Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی فیلم، جلسه نقد و بررسی فیلم‌های هنروتجربه این هفته در سینما هویزه مشهد به مستند «خواب ابراهیم» اختصاص داشت.

در ابتدای این جلسه مهدی کریمی تهیه‌کننده این اثر عنوان کرد: «تلقی بعضی افراد از فیلم پشت صحنه، همین کارهای گزارشی‌ است که در قالب کلیپ ساخته و منتشر می‌شود. از طرفی چون در این زمینه خلاء وجود داشته، زمانی که گزینه پشت صحنه فیلم را در لوح فشرده فیلم کیلک می‌کنید، چیزی جز خنده و خراب کردن چند صحنه و شام و نهار خوردن نمی‌بینید و تمام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما من می‌گویم تا وقتی که فرصت خلاقیت در یک اثر هنری وجود دارد، در کنار آن امکان تداوم و تولید بهتر هم هست. ولی به عنوان مثال، وقتی فیلم کوتاه امکان عرضه ندارد به طور طبیعی رشدی هم نمی‌کند. زمانی‌که هفتاد تا هشتاد فیلم در سال می‌سازیم، همین مقدار هم می‌توان مستند پشت صحنه ساخت».

مهدی کریمی در ادامه به بضاعت سینمای ایران برای توجه به ساخت فیلم پشت صحنه اشاره کرد و آن را ناچیز خواند: «در وهله اول هدف‌مان این است که فیلم‌های نمایشی و داستانی بسازیم. اما نکته‌ای که وجود دارد و من به آن معتقدم این است که همه فیلم‌ها در هر سطحی، لیاقت این را دارد که مستندی از پشت‌صحنه آن ساخته شود. اما آیا تمام این فیلم‌ها، بضاعت این کار را دارند؟ متاسفانه آثاری که مستقل باشند و حرفی برای گفتن داشته باشند هم تعدادشان اندک است».

در ادامه محمود کریمی، کارگردان فیلم به سئوالات حاضران در جلسه پاسخ داد. کارگردان مستند «خواب ابراهیم» در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر از شخصیت اصلی کارتان فاصله گرفتید، چنین گفت: «فیلم «خواب ابراهیم» درباره فیلم «چ» نیست بلکه درباره حاتمی‌کیاییست که «چ» را می‌سازد. ما به عمد دنبال این چنین فضایی بودیم، وگرنه من در مدت یکسال و نیمی که به صورت متصل همراه آقای حاتمی‌کیا بودم به راحتی می‌توانستم تعداد زیادی مصاحبه بگیرم؛ حتی می‌توانستم از لحظات خصوصی‌اش فیلم بگیریم، اما در مواردی دوربین را خاموش می‌کردم که تصویری ضبط نشود؛ چرا که دنبال حاشیه‌ها نبودم و فیلم «چ» خودش در همان زمان به اندازه کافی دچار چالش و مشکل شده بود».

محمود کریمی ادامه داد: «من دنبال خواب ابراهیم بودم که جزئی از ابراهیم بود. سیری که در مدح ایشان نباشد و علاوه بر این شیفتگی هم در اثر دیده نشود. این تصمیم من بود. نمی‌دانم چقدر موفق بودم، ولی از روز اول این تصمیم را گرفتم که جذابیت را کنار بگذارم و سعی کنم جهانِ خیالی کارگردان را به تصویر بکشم؛ درونیات ذهنی ای که فیلمش را می‌سازد؛ می‌بینید که من به‌دنبال خلق چیزی بودم که ماهیت و موجودیتی نداشت و این کار را مشکل می‌کرد. سعی کردم فیلم به‌سمت هیچکسی لیز نخورد. من حجمی حدود چهار و نیم ترابایت از پشت صحنه فیلم «چ» راش دارم».

محمود کریمی به تنها گفتگوی خودش با ابراهیم حاتمی‌کیا پیش از آغاز فیلمبرداری اشاره کرد و گفت : «خود ابراهیم حاتمی‌کیا روز اول با من صحبت کرد و گفت ممکن است موقع ساختن فیلم عصبانی شویم، تو کار خودت را بکن، حتی ممکن است اتفاقی بیفتد و بر سر تو خالی کنیم، ولی تو اعتنایی نکن. تو فیلمت را بساز و من هم فیلمم را می‌سازم».

وی در پاسخ به این سوال که آیا حاتمی‌کیا برای گرفتن پلانی با شما همکاری کرد یا خیر گفت: «در هیچ کجای این فیلم ایشان به خاطر من یا فیلمم کاری نکرد. هر چه بود واکنش‌ها و رفتارهای واقعی خودش بود. من در واقع کنترلی روی صحنه «چ» نداشتم، چون واقعا آنها خیلی جدی مشغول کارشان بودند».

کارگردان فیلم در ادامه از موضع بازیگران نسبت به فیلمبرداران و سازندگان فیلم‌های پشت صحنه گفت: «جالب است برایتان بگویم که بیشترین موضع منفی کار نه از ناحیه ابراهیم حاتمی‌کیا که از سمت بازیگران کار بود که البته من به آنها تا حدودی حق می‌دهم. حتی در فیلم‌های دیگر سوابقی از کتک‌کاری بین بازیگر و فیلمبردار پشت صحنه وجود دارد. به هر حال بازیگر پشت صحنه ممکن است لباس راحتی پوشیده باشد یا در حال غذا خوردن باشد یا در فضای شخصی خودش باشد که ما حق نداریم به هر بهانه‌ای آن حریم را بشکنیم. فریبرزعرب‌نیا تعریف می‌کرد که یک بار در یک پروژه سینمایی، مُچ یک فیلمبردار پشت صحنه‌ای را گرفته که کیلومترها برای شکار لحظه‌ای از بازیگر دنبالش آمده بود! خب همین خاطرات باعث می‌شود برخی از بازیگران به‌کل قید حضور در فیلم پشت‌صحنه را بزنند و نگاه‌شان به این مقوله منفی باشد».

«خواب ابراهیم» مستندی است که مراحل تولید فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌‌کیا را به تصویر کشیده و تلاش کرده است شمایل متفاوتی نسبت به دیگر فیلم‌های پشت‌صحنه داشته باشد. این جلسه عصر روز شنبه ششم آبان در سالن شماره شش سینما هویزه و با حضور محمود کریمی (کارگردان) و مهدی کریمی (تهیه‌کننده) و علاقه‌مندان به سینمای هنر و تجربه برگزار شد.

«خواب ابراهیم» به تهیه‌کنندگی مهدی کریمی محصول سال 1392 بنیاد سینمایی فارابی است و چهار سال بعد از اکران فیلم سینمایی «چ»، از روز جمعه سی و یکم شهریورماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است.

502

سینما هویزه خواب ابراهیم محمود کریمی فیلم سینمایی «چ» مستند ابراهیم حاتمی‌کیا گروه هنر و تجربه فیلم پشت‌صحنه

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۵۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور ابراهیم رئیسی برای ادامه تولید یک مدل خاص خودرو | فیلم

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: قرار بر این بود که پژو پارس به دلیل اینکه استانداردها را رعایت نکرده بود تولید آن متوقف شود که با رفع مشکلاتی که اعلام کردند و با دستور رئیس جمهور به تولید ادامه می‌دهد. سایپا قول داده است که مشکل قطعه را رفع کند و بدون افزایش قیمت خودروهایی که ثبت نام کرده است را تحویل دهد./فارس

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سکانس‌هایی از فیلم شهر هرت
  • (ویدئو) لیلا حاتمی از احساسش درباره پدر مى‌گوید
  • تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید
  • افزایش تدریجی دمای هوا آذربایجان‌غربی
  • چرا صهیونیست‌ها از واکنش علی کریمی تعجب کردند؟
  • واکنش صهیونیست‌ها به اظهارات علی کریمی درباره پاسخ ایران به اسرائیل
  • چرا صهیونیست‌ها از واکنش علی کریمی تعجب کردند؟+ عکس
  • یک مقصد عجیب در انتظار پاسور تیم ملی والیبال
  • دستور ابراهیم رئیسی برای ادامه تولید یک مدل خاص خودرو | فیلم
  • افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی