Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@23:29:03 GMT

بالاترین جمعیت بیکار از کدام قشر جامعه هستند؟ +جدول

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۳۹۸۹

بالاترین جمعیت بیکار از کدام قشر جامعه هستند؟ +جدول

فارغ التحصیلان مقطع لیسانس بیشترین سهم را از جمعیت بیکار کشور دارند و شاغلان دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی نیز بیشترین جمعیت شاغل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش مشرق، جزئیات جدیدترین آمار به دست آمده از مرکز آمار ایران در خصوص جمعیت شاغل و بیکار کشور به تفکیک وضع سواد و دوره تحصیلی نشان می‌دهد، از مجموع ۲۲ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر فرد شاغل در کشور، بالغ بر ۲۰ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر جزو «شاغلان باسواد» و یک میلیون و ۹۳۳ هزار نفر نیز جزو شاغلان بی‌سواد محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس تعاریف مرکز آمار ایران، کسانی که بتوانند به زبان فارسی یا هر زیان دیگری متن ساده‌ای را بخوانند و بنویسند، باسواد تلقی می شوند که از از دوره ابتدایی تا دکتری تخصصی را شامل می‌شود. همچنین کسانیکه نمی‌توانند بخوانند و بنویسند و فقط می‌توانند بخوانند، در بین جمعیت بی سواد قرار دارند.

بر همین اساس، بیشترین جمعیت «شاغل» کشور، دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند به طوریکه بالغ بر ۵ میلیون و ۳۸ هزار نفر از شاغلان را تشکیل می‌دهند. سپس شاغلانِ با تحصیلات دوره راهنمایی با بیش از ۴ میلیون و ۹۴۴ هزار نفر و دوره ابتدایی با ۴ میلیون و ۸۸۲ هزار نفر بیشترین جمعیت شاغل کشور را شامل می‌شوند.

همچنین در بین جمعیت شاغل کشور، فارغ التحصیلان مقطع لیسانس بیش از ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ نفر از شاغلان کشور را به خود اختصاص دادند. در عین حال یک میلیون و ۱۱۴ هزار نفر از جمعیت شاغل دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و یک میلیون و ۷ هزار و ۹۰۰ نفر نیز دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا دکتری حرفه‌ای هستند.

علاوه بر این ۳۳۳ هزار و ۶۹۳ نفر از جمعیت شاغل کشور در سطح سواد آموزش‌های غیر رسمی و سوادآموزی‌ها و ۱۰۸ هزار و ۵۲۳ نفر در سطح سواد متوسطه قرار دارند.اما کمترین جمعیت شاغل کشور را افراد دارای مدرک دکتری تخصصی تشکیل می‌دهند که ۱۰۰ هزار و ۷۰۴ نفر از جمعت شاغل کشور را در بر می‌گیرند.

جمعیت شاغلان به تفکیک وضع تحصیلی

شاغلان باسواد

ردیف

سطح سواد

جمعیت شاغل

۱

دیپلم و پیش دانشگاهی

۵۰۳۸۴۳۹

۲

راهنمایی

۴۹۴۴۳۶۹

۳

ابتدایی

۴۸۸۲۷۴۸

۴

لیسانس

۳۱۲۳۹۶۳

۵

فوق دیپلم

۱۱۱۴۳۵۸

۶

فوق لیسانس و دکتری حرفه‌ای

۱۰۰۷۹۵۲

۷

سواد آموزی و آموزش‌های غیررسمی

۳۳۳۶۹۳

۸

متوسطه

۱۰۸۵۲۳

۹

دکتری تخصصی

۱۰۰۷۰۴

شاغلان بی سواد

۱

شاغلان بی‌سواد

۱۹۳۳۳۰۰

اما در مقابل، جمعیت بیکار کشور به استناد مرکز آمار ایران، تا پایان سال ۹۵ معادل ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر است که بالغ بر ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۹۰۰ نفر دارای سطح سواد ابتدایی تا دکتری حرفه‌ای و ۹ هزار و ۲۴۶ نفر نیز جمعیت بیکار بی‌سواد هستند.

اما از بین جمعیت بیکاران دارای سطح سواد ابتدایی و بالاتر که طبق تعاریف مرکز آمار تحت عنوان «بیکاران با سواد» شناخته می‌شوند، بیشترین بیکاران کشور از فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع لیسانس با جمعیت ۹۱۴ هزار و ۳۰۱ بیکار هستند. پس از آن، بیکارانِ دارای دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی ۷۷۳ هزار و ۸۵۵ نفر از جمعیت بیکار کشور را تشکیل می‌دهند.

همچنین بیکاران با سطح سواد راهنمایی بالغ بر ۵۵۷ هزار  و ۲۰۰ نفر و ابتدایی نیز بیش از۴۰۸ هزار و ۱۶۴ نفر را شامل می‌شوند.

علاوه بر این، در مقطع تحصیلی فوق دیپلم ۲۱۶ هزار و ۹۷۰ بیکار، در مقطع فوق لیسانس و دکتری حرفه‌ای ۲۰۴ هزار بیکار، در مقطع متوسطه ۱۶۸ هزار و ۸۱۱ بیکار و در مقطع سوادآموزی و آموزش‌های غیر رسمی ۱۴ هزار و ۷۰۰ بیکار وجود دارند.

علاوه بر این، سهم فارغ التحصیلان دکتری تخصصی از جمعیت بیکار کشور، ۴ هزار و ۸۴۸ نفر است.

جمعیت بیکاران به تفکیک وضع تحصیلی

بیکاران باسواد

ردیف

سطح سواد

جمعیت بیکار

۱

لیسانس

۹۱۴۳۰۱

۲

دیپلم و پیش دانشگاهی

۷۷۳۸۵۵

۳

راهنمایی

۵۵۷۲۳۱

۴

ابتدایی

۴۰۸۱۶۴

۵

فوق دیپلم

۲۱۶۹۷۲

۶

فوق لیسانس و دکتری حرفه‌ای

۲۰۴۰۴۹

۷

متوسطه

۱۶۸۱۱

۸

سواد آموزی و آموزش‌های غیررسمی

۱۴۷۰۴

۹

دکتری تخصصی

۴۸۴۸

بیکاران بی سواد

۱

بیکاران بی سواد

۹۲۴۶

بیشترین جمعیت شاغل کشور، شاغلان دارای دیپلم و پیش دانشگاهی هستند که حدود یک چهارم جمعیت شاغل کشور را به خود اختصاص دادند، پس از آن شاغلان دارای سطح سواد راهنمایی و ابتدایی بیشترین جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهند.

همچنین در بین جمعیت بیکار کشور نیز، فارغ التحصیلان مقطع لیسانس در صدر جدول بیکاران قرار دارند به طوریکه با جمعیت ۹۱۴ هزار نفری حدود یک سوم از جمعیت بیکار کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

یکی از دلایل اینکه بیشترین جمعیت شاغل کشور را دیپلمه‌ها و شاغلان دارای مدرک پیش دانشگاهی تشکیل می ‌دهند و در مقابل بیشترین جمعیت بیکار را، لیسانسه‌ها به خود اختصاص دادند، انتظار بیشتر جامعه تحصیل کرده برای دست یابی به شغل است و غالب فارغ التحصیلان به دنبال شغلی متناسب با سطح سواد خود هستند.

منبع: مهر ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۳۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان چادری شاغل در ادارات تجلیل شوند

‌به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری با اشاره به اهمیت مقوله عفاف و حجاب، ترویج این فرهنگ در جامعه را ضروری دانست و گفت: حضور بانوان مؤمنه با حجاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی به خصوص در نقش یک بانوی با حجاب برتر کارمند، یکی از روش‌های مؤثر ترویج این فرهنگ در جامعه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بیان کرد: حجاب و عفاف از موضوعات مهمی است که همواره در فرهنگ اسلام مورد توجه بوده و در جهت رسیدن انسان‌ها به کمال مطلوب مؤثر است لذا باید با اتکا به اصل این موضوع و فرهنگ سازی در این زمینه از تزلزل فرهنگی و بحران از خود بیگانگی جلوگیری کنیم.

وی مطرح کرد: کارکنان با حجاب برتر در مجموعه ادارات کشور و استان کم نیستند، از این رو پیشنهاد می‌شود در سطح ملی با ارائه طرح‌های تشویقی همچون انعقاد تفاهم نامه میان فعالان فرهنگی و کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت صمت و تهیه لیست بانوان چادری توسط هر اداره و ارائه آن به این وزارتخانه، نسبت به تخفیف یا اعطای بن در خصوص تهیه چادر اقدام شود.

جابری انصاری با تاکید بر ضرورت تجلیل از بانوان چادری شاغل در ادارات هر استان، از بانوان شاغل خواست که برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در ادارات، با حجاب برتر خود بیشتر به تبلیغ این مهم بپردازند تا بیش از پیش شاهد حضور بانوان محجبه و چادری در اماکن مختلف هر استان باشیم.

کد خبر 6064385

دیگر خبرها

  • بیشترین حوادث جاده‌ای در کدام استان‌ها رخ داده است؟
  • شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان است؟
  • بانوان چادری شاغل در ادارات تجلیل شوند
  • کدام استان‌ ها بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند؟
  • کدام استان‌ها بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند؟
  • توضیحات فرماندار کاشان ویژه قانون جوانی جمعیت+فیلم
  • هشدار سفارت آمریکا درباره خطر ترور در فرانسه
  • بخش صنعت نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ بالاترین نرخ رشد اقتصادی را داشت
  • بلیت موزه‌ها برای کدام گروه رایگان است؟
  • ببینید| توصیه یک جامعه‌شناس به مشوقان افزایش جمعیت در کشور