Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-18@07:45:18 GMT

با رایج ترین بیماری های پا آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۰۷۶۹۴

با رایج ترین بیماری های پا آشنا شوید

پاها هستند که شما را سرپا نگه می دارند. هرکجا که می خواهید شما را می برند و در یک کلام همراهی همیشگی و وفادار هستند. اما برای این همراهان همیشگی، هفت نقص و آسیب ممکن است پیش بیاید که باید از آن ها جلوگیری کنید.

قارچ

بیماری پای ورزشکار فقط یک جور خارش آزاردهنده نیست، بلکه نوعی عفونت قارچی است که پوست پای تان را پوسته پوسته می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قارچ ها می توانند به ناخن های شما هم حمله کنند و باعث شوند آن ها ظاهری زرد و گچ مانند پیدا کنند. دکتر ایوان ریدر، متخصص پوست از دانشکده پزشکی نیویورک، می گوید هر کدام از این دو مشکل می توانند به عفونت های جدی تر بدل شوند.

روش مقابله: درمان قارچ پا می تواند به طرز وحشتناکی سخت باشد، چون ممکن است قارچ دوباره برگردد و منتشر شود. بنابراین به نفع تان است که از بروز آن جلوگیری کنید. قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب، مثل کفش های عرق کرده، سراغ پاهایتان می آیند. بنابراین کمی پودر پای ورزشکار زیسُرب، یا همان پودر میکونازل نیتراتِ ضد قارچ، داخل کفش تان بریزید.
دکتر ریدر می گوید اگر پاهایتان مبتلا به قارچ شده اند، با خوددرمانی بدترش نکنید. از دکترتان بخواهید داروی ضدقارچ برای تان تجویز کند.

2. آرتروز پا یا آرتروز قوزک پا

پاها شاهکارهای مهندسی هستند؛ هر پا 26 استخوان و 33 مفصل کوچک دارد. غضروف مفصل ها به مرور زمان از بین می رود- مخصوصا اگر پاهایتان آسیب دیده باشند- و این باعث می شود استخوان ها به هم ساییده شوند. دکتر بامهاور می گوید این درد معمولا خفیف است و اگر پیاده راه نروید و استراحت کنید، کاهش پیدا می کند.

روش مقابله: برنامه ورزشی تان را تغییر دهید و تمریناتی را در برنامه تان بگنجانید که زیاد به پاها فشار نیاورد، مثل شنا. در مطالعه ای که در دانشگاه تگزاس انجام گرفت، افرادی که سه روز در هفته شنا می کردند، اعلام کردند که درد آرتروز و خشکی استخوان های شان کاهش پیدا کرده است.

 از آن جا که نمی توانید (و نباید هم) همیشه به پاهایتان استراحت بدهید و سرپا نباشید، بهتر است کفش هایی را برای پیاده روی و دویدن انتخاب کنید که پاهیتان را محکم نگه دارند.

بعد از این که حدود 400 مایل (یعنی تقریبا 644 کیلومتر) با کفش های تان راه رفتید، عوض شان کنید.

3. انگشت چکشی

انگشت چکشی وضعیتی است که در آن یکی از انگشتان پا (معمولا انگشت دوم یا سوم) از مفصل میانی خم می شود و به شکل چنگال پرندگان یا حرف Z در می آید. اگر کفش اندازه پا نباشد و انگشتان را خم کند و یا اگر در ماهیچه های پاها عدم تناسبی وجود داشته باشد که باعث شود انگشتان پا هنگام پیاده روی نتوانند صاف شوند، مشکل انگشت چکشی در پا به وجود می آید.

روش مقابله: کفشی بپوشید که پنجه آن پهن باشد. شما حتی می توانید به یک مغازه تعمیر کفش رفته و پنجه کفش های فعلی تان را گشاد کنید. ارتجاعی بودن کفش ها تنها باعث می شود که پنجه هایتان انعطاف داشته باشند و پاها را در یک فضای محدود که باعث از ریخت افتادن همیشگی آن ها می شود. برای تحت فشار قرار دادن یک توپ تنیس را روی زمین بگذارید و تلاش کنید که آن را با پنجه پا گرفته و بلند کنید.

4. پینه شست پا

کفش نامناسب یا سابقه ارثی می تواند جا به جایی مفصل انتهای انگشت شست پا شود، به گونه ای که انگشت شست به سمت داخل خم شود و روی انگشتان دیگر جمع شود. آن وقت دیگر هر قدمی که فرد بر می دارد شبیه این است که بخواهید دری که لولایش کج شده را ببندید. دکتر جودیت بامهاور، متخصص ارتوپد، می گوید «نمی توانیم پیش بینی کنیم وضعیت پینه شست پا با چه سرعتی رو به وخامت می رود.»

روش مقابله: پینه شست پا را می توان با عمل جراحی برطرف کرد، اما این جراحی چندان ساده نیست. پزشک جراح باید استخوان را بشکند و صاف کند، کاری که همان طور که حدس می زنید، دردناک است. بیمار باید تا هفته های متمادی بعد از عمل تحت مراقبت های بعد از جراحی قرار بگیرد و تا ماه ها بعد هم نتایج کامل عمل را مشاهده نخواهدکرد. کسانی که پینه شست پای شان در زندگی روزمره شان اختلال ایجاد کرده یا پوشیدن بسیاری از کفش ها را برای شان غیرممکن کرده است، می توانند از این عمل جراحی به عنوان آخرین راه چاره استفاده کنند. اگر پینه پای شما درد خفیفی دارد، کفش های آزادتر بپوشید یا از لاانگشتی های سیلیکونی استفاده کنید. پینه های بدون درد را هم به حال خودشان بگذارید.

5. زگیل کف پا

دانه های زبری در کف پایتان حس می کنید؟ مشکل خاصی نیست. اما اگر لک های تیره ای کف پایتان ایجاد شده که دورشان پینه بسته و وقتی فشارشان می دهید، دردناک اند، احتمالا زگیل کف پاست. دکتر تریسی ولاهوویک، پاپزشکی که متخصص درمان زگیل کف پا است، می گوید بعد از این که ویورس پاپیلوم انسانی یا HPV به پوست نفوذ می کند، این زگیل ها از داخل شروع به رشد می کنند.

روش مقابله: به حرف مادرتان گوش کنید و در حمام و استخر دمپایی یا کفش حمام بپوشید. کف رختکن و محوطه دور استخرها محل مناسبی برای رشد میکروب ها هستند. به هر حال اگر دچار زگیل کف پا شدید، از قطره زگیل حاوی 40 درصد اسید سالیسیلیک استفاده کنید (اگر محلول از این ضعیف تر باشد، فایده ای ندارد).

اگر همچنان زگیل اذیت تان کرد، به متخصص پوست یا پاپزشک مراجعه کنید. الان پزشکان دیگر زگیل را فقط منجمد نمی کنند. بسیاری از پزشکان به محل آسیب دیده مخمر تزریق می کنند تا سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند که زگیل ها را از درون درمان کند.

6. کف پای صاف

گاهی عامل بروز درد لگن و کمر صافی کف پاست. داگلاس کِچیجیان، فیزیوتراپ، می گوید: «پا عضو پیچیده ای از بدن است که درک بسیار کمی از آن داریم» اگر پایتان تعادل نداشته باشد یا اسکلت پا متوازن نباشد، مفاصل و ماهیچه های قسمت های دیگر بدن باید جور آن را بکشند.

روش مقابله: از یک مربی یا فیزیوتراپ بخواهید از شما آزمون غربالگری عملکرد حرکتی بگیرد تا ببیند پاها و لگن تان چطور حرکت می کنند. فیزیوتراپ پا می تواند پاهایتان را ماساژ دهید (چرا که نه!) تا فشار و کشیدگی در پاها را کاهش دهد.
بعد باید سری به یک فروشگاه کفش طبی بزنید تا سایز و مدل کفشی را پیدا کنید که مناسب قوس کف پایتان باشد. دکتر اِرِت می گوید: «کفش مثل لاستیک ماشین است؛ هر چقدر پول بدهی آش می خوری.» کفی ها هم می توانند توازن لازم را در کف پای شما ایجاد کنند.

7. درد پاشنه

اگر پاشنه پایتان درد می کند یا با هر قدمی که بر می دارید احساس می کنید چیزی در پاشنه تان فرو می رود، علتش ممکن است التهاب تاندون کف پا (plantar fasciitis) یا همان خارپاشنه باشد. پلانتار فاشیا، یا همان تاندون کف پا، نوار سفتی در قسمت زیرین پاهاست که پاشنه را به انگشتان وصل می کند. در افرادی که دونده هستند یا زیاد سرپا می ایستند، این تاندون دچار التهاب می شود.

روش مقابله: به پاهایتان استراحت دهید، البته نه برای مدت طولانی. دکتر مِدِریک هال، متخصص طب ورزشی، می گوید: «یکی از چیزهایی که من را واقعا عصبانی می کند این است که تصور می کنند فقط باید استراحت کنند» بی تحرکی، پاها و قوزک شما را ضعیف می کند و این باعث می شود فشار بیشتری روی تاندون فاشیا بیاید. دکتر هال می گوید به جای استراحتِ صرف، با فیزیوتراپی بنیه تان را قوی کنید. برای کاهش درد، هر دو روز یک بار به مدت سه تا پنج دقیقه پاهایتان را روی یک بطری آب یخ زده بغلتانید.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۷۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ قهرمانان اروپا | دشمن آشنا در خانه بارسلونا

به گزارش همشهری‌آنلاین، با برگزاری بازی‌های امشب و فردای لیگ قهرمانان اروپا، تکلیف ۴‌تیم حاضر در نیمه‌نهایی این رقابت‌ها روشن خواهد شد. بارسلونا که بازی رفت را در پاریس با نتیجه ۳بر ۲از پاری‌سن‌ژرمن برده، می‌خواهد رویای فینال تمام‌کرویفی را به سرانجام برساند؛ رویایی که هواداران بارسا و من‌سیتی درسر می‌پرورانند تا مکتب یوهان کرویف را در دیدار نهایی به نمایش بگذارند. در دیگر دیدار امشب اتلتیکو که بازی رفت را ۲بر یک از دورتموند برده، به آلمان سفر می‌کند.

بارسا پاریس

بارسلونا امیدوار است برای سیزدهمین‌بار در مجموع و اولین‌بار از فصل۱۹-۲۰۱۸ به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برسد. بایرن هم تا پیش از بازی فرداشب مثل بارسا ۱۲‌بار به نیمه‌نهایی راه یافته. فقط رئال‌مادرید (۱۶) این کار را بیشتر انجام داده و احتمال دارد این فصل رکورد خود را به ۱۷‌بار حضور در نیمه‌نهایی فرمت جدید لیگ قهرمانان افزایش دهد.

بارسلونا تنها ۲‌بازی از ۹‌بازی اخیر خود مقابل پاری‌سن‌ژرمن را در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا باخته (۴‌برد و ۳‌تساوی) و حالا این فرصت را دارد تا برای دومین‌بار هم رفت‌وبرگشت این تیم را شکست دهد. بارسا در مرحله یک‌چهارم‌نهایی ۱۵-۲۰۱۴ این کار را انجام داده بود.

کیلین امباپه با اینکه در بازی رفت بازی ضعیفی ارائه داد، رکورد خوبی در مراحل حذفی دارد؛ به‌ویژه در زمین حریفان. او در ۱۱‌بازی حذفی خارج از خانه در لیگ قهرمانان اروپا، ۱۳گل به ثمر رسانده است. فقط کریستیانو رونالدو (۲۳‌گل در ۳۹‌بازی) و کریم بنزما (۱۴‌گل در ۳۴‌بازی) گل‌های بیشتری نسبت به او از این لحاظ دارند.

بارسلونا پس از شکست‌ناپذیری در ۵‌بازی اول خانگی خود مقابل پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا (۳‌برد و ۲‌تساوی)، سرانجام در فوریه۲۰۲۱ (بازی رفت مرحله یک‌هشتم) با نتیجه ۴ بر یک شکست خورد. تنها یک تیم تا به حال با اختلاف گل‌های بیشتر خارج از خانه مقابل بارسلونا در این رقابت‌ها پیروز شده؛ دینامو کی‌یف در بازی مرحله گروهی در نوامبر۱۹۹۷ و با نتیجه ۴ بر صفر.

گل پیروزی‌بخش آندریاس کریستنسن در بازی رفت، پنجاهمین گلی بود که در بازی بارسلونا و پاری‌سن‌ژرمن رد و بدل شد، آن هم در چهاردهمین دیدار ۲‌تیم. در میان تیم‌هایی که بیش از ۱۰‌بار در اروپا با آنها روبه‌رو شده‌اند، بازی‌های بارسلونا در برابر تیم فرانسوی میانگین گل‌های بیشتری در هر بازی نسبت به هر حریفی داشته و در این تقابل‌ها ۳.۶گل رد و بدل شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازی امشب هم پرگل باشد.

درصورت صعود پاری‌سن‌ژرمن، لوییس انریکه سومین سرمربی سابق بارسلونا خواهد بود که تیم اسپانیایی را از مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا حذف می‌کند. درواقع تنها ۲‌مربی اسپانیایی دیگر بارسلونا را در مراحل حذفی رقابت‌ها حذف کرده‌اند؛ رافائل بنیتس با لیورپول در فصل ۰۷-۲۰۰۶ (دور یک‌شانزدهم) و ویسنته دل بوسکه با رئال‌مادرید در فصل ۰۲-۲۰۰۱ (نیمه‌نهایی).

دورتموند اتلتیکو

دورتموند ۳‌بازی از ۵‌دیدار اخیر خود (۲‌برد) و هر ۲دیدار اخیر خود در لیگ قهرمانان اروپا با اتلتیکو مادرید را باخته است، اگرچه آخرین باری که در مرحله گروهی ۱۹-۲۰۱۸ از این حریف اسپانیایی میزبانی کرد، با نتیجه ۴بر صفر پیروز شد که سنگین‌ترین شکست این تیم در تمام رقابت‌ها زیرنظر دیگو سیمئونه بود.

دورتموند از ۱۳‌بازی خانگی خود در لیگ قهرمانان مقابل حریفان اسپانیایی فقط ۲‌بازی را باخته (۵‌برد و ۶‌تساوی) و در ۵‌بازی مرحله حذفی مقابل چنین حریفانی شکست نخورده (۳‌برد و ۲‌تساوی).

اتلتیکومادرید ۱۰‌بار در اروپا با تیم‌های آلمانی خارج از خانه روبه‌رو شده و تنها ۲‌بار برنده بوده؛ یک تساوی و ۷شکست. براساس آمار ثبت شده ۷‌تا از این ۸‌بازی بدون برد در دوران سیمئونه ثبت شده، ازجمله ۴‌شکست متوالی در بازی‌های اخیر.

اتلتی به‌دنبال راهیابی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برای چهارمین‌بار زیرنظر سیمئونه (پس از ۱۴-۲۰۱۳، ۱۶-۲۰۱۵ و ۱۷-۲۰۱۶) است. تنها الکس فرگوسن با منچستریونایتد با ۷‌بار و کارلو آنچلوتی با رئال‌مادرید با ۴‌بار تعداد بیشتری یک تیم را به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها برده‌اند. کارلتو این شانس را دارد تا فرداشب درصورت عبور از سد محکم من‌سیتی برای پنجمین‌بار رئال را به این مرحله ببرد.

دورتموند در ۹‌بازی اخیر خود در سیگنال ایدونا پارک در لیگ قهرمانان شکست نخورده؛ ۵‌برد و ۴‌تساوی. اگر آنها باز هم شکست نخورند این رکورد را به ۱۰‌بازی پیاپی می‌رسانند که به رکورد باشگاه تبدیل خواهد شد.

کد خبر 844839 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ قهرمانان اروپا تیم بارسلونا

دیگر خبرها

  • حسام الدین آشنا: گشت را ارشاد کردند؟
  • محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور
  • با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید
  • با فواید غنی زردچوبه و دانه چیا آشنا شوید
  • پرسپولیس- صنعت نفت با یک داور آشنا
  • مرد نام‌آشنا دوباره سرمربی تراکتور می‌شود
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • با ۷ مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل
  • لیگ قهرمانان اروپا | دشمن آشنا در خانه بارسلونا
  • با ۸ منبع پنهان گاز متان روی زمین آشنا شوید