Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس کل گمرک ايران گفت: از اوايل سال گذشته تمامي واردکنندگان گوشي‌هاي تلفن همراه موظف شده‌اند اطلاعات شماره شناسه بين‌المللي گوشي‌هاي وارداتي يا در اصطلاح IMEI را در سامانه جامع گمرکي ثبت نمايند،با اين اقدام شناسايي گوشي‌هاي قاچاق از غيرقاچاق به راحتي امکان‌پذير است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاري ميزان، نقش گمرک در واردات و صادرات کالا در کشور جهت جلوگيري از قاچاق ارز و کالا از اهميت بالاي برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به همين خاطر تصميم به گفت‌وگويي مفصل با فرود عسگري رئيس کل گمرک ايران گرفتيم تا در خصوص اقدامات گمرک بيشتر مطلع شويم.
در بخش نخستين اين مصاحبه به موضوعاتي همچون مزيت‌ حذف پروانه‌هاي کاغذي، پنجره واحد مرکزي، ساخت ايکس‌ري، مانيتورينگ الکترونيکي کالا و ... پرداختيم.
حذف پروانه‌هاي کاغذي در گمرکات کشور چه مزيت‌هايي دارد؟
پروانه‌هاي گمرکي يا در اصطلاح عاميانه برگه سبز گمرکي در گذشته کاغذي صادر مي‌شد و اين برگه‌هاي کاغذي به راحتي جعل مي‌شد، به طور نمونه دفاتري در بندر عباس تأسيس و پروانه‌هاي گمرکي را جعل مي‌کردند به نحوي که خيلي‌ها اذعان دارند پروانه‌هاي جعلي اين دفاتر خيلي واقعي‌تر از پروانه‌هاي اصلي به نظر مي‌رسيد؛ با اين حال پس از الکترونيکي شدن گمرک، پروانه‌هاي کاغذي حذف و جاي خود را به پروانه‌هاي الکترونيکي داده و تا الان هم نديده و نشنيده‌ايم که کسي بتواند اين پروانه‌ها را جعل و براي مقاصد قاچاق استفاده نمايد.
چه تعداد استعلام الکترونيکي محموله‌ انجام مي‌شود؟
به طور ميانگين هم‌اکنون روزانه 10000 محموله از طريق نيروي انتظامي و يا دستگاه‌هاي ذي‌ربط از گمرک به شکل الکترونيکي استعلام مي‌شود که آيا کالا قاچاق است يا غيرقاچاق و سامانه گمرک به طور خودکار و بدون دخالت نيروي انساني پاسخ را در مدت 2تا 3 دقيقه براي مأموران نيروي انتظامي ارسال مي‌کند. مقايسه کنيد نحوه استعلام الکترونيکي را با زماني که بايد با گمرک نامه‌نگاري مي‌شد و پروانه را ضميمه نامه مي‌کردند تا به صورت دستي پاسخ استعلام براي گمرک ارسال و پس از حداقل يک ماه جواب نامه ارسال شود که آيا اين محموله‌اي که توقيف شده قاچاق هست يا نه؟!
پنجره واحد مجازي با چند سازمان الکترونيکي شده است؟
ارتباط گمرک با ايجاد پنجره واحد مجازي با 27 سازمان الکترونيکي شده و همه اين سازمان‌ها در فضاي مجازي و بدون دخالت عامل انساني اطلاعات و مجوزهاي ترخيص کالاها را به گمرک ارائه مي‌کنند، مقايسه کنيد اين وضعيت را با زماني که همه مجوزهاي ترخيص به شکل کاغذي تحويل داده مي‌شد و روزي نبود که شاهد جعل مجوزهاي کاغذي سازمان‌هاي مجوزدهنده براي قاچاق کالا در گمرک نباشيم.
آيا تبادل الکترونيکي اطلاعات با بانک مرکزي تأثيري بر روند عملکرد گمرک داشته است؟
مديريت منابع ارزي در شرايط ويژه اقتصادي با وجود تحريم‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و امروز با گمرک الکترونيک شاهد هستيم که اطلاعات کالاهاي ترخيص شده که از منابع ارزي شبکه بانکي کشور استفاده کرده‌اند در بانک اطلاعاتي گمرک به‌روز و به لحظه موجود است و به صورت آنلاين در اختيار بانک مرکزي قرار مي‌گيرد، حال مقايسه کنيد با گذشته که پروانه‌هاي گمرکي کاغذي بوده و پس از مهر پروانه‌هاي کاغذي در گمرک به بانک عامل به صورت کاغذي موضوع تسويه ارزي ارسال و تعهدات ارزي تسويه مي‌شد و بعدها اين اسناد در دسترس نبود و جعل هم مي‌شد و در مواقعي شاهد بوديم که اشخاص حقيقي و حقوقي بدون اينکه کالايي وارد کشور کنند از سيستم بانکي ارز دريافت کرده و منابع ارزي کشور را به تاراج مي‌بردند.
آيا تا به امروز بانک اطلاعات تجارت خارجي راه اندازي شده است؟
امروز کمتر کسي هست که به قابليت‌هاي بزرگ‌ترين بانک اطلاعات تجارت خارجي کشور اذعان نکند و نقش اين بانک اطلاعاتي را در پيشگيري و مبارزه با قاچاق کالا ناديده بگيرد؛ در گذشته نحوه کار بدين شکل بود که اطلاعات يک فرد به صورت مکاتبه‌اي از هر گمرکي که لازم بود استعلام مي‌شد و گمرک محل اطلاعات ثبت شده را اعلام و پس از تجميع؛ گزارش‌هايي ارسال مي‌شد که فقط شامل وزن، ارزش، نوع کالا و کشور فروشنده بود؛ اکنون اين امکان فراهم شده که در لحظه و به صورت آنلاين اطلاعات اشخاص حقيقي و حقوقي به تفکيک وزن، ارزش، نوع ارز، نحوه انجام معامله، ارزش کالا، بانک عامل، نحوه خريد، اظهارکننده و جزييات کامل قابل دسترسي است و اين امکان را مي‌دهد که بتوان تجارت خارجي کشور را در چارچوب اهداف مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مديريت بهينه منابع ارزي و واردات کالاهاي ضروري راحت‌تر رصد کرد. ضمن اينکه تمامي مجوزهاي ترخيص کالاها به تفکيک هر کالا در بانک اطلاعاتي گمرک موجود و قابل بهره‌برداري است.
اتصال الکترونيکي بارنامه‌ها به سامانه جامع گمرکي چه مزيت‌هايي دارد؟
در حال حاضر مهمترين سند گمرکي در زمان اظهار بارنامه محسوب مي‌شود و با گمرک الکترونيک بارنامه‌ها به صورت الکترونيکي و از طريق شرکت‌هاي حمل‌ونقل دريافت مي‌شود، بنابراين ملاک ارزيابي و کارشناسي دربررسي اسناد گمرکي بارنامه الکترونيکي بوده و با اين اقدام شرايطي فراهم شده تا اطلاعات بارنامه به صورت الکترونيکي با ثبت سفارش، مجوزهاي ترخيص و اظهار فرد تطبيق داده شود و در صورت اظهار خلاف، سيستم به طور خودکار تخلف فرد اظهارکننده را تشخيص دهد؛ ضمن اينکه مسئوليت ارائه اطلاعات بارنامه از فرد اظهارکننده متوجه شرکت‌هاي حمل‌ونقل که بسيار معتبر هستند و درصد تخلف در آنها نسبت به اشخاص به مراتب کمتر است، خواهد بود.
مانيفست الکترونيکي به چه منظور صورت مي‌گيرد؟
مانيفست شامل اطلاعات محموله به تفکيک نوع کالا، وزن و ديگر مشخصات است که قبلاً به صورت کاغذي دريافت مي‌شد و امروز کاملاً الکترونيکي و از طرف شرکت‌هاي حمل‌ونقل قبل از صدور ترخيصيه به گمرک ارسال مي‌شود و اين کار موجب شده تا علاوه بر حذف مانيفست کاغذي از چرخه اظهار و ترخيص کالا؛ اطلاعات کامل‌تر، معتبر و قابل اعتمادي در اختيار گمرک قرار گيرد و به نوعي شرکت‌هاي حمل‌ونقل در تجارت سالم و پيشگيري از قاچاق کالا درگير شده‌اند. ضمن اينکه هم‌اکنون فاکتور و تعيين منشأ ارز هم در گمرک الکترونيکي شده و تمامي اين اطلاعات به صورت هوشمند با هم تطبيق داده مي‌شود.
مانيتورينگ الکترونيکي کالاهاي ترانزيتي چه کاربردهايي دارد؟
موضوع تسويه رديف‌هاي مرزي و قصه پر غصه اين مشکل را حتما شنيده‌ايد که کالايي با رويه ترانزيت از يک مرز وارد و بايد از مرز ديگري خارج مي‌شد؛ براي اين کار يک گمرک به گمرک ديگر نامه مي‌فرستاد که فلان محموله به سمت شما آمده و در مواقعي نامه‌ها گم مي‌شد يا گمرک مبدأ اعلام مي‌کرد عامل انساني يادش رفته که تسويه فلان رديف مرزي را بزند و مشکلاتي از اين قبيل که در نهايت پايان سال با چندين هزار رديف مرزي تسويه نشده در ترانزيت مواجه بوديم و عملاً مي‌توان گفت بخشي از آنها قاچاق شده بود، اما اکنون با سامانه مانيتورينگ ترانزيت تسويه رديف‌هاي مرزي الکترونيکي و به‌روز شده و مشخص مي‌شود که محموله ترانزيتي کي از گمرک مبدأ حرکت و در چه فاصله زماني به گمرک مقصد رسيده و يا تاخير داشته است و اينکه با چنين اقدام بزرگي تعداد رديف‌هاي مرزي تسويه نشده از چندين هزار به تعداد انگشتان دست در سال 1395 رسيده است.
رديابي الکترونيکي کارت‌هاي بازرگاني يکبار مصرف چگونه صورت مي‌گيرد؟
داستان پيرزن زاغه‌نشيني که صدها دستگاه خودروي لوکس پورشه وارد کرده بود را حتماً شنيده‌ايد و از اين قبيل افراد که متأسفانه تعدادشان هم بسيار زياد است؛ متأسفانه عده‌اي افراد سودجو با سوءاستفاده از خلاهاي قانوني کالاهاي وارداتي را به نام افراد کم بضاعت وارد م‌ کنن تا علاوه بر فرار از تخلفات احتمالي در گمرک؛ ماليات نيز نپردازند با اين وجود بازرسي گمرک ايران در اقدامي قابل تحسين از طريق سامانه جامع گمرکي و سيستم‌هاي هوشمند؛ کارت‌هاي بازرگاني يکبار مصرف که عامل اصلي تخلفات گمرکي هستند را شناسايي و در موارد متعدد با رصد الکترونيکي از قاچاق کالا پيشگيري کرده است که البته اين معضل از اشخاص حقيقي با تأسيس شرکت‌هاي صوري به اشخاص حقوقي تسري پيدا کرده و مي‌بايست نظارت‌ها بر نحوه صدور اين کارت‌ها تشديد شود.
تبادل الکترونيکي اطلاعات با بنادر چه قابليت‌هايي دارد؟
با الکترونيکي شدن گمرک شرايطي فراهم شده که تبادل اطلاعات با بندر در بستر فضاي الکترونيکي صورت گيرد و اطلاعات تالي بارهاي تخليه شده بنادر در اختيار گمرک قرار گرفته و به صورت سيستمي تطبيق داده شود.
پياده‌سازي طرح درب خروج هوشمند در چه مراحلي است؟
گمرک از اواخر سال گذشته اين طرح را پياده‌سازي و دفتر توسعه و تجهيز گمرک در برخي گمرکات راهبندهاي هوشمند را به جاي درب خروج قرار داده که اطلاعات ترخيص و صدور پروانه الکترونيکي از طريق سامانه جامع گمرکي به راهبندهاي هوشمند وارد و با کشيدن کارت هوشمند امکان عبور کاميون از درب خروج گمرک پس از کنترل و تطبيق اطلاعات کامل فراهم مي‌گردد.
الکترونيکي شدن صدور قبض انبار چه تأثيري بر مبادلات گمرک دارد؟
در گمرکات مهم و پرکار ارتباط گمرک با انبارها که زير نظر سازمان بنادر و دريانوردي و به صورت پيمانکاري فعاليت مي‌کنند الکترونيکي شده و بنابراين اطلاعات صدور قبض انبار و خروج محموله‌ها در اختيار دو طرف قرار مي‌گيرد و با اين کار از صدور قبض انبار جعلي يا سوءاستفاده از پته‌هاي بارگيري و ترخيص پيشگيري به‌عمل مي‌آيد.
آيا گمرکات به امکانات کنترلي تجهيز شده‌اند؟
در دولت گذشته 7 دستگاه ايکس‌ري کاميوني پيشرفته در گمرکات بوده که اين تعداد در حال حاضر به 13 دستگاه افزايش پيدا کرده فعال است. در حال حاضر يک دستگاه ايکس‌ري کاميوني بسيار پيشرفته که امکان ايکس‌ري محموله‌ها در حال حرکت را فراهم مي‌آورد تحويل گمرک شده و در گمرک شهيد رجايي بندرعباس فعال شده و به تدريج تمامي کانتينرهاي ورودي به بندر شهيد رجايي تحت پوشش ايکس‌ري قرار مي‌گيرد. همچنين يک دستگاه پيشرفته ديگر نيز امسال خريداري و در گمرک دوغارون مستقر شده است. تمامي اين تجهيزات از محل منابع داخلي گمرک خريداري شده است. يک دستگاه ايکس‌ري کاميوني نيز از طريق مناقصه جهت استقرار در گمرکات خراسان رضوي از محل 50 درصد اعتبارات استاني و 50 درصد اعتبارات گمرک ايران خريداري شده و در حال ساخت است.
قرارداد ساخت و خريد دستگاه ايکس‌ري به کجا رسيد؟
قرارداد ساخت و خريد 5 دستگاه ايکس‌ري کاميوني نيز با وزارت دفاع با هدف بهره‌گيري از توانمندي‌ها و توليدات داخلي در ماه‌هاي گذشته منعقد شده که مدت اين قرارداد 10 ماه است و از محل توليدات وزارت دفاع در گمرکات بازرگان به تعداد 2 دستگاه و شلمچه، نوردوز و گلستان نيز هر يک به تعداد يک دستگاه نصب خواهد شد که براساس آخرين اقدامات، زمين گمرک بازرگان جهت نصب اولين ايکس‌ري توليدي وزارت دفاع تحويل نمايندگان وزارت دفاع شده است.
بخش خصوصي در ساخت و خريد دستگاه ايکس‌ري چه نقش داشته‌اند؟
گمرک ايران در اقدامي ديگر براي استفاده از توانمندي‌هاي بخش خصوصي جهت ساخت ايکس‌ري‌هاي پيشرفته کاميوني فراخواني را منتشر کرده که شرکت‌هاي واجد شرايط انتخاب شده‌اند و مراحل نهايي انعقاد قرارداد با اين شرکت‌ها انجام شده و براي اولين شرکت انتخاب شده، گمرک ميلک جهت نصب مشخص شده است.
توافق با سازمان انرژي اتمي جهت توليد يک دستگاه ايکس‌ري کاميوني پيشرفته در مرحله اول، از ديگر اقدام‌هاي گمرک در اين خصوص است. تفاهم‌نامه توليد آن نيز پيش از اين توسط طرفين امضا و عملياتي شده است. قرار است با توجه به توانمندي‌هاي دانشمندان سازمان انرژي اتمي در توليد ايکس‌ري‌هاي پيشرفته در ماه‌هاي آينده سفارشات بيشتري به اين سازمان داده شود.
همچنين توافق با سازمان راهداري جهت خريد 2 دستگاه ايکس‌ري کاميوني و توافق با منطقه آزاد اروند جهت تحويل يک دستگاه ديگر، از ديگر اقدامات گمرک در اين خصوص است.
سرمايه‌گذاران خارجي در ساخت و خريد دستگاه ايکس‌ري نقش داشته‌اند؟
اضافه مي‌نمايد در اقدامي ديگر مقرر شده که کشور ژاپن هم منابع مالي خريد 2 دستگاه ايکس‌ري پيشرفته کاميوني را در چارچوب کمک و همکاري‌هاي مشترک با جمهوري اسلامي ايران براساس برجام در اختيار گمرک ايران قرار دهد. تفاهم‌نامه کمک‌هاي مالي کشور ژاپن براي خريد 2 دستگاه ايکس‌ري پيشرفته في‌مابين معاونت توسعه مديريت و منابع گمرک ايران و طرف ژاپني منعقد شده تا تسهيلات خريد 2 دستگاه ايکس‌ري کاميوني را در اختيار گمرک ايران قرار دهند. براساس آخرين اقدامات در اين خصوص تفاهم‌نامه مالي با شرکت طرف ژاپني و معاونت يادشده صورت پذيرفته و جذب تسهيلات مربوطه در حال انجام است.
کارشناسي مجازي گمرک به چه صورت انجام مي‌شود؟
با اجراي اين طرح اظهارنامه‌هاي در جريان هر گمرک به صورت مجازي براي کارشناسي؛ در اختيار کارشناس گمرک ديگري قرار مي‌گيرد. در واقع ارباب رجوع نمي‌داند که پرونده‌اش در اختيار کدام کارشناس و چه گمرکي است و عملاً به طور نمونه کالايي که در گمرک شهيد رجايي بندرعباس اظهار شده توسط کارشناس گمرک بازرگان رسيدگي مي‌شود.
سامانه ثبت و دريافت شماره شناسه گوشي‌هاي وارداتي در گمرک وجود دارد؟
از اوايل سال گذشته تمامي واردکنندگان گوشي‌هاي تلفن همراه موظف شده‌اند اطلاعات شماره شناسه بين‌المللي گوشي‌هاي وارداتي يا در اصطلاح IMEI را در سامانه جامع گمرکي ثبت نمايند. با اين اقدام شناسايي گوشي‌هاي قاچاق از غيرقاچاق به راحتي امکان‌پذير است.
کاربرد تله‌هاي الکترونيکي در گمرکات چيست؟
با هوشمندسازي ورود اطلاعات امکان رهگيري تخلفات و قاچاق گمرکي آسان‌تر شده و اگر اظهارکننده اقدام به اظهار خلاف واقع نمايد اطلاعات اظهار شده با اطلاعات مانيفست و بارنامه الکترونيکي تطبيق و تقاطع‌گيري مي‌شود و در صورت مغايرت در سيستم به صورت علامت‌هاي هشدار اعلام مي‌شود که اطلاعات اظهار شده با مانيفست يا بارنامه و در مواقع لزوم با ساير اسناد ترخيص مطابقت ندارد و تخلفي صورت گرفته است و سيستم به صورت خودکار قفل مي‌شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

مراحل ثبت نام الکترونیکی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی؛ نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳ در ادامه توضیح داده شده است.

به طور کلی، مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی عبارت‌اند از:

پیش‌ثبت‌نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری:

ابتدا باید در سامانه مالیات (tax.gov.ir) پیش‌ثبت‌نام کنید.

پس از پیش‌ثبت‌نام، کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافت می‌کنید.

تایید اطلاعات پیش‌ثبت‌نام:

با استفاده از کد رهگیری، اطلاعات پیش‌ثبت‌نام را تایید کنید و پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری دریافت کنید.

ثبت‌نام شماره اقتصادی و تایید اطلاعات:

با استفاده از اطلاعات دریافتی، ثبت‌نام شماره اقتصادی را تکمیل کنید و اطلاعات ثبت‌نام را تایید کنید.

تکمیل اظهارنامه الکترونیکی:

اظهارنامه الکترونیکی را دریافت و با وارد کردن اطلاعات مالی و حسابداری خود تکمیل کنید.

ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری:

پس از تکمیل اظهارنامه، آن را ارسال کرده و کد رهگیری دریافت کنید.

دریافت و پرداخت قبوض مالیاتی:

قبض مالیاتی به صورت الکترونیکی صادر شده و می‌توانید پرداخت را از طریق سامانه شاپرک انجام دهید.

در سامانه مالیات چه مواردی در اظهارنامه باید وارد شود؟

برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی، موارد زیر باید وارد شود:

اطلاعات شخصی و شرکت: شامل نام، شماره ملی، آدرس، و اطلاعات تماس.

مجوز‌های کسب و کار: مجوز‌های صادر شده از مراجع ذی‌صلاح.

اطلاعات مالی: جزئیات درآمد، هزینه‌ها، سود و زیان، و گردش حساب‌ها.

مدارک حسابداری: صورت‌های مالی، ترازنامه، و گزارش سود و زیان.

اطلاعات مالیاتی: میزان مالیات پرداختی، مالیات بر ارزش افزوده، و اطلاعات مربوط به مالیات‌های قبلی.

سایر مدارک: قراردادها، اسناد تعهدآور، و اطلاعات مربوط به املاک و دارایی‌ها.

مهم است که اطلاعات وارد شده دقیق و کامل باشند تا از هرگونه مشکل مالیاتی در آینده جلوگیری شود. برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق‌تر، به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید یا با یک مشاور مالیاتی تماس بگیرید.

چگونه می‌توانم اطلاعات درآمد و هزینه خود را جمع آوری کنم؟

برای جمع‌آوری اطلاعات درآمد و هزینه خود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از نرم‌افزار‌های حسابداری: نرم‌افزار‌های حسابداری می‌توانند به شما در ثبت دقیق تراکنش‌ها و مدیریت اطلاعات مالی کمک کنند.

ثبت دستی تراکنش‌ها: اگر ترجیح می‌دهید از روش‌های سنتی استفاده کنید، می‌توانید تمام درآمد‌ها و هزینه‌ها را به صورت دستی در دفترچه‌ای ثبت کنید.

استفاده از برنامه‌های مدیریت مالی شخصی: برنامه‌های موبایلی و تحت وب وجود دارند که به شما امکان می‌دهند تراکنش‌های مالی خود را راحت‌تر پیگیری کنید.

جمع‌آوری فاکتور‌ها و رسیدها: نگهداری فاکتور‌ها و رسید‌های خرید می‌تواند به شما در داشتن سابقه‌ای از هزینه‌ها کمک کند.

تهیه گزارش‌های دوره‌ای: تهیه گزارش‌های ماهانه یا سالانه از درآمد‌ها و هزینه‌ها می‌تواند به شما در تحلیل وضعیت مالی کمک کند.

مشورت با حسابدار: اگر نیاز به کمک حرفه‌ای دارید، می‌توانید با یک حسابدار مشورت کنید تا در جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مالی شما کمک کند.

این روش‌ها می‌توانند به شما در داشتن دیدی کلی و دقیق از وضعیت مالی خود کمک کنند و برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی مفید باشند. برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق‌تر، به سایت‌های معتبر مراجعه کنید یا با یک مشاور مالیاتی تماس بگیرید.

پس از تکمیل اظهارنامه، چطور باید عمل کرد؟

پس از تکمیل اظهارنامه مالیاتی، مراحل زیر را دنبال کنید:

ارسال الکترونیکی: اظهارنامه را از طریق سامانه مالیاتی به صورت الکترونیکی ارسال کنید.

دریافت کد رهگیری: پس از ارسال، یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد که برای پیگیری‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صدور قبض مالیاتی: سازمان امور مالیاتی قبض مالیاتی را صادر می‌کند که نشان‌دهنده میزان مالیات قابل پرداخت است.

پرداخت مالیات: مالیات متعلقه را می‌توانید به صورت الکترونیکی از طریق سامانه‌های پرداخت مالیات پرداخت کنید ۲.

تایید نهایی: پس از پرداخت، اطلاعات شما برای تایید نهایی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود و فرآیند تکمیل اظهارنامه به پایان می‌رسد.

توجه داشته باشید که این مراحل ممکن است بر اساس تغییرات قوانین و مقررات مالیاتی در سال‌های مختلف تغییر کند. برای اطلاع از جزئیات دقیق و به‌روز، به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید یا با مشاور مالیاتی تماس بگیرید.

بخش‌های ضروری در اظهارنامه مالیات چیست؟

بخش‌های ضروری که باید در اظهارنامه مالیاتی وارد شوند عبارت‌اند از:

اطلاعات شخصی و شرکت: نام، شماره ملی، آدرس، و اطلاعات تماس.

مجوز‌های کسب و کار: اطلاعات مجوز‌های تاسیس و بهره‌برداری.

اطلاعات مالی: جزئیات درآمد، هزینه‌ها، سود و زیان، و گردش حساب‌ها.

مدارک حسابداری: صورت‌های مالی، ترازنامه، و گزارش سود و زیان.

اطلاعات مالیاتی: میزان مالیات پرداختی، مالیات بر ارزش افزوده، و اطلاعات مربوط به مالیات‌های قبلی.

سایر مدارک: قراردادها، اسناد تعهدآور، و اطلاعات مربوط به املاک و دارایی‌ها.

این اطلاعات باید با دقت و کامل وارد شوند تا از هرگونه مشکل مالیاتی در آینده جلوگیری شود. برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی دقیق‌تر، به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید یا با یک مشاور مالیاتی تماس بگیرید.

آیا پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی، امکان اصلاح آن نیز وجود دارد؟

 بله، امکان اصلاح اظهارنامه مالیاتی پس از تسلیم آن به اداره دارایی وجود دارد. اگر فردی پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه اصلاحی خود را در مهلت قانونی تسلیم کند و ارقام این اظهارنامه اصلاحی با آخرین اظهارنامه تسلیمی در موعد قانونی مغایرت نداشته باشد که ناشی از وقوع رویداد‌های حسابداری اصلاحی یا رویداد‌های مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی فرد مودی نباشد، آنگاه اظهارنامه اصلاحی مورد نظر طبق تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم قابل قبول خواهد بود.

ارسال نکردن اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی چه عواقبی برای مودیان دارد؟

 عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی می‌تواند عواقب قانونی جدی برای مودیان داشته باشد که شامل موارد زیر است:

جریمه مالی: اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل ممکن است مشمول جریمه‌ای معادل ۳۰ درصد مالیات متعلق شوند، و اشخاص حقیقی ممکن است مشمول جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد مالیات متعلق شوند.

محرومیت از بخشودگی‌ها و معافیت‌های مالیاتی: مودیان ممکن است از بخشودگی‌ها و معافیت‌های مالیاتی محروم شوند.

محرومیت از تسهیلات بانکی: ممکن است مودیان از دریافت تسهیلات بانکی محروم شوند.

محرومیت از مالیات با نرخ صفر: در برخی موارد، مودیان ممکن است از نرخ مالیات صفر درصد محروم شوند.

تعقیبات حقوقی: در صورت عدم ارسال اظهارنامه، مودیان ممکن است با تعقیبات حقوقی روبرو شوند که می‌تواند به پرداخت جریمه یا حتی محاکمه منجر شود.

منبع:https://tarazmohaseb.ir/

دیگر خبرها

  • امضای قرارداد خرید بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس جدید برای مشهد
  • تردید ستاره آرسنال: خبری از تمدید نیست
  • دستگاه تحلیل سیگنال‌های الکتریکی در لایه‌های پوست ساخته شد/ امکان بهبود و پایش زخم
  • تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه
  • آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و قائمشهر
  • ۳۳۶ هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد
  • انعقاد بزرگترین قرارداد برای ساخت ماهواره با دانش‌بنیان‌ها