Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@02:30:45 GMT

ايران از نگاه آن ديگري!

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۸۶۹۶

ايران از نگاه آن ديگري!

خبرگزاري آريا - «ايران فقط يک اسم نيست؛ گنجينه‌اي است از تاريخ، فرهنگ، ادبيات و خيلي چيزهاي ديگر.» اين را استوارت دنيسون، کارگردان انگليسي بعد از همکاري با برنامه «راهنماي سفر به ايران» مي‌گويد.
به گزارش جام‌جم، راهنماي سفر به ايران به تهيه‌کنندگي مرتضي حسيبي‌طاهري وکارگرداني عليرضا فريد در معاونت برون‌مرزي سازمان صدا و سيما توليد شده و تاکنون از شبکه‌هاي جام‌جم و سحر انگليسي پخش شده، اما حالا مخاطبان شبکه مستند هر يکشنبه ساعت 21 مي‌توانند اين مجموعه را ببينند و همراه با استوارت دنيسون و همسرش آزاده ميرزايي سفر به شهرهاي مختلف ايران را در قاب تلويزيون تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در انعکاس آينه‌ها
اگرچه راهنماي سفر به ايران به زبان انگليسي و براي مخاطبان خارجي تهيه‌شده، اما تماشاي آن براي مخاطبان ايراني هم خالي از لطف نيست. اين برنامه در کنار جاذبه‌هاي تاريخي ايران که معمولا در مستندهاي داخلي ديده‌ايم، به جاذبه‌هاي طبيعي و مدرن شهرهاي مختلف کشور نيز توجه دارد.
تهيه‌کننده اين برنامه مي‌گويد: راهنماي سفر به ايران با هدف جذب گردشگر خارجي در دو فصل توليد شده است. در فصل اول مجري يا راوي برنامه يک ايراني مسلط به زبان انگليسي بود، اما در فصل دوم که اکنون از شبکه مستند پخش مي‌شود زوجي حضور دارند که يکي از آنها ايراني نيست و همين فرصتي است براي آن که ايران را از نگاه يک خارجي هم به نمايش بگذاريم.
از ديگر ويژگي‌هاي اين برنامه، اختصاص هر قسمت از آن به چند شهر و جاذبه‌هاي متنوع گردشگري در اين شهرهاست. طاهري مي‌گويد: مي‌خواستيم تصوير کاملي از ايران نمايش بدهيم و زيبايي‌هاي آن را از زواياي متعدد به تماشا بگذاريم. براي همين غذاهاي محلي را معرفي کرده‌ايم، گفت‌وگو با گردشگران‌ خارجي را در برنامه گنجانده‌ايم و حتي به شيوه‌هاي حمل و نقل و راه‌هاي ارتباطي شهرها توجه کرده‌ايم. يکي از نکات ديگري که در توليد اين برنامه مد نظر بوده، امنيت ايران است.
طاهري تاکيد مي‌کند: تصويري که رسانه‌هاي بيگانه از ايران ساخته‌اند سبب شده، بسياري ايران را يک کشور ناامن و بدوي تصور کنند. نمايش امنيت و آرامش شهرهاي ايران را در اين برنامه دنبال کرديم و جالب اين که بعد از مدتي استوارت به ما گفت وقتي مي‌خواست به ايران سفر کند، خانواده‌اش او را از نبود امنيت در کشور ترسانده بودند.
به نام خارجي‌ها، به کام ايراني‌ها
مطلوب اين است سالانه 40 ميليون گردشگر به ايران سفر کنند و احتمالا از آن مطلوب‌تر اين است که يک ايراني بتواند شهرها و روستاهاي کشورش را از نزديک ببيند، ديدني‌هايش را نظاره کند و خوردني‌هايش را بچشد.
عليرضا فريد مي‌گويد: ايران به لحاظ جاذبه‌هاي طبيعي، ششمين کشور دنياست و از نظر جاذبه‌هاي تاريخي رتبه دهم را دارد و اين برنامه ساخته شد که به جذب گردشگر خارجي کمک کند، اما در تلويزيون خودمان و از شبکه مستند هم مي‌تواند مورد توجه قرار بگيرد.
به اعتقاد اين کارگردان، جاذبه‌هاي گردشگري ايران به قدري است و از چنان تنوع فرهنگي اقليمي برخوردار است که سفر در آن و يک برنامه راهنماي سفر حتي براي ايراني‌ها هم مفيد و سودمند باشد.
فريد در اين باره به نکته ديگري هم اشاره مي‌کند. او معتقد است تماشاي خودمان در نگاه ديگري هميشه جذاب بوده و در اين باره توضيح مي‌دهد: جالب است توصيف ديگران را درباره خودمان بشنويم. درکي که ديگران، خارجي‌ها و غريبه‌ها از ما دارند، برايمان باعث کنجکاوي است و شايد به اين دليل باشد که مخاطب ايراني هم مي‌تواند با راهنماي سفر به ايران، ارتباط برقرار کند و از آن لذت ببرد.
او درباره روايت سفرهاي اين برنامه از زبان يک زوج ايراني ـ انگليسي مي‌گويد: استوارت دنيسون کارگردان تئاتر است و درباره تاريخ تمدن کشورمان اطلاعاتي داشت. همسرش ايراني است و اين دو اهل سفر هستند. ضمن اين که استوارت در فيلم «خنده‌هاي آتوسا» براي من بازي کرده بود؛ بنابراين او و همسرش گزينه‌هاي خوبي براي اجراي برنامه بودند.
کارگردان راهنماي سفر به ايران درباره همکاري با اين زوج و استفاده از ديدگاه و ايده آنها مي‌گويد: من و راويان برنامه با همفکري کارمان را پيش برديم و هرگز سعي نکردم چيزي را به راويان حقنه کنم. البته اگر در موضوع خاصي، برداشت اشتباهي درباره ايران داشتند آن را اصلاح مي‌کردم. خوشبختانه هر دو نفر هنرمند و دنيا ديده‌اند و همکاري ما خيلي خوب پيش رفت.
ايران و خيلي چيزهاي ديگر
استوارت دنيسون با برنامه راهنماي سفر به ايران خيلي چيزها درباره ايران آموخته و آن را يک گنج بزرگ توصيف مي‌کند. او به جام‌جم مي‌گويد: وقتي درباره ايران حرف مي‌زنيم، معمولا چند تصوير تکراري در ذهن داريم؛ تخت جمشيد، نقش جهان و احتمالا طبيعت شمال. همه اينها خوب است، اما ايران چيزهاي خيلي بيشتري دارد.
او معتقد است، اين برنامه ديدگاه متفاوتي دارد و فضاي تازه‌اي را به نمايش مي‌گذارد که مي‌تواند براي خانواده‌هاي ايراني هم جذاب باشد. دنيسون درباره احتمال جذابيت اين برنامه براي مخاطبان ايراني مي‌گويد: اگرچه اين برنامه براي خارجي‌ها ساخته شد اما من و همسرم آزاده، مي‌خواستيم به عنوان دو نفر از دو مليت مختلف نشان دهيم ايران در نظر يک خارجي چطور است و در نگاه يک ايراني چگونه!
دنيسون به عنوان يک کارگردان تئاتر و فعال هنري، از زمان پژوهش براي توليد اين برنامه در کنار عليرضا فريد و همکارانش بوده است. او درباره اين همکاري توضيح مي‌دهد: در انتخاب نقاط ديدني و جاهاي مختلف ايران، پيشنهادهايم را مطرح مي‌کردم، همين طور در زمان فيلمبرداري. مثلا مي‌گفتم چه چيزهايي مي‌تواند جالب باشد يا نباشد، چه چيزهايي بيشتر به نمايش درآيد و چه چيزهايي کمتر که براي خارجي‌ها بيشتر جالب بشود.
او درباره تجربه و دستاوردهاي حضور در اين برنامه مي‌گويد: همسر من ايراني است. درباره فرهنگ، ادبيات و تاريخ ايران کمي مي‌دانستم، اما در ايران زندگي نکرده بودم. بنابراين برنامه راهنماي سفر به ايران براي من يک تجربه واقعي و جديد بود و يک تجربه واقعي چيز ديگري است. دنيسون و همسرش سه ماه براي توليد اين برنامه در سفر بودند؛ سفرهايي که براي او بسيار ارزشمند بوده است: اين برنامه به من کمک کرد که روح ايران را لمس کنم. نگاه من به ايران عوض نشد بلکه بيشتر ديدم و بيشتر فهميدم و ديگر نمي‌توانم ايران را در يک کلمه يا يک جمله کوتاه توصيف کنم چون ايران خيلي چيزها دارد، تاريخ، غذا، فرهنگ، هنر، اقتصاد و...
لطفا با ايران آشنا شويد!
دنيسون با راهنماي سفر به ايران به اين نتيجه رسيده که بايد ايران را بيشتر بشناسد و از ايراني‌ها مي‌خواهد به نقاط دور و نزديک کشورشان بيشتر سفر کنند.
راوي اين برنامه مي‌گويد: به اين نتيجه رسيدم بايد ايران را بيشتر بشناسم. طبيعت ايران گنجينه است، تاريخ ايران همين‌طور و حتي طبيعتش. اما خيلي از دوستان ايراني من فقط به اصفهان، شيراز، کيش و شمال سفر کرده‌اند. اين شهرها خيلي خوب هستند ولي ايران خيلي بيشتر از اين است.
او اميدوار است مردم ايران برنامه راهنماي سفر به ايران را ببينند و علاقه‌مند بشوند که کشورشان را بيشتر بشناسند!
آذر مهاجر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۸۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با اعضای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ضمن تأکید بر ضرورت حمایت ملی از زیرساخت‌های استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد اظهار کرد: برای صیانت از هویت مشهد که منتسب به امام مهربانی‌ها است، شایسته است که تمامی برنامه‌ها به‌ویژه برنامه‌هایی که با حضور زائران و کیفیت سفر آنان ارتباط دارد متناسب با هویت امام هشتم (علیه‌السلام) باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه دولت مهم‌ترین جریانی است که می‌تواند از پیک‌های زیارتی مشهد گره‌گشایی کند، افزود: در ایام نوروز و ایام سوگواری دهه آخر صفر از تمام کشور زائر به مشهد می‌آید که با توجه به تشرف میلیونی این حجم از زائران نیاز به داشتن نگاه ملی و حمایت دولتی نسبت به زیرساخت‌های این شهر بیشتر احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه ضروری است تا نواقصی که در مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای زائران وجود دارد برطرف شود، ادامه داد: مساله حمل‌ونقل از جمله عرصه‌های حیاتی و حساس زندگی مردم است. چه حمل‌ونقل هوایی و چه ریلی و جاده‌ای، عمده خانواده‌ها برنامه‌ریزی برای چگونگی رسیدن به مقصد خود در یک سفر را از جمله محورهای تصمیم‌گیری خود در نظر می‌گیرند و در این میان، تردد جاده‌ای از اولویت نخست برخوردار است.

