Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب منا از انتشار مجموعه ۲ جلدی «رضا محجوبی، افسونگر نغمه‌پرداز» با پژوهش و نگارش محمدرضا شرایلی و خودش خبر داد که به تازگی در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفته است.

شهاب منا از انتشار مجموعه ۲ جلدی «رضا محجوبی، افسونگر نغمه‌پرداز» با پژوهش و نگارش محمدرضا شرایلی و خودش خبر داد که به تازگی در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهاب منا پژوهشگر و از نگارندگان مجموعه ۲ جلدی «رضا محجوبی، افسونگر نغمه‌پرداز» در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: مجموعه دو جلدی «رضا محجوبی، افسونگر نغمه پرداز» با پژوهش و نگارش محمدرضا شرایلی و بنده توسط نشر «خنیاگر» در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفت. به هر حال از تاثیر بسیار زیاد ویولن نوازی رضا محجوبی هنرمند بزرگ موسیقی کشورمان گفته ها و نوشته هایی به جا مانده که هنوز مستندات جامعی از احوال و آثارش منتشر نشده است.

وی ادامه داد: این مجموعه ۲ جلدی تلاش ۱۳ ساله ای است تا با فراهم کردن مستندات مکتوب و صوتی، فعالیت های هنری رضا محجوبی را به سهم خود منعکس کند. جلد اول این مجموعه با عنوان «شرح حال و خاطرات» که به سرح حال مرحوم رضا محجوبی اختصاص دارد به همراه یک لوح فشرده شامل ۱۵ قطعه از نواخته های این هنرمند و شاگردانش به علاقه مندان ارایه شده است. در جلد دوم نیز موضوع «بررسی شیوه نوازندگی، آوانگاری و شرح آثار» رضا محجوبی مورد بررسی قرار گرفته که در این مجلد نیز یک لوح فشرده شامل ۳۱ قطعه از بازنوازی و تنظیم آثار این هنرمندان توسط موسیقیدانان معاصر مورد استفاده قرار گرفته است.

این مولف که تاکنون آثار متعددی را پیرامون فعالیت های هنری هنرمندان مطرح موسیقی ایران منتشر کرده در توضیح جزئیات دیگری از این کتاب گفت: کتاب اول زندگی رضا محجوبی با تحقیق کتابخانه ای و میدانی از لابه لای اوراق کهنه مجلات و کتاب های قدیمی تا مصاحبت با هنرمندان و هنردوستان به دست آمده است؛ دوستانی که بسیاری از آنها نیز هم اکنون دار فانی را وداع کردند و ما دسترسی به آثارشان نداشتیم. به هر ترتیب رضا محجوبی از نخستین کسانی بود که در ایران کلاس تعلیم ویولن را تاسیس کرد که ما سعی کردیم در بخش اول به این گوشه از زندگی وی نیز بپردازیم.

منا افزود: مهم‌ترین اسناد حاصل از این‌ تحقیق ارایه هشت تراک از نوازندگی رضا محجوبی در لوح فشرده همراه کتاب حاضر است تا نمونه‌هایی از هنر وی را به‌ طور مستند برای نخستین‌ بار به جامعه موسیقی ایران نمایش دهد. اجرای قطعه کاروان (به‌ یاد رضا) با سرانگشتان هنرمند برادر کوچک‌ترش مرتضی محجوبی و هفت تراک از نواخته‌های شاگردان رضا محجوبی دیگر مندرجات لوح فشرده جلد اول هستند.

مولف کتاب «رضا محجوبی، افسونگر نغمه پرداز» در توضیح جلد دوم این مجموعه که به بررسی شیوه نوازندگی، آوانگاری و شرح آثار محجوبی پرداخته شده، اظهار کرد: بخش اول کتاب دوم به تاریخچه نوازندگی ویولن در ایران و جایگاه رضا محجوبی در آن می‌پردازد. بعد از این موضوع شیوه ویولن‌نوازی رضا محجوبی براساس هشت تراک به‌ دست‌ آمده از او از نظر تکنیک‌های آرشه و پنجه، محتوا، قالب، نحوه جواب آواز، متر و دینامیک، تزئینات و کوک‌ بررسی شده و در ادامه پس از مقدمه‌ای درباره آثار به‌ جا مانده از رضا محجوبی در ۲ دوره سلامت و شوریدگی این هنرمند، ۳۲ اثر از وی در گونه‌های پیش‌درآمد، تصنیف، چهارمضراب، ضربی و رِنگ تفکیک و شرح داده شده‌اند.

منا تاکید کرد: از میان این آثار، ۱۳ قطعه در این کتاب آوانگاری شده‌اند و باقی قطعات نیز که به‌ صورت ساده و آموزشی توسط روح‌الله خالقی، لطف‌الله مفخم‌پایان و موسی معروفی نگاشته شده‌ بودند با اجراهای موسیقیدانان معتبر و معاشر رضا محجوبی در صفحات ضبط‌ و بخش‌های کامل‌تر و اشارات اصیل‌تر ملودی آنها به ‌نت‌نگاری‌های موجود افزوده شده و جامع‌ترین روایت از هر اثر ارایه شده است. البته در مورد هر قطعه ابتدا فهرست مستندات صوتی و مکتوب از بازنوازی‌ها و نت‌های منتشرشده به‌ همراه تصاویر و اسناد و اطلاعات تاریخی و سپس روایت جامع از نت‌نگاری قطعه نیز آمده است.

وی در پایان عنوان کرد: لوح فشرده ضمیمه کتاب حاوی ۳۱ تراک صوتی از بازنوازی و تنظیم آثار رضا محجوبی توسط دیگر موسیقیدانان است که از آن میان، یک تراک از لوله فنوگراف، ۲۱ تراک از صفحات قدیمی، ۴ تراک از برنامه‌های «گلها» و ۴ تراک از دیگر منابع گردآوری شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟

به گزارش قدس آنلاین، بیشتر مردم در کف جامعه این سخنان را ادعای مسئولان و غیرواقعی می‌دانند و تأکید دارند چنانچه اقتصاد رشد می‌کرد، بی‌شک ما باید در سفره خود آن را مشاهده می‌کردیم و این‌گونه نتیجه می‌گیرند که آمارها غیرواقعی‌اند.

اما موضوع چیست و چرا باوجود اینکه مسئولان مدعی رشد ۵درصدی اقتصاد هستند و بانک جهانی هم در زمستان سال گذشته بر این مسئله صحه گذاشته و رشد اقتصادی ایران را ۴/۷ اعلام کرده و کشور را در رده پانزدهم میان ۷۲ کشور دنیا قرار داد، اما مردم آن را حس نمی‌کنند تا جایی که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار مسئولان نظام با ایشان که پانزدهم فروردین انجام شد، خطاب به ‌کارگزاران نظام تأکید کردند «مردم انتظار دارند کارها و تلاش‌های مسئولان در زندگی آن‌ها اثر ملموس داشته باشد که باید در جهت برآوردن این انتظار بحق، حرکت و تلاش کرد».

رشدی ناشی از درآمدهای نفتی و نه حاصل صنعت و کشاورزی
هادی حق‌شناس، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با قدس ضمن بیان اینکه رشد اقتصاد با نفت و بدون نفت دو نتیجه متفاوت دارد، رشد بدون نفت را اثرگذار بر اقتصاد دانست و اظهار کرد: در دوران کرونا بخش خدمات با آسیب جدی مواجه شد و پس از پایان کرونا بخش‌های آسیب‌دیده مانند صنعت گردشگری، هتل‌داری، رستوران‌ها و... رشد را تجربه کردند، بنابراین چنانچه امروز رشدی را مشاهده می‌کنید، بخشی از آن به‌این مسئله برمی‌گردد و بالطبع افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند، رشد را احساس می‌کنند.

وی به‌ رشد منفی بخش‌های کشاورزی و صنعت اشاره و تصریح کرد: زمانی که در بخش کشاورزی با رشد منفی مواجه هستیم، شاغلان این حوزه متوجه رشد ۵درصدی اقتصاد نخواهند شد و شرایط خوبی هم ندارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حدود ۳ میلیون نفر در بخش‌های دولتی مشغول به ‌فعالیت‌اند و نزدیک به‌ ۵ میلیون نفر هم بازنشسته در کشور داریم، چنانچه این جمعیتِ حدود ۸ میلیون نفر را در بُعد خانوار ۳/۵ نفر ضرب کنیم، این افراد تقریباً یک‌سوم جمعیت کشور را شامل می‌شوند که دریافتی ماهانه آنان یا از طریق دولت پرداخت می‌شود و یا صندوق‌های بازنشستگی و پرسش این است آیا دریافتی آنان متناسب با نرخ تورم رشد کرده است؟

حق‌شناس اضافه کرد: چنانچه افزایش حقوق این تعداد را ۲۰درصد درنظر بگیریم، نرخ تورم درحال حاضر دوبرابر درآمد آنان است و این یعنی رشد اقتصادی ۵درصد نه‌تنها در زندگی این جمعیت اثر مثبت نداشته، بلکه به‌دلیل وجود تورم بالا در کشور، عملاً قدرت خرید آنان کاهش یافته است، بنابراین این جمعیت یک‌سومی نیز رشد را در زندگی خود حس نمی‌کنند.

تورم؛ علت‌العلل مشکلات اقتصادی ایران
وی ضمن بیان اینکه سابقه ندارد در اقتصاد ایران چندین سال متوالی با تورم ۴۰درصد مواجه باشیم، خاطرنشان کرد: در این شرایط مردم هم به‌صورت مستقیم مشغول پرداخت مالیات به‌دولت و هم به‌دلیل وجود تورم در حال پرداخت مالیات تورمی هستند و همین سبب شده رشد در زندگی و سفره آنان حس نشود.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به‌این پرسش که اثر رشد اقتصادی چه زمانی در زندگی مردم آشکار می‌شود، گفت: به‌صورت کلی زمانی که فردی درگیر تب و بیماری باشد، پزشکان ابتدا باید تب بیمار را پایین بیاورند تا درنهایت بتوانند وی را درمان کنند. اقتصاد هم همین‌گونه است در حال حاضر اقتصاد ایران درگیر تبِ تورم است و تا زمانی که این تب پایین نیاید، نمی‌توان آن را درمان کرد.

حق‌شناس بزرگ‌ترین مسئله اقتصاد ایران را تورم و راه‌حل آن را مشخص دانست و اظهار کرد: این تورم یا به‌دلیل عدم جذب سرمایه خارجی به‌وجود آمده یا رشد منفی در بخش کشاورزی یا بالا بودن استهلاک سرمایه نسبت به‌جذب سرمایه یا نرخ پایین مشارکت و یا هر علت دیگری؛ باید این علت‌ها را شناسایی و برطرف کرد تا درنهایت بتوان مشکل تورم را مرتفع و در ادامه به ‌سراغ رفع دیگر مشکلات اقتصادی رفت.

وی تصریح کرد: درزمان تورم مردم نمی‌پرسند کجا سرمایه‌گذاری کنیم، بلکه آنان نقدینگی  خود را در بازارهایی نظیر طلا، ارز، زمین، مسکن و خودرو سرمایه می‎کنند تا در اثر تورم دارایی‌شان را از دست ندهند و زمانی که این تورم کاهش یافت آنگاه خواهند پرسید نقدینگی خود را کجا سرمایه‌گذاری کنیم.

این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: بنابراین در ابتدا باید بودجه را واقعی، ناترازی را مرتفع و وضعیت تورم را برطرف کرد تا درنهایت مردم رشد را حس کنند.

اوضاع توزیعِ نابرابر، وخیم‌تر شده است
رضا غلامی، دیگر تحلیلگر اقتصادی هم در این زمینه معتقد است زمانی که رشد اقتصادی رخ می‌دهد، اما جمع کثیری از مردم آن را حس نمی‌کنند به‌این معناست که توزیع نابرابر، بدتر شده است یعنی وضعیت عده‌ قلیلی بهبود یافته و مابقی خیر و بخش زیادی از کیک اقتصاد، نصیب جمعیت کمتری شده است.

وی ضمن بیان اینکه در این شرایط افرادی که سرمایه، مسکن و خودرو ندارند، فاصله‌شان با مسکن و خودرو بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که تورم در حد یک تا ۲درصد و در مقابل رشد اقتصادی به‌طور ممتد بیش از میزان تورم در جامعه باشد، مردم آن را در سفره خود حس خواهند کرد.

غلامی ادامه داد: باید به ‌این نکته توجه کرد که درحال حاضر نفت سهم بالایی از رشد اقتصادی را از آن خود کرده و این درحالی است که زمانی رشد اقتصادی به‌صورت متوازن و ملموس رخ می‌دهد که تمامی بخش‌های نفت، کشاورزی، خدمات، صنعت و معدن هم رشد را تجربه کنند؛ در این صورت، رشد اقتصادی به‌رفاه می‌انجامد.

این تحلیلگر اقتصادی، رشد اقتصادی رخ داده را کاریکاتوری خواند و ابراز کرد: این رشد گروهی را خیلی ثروتمند کرده و بخش عمده جامعه فقیرتر شده‌اند؛ نه اینکه تنها سفره‌شان کوچک‌تر شده باشد، بلکه از این منظر که زمان دسترسی آنان به‌ رفاهیاتی چون مسکن و خودرو طولانی مدت‌تر شده است.

به ‌اعتقاد وی، دولت در سه بخش رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و بهبود در توزیع درآمد تا حدودی مثبت عمل کرده است، اما باید به‌ این نکته توجه کرد که در پنج سال گذشته ما تورم و نرخ بالای قیمت ارز را تجربه کردیم که این امر شرایط را پیچیده کرده است. چنانچه دولت بتواند با مدیریت بازار ارز، کنترل تورم و نظارت بیشتر بر تولید و مبادی تجاری، روند رشد را ثابت نگه دارد و تورم را کاهش دهد، می‌تواند موفق شود.

فرزانه زراعتی

دیگر خبرها

  • چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟
  • «زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • مجموعه آثار ۱۵ جلدی همایش جهانی بقیع رونمایی شد
  • ۱۵ مجلد مجموعه آثار بقیع رونمایی شد
  • چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟
  • کتاب های عجیب و غول پیکر یک کشیش! (+عکس)
  • میرکیانی ماجرای دشت مرموز را کامل کرد