Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در اوت 1996، بارزاني از نيروهاي صدام دعوت کرد، با کمک آنها وارد اربيل شود. آمريکا به طالباني اطمينان مي‌داد که اين اتفاق نخواهد افتاد ...
به گزارش جام نيوز، تابناک در يادداشتي آورده است: در اوت 1996، بارزاني از نيروهاي صدام دعوت کرد، با کمک آنها وارد اربيل شود. آمريکا به طالباني اطمينان مي‌داد که اين اتفاق نخواهد افتاد، ولي همان گونه که طالباني در خاطرات خود نوشته، روز بعد نيروهاي صدام و بارزاني وارد اربيل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو ماه بعد مسئوليت کمک به کردها براي عقب راندن بارزاني به افرادي مانند اقبالپور واگذار شد.
حيدر العبادي نخست‌وزير عراق، فعلا جدايي‌طلبي کردهاي عراق را به عقب رانده و بار ديگر حاکميت دولت فدرال عراق را بر مناطق مورد اختلاف با کردها برقرار کرده است. بارزاني و دولت اقليم شکست خورد، ولي پرسش اصلي اين است که اين وضعيت چگونه پيش آمد و تا کي ادامه خواهد داشت.
در شرايطي که وضعيت درگيري و آتش‌بس ميان نيروهاي مسلح عراق و پيشمرگه‌هاي کرد در حال تغيير و نوسان است و پذيرش تعليق نتايج همه‌پرسي استقلال کردستان عراق از سوي دولت اقليم، نتوانسته رضايت دولت مرکزي را جلب کند، ال‌مانيتور در مطلبي به بررسي سابقه حضور ايران در کردستان عراق در دوره بعد از جنگ تحميلي ايران و عراق پرداخته و توضيح داده است که حضور و ثبات قدم فرماندهان نظامي ايران در کردستان عراق، چه نتايجي داشته است.
به نوشته ال‌مانيتور، کردهاي کرکوک و ديگر مناطق مورد اختلاف دولت مرکزي و اقليم کردستان عراق، از عملکرد هر دو حزب اصلي کردستان يعني حزب دموکرات و اتحاديه ميهني کردستان عراق سرخورده شده‌اند. با وجود اين، هيچ يک از رهبران اقليم تاکنون براي وضعيت پيش آمده عذرخواهي نکرده‌اند، چه رسد به اين که تلاش کنند سلسله وقايعي که به عقب‌نشيني سريع نيروهاي کرد در 15 و 16 اکتبر منجر شد، توضيح دهند.
با اين حال، ترکمن‌هاي کرکوک و طوزخورماتو که در مجاورت آن قرار دارد، در مخالفت با برگزاري همه‌پرسي 25 سپتامبر به توافق و اجماع نظر رسيده‌اند. با وجود اين، با آرام شدن شرايط پس از عقب‌نشيني پيشمرگه‌هاي کرد از کرکوک و مناطق مجاور، ممکن است اختلافات در کرکوک دوباره سر باز کند.
ترکمن‌هاي کرکوک بر اساس تفاوت مذهبي با يکديگر اختلافاتي دارند. نيروهاي شيعه ترکمن عضو حشدالشعبي که به مناطق جنوبي کرکوک تعلق دارند، مستقيم با ايران در ارتباط هستند. از سوي ديگر، بيشتر ترکمن‌هاي اهل سنت، از نظر سياسي هوادار جبهه ترکمن‌هاي عراق هستند.
علي المهدي سخنگوي اين جنبش در ماه مي اذعان کرده بود که ترکمن‌ها بيش از هر گروه ديگري مورد حمايت ترکيه هستند، خود را بخشي از مردم ترک مي‌دانند و اين که ترکمن‌ها همواره خواهان ايفاي نقش ترکيه در مسائل منطقه بوده‌اند.
ترکمن‌ها در سال 2014 نتوانستند بر سر گزينه خود براي شوراي استاني کرکوک که مي‌توانست مانع برگزاري همه‌پرسي جدايي کردستان در کرکوک شود، به توافق برسند. کاهش تهديد ناشي از حضور داعش، بار ديگر سبب تشديد اختلافات ميان ترکمن‌ها و کردها به ويژه در طوزخورماتو شده است. شيعه‌هاي ترکمن و کردها چندين بار در اين منطقه با يکديگر درگير شده‌اند. مردم منطقه و رهبري اتحاديه ميهني کردستان اعتراف مي‌کنند که ايران در اين منطقه از نفوذي بسياري برخوردار است.
يکي از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ـ که گفته مي‌شود، نقشي مهم در تحولات کرکوک ايفا مي‌کند ـ حاج علي اقبالپور است که در ميان مردم کرکوک به آقاي اقبالي مشهور شده است. بسياري از مقامات محلي، با اين فرمانده پرقدرت ايراني آشنايي دارند، ولي تمايلي به صحبت کردن در باره وي ندارند. با اين حال تصوير اين فرمانده ايراني چهارشانه با موهايي رو به سفيدي و يونيفورم سفيدرنگ به شکل مکرر در صفحات مربوط به حشدالشعبي، منتشر مي‌شود؛ هرچند به نام وي اشاره‌اي نمي‌شود. با وجود اين، چندين منبع وابسته به اتحاديه ميهني کردستان، اذعان کرده‌اند که فرد مورد نظر، کسي جز اقبالپور يعني نماينده قاسم سليماني در منطقه نيست.
وقتي که رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا در 22 اکتبر اظهار داشت که نيروهاي نظامي مورد حمايت ايران بايد اين کشور را ترک کرده و به ايران بازگردند، علاوه بر اين که نشان داد، واقعيت‌هاي عراق را نمي‌داند، نشان داد که درباره شيوه عمل سپاه پاسداران در منطقه دچار سوء تفاهم شده است! در واقع بر خلاف ايالات متحده، ايراني‌ها دائم در مناطق استراتژيک مانند لبنان، سوريه و عراق خواهند ماند.
همان گونه که نوشيروان مصطفي فرمانده مشهور پيشمرگه‌هاي کرد در کتاب خاطرات خود نوشته است، وقتي در بهار سال 1988، صدام حسين که مورد حمايت آمريکا قرار داشت، شورش کردها را سرکوب کرد، کردهاي زيادي با خانواده خود به ايران پناه بردند. در آن زمان، يک فرمانده جوان ايراني به عنوان مسئول همکاري با کردها انتخاب شد. آن افسر جوان، اقبالپور بود که از آن زمان تا حالا به کار خود در همکاري با کردها ادامه داده و به زبان کردي نيز مسلط شده است. در حالي که کردها، خودشان را طرفدار غرب مي‌دانند، ولي بي‌اعتمادي عميقي نيز به غرب و به ويژه آمريکايي‌ها دارند و اتفاقات اخير در کرکوک به اين بي‌اعتمادي خواهد افزود.
در 31 اوت 1996، مسعود بارزاني از نيروهاي صدام دعوت کرد، با کمک آنها وارد اربيل شود که آن روز در اختيار جلال طالباني رهبر اتحاديه ميهني کردستان بود. آمريکايي‌ها به طالباني اطمينان مي‌دادند که اين اتفاق نخواهد افتاد. در آستانه حمله صدام و بارزاني به اربيل، طالباني از فرزندش قباد که اکنون معاون نخست‌وزير اقليم است، خواست که از آمريکايي‌ها تقاضا کند تا مقررات منطقه پرواز ممنوع را اعمال کنند. آمريکايي‌ها بار ديگر به طالباني قول دادند که نيروهاي صدام وارد اربيل نخواهند شد، ولي همان گونه که جلال طالباني در خاطرات خود نوشته، روز بعد نيروهاي صدام با کمک بارزاني وارد اربيل شدند و معدود آمريکايي‌هاي باقي مانده در شهر نيز فرار کردند.
دو ماه بعد مسئوليت کمک به کردهاي اتحاديه ميهني براي عقب راندن بارزاني به شانه افرادي مانند اقبالپور گذاشته شد. اين مسئوليت‌پذيري ايراني‌ها و سرمايه‌گذاري بلندمدت ايران در منطقه، ريشه واقعي نفوذ ايران در منطقه است. کردها و شيعيان عراقي، ايران را شريکي مي‌دانند که به وعده‌هايش عمل مي‌کند.
پيش از برگزاري همه‌پرسي جدايي کردستان در 25 سپتامبر، اقبالپور و سليماني به کردها قول دادند اگر از برگزاري همه‌پرسي خودداري کنند به آنها در رسيدن به حقوقشان در چارچوب قانون اساسي عراق کمک خواهند کرد. آنها البته به کردها هشدار هم دادند که اگر به کارشان در برگزاري همه‌پرسي ادامه دهند، کارشان به شکست خواهد انجاميد. دقيقا يک ماه بعد، کردها بدترين شکست خود از سال 1975 به اين سو را تجربه کردند.
ظرافت‌هاي حضور ايران در عراق و بي سر و صدا بودن نيروهاي ايراني در تعامل با گروه‌هاي مختلف و از جمله جامعه به نسبت کوچک ترکمن‌هاي عراق، نشان مي‌دهد که ايراني‌ها مدتهاست که ايراني‌ها به آرامي در حال بسط نفوذ خود در عراق بوده‌اند و مقابله با نفوذ ايران کار کسي که در پارک‌هاي واشنگتن قدم مي‌زند نيست.
111

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۹۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومی و ششمی تیم‌های ملی امید مردان و زنان در مسابقات شطرنج شهرهای آسیا

تیم‌های ملی امید مردان و زنان ایران در پایان دور نهم مسابقات شطرنج شهرهای آسیا به ترتیب در رده‌های دوم و ششم ایستادند.

به گزارش ایسنا، تیم ملی امید مردان در دور نهم مسابقات شطرنج شهرهای آسیا در خانتی مانسیسک روسیه برابر تیم کشور مغولستان با نتیجه ۴ بر صفر به پیروزی رسید.

تیم مردان ایران در پایان این مسابقات با ۱۶ امتیاز بعد از تیم کشور روسیه در رده دوم قرار گرفت. 

تیم ملی امید زنان ایران نیز در دور پایانی مقابل تیم سریلانکا با نتیجه ۱.۵ بر ۲.۵ شکست خورد و با ۹ امتیاز از مجموع ۹ دور در رده ششم مسابقات ایستاد. 

در این مسابقات ۱۵ تیم حضور داشتند. 

ترکیب تیم ملی امید مردان را بردیا دانشور، سینا موحد، آبتین عطاخان، سیدکیان پورموسوی و مسعود مصدق‌پور و ترکیب تیم ملی امید زنان را آناهیتا زاهدی فر، میترا اصغرزاده، ملیکا محمدی، طناز ازلی و پروا بهزاد نظیف تشکیل دادند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • دومی و ششمی تیم‌های ملی امید مردان و زنان در مسابقات شطرنج شهرهای آسیا
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق