Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از اردبیل، در بطن زندگی عامه مردم وقتی فرهنگ غربی بیشتر از تمدن اسلامی جلب توجه می‌کند نشان دهنده این موضوع است که مسئله تا چه حد جدی است و باید ریشه‌ای و عمقی به رفع کم و کاستی‌ها و معضلات در این زمینه پرداخته شود تا بتوانیم از این طریق بسترهای مناسبی برای ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی کشورمان را فراهم کنیم و تهدیدات مسئله ترویج فرهنگ غربی را برای جوانان و نسل امروزی واضح و روشن کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه‌گذاری‌های کلان و بزرگ دشمنان برای پیاده‌سازی توطئه‌ها و نقشه‌ها کاملا مشهود و آشکار است و تاکنون برای افزایش جلب توجهات و زیبا نشان دادن فرهنگ غربی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام داده شده است که نیاز است برای حل این مسئله به عنوان یک واقعیت تلخ در جامعه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشیم.

استفاده صحیح از فضاها و شبکه‌های مجازی باید به همگان و به ویژه نسل جوان جامعه آموزش داده شود چرا که در حال حاضر سرعت تاثیرگذاری فضاهای مجازی از واقعیت‌هایی که در جامعه وجود دارد بسیار بیشتر شده و اگر از هر لحظه زمان برای نشان دادن واقعیت‌ها استفاده نشود فرصت دشمنان دوچندان می‌شود.

فضای مجازی مانند خانه‌ای است که تمامی دیوارهای آن با جداره شیشه‌ای بنا شده که تمام فضای آن قابل مشاهده است که با کوچک‌ترین تلنگری در هم می‌شکند و می‌تواند خطر جدی از لحاظ روحی و روانی برای فرد ایجاد کند که اگر بخواهیم این خطرات و واقعیت را به خوبی احساس کنیم بهتر است در خاطرات بزرگ‌ترها دنبال آن باشیم تا متوجه شویم هم‌اکنون به کدامین ناکجاآبادها رانده می‌شویم و در حالی که امکانات و وسیله‌ها برای بیشتر و بهتر شدن ارتباطات زیاد می‌شود ما هم تنهاتر می‌شویم.

روابط اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین غذاهای روحی و روانی انسان است که دشمنان درصدد نابودی این رابطه‌ها و ترویج فرهنگ خودشان هستند و تمامی این موارد فقط و فقط به خاطر دستیابی به منافع شخصیشان است که ماحصل آن برای ما در وهله نخست نابودی خود و جامعه‌مان است.

استفاده از نمادهایی همانند “لایک” در فضای مجازی که تا چندین سال گذشته در کشور ما مرسوم نبود هم‌اکنون به یک فرهنگ عادی و در واقع “مد” تبدیل شده که این موضوع نشان از تاثیرگذاری بسیار بالای فضای مجازی در بین اقشار مختلف مردم دارد که هر روز این تاثیرگذاری‌ها بدون آن که کسی حتی متوجه آن شود در زندگی اجتماعی مردم تاثیرگذار می‌گذارد و اثرات آن عواقب نافرجامی به دنبال دارد.

ورود فرهنگ‌های غربی به جامعه اسلامی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنیم به ما نزدیک است به طوری که حتی در استفاده از پوشاک، خوراک و وسایل مورد نیاز باید دقت و حساسیت کافی داشته باشیم چرا که بعضی موارد با وجود آن که اهمیت آنچنانی ندارد ولی واقعا قابل تاسف است و اخیرا در ایام عزاداری ماه محرم شاهد آن بودیم و لباس‌هایی با نام “یقه زینبی” و “اسرای حضرت زینب(س)” در بازارها به راحتی به معرض نمایش گذاشته شده بود و کسی هم بدون آن که چیزی بپرسد برای خرید اقدام می‌کرد که تمامی این موارد گواه این است که دشمنان به دنبال نشانه‌گیری اعتقادات و ارزش‌های اسلامی ما هستند.

اهمیت به حوزه هنری اسلامی کشورمان و استعدادیابی و شناسایی هنرمندان یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در ترویج فرهنگ و هنر اسلامی در جامعه میسر باشد و مشکلات ما را برطرف کند چرا که زیبابی و توجه به هنر اسلامی بسیار عمیق‌تر از زیبایی‌های لحظه‌ای فضای مجازی است که زشتی‌هایش بسیار بیشتر از زیبایی‌هایش است.

وارد شدن فرهنگ غربی در برگزاری کنسرت‌ها

درست زمانی که شروع فروش بلیط کنسرت‌ها فرا می‌رسد بازار گرمی در بین فروشندگان به وجود می‌آید که با هیاهویی عجیب در بین مردم همراه است و با انعکاس خبر برگزاری کنسرت در بنرهای تبلیغاتی، فضاهای مجازی و کوچه و بازار فروش بلیط‌های کنسرت در بین افراد بیشتر و بیشتر می‌شود.

فروش بلیط تا آخرین لحظات شروع کنسرت ادامه می‌یابد تا جایی که ظرفیت سالن‌ها تکمیل شده و بسیاری از افراد مشتاق تماشای برنامه‌ بیرون از سالن منتظر می‌مانند به طوری که برای از دست ندادن صحنه دوست ندارند حتی یک لحظه از برنامه از زیرچشمانشان رد شود و تا آخرین لحظه با اشتیاق برنامه را دنبال می‌کنند.

ولی در این میان برخی از این هیاهوها از حالت عادی خارج شده و توام با حرکاتی موزون و عجیب و غریب است به طوری که برخی افراد با ایجاد جوی نامناسب و تاثیرپذیرفته از فرهنگ غربی اجرای برنامه را توام با صحنه‌هایی تاسف‌آور و مفتضح می‌کنند که شایسته نظام انقلاب اسلامی نیست بلکه نشان دهنده فرهنگ غربی‌هایی است که بدون اهمیت به حجاب و عفت اسلامی سعی در نشانه‌روی نظام مقدس انقلاب اسلامی دارند.

برگزاری کنسرت‌های مختلف در جامعه به معنی نقض ارتقای فرهنگ اجتماعی نیست بلکه در حقیقت همان فرهنگ است ولی نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است چرا که برخی تماشاچیان کنسرت حد و حدود را رعایت نمی‌کنند و این موارد در جامعه نباید اصلا به این شکل ترویج یابد.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با بحث ولنگاری فرهنگی در سطح جامعه مبنی بر این که “ما باید سنگرهایی را ایجاد کنیم و آن‌قدر برنامه‌های مثبت داشته باشیم که مردم را اشباع کنیم و دشمن را به عقب برانیم.” باید تمامی این موارد مورد توجه قرار دهیم تا برگزاری کنسرت‌ها آغازی برای گسترش آسیب‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ غربی نباشد بلکه همراه با شرایط مناسب و ایجاد فضایی مناسب و شاد برای افراد جامعه باشد و همراه با فرهنگ اسلامی کشورمان باشد که در دین اسلام نیز به آن سفارش شده است.

دین اسلام به هیچ وجه با شادی و ایجاد فضاهای مفرح برای مسلمانان مخالفت نکرده بلکه طبق روایات اهل بیت(ع) و امامان معصوم مردم نیاز به شادی و آرامش دارند و این موضوعی قابل انکار نیست بلکه یک نیاز انسانی است، ولی بحث این جاست که برای یک برنامه سالم با محوریت فرهنگ اسلامی بایدها و نبایدها چیست؟؟

باید در نظر داشت که شادی که همراه با محتوای لهو و لعب باشد، هم از نظر مراجع تقلید و هم اهل بیت(ع) نهی شده است و علاوه بر آن شادی که توام با محتوای غفلت از یاد خدا و اهل بیت باشد، اسلام با این نوع شادی نیز مخالف است.

پنهان کردن ضعف‌ها و کمبودها به جای حل مشکلات معیشتی مردم، با برگزار کردن کنسرت‌های آن‌چنانی و بدون محتوا کار به جایی نخواهد برد و اگر تاریخ اسلام را ورق بزنیم هیچ کجا به برگزاری مراسماتی با این شرایط اشاره نشده است.

برگزاری برخی کنسرت‌ها به نام ائمه معصومین(ع) نوع دیگری از زیرسئوال بردن باورها، اعتقادات اسلامی و انقلابی نسل جوان دارد که با تنزیل شان و منزلت امامان معصوم(ع) و بی‌اهمیتی به جایگاه و مرتبه آنان به این شکل شاهد برگزاری کنسرت‌ها هستیم.

رعایت تعادل مابین افراط و تفریط به عنوان یک اصل اساسی همواره حائز اهمیت بسیار است که نباید نادیده گرفته شود بلکه باید از لحاظ علمی و کارشناسانه بررسی شود چرا که اگر قرار باشد اصلا کنسرتی برگزار نشود یا کنسرت‌ها بدون هیچ حد و مرزی برگزار شوند به طور حتم دستاوردی که فقط شاهد آن خواهیم بود زوال و نابودی جامعه است و به جای عمرانی و آبادانی شاهد ترویج فرهنگ غربی‌ها خواهیم بود.

نباید به هیچ وجه اجازه دهیم که افکار غربی‌ها در بین تفکرات ما تاثیرگذاری داشته باشد چرا که تحولات و تاثیراتی که فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای در افکار جامعه می‌گذارد جامعه را بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهد که این موضوع تهدید بزرگی برای فرهنگ کشورمان به حساب می‌آید و نشانه رفتن فرهنگ کشور در واقع خود جامعه را به سمت نابودی کشاندن است و به طور حتم مشارکت مردمی همگام با آگاهی و هوشیاری همگانی راه‌حلی مناسب در این زمینه است.

برگزاری کنسرت‌های شاد و مفرح باید حساب شده و برحسب تقویم باشد، چرا که اگر بدون بی‌توجهی به ایام عزاداری و سوگواری برگزاری کنسرتی در دستور کار قرار داده شود این موضوع به طور حتم سبب پیاده‌سازی نقشه‌ها و توطئه‌های شوم دشمنان خواهد شد.

بحث نفوذ فرهنگی و عناصر دخیل در آن نیازمند توجه ویژه و اساسی است که در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضاهای مجازی کاملا مشهود است چرا که این موارد فرهنگ کشور را تحت تاثیر قرار داده و گروه‌های زیرزمینی موسیقی نمونه‌ای از فرهنگ غربی در کشور است.

نفوذ فرهنگی باید گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اعتقادات ملی و مذهبی ما در سایر کشورها ترویج یابد، فرهنگ دفاع مقدس و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا در سایر کشورها توسعه پیدا کند، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنای کار سایر کشورها باشد که عزم و اراده ملی در این زمینه لازمه کار است تا ما بتوانیم تاثیرگذاری خود را به دشمنان نشان دهیم به جایی که تاثیرپذیر اخلاق و رفتار اشتباه آنان باشیم.

توسعه فرهنگی یک مقوله بسیار مهم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است و حمایت از هنرمندان و اهمیت به اقدامات سازنده آنان برای ارتقای حوزه فرهنگی یک جامعه نیز متاثر از فرهنگ‌سازی مناسب است که به طور حتم کار یک سازمان و نهاد نیست بلکه نیازمند مشارکت همگانی است.

شرایط لازم برای فراهم کردن پیشرفت و توسعه هنرمندان و رساندن آنان به جایگاه واقعی یک نیاز اساسی برای هر جامعه‌ای است و اگر مورد بی‌توجهی و بی‌غفلتی واقع شود افت و کاهش فرهنگ در جامعه را نیز به دنبال خواهد داشت.

فروش بلیط کنسرت‌ها به صورت خانوادگی در استان اردبیل ترویج یابد

ناصر اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار امتداد در اردبیل اظهار داشت: در زمینه برگزاری کنسرت‌ها در استان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که دو دیدگاه قابل توجه در این زمینه این است که برخی معتقد هستند که اگر موردی حتی احتمال ترویج مسائل خلاف قانون و مخالف رفتار اخلاقی را داشته باشد از ریشه حذف شود و دیدگاه دوم نیز این است که برگزاری کنسرت برای ایجاد فضای شاد و مفرح برای تمامی اقشار جامعه نیاز است و مردم به نشاط و شادابی نیاز دارند و برگزاری کنسرت یک نیاز در جامعه است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: نظر ما نیز در این باره این است که اگر برگزاری کنسرت‌ها با رعایت موازین قانونی مدیریت و کتترل شود هم مردم می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و هم شرایط لازم برای ایجاد محیط و بستری شاد فراهم می‌شود و مهم‌تر این که حرمت‌ها و ارزش‌ها حفظ می‌شود که به طور حتم موافقت هر دو دیدگاه را در برخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: بحث کنترل و مدیریت در ارتباط با جلوگیری از شرایط نامناسب با جدیت و حساسیت ویژه در دستور کار قرار داده می‌شود تا بتوانیم از جریحه‌دار شدن احساسات شهروندان و اعتقادات آنان جلوگیری کنیم که در این زمینه برای فرهنگ‌سازی مناسب تاکید بر این است که فروش بلیط به صورت خانوادگی انجام شود.

اسحاقی اظهار کرد: رفتار خلاف شئونات فرهنگی در استان اردبیل بسیار ناچیز است و این موضوع را هنرمندان بین‌المللی کشورمان از جمله همایون شجریان و علیزاده تائید کرده و فرهنگ موسیقی مردم استان را بسیار بالا می‌دانند و دقت و حساسیت مردم استان در گوش دادن به موسیقی را نیز مورد تحسین قرار داده‌‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: تاکید بنده نیز بر این است که وجود یک مورد اشتباه سبب نشود که دیدگاه خود را در ارتباط با کل استان تغییر دهیم چرا که مردم استان در بحث ارزش‌ها پیشتاز هستند و هم در بحث فرهنگی و هنری حرفی برای گفتن دارند و ما نیز در طول چند سال اخیر شاهد برگزاری برنامه‌ها به بهترین نحو  و با رعایت حرمت‌ها و ارزش‌ها هستیم.

اسحاقی ادامه داد: اگر در برخی استان‌ها تنش مشاهده می‌شود مربوط به عدم مراقبت‌ها یا فرهنگ‌سازی نامناسب است ولی خوشبختانه در استان اردبیل هم‌استانی‌ها به بهترین شرایط فرهنگی در برنامه‌ها حضور دارند و همیشه سبب سربلندی ما شده‌اند.

وی بیان کرد: موضوع دیگر نیز این است که به تعطیلی کشاندن عزاداری‌ها به خاطر کم و کاستی‌ها و رعایت نکردن برخی حرمت‌ها بحث درستی است؟؟؟ این موضوع در مورد برگزاری کنسرت هم صدق می‌کند و ما در این زمینه نیازمند مدیریت‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها هستیم تا بتوانیم ناهنجاری‌ها را در برنامه‌های برگزار شده به حداقل برسانیم و حتی اگر نیاز باشد تک تک با خود افراد و یا خانواده‌های آن‌ها صحبت می‌کنیم تا بتوانیم آن‌ها را قانع کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: به منظور کنترل و مدیریت شرایط در برگزاری کنسرت‌ها نیز ۳۰ نفر عوامل اجرایی به طور مستقیم و چندین نفر به طور غیرمستقیم شرایط را مدیریت و کنترل می‌کنند.

بحث برخورد زمانی برگزاری کنسرت با شهدای مدافع حرم فقط بر حسب تصادف بوده است

اسحاقی تصریح کرد: با توجه به این که تصمیم‌گیری در مورد برگزاری کنسرت در عرض یک یا دو روز انجام نمی شود و برای برگزاری کنسرت برنامه‌ریزی‌ حداقل از سه ماه قبل انجام می‌شود و فرآیندهای طولانی را طی می‌کند بنابراین ورود پیکر شهید مدافع حرم با فاصله اندک با برگزاری کنسرت فقط بر حسب تصادف بوده است.

وی اظهار کرد: بحث برخورد زمانی برگزاری کنسرت با شهدای مدافع حرم بدون هیچ قصد و غرضی بوده و به هیچ وجه هیچ نهاد، اداره و سازمانی سعی نمی‌کند که برگزاری کنسرت را در روز ورود پیکر شهدای مدافع حرم در دستور کار قرار دهد و ارزش‌ها و مقدسات مردمی را زیرسئوال ببرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به این که تیم برگزار کننده کنسرت باید در اسرع وقت برای برگزاری کنسرت‌های بعدی در استان‌های دیگر حاضر باشد، به همین دلیل یک روز تعلل در برگزاری کنسرت کل برنامه‌ آن‌ها را به هم می‌ریزد.

اسحاقی ادامه داد: از طرفی سالن از قبل آماده شده و بلیط‌ها هم از قبل به فروش رسیده‌اند و مردم از جاهای دور و نزدیک برای تماشای کنسرت می‌آیند که در این شرایط اگر پیکر پاک شهید مدافع حرمی وارد استان شود به طور حتم فقط بر حسب اتفاق و غیرمترقبه بوده و هیچ قصد و غرضی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: مشکلی که در بحث تلاقی این دو موضوع پیش آمده نداشتن تقویم سالانه برای مشخص شدن بازه زمانی برای برگزاری کنسرت و از طرفی دیگر مشخص نبودن زمان ورود پیکر پاک شهدای مدافع حرم است.

اهمیت به حوزه هنری در اردبیل مطلوب است

اسحاقی در پاسخ به وضعیت حوزه هنر در استان اردبیل نیز اظهار کرد: در ارتباط با توجه به هنر در استان در طور چندین سال اخیر اقدامات قابل توجهی انجام یافته و از این پس نیز به همین شرایط ادامه خواهد داشت که از جمله این موارد می‌توان به افزایش تعداد سینماها در استان اشاره کرد که اقدامات ویژه‌ای در این زمینه انجام شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در ارتباط با افزایش تعداد تماشاگران سینما نیز نسبت به چند سال گذشته توانسته موفق عمل کند و بازسازی سینماها نیز پس از پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام یافته تحقق یافته و در حال حاضر کمپینی به نام “همه با هم سینما” راه افتاده که به طور حتم نتایج مثبتی در ارتباط با توسعه هنر دارد.

اسحاقی اظهار کرد: ۷۶ هزار نفر در طول دو سال گذشته برای تماشای تئاتر در فدک بلیط خریداری کرده‌اند که این آمار نسبت به تاریخ ۳۰ سال گذشته استان نیز بالاتر بوده و گیشه تئاتر استان در دو سال اخیر در طول تاریخ اردبیل رکورد آورده است که تمامی این موارد نشان از اهمیت به حوزه هنری در استان اردبیل دارد.

وی تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۱ در اردبیل فقط یک کارگاه مرتبط با هنر تجسمی با حضور استادی از تهران برگزار شده بود در حالی که از سال ۹۲ تاکنون ۷ کارگاه دوره‌ای با حضور اساتید بین‌المللی در استان برگزار شده است که تمامی این موارد پرداخت مناسب به حوزه‌های هنری در استان را به اثبات می‌رساند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: هنرمند نیز باید برای توسعه حوزه هنر گام بردارد به طوری که بتواند جریان‌سازی هنری کند، شاگرد تربیت کند، تولید محتوا کند و ما نیز همیشه از چنین هنرمندانی به طور همه‌جانبه استقبال می‌کنیم و سعی بر این داریم که بتوانیم جایگاه واقعی هنرمند را در استان به طور همه‌جانبه مشخص کنیم.

اجازه ندهیم کم‌اطلاعی و ناآگاهی‌هایمان در ارتباط با استفاده از فضاها و شبکه‌های مجازی به زوال و نابودی خود و جامعه‌مان منجر شود و چه بهتر که از فرصت‌هایمان برای برخورد با هنجارها و واقعیت‌های جامعه استفاده کنیم.

حواسمان باشد روزانه وسایلی را که چندین بار مورد استفاده قرار می‌دهیم پشت صحنه‌ای دارد یا نه؟؟ چرا که اگر ما وسیله‌ای استفاده می‌کنیم که با هدف ترویج فرهنگ‌های غربی باشد در حقیقت ناخواسته در پیاده‌سازی نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان سهیم بودیم و ما خودمان نابودی فرهنگ و اعتقادت اسلامی را فراهم می‌کنیم.

اشکالی ندارد بازار فروش بلیط‌ کنسرت‌ها چقدر می‌خواهد داغ شود فقط موضوع مهم این است که کنسرت‌ها به طور برنامه‌ریزی شده و مناسب برگزار شود تا بتوانیم همیشه در برگزاری مراسمات زبانزد عام و خاص بوده و در خور شان دارالارشاد اردبیل عمل کنیم.

جریحه‌دار کردن احساسات مردمی هدفی نیست که ما به دنبال داریم بلکه احترام به عقاید، ارزش‌ها و باورهای مردم هدفی است که به دنبال آن هستیم و به طور حتم لغو کنسرت‌ها نمی‌تواند گزینه مناسبی برای تحقق این هدف باشد.

همه ما به محیطی شاد و مفرح نیاز داریم ولی شادابی و نشاط را به قیمت نارضایتی دیگران به دست نمی‌آوریم بلکه به همراه دیگران به دنبال ایجاد شادابی و نشاط هستیم.

گزارش از زهرا رضازاده

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای لغو سریالی کنسرت‌ها چیست؟

اواخر سال گذشته (۱۴۰۲)، برگزاری فستیوال «کوچه» در استان بوشهر با حواشی زیادی همراه بود؛ اختتامیه این فستیوال مردمی لغو شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قول پیگیری موضوع را داد و هم دستور پیگیری صادر کرد. این اتفاق چند وقت بعد از ماجرای پرحاشیه لغو کنسرت علیرضا قربانی بود که با پیگیری محمدمهدی اسماعیلی و تاکید دولتمردان بر اجرای قانون و احترام گذاشتن به مجوز‌های رسمی در کشور، در نهایت ختم به خیر شد.

به گزارش ایسنا، با این مقدمه‌ها و البته تاکید دولت انتظار می‌رفت، برخورد‌های سلیقه‌ای با برگزاری کنسرت در استان‌های مختلف متوقف شود، اما درست در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ کنسرت‌های آرمان گرشاسبی در ۳۰ و ۳۱ فروردین و کنسرت معین زد در ۵ تا ۷ اردیبهشت در استان بوشهر هم مجوز نگرفت؛ شبیه همان اتفاقی که برای اختتامیه فستیوال «کوچه» افتاده بود!

اما طبق پیگیری‌ها مشخص شد که کنسرت آرمان گرشاسبی مجوز‌های لازم را دریافت کرده و در مرحله بلیت‌فروشی بوده است! با این حال بدون ارائه دلیل قانع‌کننده به تهیه‌کننده، بلیت‌فروشی و برگزاری کنسرت لغو شده است.

پس از لغو اجرای آرمان گرشاسبی، اما خبر لغو کنسرت اردیبهشت‌ماه معین زندی «معین زد» نیز در پی صادر نشدن مجوز نهایی ارشاد برای برگزاری کنسرت اعلام شد!

کنسرت گرشاسبی لغو شد؛ معین زد مجوز نگرفت!

در همین راستا در تماسی با عبدالرحیم افروغ (مدیرکل ارشاد استان بوشهر) علت لغو کنسرت‌های آرمان گرشاسبی و «معین زد» در بوشهر را جویا شد. او درباره لغو کنسرت گرشاسبی گفت: «کنسرت آرمان گرشاسبی مجوز‌های لازم را دریافت کرده بود، منتهی لغو آن به علت ماجرایی بود که بین اداره اماکن و موسسه آوای هنر (شرکت کنسرت‌گزار) پیش آمده بود؛ البته این مشکل سوءتفاهمی بیش نبود و با صحبت حل شد. در ارشاد مشکلی برای برگزاری کنسرت نداشتیم، ولی فضا در مجموعه‌های نظارتی به سمتی پیش رفت که مجوز کنسرت آقای گرشاسبی لغو شد. پس از حل مشکل، چون از زمان برگزاری گذشته بود، دیگر کنسرتی برگزار نشد، اما برای برگزاری کنسرت آقای گرشاسبی در آینده مشکلی نداریم.»

او همچنین درباره کنسرت «معین زد» که قرار بود ۵ تا ۷ اردیبهشت در اردیبهشت برگزار شود، توضیح داد: «چون لغو کنسرت آرمان گرشاسبی حاشیه‌ساز شده بود، برای کنسرت آقای معین زندی مجوزی صادر نکردیم که بخواهد، لغو شود. برگزارکنندگان کنسرت این خواننده در سامانه درخواستی برای برگزاری داده بودند که، چون صدور مجوز‌های لازم به تأخیر خورد، در نهایت کنسرت این خواننده به بعدا موکول شد. حتی موسسه «آوای هنر» نیز در فضای مجازی خبر لغو این کنسرت را اعلام کرد و در بوشهر لغو جدیدی نداشتیم. در حال حاضر قرار است جشنواره موسیقی خلیج فارس را با توجه به فرا رسیدن روز خلیج فارس داشته باشیم و پس از برگزاری آن کلیه درخواست‌های برگزاری کنسرت را بررسی می‌کنیم و مجوز خواهیم داد. به طور کلی مشکلی برای برگزاری کنسرت در استان نداریم.»

از افروغ سوال کردیم که اگر امکان برگزاری جشنواره موسیقی خلیج فارس در بوشهر وجود دارد، پس چرا اختتامیه جشنواره «کوچه» لغو شد؟ پاسخ داد: «سایر جشنواره‌ها نیز مجاز به برگزاری هستند. اختتامیه فستوال «کوچه» را نیز خود مجری روی صحنه نبرد و من به عنوان نماینده ارشاد نامه‌ای برای لغو صادر نکرده بودم.»

و، اما پس از تماسی که با افروغ داشتیم، با علی جعفری (مدیر اجرایی آوای هنر و مدیر برنامه معین زندی) تماس گرفتیم تا این ماجرا را به روایت او نیز بشنویم؛ او گفت: «روال برگزاری کنسرت این است که پس از موافقت ارشاد با مراحل اولیه، درخواست برگزاری کنسرت برای اداره اماکن ارسال می‌شود. وقتی هم که درخواست برگزاری کنسرت به اماکن ارسال می‌شود، تهیه‌کننده تمام کار‌های خود را از رزو سالن و هتل تا تهیه بلیت انجام می‌دهد. حالا ما نیز همین مراحل را از موافقت اولیه ارشاد تا صدور درخواست به اماکن را طی کرده بودیم که گویا اداره اماکن گفته بود برگزاری این کنسرت فعلا به مصلحت نیست؛ البته مجوز نهایی وزارت ارشاد را دریافت نکرده بودیم.»

البته با توجه به تصویب سند ملی موسیقی و البته تأکید مداوم وزیر فرهنگ بر برخورد با رفتار‌های سلیقه‌ای و قانون‌شکنی‌ها در صورت تصویب این سند، با امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد) هم تماسی حاصل کردیم که موضع وزارت فرهنگ را نسبت به این برخورد‌ها از او جویا شویم که با عدم پاسخگویی این مسئول همراه بود؛ اگرچه که خود سمیعی پیشتر درباره لغو کنسرت‌های موسیقی خارج از چهارچوب قانون گفته بود: «صریحاً ذکر شده که متولی فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پس وقتی مجوزی به کنسرتی یا هر رویداد دیگری در عرصه هنر داده می‌شود؛ به این معنی است که آن رویداد از نظارت‌های مختلف گذر کرده و سلامتش به تناسب شئون جامعه دیده شده و مجوزش صادر شده است.»

در نهایت با وجود مقابله‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر نهاد‌ها جهت حفظ قانون و البته ورود وزیر فرهنگ در مواردی، باید دید که لغو کنسرت‌ها در بوشهر تا کجا ادامه پیدا می‌کند و البته شهر بعدی که کنسرت‌هایش لغو می‌شود کدام است!

دیگر خبرها

  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • ماجرای لغو کنسرت‌ها در بوشهر چیست؟
  • چرا کنسرت‌ها در بوشهر لغو می شوند
  • لغو سریالی کنسرت‌ها در بوشهر به کجا رسید؟
  • ماجرای لغو سریالی کنسرت‌ها در بوشهر چیست؟
  • پشت پرده لغو کنسرت معین زد و آرمان گرشاسبی در بوشهر
  • ماجرای لغو سریالی کنسرت‌ها چیست؟
  • جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند
  • ادامه لغو کنسرت ها در بوشهر