Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان پسماندهای شهرداری تبریز گفت: احداث نیروگاه زباله سوز، از فاجعه زیست محیطی در تبریز جلوگیری می کند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، علیرضا اصغری در سومین کارگاه تخصصی بررسی نیروگاه زباله سوز در تبریز، اظهار کرد: طبق گزارش سازمان محیط زیست، بالای 80 درصد زباله های کشور دفن می شود و نیاز به یک نگرش نو در این زمینه داریم؛ چرا که دفن زباله در کشور، یک فاجعه است و بزرگترین بحران بعد از کم آبی، همین موضوع زباله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تا 10، 15 سال آینده، معضلات و مخاطرات زیست محیطی دفن زباله، تبدیل به یک بحران بزرگ خواهد شد، مگر این که برای این فاجعه زیست محیطی، چاره ای بیاندیشیم.
وی خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت های مدیریتی، پس از چهار سال کار و تلاش شبانه روزی در سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز، توانستیم تابوی برخی موضوعات را بشکنیم و خوشبختانه تبریز به قطب اول نیروگاه زباله سوز کشور تبدیل شده است.
اصغری ادامه داد: پس از بررسی شاخص های مدیریت پسماند، تصمیم گرفتیم نیروگاه زباله سوزی در تبریز راه اندازی کنیم و بعد از شهر تبریز، وزارت کشور هشت شهر دیگر را نیز برای این موضوع انتخاب کرده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز گفت: باکو 600 تن زباله شهری را به 42 مگاوات برق در هر ساعت تبدیل کرده و معتقدم که نگرش سنتی به مدیریت پسماند، جوابگوی کلانشهرها نیست و همه، موافق احداث و فعالیت نیروگاه زباله سوز هستند.
وی بیان کرد: در شهر تبریز، سالانه 150 میلیارد تومان برای زباله هزینه می شود که 50 میلیارد تومان آن، مربوط به هزینه های دفن در مقصد است که با احداث نیروگاه زباله سوز که برای اولین بار در خاورمیانه با همکاری یک شرکت فرانسوی در حال عقد قراردادهای لازم هستیم، می توانیم این هزینه ها را کاهش دهیم.
اصغری با بیان این که زباله تر در تبریز کاهش یافته است، افزود: زباله سوزی در جهان، از 134 میلیون تن فراتر رفته و کاهش حجم زباله، دفع پسماند خطرناک، کاهش بو، کاهش میزان آلاینده های هوا و ...، از جمله مزایای زباله سوزی است.
سجاد رحیمی، مشاور سابق شهردار تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر نیز در این نشست اظهار کرد: تبریز با دارا بودن نزدیک به 2 میلیون نفر جمعیت، 5/2 درصد زباله کشور را تولید می کند و با وجود تولید 50 هزار تن زباله در کشور، روزانه حدود 6 میلیارد تومان را در داخل زمین دفن می کنیم.
وی افزود: یکی از دغدغه های سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز، حرکت به سمت الگوهای جهانی است و جای تبریک دارد که تبریز، همیشه به دنبال فناوری های نوین بوده است و با روش های مختلفی، زباله های تر خود را کاهش داده و به عنوان الگویی در کشور، حتی از تهران هم وضعیت بهتری دارد.
وی با اشاره به این که 85 درصد زباله های ژاپن، زباله های خشک است، اظهار کرد: 46 درصد زباله های جهان، زباله های تر است و این میزان در تهران به 67 درصد می رسد که آمار نگران کننده ای به حساب می آید.
رحیمی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا برای مدیریت زباله، پول پرداخت می شود و ما نیز در زمینه تفکیک زباله های تر و خشک که یکی از شاخصه های توسعه به حساب می آید، نیاز به فرهنگ سازی داریم.
وی گفت: سرانه زباله در تبریز، 640 گرم برای هر نفر است و این در حالی است که سرانه جهانی 1/3 کیلوگرم به ازای هر نفر است و با این اوصاف، میزان سرانه زباله برای هر شهروند تبریزی، عدد قابل قبولی است.
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۴۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران آماده همکاری با سایر کشور‌ها در زمینه زیست محیطی است

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «ما درخت افکن نه‌ایم آنها گروهی دیگرند با وجود صد تبر، یک شاخِ بی بَر نشکنیم!» روز جهانی زمین پاک" را گرامی می‌داریم. احترام به محیط زیست از ارزش‌ها و سنت‌های کهن ایرانی است.

وی ادامه داد: مقابله با فجایع طبیعی زیست محیطی و پیامد‌های مخرب آنها، مستلزم همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است.

کنعانی گفت: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و همسایگان، اهتمام ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی، همکاری و مقابله مشترک با چالش‌های زیست محیطی از جمله گرد و غبار، سیل و خشکسالی قائل است و در این زمینه آماده همکاری با سایر کشورهاست.

وی افزود: در سطح جهانی نیز جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های جدّی در مسیر پیشبرد اهداف بین‌المللی مربوط به زمین پاک را در دست اقدام دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: شایسته است در روز جهانی زمین پاک، رفتار غیرانسانی و شرم‌آور رژیم صهیونیستی در تخریب سازمان‌یافته محیط زیست نوار غزه و کرانه باختری و استفاده از عملیات تخریبی برنامه‌ریزی شده و هدفمند به عنوان ابزار فشار علیه ملت مظلوم فلسطین را شدیداً محکوم کرد و از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست برای توقف فوری تمامی انواع جنایات و اقدامات ضدانسانی و ضد محیط زیستی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی، اقدام عاجل و شایسته داشته باشند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • ایران آماده همکاری با سایر کشور‌ها در زمینه زیست محیطی است
  • لزوم ورود مدیریت شهری به مسائل زیست‌محیطی برای جلوگیری از ایجاد بحران‌ها
  • مدیریت روان آب حاصل از بارندگی اخیر در راور
  • قم موفق‌ترین کلان‌شهر کشور در حوزه پسماند؛ کاهش میزان دفن مستقیم به صفر
  • محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند
  • جمع آوری باکس‌های زباله از سوم اردیبهست در تبریز
  • پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران
  • بلاهایی که پسماندهای پلاستیکی بر سر زمین می‌آورد