Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز؛

انصاری: استدلال شورای نگهبان ناسازگار باقانون اساسی، مصلحت نظام و اصول اندیشه امام خمینی(ره)  است
 حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص و معاون سابق رئیس‌جمهور با انتقاد از موضع شورای نگهبان دراین باره برای مناظره با یکی از اعضای شورای نگهبان اعلام آمادگی کرد. وی در اینستاگرام خود استنادات و دفاعیات اعضای شورای نگهبان را موجب ضربه به اعتبار این نهاد دانست و نوشت: «مطالب مطرح‌شده ناسازگار با مبانی فقهی، قانون اساسی، مصلحت نظام و اصول اندیشه امام خمینی(ره) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»


کدخدایی: این گونه موارد مناظره‌پذیر نیست
در واکنش به این موضوع سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: نظرات شورای نگهبان به دلیل این که فقهی و حقوقی است، قابل مناظره نیست. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این مسئله مانند این است که بخواهیم با مجلس بنشینیم و مناظره کنیم. این گونه موارد مناظره‌پذیر نیست؛ زیرا نظر کارشناسی و فقهی و حقوقی است.


مهدی محمدی: دلخوش باید بود که شورای نگهبان اسیر جو نمی شود
در همین حال، مهدی محمدی فعال سیاسی اصولگرا  در دفاع از شورای نگهبان در توئیتی نوشت: «دلخوش باید بود که شورای نگهبان اسیر جو نمی شود و پای حکم شرع می ایستد. تشخیص مصلحت متولیان دیگر دارد.»  


انتقاد احمد توکلی از شیوه بررسی موضوع توسط شورای نگهبان
در مقابل احمد توکلی دیگر چهره اصولگرا ،شورای نگهبان را به ارائه توضیحات بیشتر درباره این مسئله دعوت کرد. وی در یادداشتی مفصل با اشاره به این که بی توجهی به حفظ مصالح خارجی نظام لطمه سنگینی به آبروی نظام می‌زند، تصریح کرد: اگر امری در مجلس محلی جایز نباشد، در مجلس ملی نیز جایز نیست و اگر بنا بر مصالح برای مجلس ملی پذیرفته شده است، هر مصلحتی آن جا در آن زمان مطرح بود، در این جا و امروز، آن مصلحت شدیدتر وجود دارد. به گزارش ایسنا، این نماینده ادوار اضافه کرد:  پرسش بعدی این است که آیا صلاح نبود فقهای محترم موضوع را در مشورت با رهبری به جایی می‌رساندند و اگر باز بر سر نظرشان باقی می‌ماندند، تمهیداتی رسانه‌ای در نظر گرفته می‌شد تا پرسش‌ها پیش از آن که از زبان دشمنان اسلام به گوش برسد، خود آقایان مطرح می‌کردند و پاسخ می‌دادند؟


مطهری: عضو شورای شهر صرفا از طرف مردم وکالت دارد نه ولایت
همچنین به گزارش الف، علی مطهری نایب رئیس مجلس نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد از استدلال های شورای نگهبان انتقاد کرد. وی سخن امام خمینی(ره) در مهر 1358 را که مورد استناد فقهای شورای نگهبان بود، متناسب با شرایط اوایل انقلاب دانست و با تأکید بر این که «این نوع برداشت از کلام امام خمینی(ره) نوعی جمود به ظاهر الفاظ است» نوشت: عضو شورای شهر صرفا از طرف مردم مسلمان و زرتشتی وکالت در این امور دارد نه ولایت و حکومت بر سرنوشت آن ها. اشاره علی مطهری به سخنی است که امام راحل تأکید دارند اعضای شورای شهر باید مسلمان باشند. نایب رئیس مجلس در انتهای یادداشت خود خطاب به اعضای شورای نگهبان می نویسد: «امیدوارم از این رویه که کیان نظام جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند بازگردید و البته مجلس به وظیفه ذاتی خود در دفاع از ثبات قوانین و حقوق شهروندان عمل خواهد کرد. اگر قانونی را خلاف شرع می‌دانید باید به دولت و مجلس اطلاع دهید تا آن ها با ارائه لایحه یا طرح، آن را اصلاح کنند نه این که هر چند وقت یک بار راسا و با یک ابلاغیه، قانونی را لغو و انضباط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را مختل کنید.»


عباس عبدی: حذف عضو زرتشتی شورای شهر یزد تبعیض است
در همین رابطه، مجمع مدرسین و محققین نیز در بیانیه ای از دیدگاه شورای نگهبان در این باره انتقاد کرد. عباس عبدی فعال سیاسی نیز با انتشار یادداشتی حذف عضو زرتشتی شورای شهر یزد را نوعی تبعیض دانست و از شورای نگهبان خواست تا متن مذاکرات در این باره را منتشر کنند. در روزهای گذشته علی لاریجانی رئیس کمیسیون شوراهای مجلس را مأمور رسیدگی به این مشکل کرده بود.


پرویز امینی: با یک تیر، چند نشان می‌توان زد؟
پرویز امینی استاد دانشگاه و تحلیل‌گر اصولگرا نیز در کانال خود نوشت:  قول مشهور این بود که با یک تیر تنها می‌توان دو نشان زد اما برخی طرفداران جمهوری اسلامی مثل مورد سپنتا نیکنام، نشان دادند می‌توان با یک تیر، پنج تا شش نشان زد و  باور به فقه و توانایی او را در حل مسائل، تضعیف کرد،  مردم‌سالاری را که محصول روند چهل ساله نظام و نتیجه هزینه‌های سنگین این سال‌هاست، خدشه‌دار کرد،  شورای نگهبان را در ذهنیت عمومی در برابر افکار عمومی و جامعه و مردم‌سالاری نشاند...».

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۷۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

یه گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا؛ محسن رضایی در دیدار با اعضای شورای نگهبان، پس از ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: پس از انقلاب، خلاءهای سیاسی اداره کشور به برکت نظام اسلامی و ایجاد نهادهای نظارتی و انتخاباتی برطرف گردید و همچنین خلاء بزرگ نظامی و امنیتی و وابستگی محض به بیگانگان نیز به همت فرماندهان و جوانان فداکار رفع گردید؛ اما درخصوص مسائل اقتصادی، کشور هنوز راه زیادی تا نقطه مطلوب دارد که مهمترین اقدام لازم برای حل این مشکل، اصلاح حکمرانی اقتصادی و تغییر رویه‌های آن است.

 

وی ادامه داد: تصدیگری دولت و تمرکزگرایی، از معضلات بزرگ و موانع پیشرفت و رفع مشکلات اقتصادی است و دولت و مجلس باید از نقش و مسئولیت تصدیگری دادن به وزارتخانه ها به نقش سیاست‌گذاری و نظارتی تغییر رویه دهند و همچنین اختیارات بیشتری به استان‌ها در جهت تمرکز زدایی داده شود.

 

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان لزوم اعطای کلیه امور اجرایی کشور به مردم اظهار داشت: شورای نگهبان در این حوزه می‌تواند کمک رسان باشد.

 

شایان ذکر است در جریان این سفر، دکتر محسن رضایی با حضرات آیات شب زنده دار، میرباقری، حسینی بوشهری، کعبی، قمی، مدرسی یزدی و اراکی دیدار نمود.

دیگر خبرها

  • دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان
  • دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان
  • تسلیت قالیباف در پی درگذشت پرویز داوودی
  • «امین انصاری» دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان شد
  • مخالفت مجمع با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد
  • مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • درخواست از بیت رهبری درپی تکرار یک ادعای عجیب درباره ریاست مجلس آینده
  • واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»