Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - انرژي‌هاي تجديد پذير در حال رشد و شکوفايي در ايران هستند به طوري که انتظار مي رود طي 5 سال آينده ظرفيت توليد آنها حداقل 7 برابر شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاري ميزان، در دهه هاي اخير استفاده از انرژي خورشيدي به عنوان يکي از مهمترين منابع تجديدپذير براي تامين انرژي به اصطلاح پاک در تمام جهان از اهميت ويژه اي برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين ميان کشورمان با دارا بودن بيش از 300 روز افتابي در بيشتر استانها، مي تواند از انرژي پاک و تجديد پذير خورشيدي نهايت استفاده را داشته باشد اما اين طور که به نظر مي رسد استفاده چنداني از اين سرمايه خدادادي در کشور نمي شود.
چندي پيش خبرهايي مبني بر سرمايه گذاري کشورهاي مختلف در شهرهاي کشور به ويژه نواحي جنوبي براي راه اندازي نيروگاه هاي خورشيدي منتشر شد و اين نکته حائز اهميت است که اين اقدام علاوه بر ايجاد تحول در اقتصاد کشور، راه حل مناسبي براي الودگي هواي شهرهايي چون مشهد، اراک، اصفهان و کرمان باشد.
رونق کشاورزي با انرژي خورشيدي
توجه ايران به استفاده از انرژي خورشيدي از ابتداي دهه 90 سبب شد تا آژانس بين المللي انرژي، ايران را فعال‌ترين کشور خاورميانه در حوزه توسعه انرژي‌هاي نو مطرح کند با اين حال بسياري از کارشناسان داخلي براين عقيده هستند که استفاده از انرژي خورشيدي در صنعت کشاورزي، ضروري است وبايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
اين در حالي است که بهره گيري از اين نوع انرژي در کشاورزي با وجود کاربردهاي مختلف تاکنون محدود به بعضي گلخانه‌ها و واحدهاي دامداري بوده است.
در حالي که در بسياري از استان‌ها به ويژه نواحي جنوبي که جزو استان‌هاي افتابي کشور محسوب مي‌شوند با بهره گيري ازاين انرژي مي‌توان در مواردي، چون گرم کردن آب مصرفي واحدهاي کشاورزي و خشک کن‌هاي محصولات کشاورزي، مصارف روشنايي و راه اندازي ساير لوازم برقي، آبياري با پمپ خورشيدي بسياري از هزينه‌هاي بخش کشاورزي را کاهش داد.
ضمن اينکه استفاده از انرژي خورشيدي در شرايط خشکسالي از سوي کارشناسان راهکار موثري براي کاهش مصرف اب عنوان شده است همچنين در مصارفي چون گرم کردن آب مصرفي واحدهاي کشاورزي، آبياري با پمپ خورشيدي، روشنايي، راه اندازي لوازم برقي و .. کاربرد فراواني داشته است.
توليد برق از انرژي خورشيد در مناطق آفتاب‌خيز ايران به عنوان يکي از اقدامات مورد توجه در برنامه ششم توسعه به طور جدي در دستور کار دولت قرار گرفته و از ابتداي سال جاري مسئولان دولت از جمله رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور بار‌ها ازحمايت‌هاي همه جانبه و گسترده دولت از اين برنامه خبر داده است.
همچنين در اين زمينه رويترز نوشته است که انرژي‌هاي تجديد پذير در ايران در حال رشد و شکوفايي هستند به طوري که انتظار مي رود طي 5 سال آينده ظرفيت توليد آنها حداقل 7 برابر شود.
آخرين قراردادي که در اين زمينه با ايران امضا شد، قرارداد با شرکت نروژي سگا انرژي به ارزش 2.9 ميليارد دلار براي ساخت تاسيسات نيروي برق خورشيد بود.
بر اساس آمار وزارت نيروي ايران، اين کشور با 124 شرکت عمدتا اروپايي توافق کرده است تا تاسيسات توليد 2380 مگاوات برق از نيروي هاي تجديدپذير در ايران نصب کنند. اين درحالي است که اکنون 340 مگاوات انرژي تجديدپذير در ايران توليد مي شود.
اين تاسيسات از نيروگاه هاي بادي، مزارع خورشيدي و سدهاي برق آبي گرفته تا سوزاندن زيست توده و زباله براي گرمايش خانه‌ها شامل مي شود و ايران يکي از امضا کنندگان توافق اقليمي 2015 پاريس است که در ميان 195 کشور متعهد شده است تا ميزان توليد آلاينده هاي زيست محيطي خود را محدود کند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اقداماتی برای افزایش راندمان نیروگاهی صورت گرفته است ، گفت: نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از کلاسf هستند که راندمان بیش از ۵۵ درصد دارند.

وی ادامه داد: در دنیا نیز همین راندمان و بازدهی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی طراحی و ساخته می‌شوند راندمان ۵۵ درصد دارند.

به گفته مدیر عامل توانیر نیروگاه‌هایی که راندمان پایین دارند در حال ارتقا هستند.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات این است که برای کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر است

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر هدف‌گذاری شده است، خاطر نشان کرد: از این میزان ۴ هزار و۵۰۰ مگاوات مربوط می‌شود به چهار سرمایه گذار که اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده‌اند و نتیجه آن طی دو سال اخیر مشخص می‌شود.

به گفته این مقام مسئول فعالیت‌های خوبی در حوزه تخصیص زمین صورت گرفته است که امیدواریم در بخش تأمین ارز و تسهیلات مربوطه کمک می‌کند که این ۱۰ هزار مگاوات تجدید پذیر ها اتفاق بیفتد.

وی در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر ۱۲۵۰ مگاوات است که پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده سه تا چهار برابر شود.

کد خبر 6089418 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان