Web Analytics Made Easy - Statcounter

حذف دلار از صدور روادید برای زائران روز اربعین حسینی، سبب شد تا دست دلالان دلار و سوء استفاده کنندگان از جیب مردم قطع شود و آن‌ها بتوانند به راحتی اقدام با اخذ ویزای خود شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز ، هر ساله سیل عظیمی از مشتاقان حسینی، با پای پیاده برای زیارت حضرت اباعبدالله حسین(ع) راهی کربلا می‌شوند، در میان آن‌ها جوانان کم سن و سالی را می‌بینیم که به دلیل نداشتن وضعیت مالی مناسب و به عشق زیارت امام حسین(ع)، این روز را فرصت مناسبی می‌شمارند که به آزروی زیارت برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال گذشته صدور ویزای اربعین ۴۰دلار اعلام شد که با احتساب دلار ۳۵۵۰تومان در سال گذشته حدود ۱۲۰هزارتومان بود، اما امسال با گرانفروشی، ویزا برای زائران اربعین هم به سایر موارد درآمدزایی دولت اضافه شد. در ابتدای ثبت‌نام متقاضیان در «سامانه سماح» زائران اربعین با افزایش چند هزار تومانی هزینه‌ها مواجه شدند. به عنوان نمونه سامانه از زائران طلب هزینه ۴۰ دلار آن هم با رقم ۴ هزار و ۲۵۰ تومان کرد، این در حالی است که در بازار آزاد رقم دلار به مراتب پایین‌تر است. این اقدام به گفته مردم و مسئولان نه‌ تنها مصداق بارز اجحاف بوده‌ است، بلکه اگر آن را در کنار سایر اقدامات اخیر دولت بگذاریم، به این نتیجه تأسف‌بار می‌رسیم که اقدام دولت درباره این حماسه پرشور اربعین، ظاهراً جز کاسبی نبوده است.

اما بعد از بررسی‌های صورت گرفته و انتقادات زیاد از سوی مردم و مسئولان، دست‌اندرکاران حج و عتبات عالیات با همکاری وزارت کشور، وزرات امور خارجه و همکاری دولت عراق تصمیم به حذف دلار برای صدور روادید کردند.

در همین خصوص مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره آخرین برنامه‌ریزی برای صدور روادید زائران اربعین حسینی اظهار کرد: با پیگیری‌های وزارت کشور و وزارت امورخارجه و همکاری دولت عراق، برای صدور روادید از زایرین اربعین حسینی هزینه روادید به ریال توسط سفارت و کنسولگری‌های عراق و دفاتر موقت ۱۲ گانه صدور روادید دریافت می‌شود.

وی افزود: این اقدام، زمینه ساز حذف دلار برای صدور روادید زائران عتبات عالیات عراق پس از اربعین نیز خواهد بود که با هماهنگی دو کشور و انجام مذاکرات، می‌توان به‌طور کامل مبادلات ارزی دو کشور در موضوع اخذ مبلغ روادید زائران و وابستگی به دلار را در آن حذف کرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: مبلغ کل پرداختی زائران اربعین که شامل هزینه روادید، بیمه و هلال احمر و کارمزد شرکتها و کارگزاران می‌شود یک میلیون و ۹۹۵ هزار ریال است که زائران صرفاً باید همین مبلغ را پرداخت کنند و از هرگونه پرداخت مازاد خودداری کنند.

در همین رابطه با دو تن از صرافان تهران به گفت‌وگو نشستیم.

طرحی که زائران را خوشحال کرد

احمد نیکنام یکی از صرافان خیابان فردوسی در خصوص حذف دلار برای صدور روادید اربعین به خبرنگار اقتصادی تهران نیوز گفت: هر ساله شاهد بودم که تعداد زیادی از زائران برای تهیه دلار دچار مشکل می‌شدند از جمله مشکلاتی که متقاضیان با آن‌ها برخورد می‌کردند، تهیه دلار خورد، دلار با کاغذ نو و افزایش دلالان در این مقطع از زمان بود.

نیکنام افزود: اگر زائری ۴۰دلار ارز تهیه می‌کرد که سفارت به راحتی می‌پذیرفت ولی اگر نمی‌توانست پول خورد یا ۴۰دلاری تهیه کند، سفارت یا نمی‌پذیرفت یا باقی‌مانده پول را پس نمی‌داد، این در حالی است که دلالان از همین فرصت استفاده می‌کردند و دلار خورد را با قیمت بیشتر به زائرین می‌فروختند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که تهیه دلار برای زائرین ایجاد می‌کرد این بود که سفارت پول کهنه قبول نمی‌کرد و در آن مقطع نیز به دست آوردن دلار نو بسیار سخت بود.

این فروشنده در مورد اقدام جدید دولت جهت حذف دلار، برای تهیه روادید عراق اظهار داشت: این اقدام نه تنها مشکلاتی که زائرین نسبت به تهیه ارز داشتند را برطرف کرد، بلکه سبب شد تا ارز از کشور خارج نشود این در صورتی است که باید بدانیم دولت در کل چه برنامه‌ای برای انتقال پول ویزا به کشور عراق دارد.

روادید ریالی، جلوی سود سفارت عراق را گرفت

امید اسماعیلی یکی دیگر از صرافان نزدیک سفارت عراق در گفت‌وگو با خبرنگار تهران نیوز در خصوص حذف دلار برای تهیه روادید گفت: در سال گذشته زائران برای تهیه دلار به دفتر بنده که در نزدیکی سفارت بود مراجعه می‌کردند، آن‌ها می‌گفتند سفارت اگر دلار خورد نداشته باشیم حاضر به صدور ویزا برای ما نیستند و اگر هم پول ما بیشتر از ۴۰دلار باشد باقی‌مانده آن را پس نمی‌دهند.

اسماعیلی افزود: کمبود پول خورد در بازار در زمان اربعین حسینی، یکی از مشکلاتی بود که برخی از صرافان از آن سو استفاده می‌کردند و حاضر نبودند پول خورد را با همان نرخ روز به زائرین بدهند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که سفارت ریال را به ارز خود تبدیل نکند یک حرکت منطقی و خوب است، ولی اگر بانک ریال را از مردم بگیرد و سپس به ارز تبدیل کند و یکجا آن را به عراق انتقال دهد هیچ گونه مزیتی برای کشور ندارد و تنها برای کاهش دردسرهای زائرین است.

حذف دلار برای صدور روادید، دست دلالان را از جیب زائران کوتاه کرد

در همین رابطه دکتر علی رضائی کارشناس بودجه و فعال  بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار تهران نیوز گفت: تهیه کردن دلار مدنظر سفارت عراق از جهت تمیز بودن و خورد بودن آن کار مشکلی بود که با این اقدام این مشکلات حل شد و نیازی نیست زائران وقت خود را صرف تهیه آن کنند.

رضائی افزود: یکی از وظایف بانک مرکزی تهیه اسکناس دلار با وجود کمبود فیزیکی آن در زمان اربعین بود که می‌بایست آن را به طریق مختلف وارد کند این در حالی است که منابع ارزی در کشور وجود دارد اما فیزیک اسکناس کمبود داریم.

وی اظهار کرد: در زمان اربعین حجم بالایی از دلار در کشور در حال گردش بود که سفارت عراق آن را از کشور خارج می‌کرد، اما با این اقدام ریال جابه‌جا می‌شود، نکته قابل توجه این است که به چه قیمت و به چه نرخی دلار را به ریال تبدیل می‌کنند که برای مردم مرقون به صرفه باشد.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: متاسفانه برخی از اشخاص در سال‌های گذشته در نزدیکی سفارت عراق اقدام به فروش دلار با قیمت بیشتر از نرخ بازار می‌کردند که با حذف دلار در صدور روادید این موضوع حل می‌شود.

رضائی با بیان اینکه طبق دستور بانک مرکزی هر صرافی باید برای هر میزان از دلاری که خرید و فروش می‌کند سند بزند و فاکتور آن را تهیه کند، عنوان کرد: یکی از دلایلی که در سال گذشته تعداد زیادی از صرافی‌ها به زائرین دلار نمی‌فرختند، سندی بود که باید برای ۴۰دلار تهیه می‌کردند و کسی حاضر به این کار نبود، از سوی دیگر معامله این میزان دلار برای آن واحد به صرفه نبود.

وی تصریح کرد: این طرح برای زائران از هر جهتی مناسب است، اما مشخص نیست که برای کشور سود داشته باشد یا نه به خاطر اینکه هنوز مشخص نشده که این حجم از ریال چگونه وارد عراق می‌شود، آیا تبدیل به دلار می‌شود؟ یا خود ریال از کشور خارج می‌گردد.

 ذکر این نکته ضروری است که در راستای پرشورتر برگزار شدن حماسه اربعین حسینی حذف دلار از صدور روادید نیز گام مثبت و برجسته‌ای از سوی مسئولان بوده که سبب آسان‌تر شد، این اقدام برای زائران اربعین می‌باشد. با توجه به اینکه مراسم اربعین به یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین مراسمات اتحاد مسلمانان تبدیل شده است، می‌بایست برای استقبال و تداوم حضور پرشکوه مردم، در جهت رفع مشکلات آن‌ها چه در زمینه صدور ویزا و چه در قسمت‌های مختلف برنامه‌ریزی بیشتر و قوی‌تری داشته باشیم.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۳۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت شورای صدور پروانه ساخت با ۵ فیلم‌نامه/ صدرعاملی مجوز گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌ کل روابط عمومی سازمان سینمایی، فیلم‌نامه‌های «زیبا صدایم کن» به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی، کارگردانی سید رسول صدرعاملی و نویسندگی آرش صادق بیگی‏ و میلاد و محمدرضا صدرعاملی، «مومو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی اکبر ثقفی و نویسندگی علی اکبر ثقفی‌‏ و شراره سروش موافقت شورای پردانه ساخت را دریافت کردند.

همچنین فیلم‌نامه‌های «یک عشق زیبا» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی قاسم فهیم خواه، «خاتی» به تهیه‌کنندگی محمد کمالی پور، کارگردانی و نویسندگی فریدون نجفی و «برای رعنا» به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی و نویسندگی ایمان آقامحمدحسین یزدی، موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

کد خبر 6081051 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • احداث پارکینگ با ظرفیت پذیرش ۱۰ هزار خودور زائران اربعین در پایانه مرزی مهران
  • نیازهای حمل و نقل سفر زوار اربعین در مریوان تامین شود
  • رزمی کاران ایرانی قربانی کلاهبرداران روادید در تایلند
  • کردستان برای سومین سال میزبان زائران اربعین شد
  • صدور پروانه ساخت برای ۵ فیلم‌ سینمایی
  • موافقت شورای صدور پروانه ساخت با ۵ فیلم‌نامه/ صدرعاملی مجوز گرفت
  • موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۵ فیلم‌نامه
  • نقش مدیریت مردم در پیاده روی اربعین پر رنگ از پیش شود
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان
  • سقوط در رکود؛ روایتی از بازار ارز