Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب گفت: داربستی کردن باغات انگور به دلیل تسهیل در روند مبارزه با آفات و بیماری و کاهش خسارات سرمازدگی منجر به بالا رفتن کیفیت محصول و کاهش هزینه‌های جانبی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری نسیم خنداب، کشت و پرورش انگور در شهرستان خنداب از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است و با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، این شهرستان از گذشته‌های دور یکی از مهمترین مناطق تولید انگور برای مصارف تازه‌خوری و تولید کشمش بوده است، امروزه نیز انگور یکی از مهمترین محصولات باغی شهرستان خنداب به شمار می‌رود که علاوه بر امکان اشتغال‌زایی در توسعه صادرات بخش کشاورزی نیز سهم به سزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان خنداب با وجود سابقه دیرینه در تولید و صادرات انگور هنوز به جایگاه مطلوب و ایده آل خود نرسیده است که به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن استفاده از سیستم‌های سنتی تربیت بوته انگور در باغداری است.

استفاده از سیستم‌های تربیت مو و داربستی کردن باغات انگور در نقاط گوناگون جهان رایج بوده و به مراتب در حال کامل شدن است، این در حالیست که باغداران در بسیار از مناطق کشور ما همچنان از سیستم های سنتی استفاده می‌کنند.

شمسی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب در گفت‌و گو با خبرنگار نسیم خنداب، با اشاره به سیستم داربستی کردن باغات انگور گفت: طبیعت بوته مو بالا رونده است و در مناطق اصلی رویش، این گیاه از سایر درختان به عنوان قیم استفاده کرده و در بالای تاج مستقر می‌شود.

شمسی اظهار کرد: بوته‌های مو در هنگام جوانی قادر به حفظ خود نیستند و اگر به داربست بسته نشوند، تولید آن تا زمان تنومند شدن تنه بسیار محدود خواهد بود، اما متاسفانه در بسیاری از مناطق کشور ما باغداران همچنان از سیستم‌های سنتی و خزنده استفاده می‌کنند.

مزیت‌های داربستی کردن باغات انگور؛ از بالا رفتن کیفیت محصول تا نابودی آفات

وی افزود: استفاده از روش داربستی کردن باغات انگور محدود به مناطق گرمسیری نیست و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده استفاده از این روش در مناطق سردسیر از جمله شهرستان خنداب نیز به دلیل کاهش هزینه کارگری، تسهیل در روند مبارزه با آفات و بیماری، کاهش خسارات سرمازدگی در فصل بهار و زمستان، کاهش خسارات بارندگی در زمان رسیدگی محصول و استفاده از روش‌های آبیاری نوین، منجر به بالا رفتن کیفیت محصول و کاهش هزینه‌های جانبی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب با اشاره به استقبال کشاورزان خندابی از طرح داربستی کردن باغات انگور، بیان کرد: جهاد کشاورزی شهرستان خنداب از سال ۱۳۹۳ اقدام به احداث باغات داربستی الگویی در مناطق مختلف شهرستان کرد که نتایج مطلوبی را در این عرصه به دنبال داشت، کشاورزان نیز به دلیل مشاهده برتری باغات داربستی و مدرن نسبت به باغات سنتی و خوابیده از این طرح استقبال کردند.

کاهش خسارات سرمازدگی در باغات داربستی

شمسی، تصریح کرد: امسال به دلیل سرمازدگی بیش از ۷۰ درصد باغات شهرستان دچار خسارت شدند، اما میزان این خسارات در باغاتی که به سیستم داربستی و بالا رونده مجهز بودند در مقایسه با باغاتی که از سیستم‌های سنتی و خزنده استفاده می‌کنند به میزان قابل توجهی کاهش داشت، بنابراین روش داربستی کردن باغات انگور علاوه بر کمک به حفظ محصول در برابر سرمازدگی، افزایش کیفیت و کمیت تولیدات را نیز به دنبال دارد.

اجرای طرح داربستی کردن باغات انگور از سال ۹۳ در خنداب

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خنداب با اشاره به اجرای طرح احداث باغات داربستی الگویی در شهرستان خنداب، کفت: در سال ۹۳ این طرح در شهرستان خنداب اجرا شد و به ازای هر هکتار دوازده میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان اعطا شد.

۶ هزار هکتار از باغات انگور خنداب مجهز به طرح داربستی شده اند

شمسی در خصوص هزینه‌ احداث باغات داربستی گفت: اجرای این طرح در هر هکتار از باغات انگور نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیون تومان است که اداره جهاد کشاورزی شهرستان خنداب آماده حمایت و اعطای تسهیلات به متقاضیان طرح داربستی کردن باغات انگور است.

وی خاطرنشان کرد: باغات داربستی را می‌توان به روش غرقابی و قطره‌ای آبیاری کرد، در حال حاضر ۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان خنداب مجهز به این طرح است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۳۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت

مدیرکل بحران استانداری کرمان با بیان اینکه سیلاب‌ها خسارت جانی در استان کرمان نداشت، گفت: برآورد خسارات سیل پس از فروکش کردن سیلاب‌ها انجام می‌شود. - اخبار استانها -

حمید سالخورده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها در جنوب استان کرمان، اظهار داشت: با توجه به صدور هشدارهای سطح قرمز هواشناسی، از چند روز گذشته در استان اطلاع‌رسانی‌ها انجام و تمهیدات لازم اندیشیده شده بود و خوشبختانه تاکنون نزولات جوی جنبه رحمت اللهی را داشته و خسارت جانی خاصی را نداشتیم.

وی با تشکر از مردم صبور جنوب استان کرمان که همکاری خوبی داشتند، گفت: مجموعه عوامل مدیریتی و عوامل ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های جنوبی استان، تیم‌های واکنش سریع را از دو روز قبل آماده کرده و ادوات مقابله با سیل در جنوب استان کرمان فراهم شده بود و همه در آماده باش بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره با اینکه این سامانه جوی تا فردا در استان کرمان فعال است و همه باید همکاری لازم را با مجموعه مدیریتی و اعضای ستاد مدیریت بحران استان داشته باشند تا به سلامت از این شرایط عبور کنیم، بیان کرد: تاکنون تلفات جانی ناشی از سیل در استان نداشتیم.

وی با بیان اینکه به دلیل احتمال جاری شدن سیلاب‌ها چند شهرک در جنوب استان و در شهرستان منوجان، در شهرستان قلعه گنج، در منطقه چاه‌دادخدا حوزه رمشک و در منطقه کروچان شهرستان جازموریان تخلیه شدند، ادامه داد: ساکنان این مناطق درهای محل‌ امن، اسکان اضطراری داده شدند.

سالخورده با اشاره با اینکه امروز بارش باران در جنوب استان نسبت با دیروز کمی فروکش کرده است، گفت: با توجه به طغیان رودخانه‌های فصلی و وجود گل‌ولای در جنوب استان برآورد خسارات وارد شده با ابنیه راه‌ها و محصولات کشاورزی فعلاً امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه بارش‌ها تا فردا در سطح استان وجود دارد، بیان کرد: پس از فروکش کردن سیلاب‌ها و رودخانه‌ها ارزیابی‌ها از خسارات سیلاب‌ها در استان انجام و به مدیریت بحران استانداری ارسال می‌شود.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • تلاش شهرداری خاش در کاهش خسارات ناشی از بارندگی در شهر
  • سیل ۱۵۰۰ میلیارد تومان به کهگیلویه وبویراحمد خسارت زد
  • هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • بارش‌های سیل‌آسا در ‌هرمزگان/ از انسداد تا طغیان رودخانه
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • بررسی کامل تلوزیون های شیائومی
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت
  • ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها