Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@09:22:48 GMT

نشست شرکای جرم در ریاض

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۹۲۲۹

فارس نوشت :

 روز یک‌‌شنبه نشست وزرای خارجه و رؤسای ارتش کشور‌هایی در ریاض تشکیل شد که عضو ائتلاف نظامی علیه یمن تحت رهبری آل‌سعود هستند. برگزاری این نشست آن هم تنها دو روز بعد از اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی، به خوبی گواه بر این نکته است که قبل از هر چیز، نفس برگزاری این نشست سیاسی و به نوعی زدن مهر تأیید بر آن اظهارات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسر سلمان، شاه سعودی، روز پنج‌‌شنبه با جمله‌ای کوتاه اصلی‌‌ترین منظور خود از جنگ یمن را به این صورت گفت: «جنگ علیه یمن ادامه خواهد یافت تا مانع از آن شویم انصارالله به یک حزب‌الله دیگر در مرزهای عربستان تبدیل شود.» حالا عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، همکاران خود و فرماندهان ارشد در ائتلاف را به ریاض فراخوانده تا نهایت خدمت خود را به پسر سلمان، شاه سعودی، انجام دهد و به طور مفصل حول و حوش آن جمله کوتاه سخن‌پراکنی کند. 

 

 

 

همان‌ طور که انتظار می‌رفت، الجبیر در این نشست چیزی نگفت جز تکرار همان اتهاماتی که در طول این مدت طولانی از جنگ یمن و تجاوز نظامی به این کشور گفته است؛ اینکه ایران در یمن و قاچاق اسلحه دخالت می‌کند، حوثی‌های یمن بدون دخالت ایران قادر به ادامه جنگ نبودند و ادعای حمایت از دولت یمن و ادامه جنگ تا تسلط این دولت بر کل یمن. این دست ادعا‌ها تاکنون از سوی الجبیر و دیگر مقام‌های آل‌سعود در مقابل مقام‌های امریکایی و دیگر کشور‌ها گفته شده تا اینکه امتیازی از آنها در تجاوز نظامی به یمن گرفته شود اما وقتی که او در این نشست و در میان شرکای حاضر در ائتلاف ضد‌یمنی حرف می‌زند، هیچ امتیازی در کار نیست. تنها اثر قابل تصور برای تکرار این ادعا‌ها از سوی الجبیر در دادن وجهه سیاسی به پسر سلمان است تا نشان داده شود او در آن اظهار نظر ضد‌یمنی تنها نیست و ائتلافی متشکل از چند کشور با او همراه هستند. این فقط در حد یک نمایش سیاسی و نه چیزی بیشتر از آن و خدمتی است که وزیر خارجه فعلی سعودی به شاه آینده این کشور می‌کند. نیاز به انجام این خدمت با توجه به سفر مارک لوکوک، رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، به منطقه قابل توجه است که اول پنج روزی را در یمن گذراند و در این مدت به عدن، صنعا و دیگر مناطق این کشور سر زد و بعد در همین روز یک‌‌شنبه به عربستان آمد تا با مقامات آل‌سعود دیداری داشته باشد. 

 

لوکوک بعد از بازدید مناطق مختلف یمن تا اندازه‌‌ای متوجه ابعاد فاجعه‌بار جنگ شد و گفت: «بحران فاجعه‌بار انسانی در یمن را از نزدیک دیدم. در این کشور بیماری وبا در سریع‌‌ترین زمان شیوع پیدا کرده و این کشور بزرگ‌ترین ناامنی غذایی را در جهان شاهد است و بسیاری از مردم آن آواره شده‌اند. ‌» حالا او به عربستان آمده تا با اصلی‌‌ترین مسئول این اوضاع فاجعه‌بار وارد گفت‌وگو شود. همین یک ماه قبل بود که نام عربستان سعودی در پیش‌نویس فهرست سیاه سازمان ملل وارد شد. اسناد مربوط به کشتار 683 کودک به دلیل حملات هوایی ائتلاف ضد‌یمنی آل‌سعود در این پیش‌نویس ذکر شده و همچنین، اسنادی مربوط به حملات خونین به مدارس و بیمارستان‌های یمنی در سال 2016 و گفته می‌شود که قرار است تا اسناد دیگری از جنایات آل‌سعود و شرکایش در ائتلاف ضدیمنی به این پیش‌نویس اضافه شود. گفته‌ می‌شود که این پیش‌نویس بعد از امضای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده می‌شود تا در سه‌‌شنبه آینده مورد بررسی قرار بگیرد. سفر مارک لوکوک هم نمی‌تواند بی‌ارتباط با این پیش‌نویس باشد به نحوی که یکی از مقامات ارشد به یمن آمد تا در طول پنج روز از نزدیک اوضاع را وارسی کرده و به احتمال زیاد مشاهدات خود را در جلسه بررسی آن پیش‌نویس در میان بگذارد.

 

محمد بن سلمان پیش از این در زمان دبیرکلی بان کی مون در سازمان ملل توانسته بود یک بار نام کشورش را از آن فهرست سیاه خارج کند اما با تغییر دبیرکل سازمان ملل از مون به گوترش بار دیگر نام عربستان به این فهرست اضافه شد و در صورت تأیید شورای امنیت، مهر جنایتکار جنگی بر پیشانی او و دیگر شرکای جرمش در ائتلاف ضدیمنی خواهد خورد. روشن است که امریکا به عنوان شریک پشت پرده آل‌سعود مانع اتفاق خاصی در شورای امنیت خواهد شد اما کشیده شدن کار تا اینجا هم برای پسر سلمان سنگین بوده و او نیازمند کمترین توجیه است. برگزاری نشست ریاض همین کمترین توجیه مورد نیاز او است تا نشان داده شود که او در تجاوز نظامی به یمن و ارتکاب جنایات جنگی تنها نیست بلکه شماری از دیگر کشور‌ها مثل امارات متحده عربی، اردن، بحرین، پاکستان، جیبوتی، مصر، مراکش و سنگال هم با او شریک و همکار هستند. بنابراین، برگزاری نشست ریاض در قالب یک نمایش سیاسی در مقابل لوکوک و قبل از بررسی رسمی فهرست سیاه سازمان ملل است تا دست کم توجیهی برای محمد سلمان و پاک کردن بخشی از جرایم او در یمن فراهم شود. 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۹۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه عراق: سرنوشت ملت فلسطین به دست خود آن‌ها تعیین می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت و گو با شبکه الجزیره تاکید کرد که این فلسطینی‌ها هستند که باید رهبران خود را انتخاب کرده و سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

وی در ادامه افزود: مذاکرات ما با آمریکا در چارچوب درخواست برای آتش بس در غزه صورت می‌گیرد.

پیش از این وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور در نشست اتحادیه عرب در سطح وزرا در قاهره شرکت کرده است.

وی در این نشست بر تداوم حمایت عراق از مقاومت ملت فلسطین در برابر ارتش رژیم صهیونیستی و جنایت‌های این رژیم در نوار غزه تاکید کرد.

وزیر خارجه عراق در این نشست تصریح کرد که کابینه این کشور با تخصیص ۲۵ میلیون دلار به آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (آنروا) موافقت کرده است.

فؤاد حسین تاکید کرد که کمک رسانی به این آژانس در کاهش دردها و رنج‌های ملت فلسطین از طریق تهیه تجهیزات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه تأثیر زیادی دارد.

کد خبر 6062910

دیگر خبرها

  • محو فلج اطفال در افغانستان
  • زیر ۱ درصد از ایرانیان خارج از کشور مشکلات امنیتی دارند
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس
  • وزیر خارجه عراق: سرنوشت ملت فلسطین به دست خود آن‌ها تعیین می‌شود
  • درخواست صنعا از ریاض برای امضای نقشه صلح یمن
  • لزوم تدوین برنامه‌ای فراگیر برای معرفی یزد
  • ادای احترام اعضای شورای امنیت به قربانیان حمله در مسکو
  • باید اسرائیل را وادار کنیم تا مصوبه آتش بس را اجرا کند
  • تصویری که «بن‌سلمان» جرات انتشار آن را ندارد