت اسرائیل در مناطق اطلاع دهید تا به طرف‌های فلسطینی که با آنها در ارتباط هستند، اطلاع دهند که من سربازان و افسران ارتش اسرائیل را رها نخواهم کرد و به بقای قدرت متخاصم که آنها و امنیت اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد، کمک نخواهم کرد.»

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به تصمیم واشنگتن در مورد گردان «نتسح یهودا» از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم خواست تا جلسه کابینه امنیتی - سیاسی را به منظور اعمال تحریم‌ها علیه تشکیلات خودگردان تشکیل دهد.

رسانه‌های عبری زبان روز شنبه گزارش دادند که واشنگتن قصد دارد در روزهای آینده گردان نتسح یهودا در ارتش اسرائیل را به دلیل نقض حقوق بشر و حملات علیه فلسطینیان در کرانه باختری تحریم کند.

این تحریم‌ها شامل ممانعت از دریافت سهمی از کمک‌های آمریکایی به ارتش اشغالگر و یا شرکت در آموزش مشترک با ارتش آمریکا از جانب این واحد نظامی است. این واحد نظامی در کرانه باختری متمرکز است و شامل شهرک نشینان تندرویی است که در هیچ واحد رزمی دیگری در نیروهای ارتش اشغالگر پذیرفته نشده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پیشتر گفته بود که تصمیماتی در رابطه با نقض حقوق بشر توسط اسرائیل بر اساس قوانین (قانون لیهی) اتخاذ کرده است که ارائه کمک نظامی به افرادی را که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند، ممنوع می‌کند.

قوانین لیهی که توسط سناتور آمریکایی پاتریک لیهی در اواخر دهه ۱۹۹۰ تهیه شد، کمک نظامی به افراد یا واحدهای نیروی امنیتی را که مرتکب نقض جدی حقوق بشر می‌شوند، ممنوع می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اسموتریچ خواستار ترور رهبران حماس، نابودی کامل غزه و تحریم دولت رام‌الله شد
  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • لحظه ترور یکی از رزمندگان سامانه پدافند هوایی حزب الله
  • لیگ NBA| مینه‌سوتا، ایندیانا و دالاس پیروز شدند
  • نمایی زیبا از چال کندی دزفول (فیلم)
  • لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط رژیم اسراییل (فیلم)
  • (ویدئو) لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط رژیم اسراییل