Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار «پارسینه» به نقل از خامه پرس، سوشما سوراج، وزیر امور خارجۀ هند امروز بندر چابهار را به طور رسمی افتتاح کرد و قرار است برای نخستین بار، صادرات هند از طریق این بندر وارد افغانستان شود.

مراسم گشایش بندر چابهار امروز توسط مقام‌های هند و افغانستان و از طریق ویدیو کنفرانس با حضور مقام‌های ارشد دو کشور از جمله صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان و همتای هندی‌اش سوشما سوراج، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خبرنامه‌ای که از سوی وزارت امور خارجۀ هند به نشر رسیده، گفته شده که قرار است صادرات هند از طریق بندر چابهار با ۱٫۱ ملیون تن گندم به افغانستان آغاز شود که بخشی از تعهد هند برای مردم افغانستان است.

خبرنامه می‌افزاید که در هفته‌های آینده، شش محمولۀ باری هند از راه چابهار وارد افغانستان می‌شود و گشایش این بندر، یک فرصت تازۀ بازرگانی برای افغانستان، هند و ایران است.

افغانستان با توجه به نیازهای وارداتی‌اش از طریق بندرهای مرزی با پاکستان، در یکی دوسال اخیر زیر فشار شدیدی قرار داشت.

پاکستان که همواره از این موضع به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرده، طی دوسال اخیر بارها بندرهایش را به روی افغانستان بسته‌است.

بندر چابهار علاوه بر تنوع بخشید به مسیرهای ارتباطی افغانستان، راه هند برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی را هموار کرده و به ایران هم امکان می دهد تا از مزایای اقتصادی و استراتژیک ترانزیت کالا بهره ببرد.

این بندر در عین حال رقیبی برای بندر گوادر پاکستان محسوب می شود که با سرمایه گذاری عظیم چینی ها در طرح موسوم به «راهروی اقتصادی چین و پاکستان» در حال اجرا است و قرار است علاوه بر ترانزیت کالا، مسیری برای انتقال انرژی به چین باشد.

هند که رقابتی شدید با چین و دشمنی دیرینه ای با پاکستان دارد مایل است که با توسعه بندر چابهار از اهمیت بندر گوادر بکاهد.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۲۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجرین افغانستانی بازگشته در خطر انفجار مین

برنامه مین‌روبی سازمان ملل متحد (UNMAS) می‌گوید که مهاجران برگشت‌کننده از پاکستان به افغانستان با خطر «واقعی» انفجار ماین و مواد منفجره روبه‌رو هستند.

این نهاد در پیامی در ایکس خود بر ضرورت بلندبردن سطح آگاهی مردم از خطر مین و مهمات منفجر ناشده در افغانستان تاکید کرده است.

برنامه مین‌روبی سازمان ملل متحد نوشته است: «مهاجرانی که از پاکستان به افغانستان باز می‌گردند، در معرض خطر مواد منفجره قرار دارند، تهدیدات علیه آن‌ها واقعی و خطرناک است.»

پیش از این، دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرده بود که دست‌کم ۵۷ هزار غیرنظامی در ۳۴ سال گذشته در نتیجه انفجار مین‌‌ها در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

به گفته اوچا، در حال حاضر بیش از چهار هزار منطقه آلوده با مین در بخش‌های مختلف افغانستان شناسایی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • یک دستیار نزدیک رهبر طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد + عکس
  • مهاجرین افغانستانی بازگشته در خطر انفجار مین
  • ۲۱ راه ارتباطی در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • نشست سازوکار ارتباطی کابل و پکن برای کمک‌ به افغانستان
  • دولت نجات ملی یمن : ما مشکوک هستیم که اعضای موساد از طریق یک پرواز، وارد بندر المخا شدند
  • جذب خادم رسمی از طریق یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی صحت ندارد
  • رشد ۱۰ برابری صادرات راه‌آهن تهران در فروردین ۱۴۰۳
  • اخراج ۲۷۷ نفر با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان
  • انتقال بیش از ۱۵۱ هزار تن کالا در افغانستان
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است