Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عيسي کلانتري، هفته گذشته طي نامه‌اي خطاب به وزير کشور خواهان تشکيل جلسه شوراي تامين، توسط استاندار مازندران شد تا در سال جاري بتوان با همکاري دادستان مازندران از نيروي انتظامي براي برخورد قاطع با تخلفات صيد و عرضه غيرقانوني پرندگان در استان کمک گرفت. به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، با شروع فصل ورود پرندگان مهاجر به استان‌هاي شمالي کشور، غائله نسل‌کشي پرندگاني که رفته‌رفته از راه مي‌رسند آغاز شده، دامگاهداران بساط درآمدزايي هنگفتشان را از سفره‌اي که به‌گفته خودشان از آسمان برايشان پهن شده گشوده‌اند، صيادان ابزار صيد غيرقانوني را گسترانده و دلالان و سماکان، بازار پرنده‌فروشان فريدونکنار را برپا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما آيا اين نسل‌کشي شرم‌آور که سالهاست درآمدي هنگفت را عايد سودجويان متخلف مي‌کند تا در برابر آن بهايي هنگفت پرداخته شود ادامه خواهد داشت؟ بهايي هنگفت که نه‌ تنها آسيب به محيط زيست و حيات وحش را در بر دارد بلکه از بين بردن وجهه کشور در مجامع بين‌المللي، به مخاطره افتادن بهداشت عمومي بر اثر شيوع آنفلوآنزا و خساراتي گسترده به صنعت مرغداري و اقتصاد کشور از ديگر ابعاد شوم آن است؟ آيا امسال هم مانند سال‌هاي گذشته تنها واکنشي که نسبت به نسل‌کشي پرندگان مهاجر در فريدونکنار، سرخرود و ازباران، شاهد هستيم انتقادات مسئولان محيط زيست، مسئولان دامپزشکي، فعالان محيط زيست و رسانه‌هاست؟ انتقاداتي که با هيچ برخورد قاطعي همراه نبوده و با پايان فصل مهاجرت تا سال بعد خاموش خواهند شد؟
حسينعلي ابراهيمي کارنامي، مديرکل حفاظت محيط زيست مازندران در پاسخ به رويکرد سازمان حفاظت محيط زيست نسبت به حل معضل نسل‌کشي پرندگان در مازندران در سال جاري به تسنيم مي‌گويد: خوشبختانه، دکتر کلانتري، رئيس محترم سازمان، هفته گذشته طي نامه‌اي خطاب به وزير کشور خواهان ورود استاندار محترم مازندران به اين مقوله و تشکيل جلسه شوراي تامين در استان مازندران شدند تا بتوان با همکاري دادستان محترم مازندران، از نيروي انتظامي براي برخورد قاطع با تخلفات صيد و عرضه غيرقانوني پرندگان کمک گرفت.
وي ادامه مي‌دهد: از سوي ديگر خوشبختانه چند تن از زمين‌داران داوطلبانه به منظور جلوگيري از نسل‌کشي پرندگان مهاجر براي همکاري با سازمان حفاظت محيط زيست اعلام آمادگي کرده‌اند تا طي فصل مهاجرت زمين‌هايشان را بدون آنکه چشمداشتي به صيد پرندگان داشته باشند در اختيار پرندگان مهاجر قرار دهند. به همين دليل در حال انجام هماهنگي‌هاي لازم هستيم تا با استفاده از اين بستر مناسب، با دعوت از گردشگران و پرنده‌نگران، نمونه‌اي از سودي را که اين پرندگان مي‌توانند بدون توسل به روش‌هاي غيرقانوني براي مردم منطقه به ارمغان بياورند به نمايش بگذاريم.
کارنامي در پاسخ به اين پرسش که چرا عرضه غيرقانوني پرندگان مهاجر در بازار لنگرود گيلان در همان روزهاي نخست، مهار شد اما جلوگيري از فعاليت غيرقانوني بازار فريدونکنار مقدور نشده مي‌گويد: بهترين زمان براي برخورد با تخلفات، ابتداي کار است. متاسفانه عدم برخورد قاطع با اين گونه تخلفات در گذشته سبب شده امروز اين تخلفات در فريدونکنار ريشه‌دارتر شده و برخورد با آن نيازمند حمايت دستگاه‌هاي قضايي و انتظامي شود. با اين حال اداره کل محيط زيست مازندران، طي روزهاي گذشته، برخوردي قاطع را با اين گونه تخلفات به نمايش گذاشته است.
وي يادآور مي‌شود: در سال جاري تا کنون بيش از صد رشته دام و تور صيادي از حاشيه و درون آب‌بندان‌ها و تالاب‌هاي استان، به ويژه در ساري، جويبار، بابلسر، فريدونکنار و نور توسط يگان حفاظت محيط زيست استان، جمع‌آوري و تخريب شده است.
اکنون بايد منتظر ماند و ديد آيا با توجه به ممنوعيت صيد پرندگان در نتيجه شيوع ويروس آنفلوانزا و همچنين به دنبال درخواست رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از وزارت کشور، امسال استاندار مازندران، بستري مناسب براي تعطيل کردن بازار پرنده‌فروشان در فريدونکنار فراهم خواهد آورد؟ يا همچون سال گذشته، شاهد وتوي حکم تعطيلي اين بازار توسط مقامات محلي خواهيم بود؟ بازاري که کانون عرضه پرندگاني است که نه تنها در استان مازندران بلکه در استان‌هاي مجاور هم به صورت غيرقانوني صيد شده‌اند. بازاري که تا زماني که فعال است انگيزه کافي براي اقدام به تخلف را براي دامگاهداران و صيادان به وجود خواهد آورد.
به گزارش تسنيم، محمد دامادي نماينده مردم ساري و ميانرود هفته گذشته در انتقاد نسبت به نسل‌کشي پرندگان مهاجر در مارندارن به خبرگزاري خانه ملت گفت: نسل بعضي از پرندهگان درحال انقراض است. بايد فکري کرد و راهکاري جست چون محيط زيست از بين مي رود و ديگر ما شاهد پرواز برخي از اين پرنده ها نخواهيم بود. اين پرندگان مشخص هستند و اعلام شده مانند اردک بلوطي يا غاز پيشاني سفيد بزرگ و کوچک و يا زنگوله بال که واقعا نسلشان در حال انقراض است که اگر به صورت جدي مديريت نشود ما ديگر در سالهاي آتي آنها نه در ايران که بر روي کره خاکي نخواهيم ديد.
شادي مدرس
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به ۲۲ آوریل روز جهانی زمین پاک، گفت: امسال در کشور ما از سوم اردیبهشت‌ماه هفته زمین پاک برگزار می‌شود و امسال شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» برای این هفته تعیین شده است و برنامه‌هایی در این زمینه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این شعار مردم را به مشارکت برای جلوگیری از آلودگی زمین دعوت می‌کند، افزود: همچنین موضوع پلاستیک و آلودگی ناشی از آن که یکی از نگرانی‌های جدی محیط زیست است را مطرح می‌کند.

قلی نژاد ادامه داد: امروزه ورود ذرات پلاستیک به آب، خاک و هوا و ایجاد آلودگی محیط زیست و ورود میکروپلاستیک‌ها به دریا‌ها و رودخانه‌ها و ایجاد آلودگی ناشی از آن در بدن آبزیان، در حال رخ دادن است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: در این شرایط، در سال ۱۴۰۱ آیین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک در کشور تصویب شد و در ۱۰ ماده قانونی وظایفی برای دستگاه‌های اجرایی در زمینه کاهش مصرف پلاستیک مصوب شده است. مهم‌ترین موضوع در این زمینه این بود که شرکت‌های تولیدکننده پلاستیک موظف شدند در یک برنامه پنج ساله، هر سال تولید کیسه‌های پلاستیکی را کاهش دهند و به سمت تولید کیسه‌های پلاستیک زیست تخریب‌پذیر یا کیسه‌های پلاستیکی یا پارچه‌ای سازگار با محیط زیست بروند.

وی با بیان اینکه اجرای این آیین‌نامه در خوزستان پیگیری می‌شود، گفت: به سازمان صمت خوزستان ابلاغ کردیم که امسال به صورت جدی برای کاهش کیسه پلاستیکی زیر ۲۵ میکرون اقدام شود و پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر جایگزین شوند. این موضوع باید در صنایع، رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت جدی پیگیری شود.

قلی نژاد افزود: در این آیین‌نامه عنوان شده است که جهاد کشاورزی باید مساله ورود پلاستیک به خاک را پیگیری کند، همچنین باید شیوه‌های بازیافت و جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی در کشور ابلاغ و در استان‌ها اجرایی شود.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه همچنین صدا و سیما، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را مکلف کرده است برنامه‌های آموزشی در زمینه تنویر افکار عمومی در خصوص کاهش مصرف پلاستیک را اجرا کنند، بنابراین در حال هماهنگی هستیم که برنامه‌های آموزشی از طریق صدا و سیما اجرا شود.

فرهاد قلی نژاد با بیان اینکه عرضه کیسه پلاستیک رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع شده است، اضافه کرد: براساس این آیین‌نامه عرضه کیسه پلاستیکی به جز در میوه‌فروشی‌ها ممنوع است که باید این موضوع ابلاغ و اجرای آن پیگیری شود. در این خصوص همکاری اتاق اصناف، اصناف و سازمان صنعت و معدن و تجارت مورد نیاز است و در این خصوص، این موضوع به عنوان یکی از دستورکار‌های کارگروه مدیریت پسماند خوزستان مطرح شده است تا این ممنوعیت در استان خوزستان مصوب و اجرا شود.

قلی‌نژاد می‌گوید: عمر کیسه‌های پلاستیکی بر اساس ضخامت هر کیسه متفاوت است، پلاستیک عمر طولانی در روند تجزیه دارد و بیشتر از ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال در طبیعت می‌ماند، اما اگر پلاستیک زیست تخریب‌پذیر باشد بین ۲ تا ۱۰ ماه تجزیه می‌شود.

وی با اشاره به نواخته شدن زنگ زمین پاک در مدارس خوزستان همزمان با آغاز هفته زمین پاک، گفت: طرح «خوزستان پاکیزه» سال گذشته برای اولین بار در کشور در خوزستان اجرا شد و امسال نیز اجرای این طرح را برای پاکسازی کانون‌های پسماند ادامه می‌دهیم تا اقدامات جدی در این زمینه انجام شود.

دیگر خبرها

  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • جوسازی موذیانه مدعیان حمایت از حیوانات و معضل افزایش حیوانات ولگرد