Web Analytics Made Easy - Statcounter


«نهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان‌شرقی» بعد از چهار سال وقفه از دوم تا هفتم آبان ماه سال‌جاری از ساعت 10 صبح الی 8 عصر در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در حال برگزاری است.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، نمایشگاه مطبوعات استان ظرفیت بزرگی جهت معرفی رسانه‌های استان بوده و در این فضای نمایشگاهی، مردم و رسانه‌ها می‌توانند به تعامل با یکدیگر پرداخته و مطالبات و انتظارات خود را بیان کنند، در این فضای نمایشگاهی مردم حداقل با "اسامی" رسانه‌های استان آشنا می‌شوند و این خود می‌تواند زمینه را برای دنبال کردن اخبار رسانه‌های مجوز دار استان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
در نهمین نمایشگاه مطبوعات استان، برخی از رسانه‌ها با دعوت از مردم به عنوان "شهروند خبرنگار، خبرنگار افتخاری و..." مقدمات جذب مخاطبان را فراهم آورده و برخی دیگر با اهدای ابزارهای تبلیغی چون "بروشور، دفترچه یادداشت و..." مخاطبان را به غرفه‌ی خود می‌کشانند.
 
بعد از وقفه‌ای چهار ساله، ظرف مدت "یک هفته الی ده روز" جهت برپایی این نمایشگاه برنامه‌ریزی شده و بسیاری از روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و نشریات در این نمایشگاه حضور یافته و به نوعی فعالیت‌های خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند، برخی از رسانه‌ها نیز خود را از این میدان بیرون کشیده‌اند.
 
خانه مطبوعات استان به عنوان برگزارکننده‌ی نهمین نمایشگاه مطبوعات استان، در حاشیه این نمایشگاه اقدام به برگزاری "نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی" می‌کند و می‌توان گفت که این موارد یکی از نقاط قوت این نمایشگاه است و نقش رسانه‌ها را در موضوعات مختلف بیان می‌کند.
 
نمایشگاه مطبوعات بستر مناسبی برای آشنایی مردم با رسانه‌ها است

آقای مظفری یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: بنده برای اولین بار است که از نمایشگاه مطبوعات استان بازدید می‌کنم و شاید پیش از این هرگز تصور نمی‌کردم که این تعداد رسانه در استان فعالیت داشته باشد.
 
وی ادامه داد: برخی از رسانه‌های حاضر در این نمایشگاه را می‌شناسم و اخبارشان را دنبال می‌کنم، اینکه در این نمایشگاه از نزدیک شاهد فعالیت‌هایشان شدم، برایم بسیار مسرت بخش بود و در حقیقت تلاش عوامل و دست اندرکاران رسانه‌ها این نکته را بیان می‌کند که نباید هرگز از محتوایی که توسط رسانه‌ها ارائه می‌شود غافل بود.
 
این کارشناس ارشد رشته‌ی کشاورزی افزود: این نمایشگاه بستر مناسبی است تا مردم با رسانه‌های استان آشنا شوند اما فضای نمایشگاه تا حدودی منفعل به نظر می‌رسد که به نظرم اگر این فضای منفعل با ابتکار رسانه‌ها فعال‌تر شود در سال‌های آتی می‌تواند مخاطبان زیادی را به بستر خود بکشاند.
 
انتظار می‌رفت که رسانه‌ها با قدرت بیشتری فعالیت‌های خود را به نمایش بگذارند!

خانم طاهری از دیگر بازدیدکنندگان است که با ابهام به غرفه ها نگاه می‌کند، نزدیک او شده و با وی هم‌کلام می‌شوم، وی می‌گوید: فعالیت بسیاری از غرفه‌داران برایم مبهم است و صرفا چندین بنر نصب کرده و نشسته‌اند! انتظار می‌رفت که رسانه‌ها با قدرت بیشتری فعالیت‌های خود را به نمایش بگذارند، البته برخی از رسانه‌ها به حق فعال بوده و علی‌رغم بقیه، حضور پرنشاط و فعالی در این نمایشگاه دارند.
 
این دبیر ریاضیات ضمن گلایه از فضای کلیشه‌ای نمایشگاه، افزود: اما باز هم جای شکر دارد که چنین فضایی برای مردم و رسانه‌ها فراهم شده تا از نزدیک با یکدیگر آشنا شده و ارتباط برقرار کنند. امید است در دوره های بعدی شاهد رشد و شکوفایی این نمایشگاه باشیم.
 
رسانه‌هایی که در نمایشگاه مطبوعات شرکت نکردند، از مزایای آن بی‌بهره خواهند ماند!

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص برگزاری نهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: با توجه به حجم بالای بازدید‌کنندگان از نمایشگاه کتاب که تا مرز 800 هزار نفر هم می‌رسد، این نمایشگاه بستری برای دیده شدن است.
 
وی با تاکید بر اینکه شاهد رشد کمی و کیفی رسانه‌های استان هستیم، گفت: وظیفه ما، فراهم کردن بستری برای دیده شدن و رشد اصحاب رسانه است که ظرفیت نمایشگاه کتاب نیز فرصت مناسبی برای منعکس کردن فعالیت‌های رسانه‌هاست و به همین دلیل، در حاشیه نمایشگاه کتاب، بهترین سالن را برای برگزاری نهمین نمایشگاه مطبوعات استان در نظر گرفته‌ایم.
 
محمدپور ادامه داد: برخی از رسانه‌ها، هوشمندانه از این فرصت استفاده کرده و در نهمین نمایشگاه مطبوعات استان حضور پرقدرتی داشتند که قدردان این حضور هستیم، چرا که حضور رسانه‌ها در نهمین نمایشگاه مطبوعات، آثار مثبتی در آینده حرکتی آن‌ها خواهد گذاشت.
 
وی خاطرنشان کرد: این بستر را جهت حمایت از رسانه‌ها فراهم کرده‌ایم و رسانه‌هایی هم که در آن شرکت نکرده‌اند، از مزایا و منافع آن بی‌بهره خواهند ماند. 
 
حضور 60 رسانه‌ی محلی و سراسری در نهمین نمایشگاه مطبوعات استان
مرتضی شفیعی، مدیر خانه مطبوعات استان نیز در حاشیه نهمین نماشگاه مطبوعات استان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمایشگاه مطبوعات استان پس از وقفه‌ای چهار ساله، نهمین دوره خود را تجربه می‌کند و جامعه‌ی رسانه‌ای استان حقیقتا چنین مطالبه‌ای را داشت تا چنین نمایشگاهی برپا شود.
 
وی ادامه داد: در نمایشگاه تهران به لحاظ هزینه، قدرت رسانه‌های محلی به اندازه‌ای نیست که بتوانند در آن شرکت کنند، اما نمایشگاه آذربایجان‌‌شرقی بهترین فرصت برای رسانه‌های استان تا در این نمایشگاه بتوانند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند.
 
مدیرخانه‌ی خانه مطبوعات استان با تاکید بر اینکه اخیرا سیاست وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تکثر رسانه‌ها و فضای باز و آزاد رسانه‌ای است، افزود: بهتر است که رسانه‌های با قدمت و حتی جدیدالتاسیس در این نمایشگاه حضور یابند و مردم با رسانه‌های استان آشنا شوند، برخلاف سال‌های گذشته، در این دوره بهترین سالن نمایشگاه در اختیار نمایشگاه مطبوعات قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه در حاشیه نهمین نمایشگاه مطبوعات استان، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود، اضافه کرد: نشست تخصصی رسانه و تبریز2018، نشست تخصصی جایگاه مطبوعات تبریز و آذربایجان در طول تاریخ توسط محمد عزیزی‌راد، نشست تخصصی رسالت رسانه در مدیریت بحران آب، کارگاه آموزشی اقتصاد رسانه توسط پروفسور میثم موسایی، میزگرد رسانه و مدیریت مصرف انرژی، نشست تخصصی آسیب‌شناسی مطبوعات محلی، کارگاه عکاسی خبری و نشست تخصصی ارتقای کیفی مطبوعات استان از جمله این موارد است.
 
شفیعی با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات استان گام‌هایی بالاتر از دوره‌های پیش برداشته است، خاطرنشان کرد: خانه مطبوعات استان متولی برپایی نهمین نمایشگاه مطبوعات استان است که رسانه‌های محلی استان و همچنین رسانه‌های سراسری که در استان نمایندگی دارند، در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.
 
وی با بیان اینکه 60 رسانه‌ی مجازی و مکتوب محلی و سراسری در این نمایشگاه حضور دارند، تاکید کرد: حضور رسانه‌های شهرستان‌ها در نهمین نمایشگاه مطبوعات استان از جمله تفاوت‌های این دوره نمایشگاه بوده و رسانه‌هایی از شهرستان‌های اهر، اسکو، آذرشهر، مرند و... حضور پررنگی در این نمایشگاه دارند.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم نمایشگاه مطبوعات استان همه ساله برگزار شود، یادآور شد: برپایی نمایشگاه مستلزم پروسه‌ی معینی است که باید طی شود، در این دوره تلاش کردیم که حداکثر شرایط برای حضور رسانه‌ها در این نمایشگاه فراهم باشد.
 
وی با بیان اینکه هر نمایشگاهی نقاط ضعف و قوتی با خود دارد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه مطبوعات استان نیز هم نقاط ضعف دارد و هم نقاط قوت، اما این موضوع مهم است که بعد از برگزاری مسائل و مشکلات آسیب‌شناسی شود، البته به زعم ما نهمین نمایشگاه مطبوعات برخلاف هشت دوره پیش امتیازات ویژه‌ای دارد که در دوره‌های پیش نبود و قطعا نمایشگاه دهم نیز پربارتر از دوره‌های قبلی خواهد بود.
 
شفیعی خاطرنشان کرد: برپایی این نمایشگاه در ایام آخر به خانه مطبوعات استان اطلاع داده شد و ما ظرف مدت یک هفته تا 10 روز در این راستا برنامه‌ریزی کرده‌ و رسانه‌ها حضور پیدا کردند.
 
اهمیت ارائه‌ی عملکرد توسط رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات استان

اسد بابایی، نائب رئیس خانه مطبوعات کشور و عضو هیئت مدیره‌ی خانه مطبوعات استان با اشاره به وضعیت نهمین نمایشگاه مطبوعات استان، بیان کرد: برپایی نمایشگاه برای عرضه‌ی هر محصولی که مردم بتوانند آن را ببینند و انتخاب کنند، امری مهم و اساسی است؛ در کشورهای پیشرفته وجود نمایشکاه برای هر صنفی ضروری بوده و به صورت فصلی یا سالانه برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه بعد از وقفه‌ی چند ساله، قدم مثبتی بوده و این نمایشگاه می‌توانست با وقت و رایزنی بیشتر با رسانه‌ها بهتر از این نیز برپا شود، اما وجود نمایشگاه در این سطح نیز در نوع خود قدم مبارکی بوده و با توجه به اینکه در سالن خوبی قرار گرفته، برپایی آن را به فال نیک می‌گیریم.
 
وی ادامه داد: در نمایشگاه‌های آینده باید ایرادات گذشته را تکرار نکنیم، یادآور شد: در این نمایشگاه از طرفی به رسانه‌هایی که مشارکت نکرده‌اند خرده می‌گیریم و از طرفی هم به این رسانه‌ها حق می‌دهیم! چرا که زمان در نظر گرفته شده برای برپایی این نمایشگاه کم بود و اگر با فاصله بیشتری اطلاع می‌دادیم شاید نمایشگاه از حالت کلیشه‌ای خود خارج می‌شد.
 
بابایی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم هم‌افزایی بین رسانه‌ها ایجاد کرده و رسانه‌ها را پای کار بیاوریم و همچنین در نمایشگاه بیشتر بر روی ارائه‌ی عملکرد رسانه‌ها تمرکز کنیم، نمایشگاه مطبوعات استان به سطح مطلوب خود نزدیک‌تر خواهد شد.
 
نمایشگاه مطبوعات، دور نمایی از وضعیت رسانه‌های هر استان است!

سیدهادی شاطر موسوی، عضو هئیت مدیره‌ی خانه مطبوعات استان نیز در مورد وضعیت نمایشگاه مطبوعات استان، افزود: نمایشگاه مطبوعات پتانسیل هر شهر را نشان داده و به نوعی دور نمایی از وضعیت رسانه‌های شهر است، در این نمایشگاه، رسانه‌ها توانمندی‌های خود را در معرض دید عموم قرار داده و در نتیجه خروجی‌های این نمایشگاه به نفع استان خواهد بود.
 
وی ادامه داد: در این نمایشگاه مردم از نزدیک به آشنایی و تعامل با رسانه‌ها پرداخته و پشت پرده‌ی رسانه‌های استان و نحوه‌ی کار آنان را از نزدیک لمس می‌کنند و در حقیقت عملکرد رسانه‌ها برای مردم قابل لمس می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه لحظه‌ی آخر به خانه مطبوعات استان اطلاع داده شد، بیان کرد: بهتر است که برپایی نمایشگاه از قبل اطلاع داده می‌شد تا نمایشگاه بهتر برپا شود.
 
نهمین نمایشگاه مطبوعات استان حرکت بسیار مبارک و مثبتی است

مریم خدابخش، عضو هیئت مدیره‌ی خانه طبوعات استان نیز اضافه کرد: نمایشگاه مطبوعات استان نهمین دوره‌ی حود را در سال‌جاری تجربه می‌کند که در سطح خوبی برپا شده و بنده این نمایشگاه را بسیار بهتر از دوره‌های پیشین دیدم و از این نمایشگاه انرژی می‌گیرم، امیدوارم که این نمایشگاه فرصت خوبی برای مطبوعات استان ایجاد کند.
 
وی بیان کرد: در وقفه‌ای که برای برپایی این نمایشگاه ایجاد شده بود، خبرنگاران استان احساس می‌کردند که رسانه‌های استان به فراموشی سپرده شده‌اند و گرد و غبار روی مطبوعات استان نشسته است، برپایی این نمایشگاه قدم مثبتی در این راستا بوده که با تلاش همکاران و مساعدت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برپا شد.
 
خدابخش افزود: هرچند فرصت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای این رویداد بزرگ اندک بود، اما بازهم می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای استان باشد و امید است که در سال‌های آتی نمایشگاه بهتر از این برپا شده و جایگاه مطبوعات در استان ارتقا یابد.
 
وی با اشاره به اینکه خانه مطبوعات استان برپا کننده‌ی نهمین نمایشگاه مطبوعات استان است، متذکر شد: خانه مطبوعات یک تشکل رسمی و فراگیر است و نسبت به دیگر تشکل‌ها جامعیت دارد؛ نهمین نمایشگاه مطبوعات استان هر قدر هم کم و کاستی داشته باشد، باز هم حرکت بسیار مبارک و مثبتی است.
 
عمده فعالیت رسانه‌ها در این نمایشگاه، معرفی رسانه‌ی متبوع است 
ناهید ابراهیم‌زاده، دبیر خانه‌ی مطبوعات استان در حاشیه نمایشگاه مطبوعات استان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: غرفه‌داران قدری از شرایط و نبود حمایت کافی ناراضی هستند، چرا که انتظار داشتند حمایت شوند، امید است بعد از این با کمک همدیگر بتوانیم شرایط بهتری را در این حوزه رقم بزنیم.
 
وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت رسانه‌ها در این نمایشگاه، معرفی رسانه‌ی متبوع بوده است، بیان کرد: انتشار اخبار پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز به صورت آنلاین از دیگر فعالیت‌های ما در این نمایشگاه است.
 
ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه "بانک عامل بن کارت" نیز در جوار این نمایشگاه قرار داده شده است، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور عمدی این نمایشگاه را در جوار این بانک قرار داده، چرا که ترافیک زیاد مردم را به دنبال داشته و حضور رسانه‌ها در چنین مکان پر رفت‌ و آمدی می‌تواند مزیت‌های فراوانی را به دنبال داشته باشد، چندین بار به خاطر صدای بالای آن تذکر داده شده اما هنوز اعتنایی نکرده‌اند، امید است چاره‌ای هم برای صدای بالای آن اندیشیده و بانک مربوطه همکاری کند و صدای اعلانات بانک مربوطه را کم کنند.
 
بر اساس این گزارش ، نمایشگاه مطبوعات استان ظرفیت آن را دارد که به عنوان یک میدان رقابتی سالم برای رسانه‌های استان مطرح باشد، اما به حق باید گفت که هنوز هم این نمایشگاه با حد مطلوب خود بسیار فاصله دارد و بسیاری از رسانه‌ها بیش از آنکه اقدام به محتواسازی برای مردم کنند، از ظرفیت تبلیغاتی نمایشگاه بهره گرفته و خود را تبلیغ می‌کنند! هرچند یکی از رسالت‌های این نمایشگاه «معرفی رسانه‌ها و همچنین آشنایی مردم با رسانه‌های استان» است اما هرگز نباید این فضای سرشار از پتانسیل را کلیشه‌ای کرده و صرفا در "نشر اخبار مسئولان و تبلیغ رسانه متبوع" به کار گرفت.
 
برپایی نهمین دوره از این نمایشگاه آن هم در حاشیه "پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز" شاید از جهاتی قابل انتقاد باشد اما با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب مخاطبان فراوانی داشته و مردمان فرهیخته‌ی بسیاری را به آغوش خود می‌کشاند، از این رو حضور نمایشگاه مطبوعات در حاشیه‌ی آن می‌تواند مزیت‌هایی را نیز به همراه داشته باشد.
 
نمایشگاه مطبوعات ظرفیت‌های بسیاری داشته که یکی از ظرفیت‌های آن دادن آگاهی به مردم جهت پیگیری اخبار موثق و معتبر است، اینکه  مردم از کدام منابع اخبار و اطلاعات معتبر را تهیه کنند؛ امروزه فضای باز رسانه‌ای و همچنین تکثر شبکه‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی، موجبات آن را فراهم کرده تا عده‌ای سودجو با نیات نامعلوم و گاهی پلید، اقدام به نشر اکاذیب کرده و اعتماد مردم را به رسانه‌ها کاهش دهند! از این رو چقدر خوب می‌شد اگر در فضای نمایشگاه به این بحث اهتمام ویژه‌ای می‌شد.
 
شایان ذکر است، نهمین نمایشگاه مطبوعات استان هرچند کاستی‌ها را به همراه دارد که شاید ناشی از فرصت اندک برای برنامه‌ریزی آن بوده باشد، اما فضای بسیار مناسبی است تا مردم و رسانه‌ها با یکدیگر رو در رو شده و  تعامل کنند.

گزارش از مهری هاشم‌زاده، خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌شرقی
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۶۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع کود یارانه دار در استان

صادق نادری  گفت: کود‌های یارانه دار برای محصولاتی که در قالب الگوی کشت ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هستند تخصیص یافته و توزیع می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، ۸۱ هزار تن کود ازته در استان توزیع شد که ۱۰۰ درصد میزان تخصیص یافته بود و امسال نیز از بابت کود هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و انواع کود برای تمامی شهرستان‌های استان به منظور کشت محصولات در حل توزیع است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • فیلم دستگیری بانوی تبریزی مربوط به اغتشاشات ۱۴۰۱ است
  • برخورداری ۱۲۱ روستای آذربایجان شرقی از آب پایدار در خردادماه
  • حضور وزیر ورزش در منزل پیشکسوت رسانه
  • توزیع کود یارانه دار در آذربایجان شرقی
  • توزیع کود یارانه دار در استان
  • اعلام حمایت خانه مطبوعات و اصحاب رسانه همدان از عملیات وعده صادق
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • بررسی پرونده «ایسنا» و «سازندگی» در دادگاه مطبوعات
  • رسیدگی به دو پرونده در اولین جلسه سال جدید دادگاه مطبوعات
  • بررسی پرونده‌های خبرگزاری ایسنا و روزنامه سازندگی در دادگاه مطبوعات