Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد نیوز، گروه استان‌ها- مریم یاوری: استان اصفهان را پس از تهران و امروز با توجه به جدایی البرز از تهران، صنعتی‌ترین استان کشور می‌نامند و به این عنوان افتخار می‌کنند، این در حالی است که صنایع اصفهان امروزه به مردابی تبدیل‌شده که مملو از آلاینده‌های زیست‌محیطی است و هرروز لایه‌ای از این آلاینده‌ها سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها تکرار آلاینده بودن هوای اصفهان کم‌کم به معضلی عادی تبدیل‌شده است و اگر مردمان این شهر هوایی پاک و حتی سالم را مشاهده کنند برایشان جای تعجب دارد. اما امروز خبرهای آلوده شدن خاک در اصفهان به مواد مختلف، نمکی تازه بر زخم آلاینده‌های اصفهان است و این آلودگی‌ها بیخ گوش بخش عظیمی از خاک شهرستان اصفهان ایستاده است.

خشکی زاینده‌رود، آغاز تراژدی آلوده شدن خاک اصفهان

آغاز تراژدی آلوده شدن خاک اصفهان به مواد مختلف شیمیایی و صنعتی را می‌توان هم‌زمان با خشک شدن رودخانه زاینده‌رود دانست. زمانی که رودخانه زاینده‌رود جریان داشت آلاینده‌های صنعتی با جریان آب به تالاب گاوخونی هجوم آورده و امروز با خشکی زاینده‌رود و به دنبال آن خشک شدن تالاب گاوخونی این آلودگی‌ها رسوب‌کرده و موجب آلوده شدن خاک اصفهان در قسمت‌های شرقی شده است.

اما دفتر آلوده شدن خاک اصفهان را که ورق می‌زنیم این بار به انبارهای پسماند صنعتی برخورد می‌کنیم که به تعداد انبوهی در شهرهای استان اصفهان چنبره زده و روزبه‌روز خاک اصفهان را در مرداب آلاینده‌ها غرق می‌کنند.

ورود روزانه ۳۵۰ تن انواع پسماندهای صنعتی به ۷۰ انبار

حسن جعفری هرندی، بخشدار جرقویه سفلی، منطقه‌ای که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد از وجود بیش از ۷۰ انبار پسماندهای صنعتی در این منطقه خبر می‌دهد و به امتداد نیوز می‌گوید: این انبارها در نیک‌آباد، نصرآباد و روستاهای حسین‌آباد، مزرعه عرب و پیکان مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۳۵۰ تن پسماند صنعتی وارد منطقه جرقویه می‌شود، ابراز می‌کند: این زباله‌ها در شهر و روستاهای این منطقه جمع‌آوری و پس از تفکیک به خارج از این منطقه و برای مصارف مختلف انتقال می‌یابند.

بخشدار جرقویه سفلی که معتقد است انبارهای جمع‌آوری پسماندهای صنعتی در جرقویه بیش از ۲۰ سال فعالیت دارند، می‌افزاید: این انبارها آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهداشتی زیادی را ایجاد کرده‌اند.

با فعالیت انبارداران پسماندهای صنعتی در جرقویه حدود یک هزار خانواده امرار معاش می‌کنند و پلمب کردن این انبارها با توجه به معضل بیکاری راهکار درستی نیست

وی با بیان اینکه اغلب انبارهای جمع‌آوری پسماندهای صنعتی در مناطق مسکونی منطقه جرقویه و دیگر شهرستان‌های استان مستقر هستند، می‌گوید: برای رفع مشکلات ناشی از فعالیت پسماندهای صنعتی در منطقه جرقویه پیگیری‌هایی را انجام داده‌ایم که در نهایت منجر به تصویب راه‌اندازی شهرک بازیافت در منطقه‌ای خارج از منطقه مسکونی جرقویه بود.

کلنگ شهرک بازیافت اصفهان شش سال پیش به زمین خورد

جعفری هرندی با اشاره به اینکه از شش سال گذشته راه‌اندازی این شهرک را در دستور کار قرار داده‌ایم، اضافه می‌کند: برای این امر قرار بود که انبارداران با تشکیل تعاونی و خرید سهام زمین‌های موردنیاز خود را در قالب تعاونی دریافت کنند که این امر با همکاری انبارداران محقق و زمین‌ نیز واگذار شد.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی شهرک بازیافت جرقویه از ۱۳ دستگاه استعلامات لازم انجام‌شده است، اظهار می‌کند: همچنین راه‌اندازی این شهرک در کمیته کار اصفهان و در کارگروه امور زیربنایی تصویب شد.

بخشدار جرقویه سفلی با تأکید بر اینکه برای راه‌اندازی شهرک بازیافت زمینی ۲۰ هکتاری در جاده نیک‌آباد – اژیه واگذارشده است، تصریح می‌کند: قرار شد این زمین در قالب ۷۰ پلاک یک یا دو هزار متری به انبارداران تحویل شود.

شرکت شهرک‌های صنعتی با توجه به کلنگ زنی شهرک صنعتی پسماندهای صنعتی از شش سال گذشته نسبت به بهره‌برداری از این پروژه اقدامی انجام دهدوی ابراز می‌کند: در هنگام واگذاری زمین‌ها و با توجه به وقفه یک‌ساله ایجادشده در تحقق تعهدات شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره کل راه‌ و شهرسازی با اجرای این پروژه مخالفت کرد و پروژه در حال حاضر معلق مانده است.

جعفری هرندی که معتقد است با فعالیت انبارداران پسماندهای صنعتی در جرقویه حدود یک هزار خانواده امرار معاش می‌کنند، ادامه می‌دهد: پلمب کردن این انبارها با توجه به معضل بیکاری راهکار درستی نیست و ضروری است که هر چه زودتر شرکت شهرک‌های صنعتی با توجه به کلنگ زنی شهرک صنعتی پسماندهای صنعتی از شش سال گذشته نسبت به بهره‌برداری از این پروژه اقدامی انجام دهد.

آماده استقرار در شهرک بازیافت هستیم

اما احمد شفیعی، یکی از انبارداران پسماندهای صنعتی نیز در گفت‌وگو با امتداد نیوز به سابقه ۲۰ ساله خود در حوزه جمع‌آوری و تفکیک پسماندهای صنعتی اشاره می‌کند و می‌گوید: روزانه حدود شش تن انواع پسماند به انبار من وارد می‌شود و پس از تفکیک به همان میزان نیز روزانه پسماند تفکیک‌شده از هر انبار خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته و حدود ۱۰ سال پیش هیچ منزل مسکونی در اطراف انبارهای پسماند وجود نداشته است، ابراز می‌کند: امروزه با توجه به اسکان در این منطقه مورد انتقادات زیادی قرار داریم.

این انباردار با بیان اینکه ما خود نیز مایل به جابجایی از این منطقه و استقرار در شهرک بازیافت هستیم، می‌افزاید: این در حالی است که تنها یک زمین و بدون هیچ امکاناتی برای این امر اختصاص‌یافته و امکان انتقال به این شهرک وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پسماندهای تفکیک‌شده در انبارها به کارخانجات فولاد، گاوداری‌ها، کارخانه سیمان و … انتقال داده می‌شود، ابراز می‌کند: ما درآمد خوبی از این کار داریم و تعداد زیادی خانواده را نیز تحت پوشش قرار می‌دهیم و ازاین‌رو برای حل مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی فعالیت انبارداران پسماند باید مسئولان بالادستی پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

جرقویه تنها میزبان آلودگی‌های ناشی از پسماندهای صنعتی است

اما ندا ثابت، یکی از ساکنان جرقویه که از روند فعالیت انبارهای جمع‌آوری پسماند در فاصله ۲۰ متری از خانه‌اش انتقاد می‌کند به امتداد نیوز می‌گوید: روزانه تردد خودروهایی که برای حمل این پسماندها به منطقه وارد می‌شوند مشکلات زیادی را برای تردد به وجود آورده ضمن اینکه دود ناشی از آتش زدن پسماندهای غیرقابل بازیافت نیز معضلات آلودگی هوا در این منطقه را دوچندان کرده است.

فعالیت انبارهای پسماند صنعتی علاوه بر آلودگی‌های هوا و بصری آلودگی خاک را نیز به دنبال دارد، از این رو به دنبال نظارت‌های صورت گرفته تاکنون برای ۱۲ انبار پرونده قضایی تشکیل و برای برخورد با این واحدها منتظر احکام قضایی هستیم

این شهروند جرقویه‌ای که معتقد است جرقویه تنها میزبان آلودگی‌های ناشی از پسماندهای صنعتی است و از فعالیت این انبارها هیچ سودی عاید مردمان این شهر نمی‌شود، اضافه می‌کند: ما سال‌هاست که آلاینده‌های ناشی از فعالیت این انبارها را تحمل کرده‌ایم و این در حالی است که شهرهای دیگر سود این پسماندها را می‌برند.

وی ادامه می‌دهد: ضروری است که انبارهای پسماند از شهر و از لابه‌لای منازل مسکونی انتقال یابند تا شهروندان کمتر در معرض آسیب‌های زیست‌محیطی و بهداشتی این پسماندها قرار گیرند.

۱۲ پرونده قضایی برای انبارهای پسماند صنعتی اصفهان

مهران شنتیایی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اصفهان نیز در خصوص فعالیت انبارهای پسماند صنعتی در جرقویه و آلودگی‌های ناشی از فعالیت انبارداران در این منطقه به امتداد نیوز می‌گوید: اداره محیط‌زیست نظارت‌های جدی را بر روند فعالیت انبارهای پسماندهای صنعتی انجام داده و موارد تخلف را نیز شناسایی و پس از تذکرات لازم به دستگاه قضایی ارجاع داده است.

وی که معتقد است فعالیت انبارهای پسماند صنعتی علاوه بر آلودگی‌های هوا و بصری آلودگی خاک را نیز به دنبال دارد، اظهار می‌کند: ازاین‌رو به دنبال نظارت‌های صورت گرفته تاکنون برای ۱۲ انبار پرونده قضایی تشکیل و برای برخورد با این واحدها منتظر احکام قضایی هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اصفهان تأکید می‌کند: حدود یک سال است که به دنبال صدور حکم قضایی هستیم و پرونده‌های این انبارها در دادگستری راکد مانده است.

کم‌کاری شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان برای راه‌اندازی شهرک بازیافت

 وی همچنین به کم‌کاری شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان برای راه‌اندازی شهرک بازیافت در جرقویه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: قرار بوده است شرکت شهرک‌های صنعتی تصفیه‌خانه برای فاضلاب این انبارها راه‌اندازی و تأسیسات موردنیاز برای راه‌اندازی شهرک را در اختیار انبارداران قرار دهد و این در حالی است که هنوز در این زمینه اتفاقی نیفتاده است.

شنتیایی با تأکید بر اینکه فعالیت انبارهای پسماند صنعتی با توجه به اینکه در این انبارها برای شستشوی پسماندها از نمک استفاده می‌کنند برای خاک ضرر دارد و موجب آلودگی خاک این منطقه شده است، ادامه می‌دهد: این آلودگی تا روستاهای رامشه ادامه یافته و کیفیت آب‌های زیرزمینی این منطقه را نیز دچار مشکل کرده است.

گفتنی است که علی‌رغم تماس‌های مکرر امتداد نیوز با مدیرعامل و دیگر مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان هیچ‌یک از این مسئولان پاسخگو نبودند. با این حال امتداد نیوز آمادگی دارد که توضیحات این مسئولان را نیز منکعس کند.

اما نباید از ذهن دور کنیم که آلودگی خاک در آینده‌ای نزدیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی تلقی خواهد شد و این معضل در کنار آلودگی آب و آلودگی هوا به‌تدریج باعث نابودی گیاهان و جانوران خواهد شد.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۳۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث چند شهرک صنعتی در باوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سیدمحسن البرزی اظهار کرد: با توجه به نامگذاری شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» در این راستا در شهرستان باوی برنامه‌هایی در دستور کار است و اولین شهرستان در استان است که در راستای عملی کردن شعار سال از فروردین ماه اقدامات بسیار مهمی انجام داده است.

وی ادامه داد: احداث شهرک صنعتی رامین در شهر رامین و شهرک صنعتی دارویی در دستور کار است که در مراحل انعقاد تفاهم نامه هستند.

البرزی افزود: همچنین احداث شهر پوشاک در شهرستان در دستور کار است و در حال استعلام ملک موردنظر هستیم.

فرماندار باوی با اشاره به راه‌اندازی چندین شهرک صنعتی، گفت: راه‌اندازی این شهرک‌های صنعتی خود به خود باعث مشارکت مردم در اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود. همچنین برای احداث فاز‌های ۷ و ۸ نیروگاه رامین، مکاتبات لازم با نهاد ریاست جمهوری انجام شده است که در صورت عملی شدن این فازها، شاهد اشتغالزایی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی نیز سازمان جهاد کشاورزی وام‌های اشتغالزایی ارائه می‌دهد و کشاورزان شهرستان باوی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

البرزی عنوان کرد: طرح زراعت چوب مورد تاکید و در دستور کار دولت است. در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام و بیش از ۲۰۰ هزار نهال کاشته شده است که می‌تواند اشتغالزایی بسیار خوبی در منطقه داشته باشد و به مردم اطلاع‌رسانی شده است که در طرح زراعت چوب حتما ورود کنند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود حداقل در یکی از شهرک‌های صنعتی شاهد اشتغالزایی بیش از هزار نفر به صورت مستقیم باشیم. با توجه به اینکه شهرستان باوی در مرکز استان واقع شده است، بسیاری از صنایعی که در شهرستان اهواز فضای کار ندارند، می‌توانند با اولویت اشتغالزایی نیروی بومی به باوی منتقل شوند.

دیگر خبرها

  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • شهرک‌های صنعتی در باوی احداث می‌شوند
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین + فیلم
  • احداث چند شهرک صنعتی در باوی
  • راه اندازی هنرستان‌های جوار صنعت سرعت می‌گیرد
  • اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد
  • مافیای طلای کثیف را بشناسید
  • امنیت و ایمنی اراضی کوره معک باید در دستور کار قرار گیرد
  • راه اندازی شهرک صنعتی شماره ۵ در اهواز+فیلم