علم الهدی با اشاره به نادیده گرفته شدن حضور میلیونی زائران و ترددهای چشمگیر در جاده‌ها در تصمیم‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی افزود: در این راستا ضروری است تا تأمین منابع مالی آزادراه حرم تا حرم هر چه سریع‌تر انجام شود. این جاده که پیرامون آن تلاش‌های بسیاری در حال انجام است همچنان به مرحله اجرا نرسیده است که این موضوع باعث شده رسیدن زائر امام رضا (ع) به مشهد مقدس با گرفتاری و سختی همراه باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به‌ضرورت ایمن‌سازی جاده‌های استان خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز استان جاده سبزوار به شاهرود است که بیشترین تصادفات جاده‌ای نیز در آن رخ می‌دهد، در این خصوص نیز باید راهکاری از سوی وزارت و راه شهرسازی اتخاذ شود تا دیگر شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.

وی با انتقاد از نا به سامانی وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی در ایام پیک مسافری خاطرنشان کرد: متأسفانه در این ایام که مسافران زیادی قصد تشرف به مشهد الرضا (علیه‌السلام) را دارند، برخی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های مسافربری را افزایش می‌دهند و یا در حمل‌ونقل ریلی که وسیله تشرف قشر متوسط جامعه است زائران برای تهیه بلیت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که گاهی درخواست‌ها برای اضافه کردن یک رام قطار فوق‌العاده نیز در این خصوص بی‌نتیجه مانده است.

کد خبر 6090361

دیگر خبرها

  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد
  • جزئیات یک تصمیم پرسروصدا؛ ژوزه مورایس چگونه مسلمان شد؟
  • غافلگیری بزرگ باشگاه سپاهان؛ مورایس چطور مسلمان شد؟ | یک حادثه و یک نفر!
  • قنادزاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد