Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- در تازه‌ترین حضور سینماگران ایرانی در فستیوال های خارجی بیش از 7 فیلم سینمایی، انیمیشن و کوتاه در رویدادهای مختلف هنری رقابت می کنند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، «کله سرخ» دومین ساخته بلند کریم لک زاده از تاریخ 9 تا 19 نوامبر برابر با 18 تا 28 آبان در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم منهایم آلمان و در بخش مسابقه اصلی آن رقابت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این جشنواره که بعد از جشنواره برلین مهم‌ترین جشنواره کشور آلمان و یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم در جهان به شمار می‌رود به دلیل کشف و معرفی برخی از مهم‌ترین و متفاوت‌ترین فیلمسازان به جهان سینما از جایگاه مهمی در جامعه سینمایی بین‌المللی برخوردار است.
از جمله فیلمسازانی که نخستین آثارشان در این جشنواره پذیرفته شده و بعدها به چهره‌های شاخص سینمای جهان بدل شده‌اند می‌توان به نام‌هایی چون فرانسوا تروفو، راینر ورنر فاسبیندر، جیم جارموش، ویم وندرس، آتوم اگویان، توماس وینتربرگ، هو سانگ سو و رفی پیتس اشاره کرد.
در این دوره جشنواره بیش از هزار فیلم سینمایی متقاضی شرکت در جشنواره منهایم بودند که در نهایت 48 فیلم در بخش مسابقه اصلی آن که با عنوان «تازه واردها» شناخته می‌شود و تمرکز بر کشف زبان شخصی فیلمسازان جوان از سراسر جهان دارد به رقابت خواهند پرداخت.
همچنین فیلم سینمایی «کله سرخ» از تاریخ 10 آذرماه اکران خود در سینماهای گروه «هنر و تجربه» در سراسر کشور را آغاز خواهد کرد.
بهزاد دورانی، علی باقری، سونیا سنجری، میلاد اکبرنژاد، لیلا طاهرپسند، منا محمود زاده، وحید حبیبیان، احد محمد کرمی و وحید کفراش بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

**سه فیلم کوتاه ایرانی در استونی رقابت می‌کنند
استونی دیگر کشور اروپایی است که این روزها میزبان سه فیلم کوتاه ایرانی «روتوش»، «هنوز نه» و «یال و کوپال» است که در بیست و یکمین دوره جشنواره Sleepwalkers استونی رقابت می‌کنند.
جشنواره فیلم کوتاه و انیمیشن Sleepwalkers در واقع بخش مسابقه جشنواره «شب‌های سیاه تالین» استونی است که با هدف به نمایش گذاشتن فیلم‌های کوتاه مطرح از فیلمسازان با استعداد سراسر جهان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مستقل جشنواره اصلی برگزار می‌شود.
فیلم‌های کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری، «هنوز نه» به کارگردانی آرین وزیر دفتری و انیمیشن کوتاه «یال و کوپال» به کارگردانی شیوا صادق اسدی به عنوان سه فیلم کوتاه موفق در این دوره جشنواره که از تاریخ 21 تا 26 نوامبر برابر با 30 آبان تا 6 آذر در شهر تالین پایتخت کشور استونی برگزار خواهد شد با دیگر آثار حاضر در این بخش رقابت خواهند کرد.

**حضور انیمیشن «آدم خانگی» در دو جشنواره آمریکا و اسپانیا
«آدم خانگی» ابتدا در دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های فانتزی «Sick Chick» آمریکا به نمایش درمی‌آید که طی روزهای 6 تا 7 آبان‌ برگزار می‌شود.
این فیلم برای کسب جایزه بهترین انیمیشن در بخش فیلم‌های علمی- فانتزی، به مرحله نهایی راه یافته است و به رقابت با 15 فیلم از کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلیس و پرتغال می‌پردازد.
انیمیشن «آدم خانگی» سپس در بیست و چهارمین دوره جشنواره محیط زیستی «بارسلونا» روی پرده می‌رود که طی روزهای 11 تا 18 آبان‌ماه در بندر بارسلون اسپانیا برگزار خواهد شد.
در این جشنواره فیلم‌هایی با موضوع محیط‌ زیست با رویکرد هنری نمایش داده می‌شود، «آدم خانگی» منتخب بخش رسمی جشنواره بارسلونا است که برای دریافت جایزه «خورشید طلایی» جشنواره به رقابت با 50 فیلم دیگر خواهد پرداخت.
این فیلم، داستان یک مرد فروشنده حیوانات است که در مغازه‌اش به خواب رفته و خود را گرفتار در قفس حیوانات و کابوسی ترسناک می‌بیند، او در پی نجات از حیوانات می‌گریزد، ولی هربار به مانعی برخورد می‌کند.
پیش از این اعلام شده بود که «آدم خانگی» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین شخصیت‌پردازی جشنواره «کانتربری Canterbury» انگلیس و بهترین انیمیشن جشنواره بین‌المللی «NEZ» هند شده است.
این فیلم در جمع 10 فیلم انیمیشن برتر جشنواره محیط زیست و طبیعت «اینسبرگ» هم قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه از جشنواره جهانی فیلم محیط زیستی «کوالالامپور» شد. «آدم خانگی» در جشنواره‌ بین‌المللی کارتون و انیمیشن سئول «SICAF» و جشنواره فیلم‌های بسیار کوتاه «سئول» کره‌جنوبی نیز به نمایش درآمده است.

**«کوپال» نماینده‌ ایران در جشنواره «کلکته»
فیلم سینمایی «کوپال» به نویسندگی و کارگردانی کاظم ملایی به عنوان تنها نماینده‌ سینمای ایران به بخش اصلی بیست و سومین جشنواره‌ فیلم کلکته هند راه یافت تا برای کسب جایزه‌ 72 هزار دلاری این جشنواره با 13 فیلم از کشورهای کانادا، آلمان، ایتالیا، ایسلند، ترکیه، بنگلادش، لهستان، شیلی، پرتغال، اسپانیا، برزیل، مجارستان و کشور میزبان به رقابت بپردازد.
جشنواره فیلم «کلکته» یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم آسیا است که در سال 1995 در هندوستان تأسیس شده است. این جشنواره که به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم هندوستان به حساب می‌آید به همراه جشنواره‌ گوآ جزو جشنواره‌های مورد تایید انجمن تهیه‌کنندگان جهانی فیلم (FIAPF، فیاپف) در هندوستان به شمار می‌آید.
جشنواره‌ کلکته که سابق با موضوع زنان برگزار می‌شد از سال 2014 به صورت عمومی و رقابتی در بخش‌های مختلف آثار سینمایی، مستند و کوتاه برگزار شده و امسال جایزه‌ نقدی بهترین فیلم این فستیوال چیزی حدود 300 میلیون تومان است که تا به امروز بزرگترین جایزه‌ نقدی تمام جشنواره‌های بین‌المللی فیلم دنیا محسوب می‌شود.
فیلم «کوپال» توانسته است در بیستمین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی این جشنواره که با عنوان نوآوری در تصاویر متحرک معرفی شده است، به نمایش درآید.
از آثار شاخص این بخش می توان به پسر صوفیه (بهترین فیلم داستانی جشنواره ترابیکا 2017)، 1945 (برگزیده جایزه تماشاگران برلین 2017)، رفتارهای خوب (جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران لوکارنوی 2017)، Los Perros (منتخب هفته‌ منتقدین کن و برگزیده‌ مونیخ و سن سباستین 2017)، مرتب کردن بر اساس خانواده (جایزه‌ ویژه هیات داوران سن سباستین 2017)، عشقی که آنها نمی‌دانند چگونه در دنیا بمانند (منتخب لوکارنوی 2017)، پرندگان در کیگالی آواز می‌خوانند (برگزیده کارلووی واری و نامزد هوگوی طلایی شیکاگو 2017) اشاره کرد.
«کوپال» که چندی پیش به عنوان بهترین فیلم جشنواره‌ براشوف کانادا برگزیده شده بود، داستان تاکسیدرمیست و شکارکشی به نام دکتر احمد کوپال با بازی لوون هفتوان است که درست قبل از تحویل سالِ نو با چالشی غریب در زندگی شخصی‌اش مواجه می‌شود. این اثر که به عنوان یک فیلم اولی متفاوت در جشنواره‌ ملی فیلم فجر سال گذشته مطرح شد، قرار است به زودی در سینماهای کشور به اکران عمومی درآید. نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام و سگی به شارون از دیگر بازیگران این پروژه به حساب می‌آیند.
جشنواره‌ فیلم «کلکته» از تاریخ 10 تا 17 نوامبر، مصادف با 19 تا 26 آبان در شهر کلکته‌ هندوستان برگزار می‌شود.

**کارگردان «رویاهای دم صبح» داور جشنواره «ژان روش»
مهرداد اسکویی مستندساز ایرانی به عنوان یکی از داوران فستیوال بین‌المللی فیلم «ژان روش» 2017 انتخاب شد.
در این جشنواره از میان 770 فیلم دریافت شده، 27 فیلم در بخش رقابتی بین‌المللی حضور دارند و هر یک به نوعی به کشف خطوط اجتماعی و فرهنگی جهان اطراف ما به شیوه سینمایی می‌پردازند.
نمایش فیلم ها از شنبه یازدهم تا جمعه 17 نوامبر ادامه دارد و شنبه 18 نوامبر گروه داوران به انتخاب برندگان می پردازند و مراسم اهدای جوایز ساعت 20:30 همان شب برگزار می شود.
امسال سی و ششمین دوره این جشنواره برگزار می شود و سال پیش سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مردم‌شناسی «ژان روش» جایزه بزرگ خود را به مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی اهدا کرد، این جایزه «نانوک ژان روش»» نام دارد.
سه هیات داوری متفاوت برندگان هشت جایزه این جشنواره را انتخاب می کنند که شامل هیات داوری بین‌المللی است که به داوری در میان 27 فیلم منتخب می‌پردازد.
اسکویی چندی پیش نیز به داوری جشنواره مستند کپنهاگ پرداخت.

**«تماشاچی» به فهرست نهایی جشنواره «اوراسیا» راه یافت
انیمیشن «تماشاچی» ساخته شیدا کاشی به فهرست نهایی جشنواره ماهانه فیلم «اوراسیا» روسیه راه یافت.
جشنواره بین‌المللی فیلم ماهانه «اوراسیا» یک جشنواره آنلاین با نمایش فیلم به صورت زنده است و در آن، تنها فیلم‌هایی که در بخش فیلم ماه برنده شوند برای مردم نمایش داده می شوند.
فیلم هایی که در بخش رسمی انتخاب می‌شوند برنده خود را هر ماه می شناسند و همه برندگان ماهانه در نهایت در جشن سالانه این جشنواره نمایش داده می شود.
این فیلم 2 هفته پیش نیز از میان 3 هزار فیلم برای شرکت در جشنواره هانوفر آلمان انتخاب شد، این جشنواره از 23 تا 26 نوامبر برگزار می شود.
فراهنگ**9246**1055
خبرنگار: علیرضا مرادی**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۱۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!

به گزارش جام جم آنلاین، افزون بر آمریکا که در روزهای اخیر افراد و تهادهای جدیدی را در فهرست تحریم گنجلنره، اتحادیه اروپا هم مشغول بررسی طرح‌های جدید تحریمی است.

رویترز گزارش داده است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه اخیر خود به دنبال توافق در خصوص این موضوع بودند که تا چه اندازه تحریم ایران را ادامه دهند. 

این البته اولین بار نیست که اتحادیه اروپا در صدد تحریم ایران برآمده و پیش از این نیز تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف از جمله مسائل حقوق بشری و اتهام بدون سند عرضه موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

اما آنچه صاحبنظران در آمریکا و اروپا به‌خوبی آن را دریافته‌اند، اینست که تحریم دیگر ترسی را در ایران ایحاد نمی‌کند و حتی دلالان دلار که از هر فرصتی برای افزایش مصنوعی نرخ ارز استفاده می‌کنند هم اهمیتی به چنین خبرهایی نمی‌دهند.

دلیل این بی‌توجهی‌ها اینست که غرب پیش از این بارها از حربه تحریم علیه کشورمان بهره جسته و اقتصاد این در چهار دهه گذشته به تدریج خود را با واقعیت تحریم تطبیق داده و راه‌های دور زدن آن را فراگرفته است.

رسیدن ایران به رشد اقتصادی مثبت در سالهای اخیر گواه آن است که ایران از شوک تحریم‌های حداکثری بیرون آمده و حالا دیگر تحریمی نمانده که آمریکا و اروپا با تکیه بر آن بر ایران فشاری مضاعف ایجاد کنند.

صاحبنظران غربی پیش از این بارها به سیاستگذاران خود گفته بودند که کشش تحریم‌ها برای اثرگذاری بر رفتار کشورها محدود است و تحریم‌های بلندمدت بر هیچ کشوری اثر ماندگار نگذاشته است.

نگاهی به رفتار کشورهایی مانند کوبا یا کره شمالی نشان می‌دهد حتی این کشورها با ظرفیت داخلی بسیار محدودتر نسبت به ایران یا روسیه، سالهاست به تحریمهای غرب عادت کرده و سیاستهای خود را متناسب با این تحریم‌ها تنظیم کرده‌اند.

به این ترتیب به‌خوبی می‌شود دریافت که کشورهای غربی برای فشار بیشتر بر کشورمان ابزاری در اختیار ندارند و پس از قدرت‌نمایی دفاعی اخیر کشورمان، حالا این کشورها می‌دانند که به‌جز تبلیغات رسانه‌ای، تیری در تفنگ‌های خود برای شلیک به جمهوری اسلامی ندارند.

دیگر خبرها

  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره «قهرمان ایران»
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
  • «احمد» در هند جایزه گرفت
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد