Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@04:51:02 GMT

نمایشگاه مطبوعات فرصتی برای همگرایی مردم و رسانه

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۹۴۷۸

نمایشگاه مطبوعات فرصتی برای همگرایی مردم و رسانه

تهران- ایرنا- نمایشگاه مطبوعات نقش مهم و تاثیرگذاری در آشنایی مردم با رسانه ها و ارتقای سواد رسانه ای آنها دارد. مدیران رسانه ها و مطبوعات در جمع مردم حاضر می شوند و سخنان آنان را گوش فرا می دهند و ارتباط متقابل شکل می گیرد و این فرصتی مغتنم برای همگرایی مردم و مطبوعات است.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه 6آبان 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** نمایشگاه مطبوعات؛ هماوردی رسانه و مردم
مطبوعات مکتوب و آنلاین به طور کلی روند هدایت فرهنگ جامعه را برعهده دارند و می توانند در احیا و نوسازی فرهنگ نقش تعیین کننده ای داشته باشند. بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور نزدیک به 1000 رسانه از 5 تا 12 آبان در مصلی امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد و آماده استقبال از فرهنگ دوستان است.

روزنامه «قانون» در یادداشتی با عنوان«مطبوعات وزین اینترنت حجیم»که به قلم طیبه رسول زاده نگاشته شد، آورده است: با برگزاری نمایشگاه مطبوعات، شور و شوقی وصف‌ناپذیر بین همه اقشار جامعه به وجود می‌آید. این اشتیاق هر سال ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد که نشان از غنی‌تر شدن حوزه فرهنگی اجتماع دارد. نمی‌دانیم در این سه خط چقدر توانسته‌ایم نشان دهیم که اهل مطالعه و کتاب و مطبوعاتیم. ولی حالا اگر بخواهیم خود واقعی ‌مان را نشان دهیم، چند عاملی که از نظر ما واقعا در جذب مخاطب تاثیر دارد را بیان می‌کنیم. امسال اعلام کردند که برای همه غرفه‌داران و بازدیدکنندگان اینترنت مجانی وجود دارد. یعنی علاوه بر اینکه می‌توانید لایو بگذارید و خودتان را اهل مطبوعات نشان دهید و کل فیلم ‌های گروه‌های تلگرامی را دانلود کنید، می‌توانید برای استفاده بهینه از این موقعیت پدر یا مادر خود را به نمایشگاه برده تا در تلگرام بچرخند. البته اگر پنج نفر این کار را همزمان بکنند این خطر وجود دارد که حجم اینترنت کل نمایشگاه تمام شود. اینجاست که دلیل انتخاب وزیر جوان و تازه نفس ارتباطات برای عبور از چنین بحران‌ هایی مشخص می‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: مژده مژده، اگر تا دیروز بدون هیچ خودکار یا مدادی به دانشگاه می‌رفتید و همیشه آویزان دوستان‌تان بوده‌اید، با رفتن به نمایشگاه مطبوعات این مشکل‌تان حل می‌شود. توجه داشته باشید که یک کیسه خالی با خود به همراه ببرید زیرا از کنار هر غرفه‌ای که رد می‌شوید خودکارهایی در رنگ‌های متنوع به شما تعارف می‌کنند. اگر خوش شانس بودید و خودکار شیکی گرفتید، آن را برای روز مبادا که با دانشجویی برخورد کردید و جزوه‌هایش ریخت، نگه دارید تا به همراه شماره‌تان به او هدیه دهید. نمایشگاه مطبوعات هم مانند نمایشگاه کتاب، غرفه‌های خوراکی متنوعی دارند. شما می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای خانگی و فست فودها را با آن‌‌ها تجربه کنید. فقط امیدوارم این بار وزیر فرهنگ و ارشاد به همان اندازه که به تنوع غذایی در نمایشگاه کتاب اهمیت می‌دهد به نمایشگاه مطبوعات هم توجه کند. درست است که همیشه اهل مطبوعات مظلوم بوده‌اند ولی اینجا دیگر کوتاه نمی‌آیند و این ضعف را به مطالبه‌ای جدی میان اهالی فرهنگ بدل خواهند کرد. لازم به ذکر است وجود غرفه آجیل و خشکبار ضروری است؛ چرا که غرفه‌داران دربیشتر ساعات روز بیکارند و نیاز به تخمه دارند.

روزنامه«جوان» در گزارشی با عنوان«کودکان، اولین بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات» نوشت: درحالی که غرفه‌های نمایشگاه در انتظار بازدید‌کنندگان بود، اولین گروه مخاطبان نمایشگاه را کودکان و نوجوانان تشکیل دادند که با حضور پرشور خود درحالی که عکس شهید مدافع حرم حججی را بر دست داشتند از نمایشگاه و نیز غرفه جوان با شور و شوق بازدید کردند. حسین انتظامی در اولین ساعات اولین روز نمایشگاه با حضور در غرفه روزنامه جوان از غرفه‌آرایی و حضور فعال خبرنگاران تقدیر کرد و گفت: امسال جوان حضور پرشورتری نسبت به سال‌های گذشته داشته است که امیدوارم این حضور پررونق‌تر شود. اولین روز نمایشگاه کمی نامنسجم است ولی در نمایشگاه‌های ملی که نمایشگاه مطبوعات نیز جزو این نمایشگاه‌هاست شروع خوبی را در بازدیدی که داشتم مشاهده کردم و اگر مخاطبانی گله‌مند هستند به دلیل کم کاری برخی از نشریات است که نتوانستند در مدت تعیین شده غرفه‌های خود را برای بازدید آماده کنند.

در ادامه می خوانیم: به گفته برخی از مخاطبان نمایشگاه مطبوعات امسال غرفه‌ ها بسیار شکیل‌تر از سال‌های گذشته تزیین شده است اما در اولین روز نمایشگاه ارائه محصولات و تولیدات رسانه‌ای بسیار کم است. در این خصوص احمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته رسانه گفت: در نمایشگاه مطبوعات باید رسانه‌ها، خبرنگاران باسابقه و حرفه‌ای خود را به غرفه می‌آوردند تا با مخاطبان ارتباط دو سویه برقرارکنند. متأسفانه بسیاری از نشریات و حاضران در نمایشگاه فقط به غرفه‌آرایی اکتفا کردند و از خبرنگاران مبتدی و ناشناس استفاده می‌کنند که این اقدام ارتباط بین رسانه و مخاطبان را به حاشیه می‌راند و از اهداف نمایشگاه فاصله می‌گیرد. گفتنی است در ساعات پایانی نمایشگاه بر تعداد مخاطبان افزوده شد، با این حال بسیاری از بازدیدکنندگان از برخی بی‌نظمی‌های به وجود آمده و همچنین نوع اطلاع‌رسانی گله‌ مند بودند.

روزنامه«ستاره صبح» در یادداشتی با عنوان«ضرورت پوست ‌اندازی فرهنگ مکتوب» می نویسد: بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در شرایطی افتتاح شد که جای خالی بعضی رسانه ‌ها در آن احساس می‌شد. رسانه‌های حوزه کودک و حوزه کشاورزی حضور پررنگی در نمایشگاه ندارند. رسانه‌های حوزه کودک برنامه ‌های شاد و متنوعی را برای مخاطبین خود تدارک دیده بودند. از توزیع بادکنک تا برنامه‌های دسته‌جمعی برای کودکان از این برنامه‌ها بود. انجمن صنفی رسانه‌های حوزه کشاورزی با غرفه‌ای بزرگ در نمایشگاه حضوری پررنگ داشت. خبرگزاری ایرنا، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و روزنامه اطلاعات با غرفه بزرگ خود همانند نمایشگاه ‌های قبل از میهمانان خود پذیرایی می‌کردند. نشریات شهرستان‌ها در طبقه دوم نمایشگاه بودند. شما‌نیوز خبرنگاری را به‌رایگان آموزش می‌داد. صحبت‌ها همه و همه از درد مشترک مطبوعات یعنی گران‌بودن هزینه تولید خبر حاکی بود. به‌راستی تولید دانش و آگاهی هزینه دارد و هزینه بالای تولید صدای مطبوعات کاغذی را درآورده است. نویسنده چندی پیش در مذاکره با یکی از همکاران شنید که چند باری به دلیل گرانی قیمت کاغذ تا آستانه تعطیلی نشریه پیش رفته بودند. این در حالی است که در همین کشور همسایه، ترکیه، روزنامه‌هایی وجود دارد که تیراژ چندین برابری نسبت به روزنامه‌های ما دارند.

بهمن کبیری پرویزی فعال رسانه‌ای در ادامه این یادداشت نوشت: آنچه به‌عنوان راهکار برای روزنامه‌های سرزمین ما ضروری به نظر می‌رسد تغییر رویکرد خبرمحوری به دیگر انواع نوشته‌های تحلیلی و تفسیری است. با توجه به گسترش رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین و سرعت انتقال اخبار و شرایط روزنامه‌های کاغذی، شاید انتشار اخبار محض راه‌کار مناسبی به نظر نرسد. برعکس، انتشار مقالات تحلیلی، تفسیر و مقالات که به رمزگشایی هرچه بیشتر اخبار کمک می‌کند بسیار مفید خواهد بود. راه افزایش مخاطب رسانه‌های فرهنگی گرایش به مقالات تفصیلی‌ است. رسانه‌های نوین و رسانه‌های اجتماعی مزایایی دارند، ازجمله سرعت در انتشار اخبار است. یک خبر ظرف چند ثانیه به اقصی نقاط جهان ارسال می‌شود، درحالی‌که خبر ترور راجیو گاندی 9 ساعت طول کشید تا به ایران برسد.

** ضرورت تدوین چارچوب های اصولی در فضای مجازی
گسترش مخاطبان در فضای مجازی، ضرورت تدوین اصول و چارچوب های ویژه را برای در امان ماندن این فضا از بی اخلاقی ها اجتناب ناپذیر ساخته است. استفاده غیراصولی و نداشتن منابع موثق از این فضاها می تواند جامعه را با چالش های اساسی روبرو سازد که این امر ضرورت فرهنگ سازی در جامعه و بهره وری مناسب را طلب می کند.

روزنامه«همدلی» در یادداشتی با عنوان«تاثیرگذاری کمپین‌های مجازی بر فضای واقعی جامعه» می نویسد: شاید بتوان گفت پاگذاشتن کمپین‌های مجازی به جامعه ایران در ابتدای امر با یک سرگرمی شروع شد. اگرچه اهداف اصلی ایجادکنندگان چالش «سطل آب یخ» معرفی یک بیماری بود، اما ورود آن به فضای مجازی ایران به‌مرور تبدیل به یک سرگرمی و یا شوخی شد. این شوخی در مراحل بعدی اما به مرور به سمت بیان مطالبات جدی اجتماعی و گاه حمایت‌های سیاسی رفت. هرکدام از ما چه وقت زیادی را به حضور در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهیم یا نه، بدون شک تا امروز عناوینی همچون «نخریدن ماهی قرمز»، «نخریدن خودروی صفر»، «کپی نکنیم»، «وارد زندگی خصوصی دیگران نشویم» و «کلیشه برعکس» را شنیده باشیم.

در ادامه این یادداشت که به قلم هادی عیار نگاشته شد، می خوانیم: با ظهور فضای مجازی، رسانه‌ای در اختیار عموم مردم قرار گرفت که به ‌راحتی توانست احتکار ابزار رسانه‌ای را شکسته و دامنه فراگیری‌ای را به‌وجود بیاورد که هیچ‌کدام از رسانه‌های رسمی، توان غلبه بر آن را نداشته باشند. اگرچه غیررسمی بودن این فضا، در کنار همه محاسن آن، معایبی همچون گسترش شایعه و اخبار دروغ را در پی داشت، اما این موضوع بسیار کم‌رنگ‌تر از توانایی فضای مجازی در شکستن انحصار رسانه‌ای بود. این قابلیت فضای مجازی تا حوالی سال 92 از سوی بخشی از جامعه مورد استفاده قرار می‌گرفت و از سوی بخشی دیگر، انکار می‌شد. در میان این تایید و تکذیب‌ها اما، ایجاد کمپین‌های مجازی، هنگامی قدرت واقعی خود در اثرگذاری بر تصمیم جمعی را نشان داد که در انتخابات سال‌های 92، 94 و 96 از سوی برخی کاندیداها مورد استفاده قرار گرفت و موجب پیروزی آن‌ها شد.

روزنامه«جام جم» در مطلبی با عنوان«پرسه‌زنی در فضای مجازی قاتل زمان است» به گفت وگو با گیتی خامنه ای مجری تلویزیون پرداخت و نوشت: راستش را بخواهید، همه چیز به حدود چند ماه پیش برمی‌گردد که تلفنم خراب شد! با خراب شدن تلفن و ناامید شدن از امکان تعمیر آن و اجبار به خرید تلفنی جدید، مقاومت طولانی مدتم در مقابل پیوستن به فضای مجازی در هم شکست! ماجرا از این قرار بود که دوستی برای نصب برنامه‌ها در تلفن جدید یاری‌ام کرد و تشویق ایشان باعث شد بعد از مدت‌ها پاسخ منفی به همه دوستانی که در این زمینه مشوقم بودند و حتی داوطلبانه صفحاتی برایم ایجاد کردند، تصمیم بگیرم به این فضا بپیوندم. چون بعضی شیوه‌های استفاده از این فضا و امکاناتش را دوست نداشتم و ندارم. به نظرم اگر بی‌هدف و بدون داشتن کنترل شروع به پرسه‌زنی در دنیای مجازی کنی، زمان فوق‌العاده ارزشمندی را گاهی بابت مسائلی فوق ‌العاده سخیف از دست می‌دهی اما در عوض اگر بخواهی، می‌توانی از این امکان بهترین بهره‌های ممکن را ببری؛ مثل همه امکانات دیگر دنیا!

در ادامه این گفت وگو آمده است: یکی از دوستان در ابتدای راه‌اندازی صفحه‌ام تذکرات مشفقانه‌ای به من داد که اگر فلان کار را بکنی و بهمان کار را نکنی، تعداد دنبال‌کننده‌ها هرگز زیاد نخواهد شد! و من در پاسخ به آن مهربان دلسوز گفتم: مگر نه این‌که بعضی از بی‌‌محتواترین و مبتذل‌ترین مسائل این کره خاکی گاهی بیشترین میزان لایک‌های عالم را به خود اختصاص می‌دهند و بعضی از حیاتی‌ترین و انسانی‌ترین واقعیات موجود به دست فراموشی سپرده می‌شوند!؟ حقیقتش رابخواهید طی چند ماهی که جزو خانواده فضای مجازی شدم،جز یکی دو مورد که کمی در یافتن حریم شخصی‌شان دچار مشکل شده بودند، باقی همه صفاست و دوستی و مهر و مرور خاطرات خوش و... همه سهم من از این فضا شرمندگی است؛ شرمندگی و قدردانی نسبت به مردمی که طی همه این سال‌ها هیچ‌وقت، گیتی خامنه را تنها نگذاشتند.

روزنامه«آرمان» در یادداشتی با عنوان«شبکه های مجازی، مقتل نویسندگان معاصر» می نویسد: ورود رو به رشد نویسندگان به شبکه های اجتماعی و حضور نسبتا مداوم ایشان در این فضا امری است که برای جامعه مخاطب برخلاف آنچه پیش از حضور پررنگ اینترنت و گوشی های هوشمند از این قشر می دید، به نمایش می گذارد. ورود مدیاهای رنگ به رنگ و سهل الوصول بودن آن میل مخاطب شگفت زده قرن گذشته را به رمان به شدت کاهش داده و مخاطب عجول و کم حوصله خود را برای اینکه بتواند لذتی را که مولف در حین خلق اثر بدان نائل شده با او شریک شود، مقید به خواندن بیشتر از دویست صفحه رمان نمی داند.

در ادامه این یادداشت که به قلم الهام فلاح نگاشته شد، می خوانیم: عدم حمایت ناشر و ارگان ها خصوصی و دولتی مرتبط با امور نشر و کتاب در راستای تبلیغ و شناساندن آثار باکیفیت از یک سو و معطوف شدن نگاه و آبشخور ذهنی بازار به سمت شبکه های اجتماعی و تبلیغات آنلاین از سویی دیگر نوسنده ها را به لزوم حضور در فضای مجازی متقاعد کرده است. حال اینکه جریان های پشت پرده خوراک رسانی به فضای مجازی در انحصار چه کسانی و در خدمت چه رویکردهایی است بحثی است که در حوصله این مقال نمی گنجد. در چنین شرایطی پرسش اصلی این است که آیا حضور نویسنده در فضای مجازی و در دسترسس بودن او آن هم از فاصله بسیار نزدیک می تواند کمکی به رونق بازار راکد ادبیات کند؟

** کاهش آسیب های اجتماعی با تلاش سازمان های مردم نهاد
خانواده در همه جوامع از مهمترین کانون های پیشگیری از آسیب های اجتماعی به شمار می رود که باید برای حفظ و صیانت آن تلاشی همگانی کرد. معضل هایی مانند طلاق، اعتیاد و ... مشکلاتی هستند که سلامت، حیات فردی و اجتماعی افراد را به خطر می اندازد که در جریان حل آنها سازمان های مردم نهاد و خانواده ها باید حضور فعال تری داشته باشند.

روزنامه«قانون» با درج گزارشی با عنوان« «نهنگ آبی»؛ از واقعیت مجازی تا دروغ حقیقی» آورده است: چند روز پیش با انتشار خبر خودکشی دو دختر اصفهانی به‌بهانه بازی «نهنگ آبی» جو حاکم بر فضای مجازی و حقیقی مردم متشنج شد که واکنش های بسیاری را به‌همراه داشت. هنوز چند ساعت از انعکاس خبر سقوط دو دختر نوجوان اصفهانی از بالای بزرگراه چمران در روز شنبه نگذشته بود که فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام از تصاویر این حادثه و اظهار نظرهای مردمی پر شد.

نظراتی که عموماً بر پایه بی‌اطلاعی از وضعیت سلامت دختران، علت سقوط و عدم آگاهی خانواده این 2 نفر از سوی مردم گوش به گوش و صفحه به صفحه چرخید. پس از گذشت کمتر از 24 ساعت از ارسال این خبر، برخی گمان‌ها به‌سوی چالش نهنگ آبی رفت و همگان تصور کردند که بازی نهنگ آبی سبب چنین اتفاق تلخی شده است. اینجا بود که برای بار چندم وقتی صفحات اینستاگرام را بالا و پایین می‌کردی پر بود از عکس این دختران و موضوع بازی «نهنگ آبی» از نگاه کاربران مجازی که شاید بنا بر احساسات و هیجان لحظه‌ای خود با خانواده این 2 دختر ابراز همدردی و این بازی را محکوم می‌کردند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: اما در مقابل تعدادی هم بودند که خبر را از دنیای مجازی پیگیری می‌کردند و در دنیای واقعی‌شان به‌دنبال لینک این بازی می‌گشتند تا آن را تجربه کنند و بفهمند چه‌چیز این بازی آنها را وادار به خودکشی می‌کند. محمد نوجوان 16ساله‌ای که به‌گفته والدینش ساعات بسیاری از وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت می‌کند، درباره احساس خود نسبت به این مسئله گفت: هرچند خبر خودکشی این دختران ناراحت کننده بود، اما من به‌عنوان کسی که بیشتر وقت خودم را صرف بازی و اینترنت می‌کنم هنوز درباره این بازی اطلاعات کافی ندارم. وی افزود: حتی در این چند روز من بیشتر از قبل کنجکاو شدم تا لینک نصبی آن را پیدا کنم و خودم شخصاً وارد بازی شوم و بفهمم در آن چیست که مردم را وادار به خودکشی می‌کند.

روزنامه«اطلاعات» با انتخاب یادداشتی با عنوان«جوانان بی‌دفاع» نوشت: شاید اگر پیش از اینها کسی پیشگویی کرده بود که روزگاری در اصفهان دو دختر نوجوان را نهنگ می‌بلعد، کسی باور نمی‌کرد. آخر زاینده‌رود، هر چقدر هم پر آب شود، نهنگ در آن نمی‌آید. اما زاینده‌رود خشکید و نهنگ آبی، بچه‌های اصفهان را خورد. همان‌طور که بنیتا و آتنا و اهورا و دیگر بچه‌های معصوم ما را، گرگ‌های دیگری خوردند... نوجوانان و جوانان ما بی‌دفاعند. در برابر انواع حملات بی‌دفاعند. فرقی نمی‌کند که حمله سارقان مسلح باشد یا خفاشان غیرمسلح. امواج فرهنگی و الگوهای عجیب و موهوم و پیچیده باشد یا آسیب‌های اجتماعی پیشین و سنتی. سلول‌های بنیادی هر جامعه را خانواده تشکیل می‌دهد. خانواده خاستگاه و زادگاه تک‌تک اعضای جامعه است. در خانواده همه چیز شکل می‌گیرد. کسی که پیشاهنگ ترقی و تعالی می‌شود و جایزه نوبل می‌گیرد و کسی که تبدیل به قاتل بالفطره و جنایتکار بالفعل می‌شود، از خانواده برخاسته است.

علیرضا خانی در ادامه این یادداشت می نویسد: می‌گویند برخی مواد مخدر به گونه‌ای روی مغز تأثیر می‌گذارد که مصرف‌کنندگانش قدرت انطباق و تشخیص مسافت و ارتفاع را از دست می‌دهند و مثلاً پس از مصرف، فنجان چای را یک استخر می‌بینند و می‌خواهند در آن شیرجه بزنند یا ارتفاع طبقه چهارم یک ساختمان تا زمین را به اندازه یک پله می‌بینند و می‌خواهند از بالکن پا بر زمین بگذارند و به همین‌رو، جانشان را از دست می‌دهند. فضای مجازی، برای یک نوجوان نورسته، چیزی شبیه به آن است. وقتی نوجوان وارد فضای مجازی می‌شود، دنیای برساخته از خیال‌های رنگین مجازی و خواست‌های برآورده شده و لذت‌های افسانه‌ای دست یافته را با واقعیات عینی می‌خواهد جایگزین کند و همین عدم تطابق، او را به بحران دوگانگی می‌رساند که منشأ ناکامی‌ها می‌شود و این ناکامی‌های انباشته او را به ناهنجاری یا انفجار می‌کشاند... اما برای کنترل این رخدادها، باید راهکار ایجابی جست؛ «مصونیت» در برابر آسیب‌های فضای مجازی. این مصونیت در وهله نخست با «خانواده» به دست می‌آید و در درجه دوم با «آموزش و پرورش» و در درجه بعد با رسانه‌های تصویری پرنفوذ و اثرگذار از جمله تلویزیون.

روزنامه«ستاره صبح» در مطلبی با عنوان«فقر محبت، گریبان گیر خانواده‌ها» به گفت وگو باسیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران پرداخت و نوشت: یادگیری آسیب‌های اجتماعی در سنین پایین را بیشتر است و علت آن تحت تأثیر قرار گرفتن جوانان و نوجوانان است. در این دوران بیشتر از خودکشی‌های منجر به فوت، شاهد اقدام به خودکشی به دلایلی همچون تهدید، اعتراض، جلب‌توجه و ضعف‌ مهارت‌های اجتماعی هستیم. همه آن‌هایی که تا دیروز صحبت کردن درباره آسیب‌ های اجتماعی را نوعی سیاه‌ نمایی می‌دانستند، امروز از آسیب‌ها حرف می‌زنند؛ زیرا‌ آسیب ‌های اجتماعی آن‌قدر مشهود شده‌اند که حال یک بیمار مزمن را پیدا کرده‌اند. حوزه آسیب‌های اجتماعی حال خوبی ندارد. اتفاقات و حوادث اخیر، علائم و نشانه‌های این بیماری هستند که در قالب خودزنی، خودکشی، خشونت، شرب خمر، حوادث فضای مجازی و طلاق خود را نشان می‌دهند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: نباید آسیب‌ های اجتماعی را به‌مثابه‌جزیره‌های جداگانه و بدون ارتباط با یکدیگر دانست و سپس نسبت به هرکدام از آن ‌ها اظهارنظر کرد و راهکار ارائه داد؛ زیرا جنس موضوعات اجتماعی از جنس موضوعاتی نیستند که بتوانیم بدون در نظر گرفتن سایر شرایط، از آن‌ها تحلیل واقعی داشته باشیم. بخشی از علت گسترش آسیب‌های اجتماعی به تغییر ساختار خانواده برمی‌گردد و بخشی از آن‌هم به کیفیت ارتباط اعضای خانواده مربوط است. درعین‌حال کیفیت مسئولیت‌پذیری و بی‌تفاوتی ما در درون خانواده و کاهش فضای عاطفی و صمیمی درون این نهاد اجتماعی نیز در این زمینه مؤثر بوده است. واقعیت این است که در خانواده‌ها با فقر محبت روبه‌رو هستیم به همین دلیل بچه‌ها زمانی که بیرون از خانواده قرار می‌گیرند به‌راحتی به هر فردی که به آن‌ها محبت می‌کند روی خوش‌نشان می‌دهند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۹۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز قدس فرصتی برای کنار زدن نقاب های دروغین استکبار است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن مشرفی عصر چهارشنبه در جلسه برنامه‌ریزی راهپیمایی روز جهانی قدس اظهار کرد: اسلام عزیز بزرگترین نعمت الهی برای بشریت است و در دل خودش گوهرهای تابناک بسیاری دارد که باید انسان‌ها خودشان را در مسیر بهره برداری و کسب فیض از زلال معارف ناب اسلام قرار دهند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: شیاطین به صورت دائم در حال وسوسه کردن بشر جهت خارج نمودن از صراط مستقیم هستند و این اتفاقات تلخی که در سطح جهان شاهد هستیم مانند موضوع غزه که در حال حاضر نمایشگاهی از ددمنشی، گمراهی و سفاکی مستبدان عالم است نشان از وجود فساد و آسیب درجهان است.

مشرفی افزود: هر جای دنیا که شاهد آسیب به جامعه بشری در قالب‌های فیزیکی، جغرافیایی، معنوی و انسانی هستیم، از تفکر لیبرال دموکراسی استکبار نشأت می‌گیرد.

وی گفت: خداوند انسان را تکریم کرده و گرامی داشته است ولی پیروی هواهای نفسانی و بدعت گذاری‌های عده معدودی افراد جاه طلب و مستبد، موجب فساد و تباهی جامعه و آسیب دیدن جامعه بشری شده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: خداوند از بندگان خوب و آزاده خود توقع دارد لکه ننگی که در میان بشریت وجود دارد را پاک کنند و جلودار تحقق این وظیفه انسانی در شرایط آخر الزمانی بر اساس آیات و روایات بر عهده قوم سلمان یعنی ایرانی‌ها گذاشته شده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که در دیدار با شعرا فرمودند قدرت شعر و رسانه از قدرت جنگ نظامی بیشتر است، گفت: سران استکبار با جلوه ظاهری و رسانه‌ای، شر مطلق و تباهی محض خودشان را مخفی می‌کنند و مناسبت‌ها و ایام الله‌ها مانند روز جهانی قدس فرصتی برای کنار زدن نقاب و روپوش‌های دروغین آنان است.

وی با بیان اینکه حضرت امام خمینی (قدس سره) فرمودند بنده سه مأموریت مهم دارم که اول ایجاد حکومت اسلامی، دوم ایجاد بیداری جهانی در برابر ستمگران و سوم زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی (عج) است از اعضای ستاد بزرگداشت روز جهانی قدس خواست در راستای تحقق هر چه سریع‌تر این اهداف والا، از قالب‌های مختلف رسانه‌ای، تبلیغی و فضاسازی حداکثر بهره را ببرند.

حجت الاسلام مشرفی بیان نمود: طوفان الاقصی عملیات میدانی غزه بود و طوفان الاحرار امتداد رسانه‌ای و بین‌المللی طوفان الاقصی و روز جهانی قدس است به همین دلیل عنوان روز جهانی قدس امسال طوفان الاحرار نامگذاری شده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در پایان از برنامه‌ریزی جهت برگزاری باشکوه و متفاوت روز جهانی قدس امسال در تمامی نقاط استان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: سخنران محوری مراسم روز جهانی قدس در شهر بیرجند سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا خواهد بود.

وی در خصوص مسیر راهپیمایی مرکز استان نیز ابراز کرد: راهپیمایی روز جهانی قدس در شهر بیرجند با حضور مردم آزاده و همیشه در صحنه، روز جمعه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ مصادف با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، ساعت ۱۰ صبح از میدان ابوذر آغاز و پس از طی خیابان ارتش و خیابان پاسداران به مسجد امام حسین (ع) ختم خواهد گردید.

کد خبر 6063807

دیگر خبرها

  • هشتگ یونایتد: حمله فضای مجازی به فوتبال واقعی!‏
  • آنهایی که این احکام را خوارج می‌شوند!
  • ببینید | حرف‌های جنجالی یک روحانی درباره فضای مجازی؛ این افراد خوارج هستند اگر...
  • روز قدس فرصتی برای کنار زدن نقاب های دروغین استکبار است
  • نمایشگاه قرآن فرصتی برای اجرای مطالبات رهبر انقلاب است
  • اعتراض کاربران فضای مجازی به عملکرد نمایندگان کارگران در شورای عالی کار
  • امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم
  • مجید انصاری: کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد که ما در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
  • روز ملی هنرهای نمایشی فرصتی برای آسیب‌شناسی باشد
  • رسانه‌ها بازوی توانمند پلیس در ارتقاء نظم و امنیت هستند