Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - شنیده بودم که طبقه دوم شبستان مصلی امام خمینی (ره) در ایام برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات نسبت به طبقه همکف شبستان، خلوت تر است ولی به قول معروف، شنیدن کی بود مانند دیدن.

پس از دو روز حضور در نشست ها و مصاحبه های اختصاصی و تخصصی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات راهی نیم طبقه شدم تا کمی از هیاهوی شبستان مصلی و صداهای مزاحم بعضی از غرفه ها دور شده و به دنبال فضایی آرامتر باشم اما فکر نمی کردم آرامش تا این حد در میان غرفه های کوچک و بزرگ و رنگارنگ این تافته جدا بافته حاکم باشد، به گونه ای که برخی از غرفه داران سر در گوشی های خود برده، بعضی مشغول حل کردن جدول، برخی نیز مشغول مطالعه و خواندن روزنامه و بعضی از غرفه داران نیز با خیالی راحت غرفه هایشان را رها کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به یاد گزارشی افتادم که سال گذشته با همین سوژه منتشر کردم و نوشتم: تعداد اندک بازدید کنندگان از طبقه دوم نمایشگاه مطبوعات به گونه ای است که ناراحتی و اعتراض غرفه داران و پایگاه های خبری حاضر در این قسمت از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها را درآورده است.
حالا ظاهرا باید دوباره دست به قلم شوم و همان حرف و حدیث ها را بشنوم و با یادداشت برداری از اظهارات غرفه داران و بازدیدکنندگان تابلویی از وضعیت غرفه های طبقه دوم را ترسیم کنم تا شاید صدای آنان نیز که کمتر هم شنیده می شود به جایی برسد و به قول شاعر گوش اگر، گوش تو و ناله اگر، ناله من؛ آنچه البته به جائی نرسد فریاد است.
در میان غرفه ها پرسه ای می زنم و با برخی از غرفه داران گفت و گو می کنم؛ خانمی چادری که پشت میز غرفه بوووق نشسته بود، وضعیت غرفه را بیان کرد ولی خواهش کرد که نامش را در گزارش نیاورم و به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت که اگرچه سال گذشته در شبستان اصلی جای خوبی نداشتند ولی صد رحمت به جای قبلی، چون حالا نه بازدیدکننده ای دارند و نه مردم به این طبقه می آیند.
این خانم گفت که پارسال حداقل مردم به هوای رسانه های مطرح، گشتی می زدند و از غرفه آنان نیز بازدید می کردند ولی امسال رفت و آمدها خیلی کم است و بعد این سوال را طرح کرد که چرا نشریات تخصصی که مورد نیاز جوانان و نخبگان است در طبقه فوقانی جاگیر شده اند ولی نشریاتی مثل ماهنامه های خانواده و آشپزی و هنری که همه جا طالب دارند باید در طبقه پائین و در دسترس عموم باشند.
یکی دیگر از غرفه داران که گوش شیطان کر در حال پاسخ گفتن به یک بازدیدکننده در طبقه دوم مصلی بود، وقتی گفتم خبرنگار هستم لب به انتقاد گشود و گفت: اگر چند خبرگزاری و روزنامه پر بازدید را در این طبقه قرار می دادند، به واسطه این رسانه ها مردم از اینجا عبور می کردند و سری هم به غرفه های ما می زدند.
خانم فرناز ایمن پور مدیر مسئول پایگاه خبری مختصات که برای اولین بار در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کرده می گوید مسئولان باید سیاستی اینگونه را رقم می زدند ولی اگر مسئولان نمایشگاه غرفه ای را در پشت بام تهیه می کردند، این پایگاه خبری چاره ای جز حضور در نمایشگاه نداشت، چرا که مهمتر از بازدیدهای مردمی مساله بازدید اصحاب رسانه و هم صنفی های آنان است.
ایمن پور برای دیده شدن غرفه اش دو میزگرد با حضور اهالی سینما گذاشته و نشست های تخصصی هم با حضور کارشناسانی از مهندسان برگزار می کند، چون این پایگاه تخصصی در حوزه شهری و صنعت ساختمان فعالیت می کند و بر همین مبنا می گوید که نیاز به اطلاع رسانی در سایه خبرگزاری ها و پایگاه های خبری دارد.
جوانی خندان پشت میز یک غرفه نشسته بود و به قول خودش روزهایی که دانشگاه نمی رود به نمایشگاه می آید، از میزان استقبال بازدیدکنندگان پرسیدم که گفت «دوستان پدرم آمدند، دیدند خبری نیست، رفتند شرکت به پروژه برسند» او گفت که «بازدیدکنندگان حال ندارند بیایند بالا و مسئولان هم تا محدوده ابتدایی طبقه دوم می آیند که بگویند از بالا هم بازدید کرده اند.»
پرسیدم کدامیک از مسئولان از این طبقه بازدید کرده اند که از حسین انتظامی معاون وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه مطبوعات نام برد و زمانی که گفتم شاید مسئولانی آمدند و شما ندیده اید، گفت که هر روز حضور داشته است. (البته در آخرین لحظات نگارش این گزارش، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه از غرفه های استانی مستقر در طبقه دوم شبستان مصلی بازدید کرد)
خواستم نامش را یادداشت کنم ولی گفت «چون غرفه متعلق به پدرمه اجازه ندارم ولی اگر دست خودم بود انتقادهای شدیدتری می کردم و نامم را هم اعلام می کردم» به هر حال لابه لای صحبت ها و انتقادهایش پیشنهادی هم ارائه کرد و گفت «مسئولان لطفا دیگر بالا نمایشگاه نگذارند» ولی با یک درجه تخفیف هم گفت که اگر می خواهند نمایشگاه بگذارند لااقل غرفه ها را در یک سمت قرار دهند که بازدیدکنندگان بتوانند از همه غرفه ها بازدید کنند.
از غرفه های ماهنامه ها و مجلات تخصصی گذر کردم و سری به ادارات کل فرهنگی استان ها زدم و از استان گلستان شروع کردم تا شاید گل و بلبل باشد ولی با روح الله کلانتری مدیر مسئول هفته نامه آفتاب گلستان آشنا شدم که کوله باری از تجربه و دلی پر از نمایشگاه داشت، او هم از وضعیت نامناسب طبقه دوم گفت و شاهد مثالی از نمایشگاه سال گذشته آورد که «استقبال بیشتری بود» و هم از دغدغه های مطبوعات محلی سخن بر زبان آورد.
این روزنامه نگار که پنج سالی است آب نمایشگاه را خورده از مسئولان خواست تا سال آینده، مطبوعات محلی را به شبستان اصلی منتقل کنند و توجه بیشتری به آنان داشته باشند. به ویژه به دلیل این که مطبوعات محلی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.
کلانتری گفت که «دولت روحانی امکانات خوبی را فراهم کرده ولی باید توجه کنیم که مطبوعات محلی حال و روز خوبی ندارند، چون مراکز صنعتی در منطقه گلستان کمتر از سایر استان ها وجود دارد و بسیاری از مطبوعات برای تامین آگهی مشکل دارند.» البته او هم خواستار کمک مسئولان شد و هم از مطبوعات خواست تا به بازسازی این صنعت در استان بپردازند و کیفیت مناسبی را فراهم بیاورند.
شاید حال و روز سایر غرفه های مستقر در طبقه دوم از گل و بلبل های استان گلستان بهتر نبود؛ استان هایی همچون هرمزگان، یزد، کهگیلویه و بویر احمد، سمنان، اردبیل، لرستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، همدان، جنوب کرمان، قم، کردستان و اصفهان که با ارائه نمادهایی از صنایع دستی و هنرهای محلی خود رنگ و نمایی زیبا به این طبقه داده بودند.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با هنرنمایی زیبا و جلوه هایی از رنگ های آرامبخش در جایگاهی مناسب از طبقه دوم قرار گرفته بود و با پخش موسیقی سنتی دلنواز، فضایی مفرح را ایجاد کرده بود ولی ظاهرا این تلاش ها هم افاقه نکرده بود و متصدی غرفه اصفهان هم می گفت «کسی بالا نمی آید، این افراد هم که می بینید خبرنگاران و مسئولان غرفه ها هستند»
سید عباس عباسی برای بیان بهتر نظرش نمایشگاه را با سوپر مارکت مقایسه کرد و گفت: یخچال های سوپر مارکت ها را در انتها قرار می دهند تا مشتری پس از برداشتن لبنیات هنگام عبور چیپس و پفک هم بردارند و اگر مسئولان، غرفه های استان ها را در ابتدای نمایشگاه و خبرگزاری ها و روزنامه ها را در انتها قرار می دادند، بازدیدکنندگان به هوای دیدن خبرگزاری ها غرفه های ما را هم می دیدند.
وی تاکید کرد: استان ها برای دیده شدن نشریاتشان به نمایشگاه می آیند ولی اینگونه دیده نمی شوند و از طرف دیگر اطلاع رسانی مناسبی هم صورت نمی گیرد و حداقل می توانند ساعتی یک بار اعلام کنند که بخشی از نمایشگاه در طبقه بالا قرار دارد.
اگر بگوئیم غرفه اصفهان مکان مناسبی را در اختیار دارد، قطعا غرفه استان قزوین حکم مغازه دو نبش را دارد ولی خانم دل آرام عابدی مسئول غرفه قزوین هم دل خوشی نداشت و گفت: اولین بار است که به طبقه دوم منتقل شده ایم و اگرچه موقعیت غرفه امسال بهتر است ولی چینش غرفه ها مناسب نیست، یعنی اکثر پایگاه های آموزشی و تخصصی در این طبقه هستند در حالی که اگر چند خبرگزاری و روزنامه پرخواننده هم در بالا جا می گرفتند، مردم سری هم به غرفه های ما می زدند.
با خود گفتم اگر حال و روز قزوین و اصفهان که در نبش طبقه دوم قرار گرفته این است، پس پایگاه خبری اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در انتهای سالن قرار دارد، چه بگوید!
از دور هم معلوم بود که مسئولان این غرفه چقدر برای برپایی آن زحمت کشیده اند، از میز و صندلی های رنگارنگ و کودکانه گرفته تا نقاشی های کودکان و مداد شمعی های روی میز و بادکنک های رنگارنگ و کاردستی های کاغذی و ریز و درشت بچه ها.
مشغول صحبت با پانیا بلوریان مسئول غرفه این پایگاه خبری شدم که سر و صدای هشت دختر و پسر پنج شش ساله، شور و نشاط را به این غرفه آورد و خانم بلوریان گفت: ما هم سال های قبل در شبستان بودیم ولی امسال در انتهای سالن طبقه دوم هستیم و البته جلسه ای هم از سوی وزارت ارشاد برگزار شد و نماینده ما هم حضور داشت ولی ظاهرا تلاش های ما به جایی نرسید.
محمد عیوضی یعنی همان کسی که بچه ها او را خان عمو صدا می زنند و در برنامه عمو قناد یا همان جمعه به جمعه کودکان را می خنداند، فاصله ای میان گفت و گویم با مسئول غرفه ایجاد کرد ولی این فاصله را به فال نیک گرفتم و لحظه ای را با کودکان همراه شدم تا شاید در شادی و خنده های آنان نیز سهیم شوم.
بلوریان حضور عیوضی را نعمتی برای غرفه دانست و گفت: سال گذشته که پائین بود از همان اول تا روز آخر غرفه ای شلوغ داشتیم و اینجا غلغله بود ولی از صبح امروز که روز دوم است هیچ خبری نیست و خدا به آقای عیوضی خیر بدهد که حداقل دست چند کودک را از طبقه پائین می گیرد و به اینجا می آورد.
وقتی از تلاش های همکارانش برای برپایی چنین غرفه ای شاد و دل انگیز تشکر کردم، گفت که ایستگاه سلامت دهان و دندان هم داریم و به صورت رایگان کودکان سه تا 14 سال را معاینه می کنیم و ضمن آموزش مسواک زدن، نکات بهداشتی را برای آنان بیان می کنیم.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
فراهنگ**1003**1055
خبر و عکس: محمدرضا جعفرملک**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۴۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه قرآنی از ۱۵ تا ۲۰ فروردین ماه در کرمانشاه برپا خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، پوریا جلالی ظهر چهارشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت که در سالن شهید سلیمانی استانداری با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت همزمان در ایام ماه مبارک رمضان به عنوان یکی از الگوهای بسیار خوب در کشور برگزار می‌شود که استان کرمانشاه نیز سال گذشته برای نخستین بار این نمایشگاه را با برنامه‌ریزی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برپا کرد.

وی با تاکید بر اهداف برپایی نمایشگاه قرآن و عترت، افزود: این نمایشگاه به منظور ترویج فرهنگ و روحیه انس با قرآن و آشنایی با فضای قرآنی و همچنین درک مفاهیم از راه‌های مختلف در غرفه‌ها خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده امسال نمایشگاه قرآن و عترت در استان کرمانشاه از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ فروردین ماه با بیش از ۴۰ غرفه با موضوعات مختلف در محل دائمی نمایشگاه‌ها در پارک شاهد آغاز به کار خواهد کرد.

جلالی تاکید کرد: غرفه‌های نمایشگاه قرآن و عترت با موضوعات متعدد اما با یک محوریت واحد به مدت ۶ روز فعالیت داشته و امسال با شناسایی و سپس رفع نواقص در نمایشگاه سال گذشته به دنبال یک فضای شاد معنوی به ویژه برای جامعه هدف کودک و نوجوان خواهیم بود.

وی به لزوم همکاری تمامی دستگاه‌ها بر برپایی یک نمایشگاه قرآنی مطلوب در استان کرمانشاه تاکید و بیان کرد: در این نمایشگاه علاوه بر عرضه محصولات مختلف قرآنی، کرسی‌های تلاوت، تفسیر آیات، بازی‌های قرآنی برای سنین کودک و نوجوان، معرفی کتاب‌ها، مفاخر حوزه قرآنی و همچنین فعالین، حافظان و قاریان و… به همراه یک فضایی شاد و معنوی دنبال می‌شود.

جلالی در پایان یادآور شد: لازمه شناخت و تبلیغات مناسب برای معرفی نمایشگاه قرآن و عترت به کار فضای رسانه به ویژه صدا و سیما است که با پوشش خبری از قبل و حین برنامه‌های اجرایی در این نمایشگاه می‌توان مردم را به این نمایشگاه دعوت و جذب کنیم.

فعالان قرآنی، مؤسسات قرآنی و دستگاه‌های اداری مختلف استان مانند آموزش و پرورش، دانشگاه رازی، بسیج، سپاه، کمیته امداد، بهزیستی و ادارات اوقاف و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی نیز در نمایشگاه قرآن کرمانشاه با برپایی غرفه‌هایی قرآنی از جمله شرکت کنندگان و برگزار کنندگان نمایشگاه خواهند بود.

کد خبر 6063563

دیگر خبرها

  • برگزاری هفتمین نمایشگاه قرآنی استان همدان به میزبانی ملایر
  • نمایشگاه قرآنی در کرمانشاه برپا می‌شود
  • برپایی ۱۸ غرفه نوروزی صنایع دستی در قصرشیرین
  • برپایی نمایشگاه قرآنی از ۱۵ تا ۲۰ فروردین‌ماه در کرمانشاه
  • نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود
  • نمایشگاه قرآنی از ۱۵ تا ۲۰ فروردین ماه در کرمانشاه برپا خواهد شد
  • گشایش هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان در ملایر 
  • افتتاح هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان در ملایر 
  • فروش بیش از ۵۲ میلیارد ریال صنایع‌ دستی در مازندران
  • جزییات حضور انتشارات جمکران در نمایشگاه قرآن