Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@18:13:29 GMT

وقتی آتش لرزه ای بر پیکره سبز ناژوان می اندازد...

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۷۳۲۴

وقتی آتش لرزه ای بر پیکره سبز ناژوان می اندازد...

به استناد ماده ۴۷ قانون حفاظت از مراتع و جنگل ها و فضاهای سبز، اگر فردی در سطوح جنگل و مرتع به صورت عمد آتش سوزی به وجود آورد، شعب دادگاه مجرم را به زندان از ۳ ماه تا ۶ سال محکوم خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همه ساله با شروع فصل سرما پارک طبیعی ناژوان به عنوان ریه شهر اصفهان با تهدید جدی هیولای آتش روبه رواست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها وقتی به پارک طبیعی ناژوان سر می زنید ترس بر اندام دوستان محیط زیست غلبه می کند به طوری که با خود می گویند آتش زدن در گوشه گوشه این پارک با چه تفکری انجام می شود؛ آیا فقط برای مهیا کردن بساط کباب و یا لحظه ای گرم شدن!

صحنه دلخراشی که این روزها در شهر اصفهان وجود دارد، تهدید آتش در پارک طبیعی ناژوان به عنوان ریه نصف جهان است.

مسئولان شهری نیز همواره آتش زدن در ناژوان را تهدید جدی می دانند و هشدار می دهند که هرگونه برپایی آتش در پارک طبیعی ناژوان ممنوع است زیرا در صورتی که پارک طبیعی ناژوان دچار حریق شود خسارات جبران ناپذیری وارد می شود، لذا لازم است گشت های ویژه از این معضل جلوگیری کنند و از بروز خسارات مالی و جانی پیشگیری نمایند.

اما علیرغم اینکه در پارک طبیعی ناژوان امکانات و تجهیزات ایمنی برای طبخ غذا فراهم شده و این مبلمان شهری در طول هفته پاسخگوی مراجعه کنندگان به این پارک است، بازهم عده ای در اوج بی خیالی اقدام به روشن کردن آتش می کنند.

اکسیژن خالص ۱۳۰۰ هکتار فضای سبز ناژوان در معرض دود آتش

 مدیرطرح ساماندهی ناژوان با تاکید بر حفظ پارک جنگلی ناژوان می گوید: ناژوان ریه اصفهان است و اکسیژن خالصی که از ۱۳۰۰ هکتار فضای سبز و درخت ناژوان به شهر اصفهان تزریق می شود، امتیازی بزرگ برای این شهر محسوب می شود؛ بنابراین شهروندان نباید با روشن کردن آتش و ایجاد آلودگی غیر از آسیب زدن به این پارک طبیعی زیبا، دیگر نقاط شهر را نیز آلوده کنند.

حسن شفیعی در گفتگو با خبرنگار ایمنا ادامه می دهد: همه ساله در فصل تابستان به دلیل استفاده برخی شهروندان از قلیان و با شروع فصل سرما به دلیل سردی هوا معضل زیست محیطی روشن کردن آتش در ناژوان گریبانگیر شهر و مدیریت شهری اصفهان می شود.

وی اظهار می کند: افراد برای گذراندن اوقات فراغت بدون دل نگرانی چوب درختان را می شکنند و با آن آتش روشن می کنند تا قلیان مصرف کنند، کبابی تهیه کنند یا خودشان را گرم کنند اما  در نهایت بدون اینکه مطمئن شوند آتش خاموش شده است، چوب های سوخته را رها می کنند.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان با اشاره به اینکه روشن کردن آتش در ناژوان علاوه بر وارد کردن خسارت به درختان، فضای سبز و المان های پارک موجب تشدید آلودگی هوای شهر می شود، عنوان می کند: این تشدید آلودگی باعث می شود تا حجم زیادی دود از سطح پارک به سمت بالا حرکت کند، همچنین اغلب اوقات به دلیل پدیده اینورژن در لایه های پایینی جو باقی می ماند و باعث بروز مشکلاتی برای بیماران تنفسی، قلبی و کهنسالان به ویژه خردسالان می شود.  

شفیعی ادامه می دهد: بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت از مراتع و جنگل ها و فضاهای سبز  آتش زدن در جنگل ها و پارک های طبیعی که بدون اخذ اجازه و نظارت دقیق ماموران مربوطه کاملاً ممنوع است، در صورت بی مبالاتی یا ایجاد حریق در این مکان ها فرد مرتکب در مراجع قضایی یا شعب دادگاه ها به حبس تادیبی از ۳  تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

وی تصریح می کند: به استناد اصل ماده ۴۶ این ماده قانونی، هر فردی که مبادرت به روشن کردن آتش در تنه درختان کند، به زندان از سه ماه تا مدت یک سال محکوم خواهد شد و برای صدمه زدن به یک اصله درخت جنگلی که در جریان برافروختن آتش از بین رفته به پرداخت جریمه نقدی محکوم می شود.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان یادآور می شود: در ماده ۴۷ قانون حفاظت از مراتع و جنگل ها و فضاهای سبز  نیز آمده که اگر فردی در سطوح جنگل و مرتع به صورت عمد آتش سوزی به وجود آورد، شعب دادگاه مجرم را به زندان از ۳ ماه تا ۶ سال محکوم خواهد کرد.

حال باز این سؤال مطرح است چرا شهروندان با این همه موارد قانونی و جرایم سنگین اقدام به برپا کردن آتش در ناژوان می کنند و هیچ ترس و واهمه ای از این محکومیت ها ندارند؟

البته این برای خیلی ها عادت شده که کسی بالای سرشان تذکر دهد و زمانی که ناظری را دور و بر خود نمی بینند به کارهای دلخواهانه حتی آتش زدن در دل طبیعت نیز بپردازند.

رفع چالش روشن کردن آتش در ناژوان فقط با همکاری مردم

شفیعی با اشاره به اینکه از سالهای گذشته بیشه زار قدیمی ناژوان در حاشیه زاینده رود  حفظ شده و مردم از فضای سبز آن لذت می برده اند، تاکید می کند: ما هیچگاه با تفریح و تفرّج مردم، مخالفتی نداشته ایم اما با تفریح و تفرّجی که معضلی را برای مردم و شهر به وجود یباورد، مخالف هستیم.

وی تصریح می کند: چالش روشن کردن آتش در ناژوان را فقط از طریق خود مردم می توان کنترل و رفع کرد.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه تاکنون ارتباط خوبی با NGO های فعال شهر برقرار شده تا پیام های زیست محیطی بهتر و بیشتر به گوش مردم برسد، خاطرنشان می کند: در این راستا گروه های مردم نهاد به صورت افتخاری به کمک ما می آیند و تذکرات لسانی را انجام می دهند تا مشکلی در ناژوان به وجود نیابد.

وی با بیان اینکه دود ناشی از آتش، شهروندان ساکن در سکونت گاه های اطراف این منطقه گردشگری همچون باغ فردوس، قائمیه، آتشگاه، نصرآباد و محله های همجوار را دچار آسیب های تنفسی می کند، اطلاع رسانی و نظارت های فیزیکی را برای فرهنگ سازی جلوگیری از روشن کردن آتش در این پارک مهم عنوان کرده و می گوید: سیستم انتظامات ناژوان به صورت شبانه روزی به ویژه در شب ها و روزهای جمعه نظارت ویژه ای در این راستا دارد.

شفیعی می افزاید: ما با تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی سعی کرده ایم این معضل را برای مردم بشکافیم که اگر آتش در ناژوان اتفاق افتد، جبران آن با توجه به تراکم بالای فضای سبز و درختان ناژوان کار دشواری است.

وی ادامه می دهد: در راستای مقابله با خطرات ناشی از روشن کردن آتش در ناژوان، تیم های کنترل نظارت منطقه ناژوان در کل منطقه ۱۳۰۰ هکتاری ناژوان مستقر و از افرادی که به این مکان می آیند خواهش می کنند که از روشن کردن آتش در ناژوان خودداری کنند و در صورت بی توجهی با آنها برخورد خواهند کرد.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان تصریح می کند: در این راستا جلسات متعددی با پلیس راهور شهرستان اصفهان و مسئولان انتظامی برگزار و طی هماهنگی های به عمل آمده مقرر شد در روزهای پایانی هفته که این معضل بیشتر در ناژوان دیده می شود، برخی از مسیرهای مورد تأیید پلیس راهور و انتظامی مسدود شود، البته این موضوع هیچ گونه محدودیتی برای باغداران و ساکنان ناژوان به وجود نخواهد آورد و فقط به منظور کنترل آتش در ناژوان، رقم می خورد.

شفیعی همچنین از افرادی که به ناژوان می آیند و تفریح سالم را رقم می زنند و سعی می کنند اوقات شادی بخشی برای خود و خانواده به وجود آورند، تشکر کرد.

هر خلاف زیست محیطی یک جرم مطلق باشد
تطابق قوانین زیست محیطی ما وجرایم آن به طور کلی مطابق با شرایط جدید نیست، یعنی ما هنوز جرایم خیلی قدیمی داریم که مثلا در قانون برای قطع درخت غیر از آن تعرفه ها و قواعد داخلی شهرداری ها قواعد قدیمی حاکم است.

باید به کتاب قانون منابع طبیعی و همچنین محیط زیست مراجعه کرد تا مشخص شود قوانین مربوط به جرایم مطلق و جرایم غیر مطلق چقدر نامتناسب است.

یکی از استادان دانشگاه صنعتی معتقد است: مثلا در یک قانونی که تا ده سال پیش، قطع درخت مساوی با پنج تومان یا سه ماه زندان بود؛ یعنی این مبلغ متناسب با آن شرایط بوده است؛ ولی در حال حاضر این جرایم با ماهیت جرم و همچنین جرایمی که حالت جایگزین دارد (مثلا مدت حبس و میزان مبلغی که باید جریمه پرداخت شود) تطابق ندارد.

دکتراحمد خاتون آبادی با تعریفی از جرایم مطلق و جرایم نسبی، تصریح می کند: جرایم مطلق جرایمی است که نفس فعل فارغ ازنتیجه جرم است، بنابراین در جرایم مبتنی بر موارد قوانین رفتاری و قوانین نتیجه ای باید یک جرم منتهی به نتیجه ای شود که جریمه به آن تعلق بگیرد.

وی معتقد است باید تجدید نظری در این زمینه به وجود بیاید که هر گونه خلاف محیط زیستی به عنوان یک جرم مطلق حساب شود.

استاد دانشگاه صنعتی تاکید می کند: نباید قوانین محیط زیست معطوف به نتیجه باشد، بلکه هر نوع حرکتی باید جرم تلقی شود و در موارد آتش زدن در پارک ها چه جنگل چه بیشه زارها، باید جزو قوانینی باشد که جرم مطلق است نه جرم مقید به نتیجه!

محکم کردن قوانین، تضمین وتصویب مقررات داخلی توسط سازمان ها، ایجاد شورای هماهنگ کننده توسط محیط زیست، شهرداری ها، مراتع و نیروی انتظامی و همچنین ایجاد نیروهای مردمی حافظ بیشه زارها برای جلوگیری از ایجاد آتش‌سوزی‌ها وقطع درختان ازجمله راهکارهایی است که خاتون آبادی به آنها اشاره کرد.

به هرحال نکته مهم این است که شهروندان نباید اجازه دهند ریه نصف جهان، طعمه زبانه های این مهمان ناخوانده شود و آتش، حیات همه درختان، حتی انسانهای حاضر در آن را تهدید کند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌لرزه نسبتا شدید جنوب ژاپن را لرزاند

به گزارش قدس آنلاین، در بیانیه آژانس هواشناسی ژاپن آمده است: کانون این زمین‌لرزه در سواحل استان ایهیم در عمق ۳۹ کیلومتری گزارش شده است.

بر اساس این بیانیه هیچ هشدار سونامی در رابطه با وقوع این زمین‌ لرزه صادر نشده است.

در همین ارتباط، یوشیماسا هایاشی دبیر ارشد کابینه فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت: دولت در حال جمع‌آوری داده‌ها درباره خسارت‌های پس از این زمین‌لرزه است.

از تلفات جانی و خسارت احتمالی این زمین‌لرزه هنوز گزارشی منتشر نشده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زلزله ۵.۶ ریشتری در ترکیه / آنکارا هم لرزید
  • زمین لرزه ۴ و دو دهم ریشتری در روداب
  • زمین لرزه در دیباج
  • زلزله ۴.۱ ریشتری در دامغان خسارتی نداشت
  • زلزله ۴.۱ ریشتری سمنان را لرزاند
  • حمایتی که برای اسرائیلی‌ها هم قفل بود/ وقتی اردن برای دفاع از صهیونیست‌ها مردم خود را به خطر می‌اندازد!
  • زمین‌لرزه نسبتا شدید جنوب ژاپن را لرزاند
  • رئال روی مکرون را زمین می اندازد
  • فوران آتشفشان اندونزی صد‌ها نفر را فراری داد
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان