Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:25:12 GMT

فضای مجازی نه یک تهدید، بلکه فرصت تکرارنشدنی است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۴۵۹۳

فضای مجازی نه یک تهدید، بلکه فرصت تکرارنشدنی است

تهران - ایرنا - مدیر عامل خبرگزاری برنا گفت: فضای مجازی نه تنها یک تهدید، بلکه فرصتی مغتنم و تکرارنشدنی برای اطلاع رسانی دقیق و شفاف در جامعه است.

محمد حسن بلاغی مبین عصر جمعه و در نخستین روز از برپایی بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فضای مجازی یک فرصت بی نظیر است که حداقل در اختیار رسانه ها است، افزود: اکنون رسانه ها نتوانسته اند خود را با فضای مجازی سازگار سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: این ناسازگاری به خاطر آن است که رسانه ها و روزنامه نگاری در کشور همچنان در شکل سنتی اداره می شود و تحول جدی حداقل طی دو تا سه دهه گذشته در آن صورت نگرفته است.
مدیر عامل خبرگزاری برنا اظهار کرد: رسانه ها با رشد فضای مجازی متاسفانه خلاقیت و ابتکاری از خود بروز نداده اند و این موضوع باعث شده که فکر کنند فضای مجازی یک تهدید جدی برای آنان است.
وی با بیان اینکه فضای مجازی حداقل در خبرگزاری های رسمی و دولتی از جمله ایرنا، ایسنا، فارس و برنا و ایلنا خیلی زودتر حضوری جدی داشت، افزود: رفته رفته دیگر گروه ها و رسانه ها تازه به دوران رسیده با فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این فضا خودنمایی کردند.
بلاغی مبین گفت: نخستین ضعفی که در روزنامه و رسانه های رسمی و دولتی در این فضا بطور محسوس احساس شد، اعمال روش های سنتی است، طبیعتا فضای مجازی در حال پیشی گرفتن از رسانه ها است و این درحالیست که مردم به سرعت بدنبال کسب آخرین اخبار هستند و بازار شایعه و اخبار کذب در این فضا حتما پررونق خواهد بود.
این کاشناس رسانه افزود: مهمترین کار رسانه ها در این فضا، افزایش فضای سواد رسانه ای است و این امر خیلی مهمی است.
وی اظهار کرد: دیگر مساله در این زمینه شفاف سازی است و نیاز مردم به اطلاعات صحیح است و اقشار مختلف نمی توانند منتظر بمانند تا رسانه ها تصمیم بگیرند که اطلاعات بدون فیلتر را به جامعه عرضه کنند یا نه.
بلاغی مبین گفت: فضای مجازی از گذشته هم وجود داشت و به انحای مختلف از جمله در صف های دریافت کالا و بانک، تاکسی و اتوبوس شنیدها و گفت وگو ها بطور واضح و روشن بیان می شد، حال این حرف ها شایع بود یا نه، اما اکنون با وجود تکنولوژی این فضا به سرعت و با عکس و فیلم به راحتی در دسترس مردم قرار داده شده است.
مدیر عامل خبرگزاری برنا با بیان اینکه منابع ناقل اخبار از قبل هم وجود داشت و مردم راغب به شنیدن آن بودند، تصریح کرد: شکل گیری مکتب روزنامه نگاری هم از زمان گوستاو لوبون بدین صورت بود و براساس خواسته و نیاز مردم و آگاهی آنان در رسانه ها شکل گرفت اما اکنون در فضای مجازی دیگر نیازی به تاکسی و اتوبوس و دیگر منابع خبرساز و یا فرد با سواد و بیسواد نیست و به راحتی با وجود تکنولوژی به این سو و آن سوی دنیا اخبار به سرعت مخابره می شود.
وی افزود: متاسفانه خبرنگاران و روزنامه نگاران تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته و در جایی که رسانه ها باید میزبان و دروازه بان و یک تولید کننده صرف اخبار به شمار رود با حضور فضای مجازی اخبار به غیر از این رویه و همراه با معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خودنمایی می کند و در این رابطه روزانه شاهد آن هستیم که مسئولی برای تکذیب اخبار و شایعه در رسانه ملی حاضر شود.
مدیر عامل خبرگزاری برنا گفت: فضای مجازی در اصل از شایعه شکل می گیرد و بدنبال آن خبرگزاری های معتبر هم به این اخبار دامن می زنند و از این رو باید فضای رسانه ای را به سمت شفاف سازی سوق داد و برای مقابله با شایعات فضای مجاز تغییر در نحوه اطلاع رسانی اعمال کرد و حتی الامکان به روز بود و اگر این تغییرات حاصل شد حاکم بر خبر و رسانه ها خواهیم بود.
این کارشناس رسانه افزود: اگر قدرت پاسخگویی به نیاز های مردم را نداشته باشیم و نتوانیم خواسته های آنان را تامین کنیم فضای رسانه ای به سمت فساد کشانده خواهد شد. فیلتر کردن و تهدید رسانه ای موجب عدم تحرک در اطلاع رسانی می شود و جا برای حضور شایعه پراکنان باز خواهد شد.
وی گفت: فساد در دو لایه پنهان و آشکار بروز می یابد و در جایی که فقرا در نهان و بطور آشکارا فساد می کنند، به راحتی گروه ثروتمند و دارا با داشتن توان و قدرت مالی بطور پنهانی فساد می کند و از این رو اگر چنانچه بخواهیم جلوی اخبار شفاف را بگیریم به راحتی فساد را به داخل خانه ها خواهیم برد و متاسفانه این تجربیات را در کشور داشته ایم.
مدیر عامل خبرگزاری برنا اظهار کرد: باید اعتماد و خودباوری را به رسانه ها آورد و فضا را شکست و به مدیریت خود درآورد و با این روند خلاقیت را در بین خبرنگاران و روزنامه نگاران برانگیخت تا با اطلاع رسانی درست و شفاف مجالی برای فضای مجازی فاسد ایجاد نشود.
وی گفت: نقد کردن و آزمون و خطا برای خبرنگاران یک روشی عالی خواهد بود و باید به سمتی رفت تا با ارائه اخبار و گزارش کوتاه، به نیازهای مردم در تمامی حوزه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و مشکلات پیش آمده پاسخ داد.
بلاغی مبین افزود: در خبرگزاری برنا سعی شده در فضای رسانه ای با حضوری مسمتر، دغدغه، زمان و حوصله مردم در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری و حتی ورزشی طبق اصول رسانه ای پاسخ داده شود.
بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از امروز(جمعه) در مصلای امام خمینی(ره) آغاز بکار کرد و تا 12 آبان ماه ادامه خواهد داشت.
فراهنگ ** 1417 ** خبرنگار: سید مهدی حسینی * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۴۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود

صالح اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در شرایط امروز کشور اظهار کرد: امروز در کشور دو کلان مسئله ناظر به فضای مجازی داریم که باید بر روی آن کار کنیم.

وی افزود: کلان مسئله اول همبستگی اجتماعی و کیان ایران است بعضاً در فضای مجازی شاهد اخبار و مطالب نادرست هستیم که بحث همبستگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند باعث مشکلاتی در کشور شود.

وی با بیان اینکه کلان مسئله دوم خانواده ایرانی است، تصریح کرد: خانواده ایرانی به مثابه یک کل منسجم است که یکی از محورهای اصلی آن تربیت است اما به نظر می‌رسد این نهاد اجتماعی در نسبت با فضای مجازی دچار اعوجاج شده است.

اصغری اضافه کرد: فضای مجازی یکی از فرصت‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود که متأسفانه شاهد آن هستیم بعضاً مخاطرات آن در خانواده پررنگ شده است.

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌های ترویجی را در قالب کمپین‌های مردمی جلو ببریم، اضافه کرد: ما در سازمان مرکز سواد مجازی سازمان سراج تلاش می‌کنیم گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی را که دغدغه بهبود شرایط اجتماعی-خانوادگی را در مدل خرد را دارند همراهی کنیم و نیازهای آنان را برطرف کنیم.

مسؤول مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: جنس فعالیت‌های اجتماعی ارگانیک و مردم برای مردم را باید تقویت کنیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: حاکمیت و دولت عزم خوبی برای حل مسائل حوزه رسانه و فضای مجازی دارند اما الگوی مردم برای مردم یک الگوی مکمل محسوب می‌شود.

وی گفت: نباید و نمی‌توانیم به عنوان یک جامعه پویا منتظر باشیم تا همه اقدامات از سوی ساختارهای دولتی انجام شود بلکه باید توان خود در سطح خرد تقویت کرده و با احساس مسؤولیت اجتماعی نسبت به مسائلی همچون خبر جعلی دغدغه داشته باشیم.

اصغری تاکید کرد: در جامعه باید الگوهای موفق کوچک را توسعه و رسانه‌ای نمائیم.

وی در پایان با بیان اینکه فضای مجازی ما باید انسجام اجتماعی را افزایش دهد نه اینکه این فضا باعث دو قطبی شدن جامعه و اختلاف در جامعه شود، ادامه داد: ایجاد کمپین ملی مواجهه با خبر جعلی یکی از فعالیت‌هایی است که امسال به آن می‌پردازیم.

کد خبر 6088323

دیگر خبرها

  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی