Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@10:01:47 GMT

نوبت قتل عام به آبزیان مازندران رسید

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۷۶۳۷

نوبت قتل عام به آبزیان مازندران رسید

ساری - ایرنا - نگرانی دوستداران محیط زیست در باره شکار بی رویه پرندگان مهاجر در مازندران کم بود که این بار صید غیرمجاز ماهیان نارس دریای خزر توسط صیادان غیرمجاز هم به آن اضافه شده است .

همزمان با آغاز فصل صید در آب های ساحلی دریای خزر در مازندران ، فعالیت پرشتاب صیادان غیرمجاز و قاچاقچی ماهیان خاوریای هم شدت گرفت و سبب شد تا عملکرد یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان در کمتر از 2 هفته چشمگیر به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نیروهای یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات مازندران به گفته فرمانده آنان در مهر ماه امسال موفق به توقیف هفت دستگاه قایق غیر مجاز صیادی و 10 دستگاه ' لاکش ' در سواحل خزر شدند .
قایق های موتوری برای صید ماهیان استخوانی بویژه ماهیان نارس خاویاری در قسمت های نیمه عمیق و جاهائی کاربرد دارد که شرکت های صیادی ' پره ' قادر به حضور در آنجا نیستند.
لاکش هم نوعی تور ماهیگیری بزرگ است که توسط چند صیاد به آب انداخته شده و سپس جمع می شود . این نوع تورها به خاطر عدم نظارت بر بافت آنها ریزتر از حد استاندارد بوده و سبب صید ماهیان کوچک و نارس می شود.
** دستگیری متهمان و جریمه های میلیونی
سرهنگ عباس پورعلی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که در چند مرحله عملیاتی که نیروهای اطلاعات و عملیات یگان حفاظت در ماه مهر و پس از آغاز فصل صید داشتند ، 9 صیاد غیرمجاز هم دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند.
فصل صید در آب های مازندرانی دریای خزر از بیستم مهر شروع شد و تا پایان فروردین ادامه دارد.
بر اساس اعلام شیلات مازندران ، چهار هزار و 200 ماهیگیر در قالب 54 شرکت تعاونی پره ، صید ماهیان استخوانی را با رعایت ضوابط تعیین شده از سوی این نهاد اجرائی و نظارتی بر عهده دارند.
بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست جریمه های آبزیان دریای خزر از جمله کوسه ماهی هر قطعه 300 میلیون ریال ، پنج گونه ماهی خاویاری شامل اوزون برون ، فیل ماهی ، قره برون ، شیپ و چارباش هر قطعه 100 میلیون ریال ، ماهی آزاد هر قطعه 75 میلیون ریال ، کفال ، اورنج و دیگر ماهیان استخوانی هر قطعه یک میلیون ریال است.
** حفاظت از ماهی خاوریای ، مهم ترین وظیفه
یگان حفاظت شیلات وظیفه حفظ و حراست از ذخایر آبزیان دریای خزر را از طریق نظارت بر کار صیادان عضو شرکت های تعاونی پره ، مبارزه باصیادان غیرمجاز و نظارت بر بازار ماهی فروشان بر عهده دارد ، ولی در این میان نظارت بر حفظ ذخایر ماهیان خاوریاری وظیفه ای سنگین تلقی می شود .
فرمانده یگان حفاظت شیلات مازندران با تاکید بر این که فعالیت ماموران این یگان همزمان با آغاز فصل صید تشدید شده است ، گفت که در ماه مهر همچنین 130 عدد لنگر متعلق به صیادان غیرمجاز در سواحل استان کشف و ضبط و 2 باب ' کومه ' صیادی غیرمجاز نیز تخریب شد.
پورعلی افزود : در این مدت 164 قطعه ماهی خاویاری نارس و با ارزش دریا پس از کشف توسط نیروهای یگان ، دوباره به داخل آب های دریای خزر بازگردانده شد.
فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان مازندران صید ماهیان خاویاری نارس را نوعی قتل عام آبزیان توصیف کرد و گفت : با این که شرکت های صیادی پره تمامی مقررات صیادی در اندازه و وزن آبزیان دریای خزر را رعایت می کنند ، ولی نیروهای یگان با تمام قدرت علاوه بر حضور در سواحل دریای خزر ، بر بازار ماهی فروشان و دیگر بازار های استان هم نظارت دارند.
ماهیان خاویاری ، نگین آبزیان موجود در دریای خزر هستند و شهرت جهانی این دریا نیز بیشتر به خاطر وجود همین نوع ماهی در حال انقراض است .
صید ماهیان خاویاری در خزر از سال 2015 میلادی بر اساس توافقی که پنج کشور حاشیه این دریا در کمیسیون منابع زنده دریای خزر به آن دست یافتند ، به مدت پنج سال ممنوع شد تا ذخایر این گونه ماهیان بازسازی شود.
بر اساس گزارش های رسمی ، ذخایر ماهیان خاویاری که یک ذخیره مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر است، از سه هزار تن به کمتر از 500 تن رسیده که پایین ترین حد آن است.
یکی از دلایل مهم کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر ، صید بی رویه آنها در کنار سن رسیدن این گونه به بلوغ است.
سن بلوغ ماهیان خاویاری برای ماهی اوزون برون 10 سال ، تاس ماهیان 15 سال و فیل ماهیان 20 سال است .
** استمداد از مردم
فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان مازندران از مردم استان خواست تا به محض مشاهده هرگونه موارد مشکوک در باره صید ماهیان غیرمجاز ، مراتب را با شماره تلفن 01125289555 ستاد خبری حفاظت منابع آبزیان مازندران اطلاع دهند.
مازندران 338کیلومتر ساحل در خزر دارد.
بر اساس آمارهای رسمی ، صیادان عضو شرکت های ماهیگیری پره مازندران در فصل صید سال گذشته حدود 2 هزار 300 تن انواع ماهی استخوانی صید کرده بودند.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: حسن فلاحتی
6990/1654

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۷۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مرتضی سوری با اشاره به شعار سال اظهار کرد: خوزستان به صورت بالقوه از ظرفیت‌های بالای شیلاتی برخوردار است که از آنها می‌توان به آبزی‌پروری در پشت سد‌ها و منابع آبی غنی اعم از تالاب‌ها و رودخانه‌ها اشاره کرد و هر ساله در اداره‌کل شیلات استان برنامه‌های تکلیفی داریم که طبیعتا باعث رشد در تولیدات آبزی‌پروری می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۲۲۰ کیلومتر خط ساحلی داریم که ظرفیت خوبی در حوزه اقتصاد دریامحور است؛ با توجه به کمبود منابع آبی شیرین، عمده هدفگذاری‌ها در حوزه آبزی‌پروری استفاده از منابع آبی شور، پس‌آب‌ها و آب دریا است و در این حوزه برنامه داریم.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: تنوع آب و هوایی در استان وجود دارد که باعث تنوع پرورش گونه‌های مختلف آبزی می‌شود و امکان پرورش و تکثیر آبزیان مختلف سطح کشور در استان وجود دارد که بخشی از این ظرفیت فعال شده است.

سوری با اشاره به شعار سال عنوان کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال «جهش تولید با مشارکت مردمی» نامگذاری کردند و در شیلات نیز، برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند تا علاوه بر رشد تولیدات، شاهد رشد خارق العاده و جهش در این حوزه باشیم.

وی با اشاره به اینکه بازار‌های هدف جهانی برای صادرات آبزیان شناسایی می‌شوند، گفت: بخشی از فعالیت‌های شیلات، مربوط به مزارع فعال در استان است و هدف اصلی افزایش بهره‌وری مزارع فعال است و توسعه افقی در این حوزه کمتر دیده می‌شود و تمرکز بر توسعه عمودی خواهد بود، یعنی تولیدات با استفاده از مکانیزاسیون، هواده‌ها، بهره‌وری مناسب از منابع آبی و استفاده از دانش شرکت‌های دانش بنیان، افزایش خواهد یافت.

مدیرکل شیلات خوزستان عنوان کرد: راه‌اندازی واحد‌های تولیدی غیرفعال موجود، بخشی دیگر از برنامه شیلات است. این واحد‌های تولیدی ممکن است به دلیل مشکلات متعدد از جمله تسهیلات و نقدینگی غیرفعال شده باشند که با گره‌گشایی و تدبیر و رفع موانع می‌توان این واحد‌ها را به چرخه تولید بازگرداند.

وی با بیان اینکه فعال‌سازی این واحد‌های تولیدی اتفاق مبارکی است، گفت: تولیدات آبزی، محصولاتی سالم هستند و افزایش تولید آنها به سلامت جامعه کمک خواهد کرد. همچنین از این طریق ارزآوری خواهیم داشت و به اقتصاد، بهبود معیشت مردم استان و اشتغال نیز کمک خواهد شد.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: در حال پیگیری هستیم تا همسو با راه‌اندازی واحد‌های تولیدی غیرفعال، مجتمع‌های آبزی‌پروری نیمه تمام را تکمیل و فعال کنیم. مجتمع‌های آبزی‌پروری در استان وجود دارد که در دولت‌های قبل کلید خورده‌اند، اما نیمه‌تمام باقی مانده‌اند. یکی از اهداف میان مدت این است که مجتمع‌ها تکمیل و سرمایه‌گذاران وارد شوند.

سوری بیان کرد: شاید دو سوم اشتغال‌های ایجاد شده در مشاغل خرد است، چون این بخش چابک است و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ندارد، از سویی به بهبود معیشت مردم نیز کمک می‌کند. در شیلات، آبزی‌پروری تلفیقی را تعریف کردیم که در برخی شهرستان‌ها کلید خورده است.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای کشاورزی در استان، بدون نیاز به تخصیص منابع آبی جدید، کشاورزان و باغداران می‌توانند پیش از هدایت آب به مزارع و باغ‌ها، حوضچه‌های کوچک پرورش آبزی را راه‌اندازی کنند و آب را به این حوضچه‌ها هدایت کنند. مجوز‌های انجام این طرح ارائه می‌شود و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ کلید بخورد و شاهد تحول در مشاغل خرد روستایی و خانگی باشیم؛ این طرح قطعا باعث اشتغالزایی می‌شود.

سوری عنوان کرد: برنامه‌ای برای تقویت منابع آبی، رودخانه‌ها، سد‌ها و دریاچه‌ها و تالاب‌ها داریم؛ بخشی از جامعه محلی و بومی هر ساله با صید ارتزاق می‌کنند. امسال به صورت جدی به این موضوع پرداخته می‌شود. هدف تکثیر و رهاسازی ماهیان بومی است و پنج ماهی بومی در استان وجود داد که پس از تکثیر به این منابع آبی تزریق می‌شوند.

وی ادامه داد: این ماهیان پس از رهاسازی طبیعتا توسط جامعه محلی صید می‌شوند که علاوه بر تغذیه از این منابع معیشت مردم را نیز بهبود می‌بخشد و باعث جلوگیری از مهاجرت از روستا‌ها می‌شود. هدف عمدتا بر مبنای ایجاد ثبات، پایداری و اصلاح زیستگاه‌های طبیعی در منابع آبی است و در این زمینه هدفگذاری شده ۵۰۰ زیستگاه به زیستگاه‌های موجود اضافه شود.

مدیرکل شیلات خوزستان عنوان کرد: بر اقتصاد دریامحور حساب ویژه باز شده است؛ ۳۰ هزار هکتار مزارع مستعد پرورش میگو در خط ساحلی استان شناسایی و مطالعات آنها انجام شده و در دست بررسی‌های تکمیلی است و دنبال جذب سرمایه‌گذار پیگیر و توانمند هستیم تا شاهد تحولی در اشتغال و معیشت مردم باشیم.

سوری افزود: مصرف آبزیان در استان سنتی است؛ سرانه مصرف در استان خوزستان نسبت به کشور بالاتر و نزدیک به نرم جهانی است. در کشور سرانه مصرف حدودا ۱۴ کیلیوگرم است، اما در استان ۱۸.۳ کیلوگرم است. همچنین این میانگین در جهان ۲۰ کیلوگرم است که خود می‌تواند نویدبخش باشد.

وی یادآور شد: در صادرات آبزیان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، شاهد رشد ۶۱ درصدی بودیم و ۴۲ هزار تن صادرات آبزیان از استان خوزستان صورت گرفت. امیدواریم در سال ۱۴۰۳، با بازاریابی جهانی و وجود آبزیان با کیفیت، شاهد رشد و تحول در این زمینه باشیم.

دیگر خبرها

  • شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • آرامش در دریای خزر
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • آرامش امواج در دریای خزر
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • کشف ۱۰۰۰کیلو لاشه کوسه ماهی در ساحل بوشهر