Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین نشست وزرای گردشگری اتحادیه همکاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند(IORA) به‌مدت سه روز از ۷ تا ۹ اسفند امسال در جزیره کیش و چابهار برگزار می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، نشست هم‌اندیشی به‌منظور تبادل‌نظر و برنامه‌ریزی برای میزبانی هرچه باشکوه‌تر دومین نشست وزرای گردشگری اتحادیه همکاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند(IORA)، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیلا اژدری سرپرست اداره تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری در این نشست با ارائه توضیحاتی در مورد اتحادیه همکاری کشورهای اقیانوس هند، گفت: این اتحادیه در سال ۱۹۹۰ با اهداف اقتصادی، علمی و تجاری با عضویت ۲۱ کشور تاسیس شده است، این اتحادیه می‌تواند محملی برای توسعه گردشگری کشور و هم‌افزایی با کشورهای هدف گردشگری باشد.

او ادامه داد: این اتحادیه دارای ۷ عضو ناظر است، مهم‌ترین پروژه‌هایی که این اتحادیه دنبال می‌کند، توسعه گردشگری دریایی، حمل‌ونقل دریایی و حمایت از شیلات است، با توجه به وجود منابع و امکانات دریایی در کشور، ما می‌توانیم با استفاده از این اتحادیه در حوزه گردشگری دریایی فعالیت داشته باشیم.

اژدری تصریح کرد: ایران از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ رئیس شورای وزیران این اتحادیه بوده است،   تاکنون ۱۷ نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه برگزار شده است، همچنین ۳۴ نشست مقامات ارشد و دو نشست اقتصاد آبی در حوزه این اتحادیه برگزار شده است.

او افزود: این نشست ۷ تا ۹ اسفند به مدت سه روز در جزیره کیش برگزار می‌شود و بازدید فنی شرکت کنندگان در این نشست از بندر چابهار خواهد بود.

اژدری اضافه کرد: شورای سیاست گذاری از ارگان‌هایی که با این اتحادیه مرتبط هستند تشکیل شده است، همچنین ۵ شورای کاری برای برگزاری این اتحادیه تشکیل شده است.

او افزود: استفاده از فرصت‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات در بخش خصوصی حوزه گردشگری، استفاده از ظرفیت‌های اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری، استفاده از بخش خصوصی برای تأمین مابع مالی، استفاده از اتاق بازرگانی و شهرداری‌ها و... از جمله مواردی است که سایر ارگان‌ها و بخش خصوصی می‌توانند برای هرچه باشکوه‌تر این نشست در این حوزه‌ها همکاری داشته باشند.

سرپرست اداره تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری افزود: ما باید از این نشست سه‌روزه برای توسعه گردشگری دریایی که یکی از بحث‌های نوپا در کشور است، استفاده کنیم، بسیاری از کشورهای عضو این اتحادیه در حوزه گردشگری دریایی فعالیت دارند و ما می‌توانیم از این فرصت برای استفاده از تجربیات سایر کشورها در این حوزه بهره‌مند شویم.

اژدری اضافه کرد: مستندنگاری، پوشش رسانه‌ای، پشتیبانی، حفاظت و تشریفات و نحوه برگزاری این نشست مهم که با حضور میهمانان عالی‌رتبه داخلی و خارجی برگزار خواهد شد، از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کامبیز مشتاق‌گوهری مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست گفت: با توجه به درگیر بودن دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با این نشست، لازم است که به توسعه زیرساخت‌های اولیه گردشگری دریایی در این دو استان توجه شود.

او ادامه داد: باید از فرصت برگزاری این نشست برای منتفع شدن جوامع محلی نیز استفاده شود، همچنین با توجه به همزمانی برگزاری این نشست با ایام فاطمیه، لازم است برنامه‌ریزی‌ها با توجه به این ایام تهیه شود.

مشتاق‌گوهری اضافه کرد: بسیاری از کشورهای عضو این اتحادیه علاقه‌مند به توسعه روابط گردشگری با کشور ما هستند، باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای رایزنی و ارتباط با نمایندگان این کشورها در نشست از فرصت پیش آمده استفاده کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: ما باید بیانیه پایانی این نشست را آماده کنیم باید یکی از بندهای مهم این بیانیه ورود به حوزه میراث مشترک باشد، همچنین مبادلات صنایع‌دستی باید در این نشست مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

حجت ناصری مدیر تشریفات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این جلسه گفت: تقویم نشست باید هرچه زودتر مشخص شود تا امکان برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه بهتر فراهم شود.

فریدون جهانی معاون روادید اداره گذرنامه وزارت امور خارجه در این نشست گفت: تعداد میهمانان و نوع گذرنامه‌ای که نمایندگان این کشورها برای این سفر می‌خواهند بسیار مهم است، درخواست روادید میهمانان خارجی این نشست باید از سوی اداره‌کل بین‌الملل سازمان اعلام شود تا سایر اقدامات صورت گیرد.

علی احمدی نماینده معاونت میراث‌فرهنگی در این جلسه گفت: لنچ‌سازی تنها اثر ثبت جهانی در حوزه خلیج‌فارس است، ترتیب دادن تور آشناسازی و معرفی این هنر کهن برای میهمانان این نشست می‌تواند به احیای این هنر کمک کند و نمایندگان این کشورها را با این هنر آشنا کند.

او گفت: باستان‌شناسی خلیج‌فارس یکی از قدیمی‌ترین محدوده‌های باستان‌شناسی زیر آب است، ما آماده هستیم که در آن محدوده زمانی یک کارگاه باستان‌شناسی زیرآب را با همکاری یونسکو برگزار کنیم.

علی شیذری مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی گفت: برگزاری نشست‌های حاشیه‌ای همزمان با برگزاری این نشست می‌تواند در معرفی سایر ظرفیت‌های کشور موثر باشد، با توجه به اینکه بسیاری از این کشورها، کشورهای هدف صنایع‌دستی نیز هستند، می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در کنار این نشست به معرفی هنرهای سنتی ایران بپردازد.

داوود میرشکار از سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست آمادگی دارد در کمیته علمی این نشست فعالیت کند، در حوزه اکوتوریسم کشور ما دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که می‌توانیم در این نشست، این ظرفیت‌ها را معرفی کنیم.

سیدحسن گیتی‌پسند کاپیتان کشتیرانی و مشاور دریایی معاون گردشگری در این نشست گفت: با توجه به اینکه گردشگری دریایی در سواحل مکران مورد تاکید و توجه سران نظام است، این موضوع می‌تواند به طور ویژه در این نشست مطرح شود.