Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، ۱۳ قانونگذار آمریکایی با ارسال نامه‌ای به «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، خواستار تشدید بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران شدند. 

این ۱۳ نماینده مجلس سنای آمریکا در این نامه از «کمبودها در بازرسی و راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» از برنامه هسته‌ای ایران به موجب برجام ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آنها با یادآوری سخنان باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که گفته بود آژانس به موجب اختیاراتش در برجام از حق بازرسی «در هر زمان لازم و از هر مکان ضروری» برخوردار خواهد بود نوشته‌اند: «ظاهراً در عمل اینطور نیست.»

سناتورهای آمریکایی همچنین با اشاره به بندی از برجام که بر سر راستی‌آزمایی از آن بین آمریکا و آژانس با روسیه اختلاف نظر وجود دارد (بند T ضمیمه اول برجام) نوشته‌اند مناقشات بر سر این بند باعث شده‌اند نظام راستی‌آزمایی توافق هسته‌ای، کاملاً «جامع و شفاف» نباشد. 

بر اساس بند T از ضمیمه نخست برنامه جامع اقدام مشترک، ایران از طراحی، ساخت، خرید یا استفاده از برخی از اقلام با کاربری دوگانه مانند دوربین‌های سرعت بالا یا چاشنی‌های انفجاری و همچنین مدل‌های رایانه‌ای ادوات انفجار اتمی منع شده است.

گروه‌های نزدیک به اسرائیل از جمله موسسه علوم و امنیت بین‌الملل و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با بیان این ادعا که برجام در مورد ساز و کار راستی‌آزمایی این بند سکوت کرده، می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای اطمینان از پایبندی ایران به این محدودیت‌ها، بتواند خارج از ساز و کار ۲۴ روزه بازرسی‌ها از اماکن مشکوک، به صورت روتین به مراکز غیرهسته‌ای از جمله سایت‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشد.

این در حالی است که محدودیت‌های عنوان‌شده در این بند اساسا خارج از حیطه اختیارات و تخصص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و برجام نیز مسئولیت راستی‌آزمایی این بند را به این نهاد نسپرده است.   

سناتورهای آمریکایی با بیان اینکه میان طرف‌های برجام درباره راستی‌آزمایی از بند T برجام اختلاف نظر وجود دارد، اظهارات یوکیا امانو، مدیر کل آژانس که خواستار شفافیت درباره اجرایی این بند شده بود، شده‌اند. 

قانونگذاران آمریکایی در ادامه با نقل اظهارات چند وقت پیش هیلی، نوشته‌اند: «همان‌طور که شما بسیار دقیق اشاره کرده‌اید، 'برجام هیچ تمایزی میان سایت‌های نظامی و غیرنظامی قائل نمی‌شود.»

نگارندگان نامه در بخش دیگری از این نامه مدعی شده‌اند آژانس بدون بازرسی نظامی از سایت‌های ایران نمی‌تواند به یک جمع‌بندی قال اعتماد درباره راستی‌آزمایی از بند T برجام برسد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف تنش و بازگشایی گذرگاه‌ها شد

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از به دست گرفتن کنترل شهر رفح در جنوب نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی، از این رژیم خواست تا گذرگاه‌ها را برای ورود کمک‌های ضروری باز کرده و از هر گونه تشدید تنش خودداری کند.
 
وی گفت: «همه چیز در جهت اشتباهی در حال حرکت است. من از فعالیت نظامی مجدد در رفح توسط نیروهای اسرائیلی ناراحت و مضطرب هستم.»
 
گوترش افزود: «بسته شدن هر دو گذرگاه رفح و کرم ابو سالم، وضعیت وخیم انسانی را تشدید خواهد کرد. آنها باید فورا بازگشایی شوند.»
 
وی ادامه داد: «من از اسرائیل می‌خواهم که هرگونه تشدید تنش را متوقف کرده و در مذاکرات دیپلماتیک جاری مشارکت سازنده داشته باشد.»
 
وزارت امنیت ملی غزه نیز از عملیات نظامی اسرائیل در این منطقه انتقاد کرد و گفت که گذرگاه رفح خطری برای اسرائیل ندارد.
 
این وزارتخانه هشدار داد که بسته شدن رفح بحران انسانی را تشدید می کند و سیاست مجازات دسته جمعی علیه بیش از 2 میلیون نفر است.
 
این وزارتخانه این گذرگاه را راه نجات اصلی شهروندان در نوار غزه توصیف کرد که هیچ تهدیدی برای رژیم اشغالگر صهیونیست نیست.
 

دیگر خبرها

  • لایحه قانونگذار آمریکایی برای اخراج دانشجویان معترض بین‌المللی
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف تنش و بازگشایی گذرگاه‌ها شد
  • گروسی خواستار تدابیر ملموس ایران برای رفع نگرانی‌ها
  • گروسی خواستار تدابیر «ملموس» ایران برای رفع نگرانی‌ها شد!
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • تلاش می‌کنیم هرگونه شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود
  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی