Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مسابقه مناظره دانشجویی با محوریت اینکه آیا انتشار اخبار آسیب های اجتماعی و بی اخلاقی های جامعه موجب تبلیغ و یا عادی شدن این منکرات می شود، با شرکت دو تیم دانشجویی از دانشگاههای امام صادق علیه السلام و دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا از محل برگزاری این مسابقه مناظره دانشجویان درغرفه خبرگزاری بین المللی قرآن مجید ( ایکنا) در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، دو گروه نخبگان انقلاب اسلامی از دانشگاه امام صادق علیه السلام به عنوان موافق این نظریه و گروه نوفل لوشاتو از دانشگاه تهران به عنوان مخالف این موضوع در حضور هیات داوران و شرکت کنندگان مسابقه مناظره خود را برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسابقه مناظره دانشجویی با سخنان رئیس جلسه درباره بررسی نظریه اینکه آیا انتشار اخبار اسیب های اجتماعی و بی اخلاقی های جامعه موجب تبلیغ و عادی شدن این منکرات می شود آغاز شد.
نماینده اول گروه موافق در ابتدا با بیان اینکه باید خود گزاره را تفهیم و سپس درباره تبعات آن در جامعه بحث کرد، اظهار داشت: آسیب های اجتماعی مجموعه ای از ضد ارزشها و ناهنجاریهای کلان جامعه است که رسانه وظیفه دارد با هدف انتقال مفاهیم و آگاه سازی مردم و مسئولان طبق فقه اسلامی عمل کند.
وی با اشاره به اینکه رسالت رسانه، رشد و ترقی و شعور و آگاهی مردم است تصریح کرد: باید دید که هدف این آگاهی بخشی، اطلاع رسانی به مردم است و یا اینکه قصد تذکر به مسئولان حکومتی را دارد.
نماینده گروه موافق با مثال تبلیغ بازیهای رایانه ای در شبکه های فضای مجازی مانند بازی نهنگ آبی گفت: این بازی در اروپا و غرب قربانی های زیادی گرفت و هنوز جان و سلامت کاربران را تهدید می کند.
این دانشجوی جوان ادامه داد: گاهی قصد رسانه ها از انتشار اخبار این اتفاقات خیرخواهانه است اما باعث رشد آسیبهای اجتماعی می شوند و این تبلیغات به عادی سازی آسیب ها و هنجار شکنی کمک می کنند.
نماینده دوم گروه موافق نیز با بیان این اینکه باید در اطلاع رسانی سطح نخبگان و مسئولان با آحاد جامعه در بحث انتشار اخبار یکسان تلقی نشود، گفت: خبر پراکنی به چه قیمت؟ نباید اعتماد عمومی مردم را سلب کرد، نباید اخبار منکرات عادی سازی شود چون آمار جرایم را بالا برده وآسیب های اجتماعی را بیشتر می کند.
این دانشجوی دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به اینکه در افکار عمومی نباید عادی سازی منکرات صورت پذیرد، اظهار کرد: انتشار بی وقفه برخی جرایم به انتقال فناوری جرم، دگرگونی ارزشهای اجتماعی، بی تفاوتی مردم نسبت به مشکلات و کم شدن اعتماد عمومی نسبت به مسائل جرم و جنایت و مسائل عمومی منجر می شود.
در این مناظره نماینده تیم نوفل لوشاتو از دانشگاه تهران به عنوان مخالف طرح بحث گفت: کارکرد رسانه و خبرپراکنی در رسانه به عنوان دو کار مقدماتی انتشار اخبار جامعه خواهد بود و فرهنگسازی نیز در رسانه های حکومتی و نهادهای سیاست گذار یک اصل است اما امروز با انقلاب اطلاعاتی که در انتشار اخبار صورت گرفته است نمی توان جامعه را از اخبار مهم و واقعی دور نگه داشت.
وی با بیان اینکه اگر رسانه نتواند اعتماد مخاطبان خود را جذب کند در فرهنگسازی در جامعه شکست می خورد و میدان را قطعا به رقیبان واگذار می کند، تصریح کرد: مرزهای جغرافیایی فرهنگی در انقلاب اطلاعاتی امروز بسیار کم رنگ و محدود شده و اطلاعات از مجاری مختلف توانایی انتشار در جامعه و رسیدن به مخاطب را دارد.
نماینده دوم گروه مخالف بحث با اشاره به اینکه مطلق پنداشتن رسانه به آسیب های اجتماعی و ناهنجاریها و ضد ارزش های جامعه کمک می کند، گفت: ارتباط یک سویه در جامعه با مردم و توده های جامعه نباید شفافیت خود را از دست بدهد این تمییز دادن کلیت مسائل اجتماعی را زیر سوال می برد.
وی ادامه داد: تقسیم اخبار به بد و خوب، بدون تعیین صاحب تقسیم، کارساز نیست این در صورتی است که جرایم در زیر پوست شهر وجود دارند و روشن شدن این منکرات و خطاها به دغدغه های عمومی در جامعه تبدیل شده که از سوی دولت ، نهادها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با کاستن و مقابله با آن دربرنامه ریزی و تصویب لوایح ، سودمند است.
نماینده گروه مخالف بحث با بیان اینکه مرز میان عادی سازی و آگاه سازی باید بیشتر مورد بحث باشد گفت: با چارچوب سازی و گزینشی کردن اخبار نمی توان در این زمان که سرعت انتشار اخبار به سرعت نور رسیده با پدیده های منکرات جامعه مقابله کرد.
هیات داوران این مناظره متشکل از حمید صابر فرزام مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، مریم جمشیدی مدیرعامل خبرگزاری پانا و مهدی کاظمی رئیس سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی پس از جمع بندی نظرات شرکت کنندگان از 600 امتیاز این مسابقه مناظره به گروه نخبگان انقلاب اسلامی دانشگاه امام صادق علیه السلام 460 امتیاز و به گروه نوفل لوشاتو از دانشگاه تهران 442 امتیاز به دلیل دفاع از نظریات خود در این مناظره اختصاص دادند.
اجتمام / 1095 **1055
خبرنگار: رضا رضائی مجد **انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۳۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان انتشار کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۳

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار کارت ورود به جلسه نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از روز دوشنبه، سوم اردیبهشت، خبر داد.

به گزارش میزان، وی افزود: داوطلبان باید با ورود به کارپوشه خود از طریق درج کدملی یا شناسه یکتا و رمز عبور، یک نسخه پرینت از راهنما و کارت شرکت در آزمون تهیه کنند.

رئیس سازمان سنجش همچنین تاکید کرد: داوطلبانی که در ۲ گروه آزمایشی شامل یک گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی) به‌همراه یکی از گروه‌های آزمایشی هنر یا زبان‌های خارجی متقاضی شده‌اند دارای ۲ کارت هستند.

دیگر خبرها

  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
  • تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • رئیسی: موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است/ از همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضائی کشور عمل به وظایف محوله را مورد توجه قرار دهند/ انتظار متدینین و قانونمداران هم توجه به قانون و کرامت انسانی آحاد جامعه است
  • ازدواج، آسیب‌ها و راه‌حل‌ها در دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد
  • انتشار کارت ورود به جلسه آزمون سراسری ۱۴۰۳ از فردا
  • زمان انتشار کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • رد ادعای کذب یک رسانه معاند درباره فدراسیون کاراته
  • ارشاد اقناعی