Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@09:01:13 GMT

سازه قدیمی کشف شده در گیلان مجوز کاوش می گیرد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۶۷۵۱

سازه قدیمی کشف شده در گیلان مجوز کاوش می گیرد

رشت – ایرنا- سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان گفت: بقایایی از یک سازه قدیمی که به احتمال حمام باشد در حین گازرسانی در روستای بیورزین کشف شده است که در راستای دریافت اطلاعات بیشتر در صدد مجوز برای کاوش هستیم.

ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:بر اساس گزارش ناظر این اداره کل در پروژه گاز‌رسانی روستای بیور زین مبنی بر کشف سازه قدیمی در زیر جاده آسفالته روستای بیورزین شهرستان رودبار بلافاصله پروژه گاز‌رسانی متوقف و موضوع مورد پیگیری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بر اساس کارشناسی بعمل آمده مشخص شد که در حدود 50 متری راه ورود به بقعه امامزاده حنیفه در زیر جاده آسفالته با اجرای عملیات خاکبرداری و لوله گذاری قسمتی از طاق سنگی در عمق 70 الی 50 سانتی متر کشف شده اذعان کرد: بر اساس اظهارات اهالی روستا بقایای کشف شده مربوط به یک حمام قدیمی است.
جهانی ادامه داد:در جریان بررسی این رویداد تیمی از کارشناسان باستان شناسی به منطقه اعزام و موضوع را بصورت عینی مورد تحقیق قرار دادند و اطلاعات حاصل از مشاهدات را بصورت مکتوب اعلام کردند.
این مسئول با اشاره به اینکه سازه بدست آمده احتمالا بقایایی از طاق یک حمام قدیمی در دوران صفوی است،افزود:بررسی‌ و کاوش های بیشتری بر روی این منطقه درحال اجرا بوده و به زودی با دریافت مجوز نتایج تکمیلی از آن اعلام خواهد شد.
کشف حمام قدیمی (از دوره صفوی) در مسیر پروژه گاز رسانی در روستای بیورزین بخش عمارلو شهرستان رودبار صورت گرفته و پروژه گازرسانی مذکور متوقف شده است.
به گزارش ایرنا ، در کرانه خاوری سفیدرود رودبار، دره زیبایی به نام گوهررود وجود دارد که به علت حاصل‌خیزی خاک و رطوبت و ملایمت هوا از بهترین نقاط منطقه رحمت‌آباد رودبار به شمار می‌رود. در دره گوهررود، تپه‌های بزرگ و کوچک متعددی وجود دارند که از دوران باستان برجای مانده‌اند. تپه مارلیک یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. در میان تپه‌ها، پنج تپه مارلیک، زینب بیجار، دور بیجار، پیلاقلعه و جازم کول مهم‌تر و غنی‌تر از دیگر تپه‌ها هستند. تپه مارلیک، که گنجینه‌ای ارزنده از هنر و تمدن بشری را در طول قرن‌ها در خود پنهان و حفظ کرده است.
کاوش‌های مارلیک یکی از بی‌سابقه‌ترین کاوش‌های جهان است، زیرا تاکنون کم‌تر دیده شده است که در کاوش‌های باستان‌شناختی گنجینه‌ای چنین گران‌بها، چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت، به دست آید. در این کاوش‌ها انبوهی از جام‌های طلا، نقره، مفرغ، موزاییک، چینی و بدل چینی نیز به دست آمد. در میان جام‌هایی که در این کاوش‌ها به دست آمد نمونه‌های بی‌مانندی وجود دارد که در هیچ یک از کاوش‌های علمی جهان مانند آن‌ها پیدا نشده است. از آن میان جام مارلیک را می‌توان نام برد که به ارتفاع 18 سانتی متر و از زرناب است .
خبرنگار: ضامن**انتشار دهنده: بابایی
1881 /6030

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۶۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلام شیرزاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی و استفاده بهینه از آن حمام بیگ‌جوان چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار و زیر نظر کارشناسان حفظ و مرمت استان مورد مرمت قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چایپاره افزود: حمام تاریخی بیگ‌جوان در مساحتی بالغ بر ۵۴۰ مترمربع در دو بخش عمومی شامل هشتی ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه و بخش اختصاصی ساخته شده است.

او با بیان اینکه مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا از نوع سنگ و آجر است، گفت: قدمت ساخت حمام بیگ‌جوان چایپاره به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد که با شماره ۹۱۷۱ به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد
  • پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار ۲۰۰۰ میلیاردی
  • قابل توجه فعالان اقتصادی
  • رسمی: آزادی پرسپولیس و استقلال از چنگ وزارت ورزش بعداز ۴۰سال / AFC واگذاری را تأیید کرد / ۵درصد سهام به بازیکنان قدیمی سرخابی رسید!
  • تغسیل اموات کنار آب‌انبار شیخ در طرشت