Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@01:15:12 GMT

آیت اله شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری درگذشت

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۹۵۶۱

آیت اله شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری درگذشت

آیت الله شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری، از ذخایر و مفاخر علوم اسلامی و عرفانی که دوران حیات طیبه آن عارف وارسته در احیاء و ترویج علوم دینی و فقهی اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین سپری شد و آثار ایشان گواه و گویای عمق اندیشه رفیع آن عالم گران‌قدر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چشمه سار؛ حضرت آیت الله حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری از ذخایر و مفاخر علوم اسلامی و عرفانی که دوران حیات طیبه آن عارف وارسته در احیاء و ترویج علوم دینی و فقهی اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین سپری شد و آثار ایشان گواه و گویای عمق اندیشه رفیع آن عالم گران‌قدر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه بخشی از زندگینامه و حیات علمی و سیاسی آن عالم فرزانه آمده است:

زندگینامه حضرت آیت الله حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری

فقیه فرزانه آیت اله حاج غلامعلی حاج شریفی خوانساری در 27 رمضان سال 1345 ه . ق برابر با دهم فروردین سال 1306 شمسی در خوانسار در بیت علم و فضیلت متولد و پرورش یافت، بر اثر عنایت خاص والدش در هفت سالگی در امتحان کلاس سوم ابتدایی پذیرفته شد، در هشت سالگی سایه پر مهر پدر را از دست داد و در حالی که تنها فرزند خانواده بود به همت والده مکرمه، عموی بزرگوار خویش و دوست پدرشان حضرت آیت اله حاج سید احمد صفایی خوانساری ( که از بستگان نیز محسوب می شوند) در ضمن تحصیلات جدید، شروع به تحصیل مقدمات علوم دینی در خدمت معظم له نمود و مورد عنایت ایشان قرار داشت.

در سال 1321 شمسی به حوزه علمیه قم هجرت کرد و ادبیات را در محضر استادانی چون آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم نحوی تکمیل کرد.
دروس سطوح را در خدمت حضرات آیات حاج شیخ عبدالجواد اصفهانی، حاج شیخ محمدعلی حائری کرمانی، حاج شیخ مهدی مازندرانی، حاج شیخ عبدالرزاق قائینی، سیدشهاب الدین نجفی مرعشی و برخی دیگر از اعلام حوزه علمیه قم به اتمام رساند.

سپس از دروس خارج فقه و اصول آیات عظام حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی، حاج سیدمحمدتقی خوانساری، حاج آقا روح الله خمینی استفاده کرد.

حکمت و عرفان را نیز از محضر آیت اله حاج شیخ محمد فکوری یزدی، علامه حاج سیدمحمدحسین طباطبایی بهره برد و از درس تفسیر حضرات آقای شیخ محمدتقی اشراقی و حاج شیخ ابوالفضل زاهدی قمی استفاده کرد وهم زمان خود نیز به تدریس دروس مختلف اشتغال داشت.

از جمله شاگردانش حضرات آیات حاج شیخ محمدرضا آدینه وند لرستانی (که خود دارای شاگردانی چون حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی، حاج شیخ محمد مهدی ری شهری بودند)، حاج سیدهاشم غضنفری خوانساری، حاج سید مهدی ابن الرضا و حاج شیخ حسین انصاریان، حاج سید مرتضی صالحی خوانساری، حاج شیخ محسن قرائتی، حاج شیخ محمد محمدی گلپایگانی را می توان نام برد.

مخالفت با رژیم ستمشاهی
طبق آنچه نقل شده، ایشان از هر فرصت مناسبی برای انتقاد به رژیم پهلوی استفاده می کردند که نمونه های از آن این مطلب است:
سپاهیان دانش (که یکی از اصول انقاب سفید شاه محسوب می شد) دو درخت صنوبر را از باغ بزرگ موروثی ایشان که در محلّۀ «ارسور » خوانسار واقع بود بدون در جریان گذاشتن و اجازه گرفتن از معظّم له قطع کرده بودند، هر چند از نظر مادّی ارزش چندانی نداشت و به پول آن زمان )سال 1342 شمسی(حدود سی تومان)300 ریال(قیمت داشت، ولی ایشان حدود سیصد تومان ) سه هزار ریال ( آن زمان – که مبلغ زیادی بوده است – را هزینۀ شکایت و تلگراف به ترتیب از شهردار، به فرماندار، از او به استاندار، به وزیر کشور، به نخست وزیر و از وی به شخص شاه نمودند و چون از جانب دفتر شاه فردی را به خانۀ ایشان فرستاده بودند چکی سفید جلوی پدربزرگم گذاشته که هر چه می خواهند غرامت بنویسند.

حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی می فرمودند: آن زمان سیگار می کشیدم، با جعبۀ کبریت خود چک را کنار زده و دو عدد چوب کبریت از داخل آن درآورده و به فرستادۀ دفتر مخصوص شاه گفتم؛ من نیازی به پول ندارم چکتان را بردارید، حرف من این یک جمله است و آن این که: «چرا یک شهروند این کشور امنیت مالی از دست سپاه دانش شاهنشاهی ندارد و بدون اجازه صاحب مال، مالش را به غارت می برند دو درخت صنوبر، نه!، شما بگویید این دو عدد چوب کبریت را چرا بدون رضایت صاحبش بریده اند؟!»

ایشان می فرمودند: صورت فرستادۀ دفتر شاه سرخ شد و گفت ظاهرًا حضرت آقا قصد آبروریزی و لجبازی دارند؟! وایشان فرموده بودند، خیر، قصد تظلّم دارم و شما پیغام مرا به اعلاحضرت برسانید که: «اگر در این مملکت کسی به فریادم نرسد به دادگاه های بین المللی شکایت خواهم کرد».

این عالم جلیل فرمودند: پس از مدّتی روز جمعه ای بود که یکی از پیشکاران مرحوم حضرت آیت الله العظمی شریعتمداری سراسیمه به سراغم آمد و گفت، آقا فرمودند: لطفاً همین الان تشریف بیاورید نزد ما.

ایشان پرسیده بودند: چه کاری هست با این عجله؟!، پیشکار آقا مرحوم حجّه الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا زنجانی گفت: آقای سناتور بهادری نمایندۀ شاه آمده خدمت آقا.

حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی در ادامه فرمودند: خدمت آقا) که سناتور احمد بهادری هم در محضرشان نشسته بود (رفتم و آقا پس از احوالپرسی فرمودند: این جریان بریدن اشجار باغ شما در خوانسار چه بوده؟ پدربزرگم گفتند من هم خلاصه ای از جریان را عرض کردم
و مرحوم آیت الله العظمی شریعتمداری با تبسّم همیشگی خود فرمودند:«خوب، آقای بهادری برای درخواست بخشش و گذشت شما از طرف شاه آمده اند، لذا من از شما تقاضای عفو دارم .»

پدربزرگم افزودند، عرض کردم چون حضرت مستطاب عالی امر می فرمایید، چشم من بخشیدم، امیدوارم آقایان هم به نصایح و اوامر حضرتعالی عمل نمایند.

سپس حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی گفتند، پس ازگذشت یک سال؛ تمام آن باغ بزرگ طبق اصلاحات ارضی -که یکی از اصول انقلاب سفید شاه بود- به کشاورزی که باغ را مراقبت می کرد، بدون اطّلاع ایشان واگذار شد!!.

منابع:
– ستارگان علم و دین به قلم محمّد مهدی حاج شریفی
– اسناد انقلاب اسلامی، ج 2، ص 1

 

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۹۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اکران آنلاین فیلم «آخرین تولد»

فیلم «آخرین تولد» ساخته نوید محمودی با بازی الناز شاکردوست و پدرام شریفی اکران آنلاین می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «آخرین تولد» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی ساعت 20 سه‌شنبه 4 اردیبهشت ماه در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت اکران می‌شود.

در فیلم «آخرین تولد» الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، آرمین رحیمیان، سوگل خلیق، نیلوفر کوخانی و رضا بهبودی به ایفای نقش می‌پردازند.

«آخرین تولد» روایتی است از عشق ثریا و فهیم؛ عشقی که سایه جنگ بر سرش آوار شده و غزلی است عاشقانه در دل بحران ...

نوید محمودی پیش از این فیلم‌های «رفتن»، «هفت و نیم» و «مردن در آب مطهر» را کارگردانی کرده بود و تهیه‌کنندگی فیلم‌های «چند متر مکعب عشق»، «شکستن همزمان بیست استخوان» و سریال «پوست شیر» محصول اختصاصی فیلم‌نت را برعهده داشته است.

فیلم‌های «ویلای ساحلی» و «حدود 8 صبح» برنامه روز اکران آنلاین فیلم‌نت هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • رضا داوری اردکانی درگذشت عباس شریفی را تسلیت گفت
  • (تصاویر) مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله امامی کاشانی
  • پاکبان مشهدی که نوازندگی دوتار را با قوطی روغن نباتی شروع کرد
  • هنوز بعد از سال ها درپی متولی در دریا هستیم
  • آغاز اکران آنلاین فیلم «آخرین تولد»
  • محسن مهرعلیزاده عزادار شد /پیام سیدمحمد خاتمی
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر خوانساری
  • حمایت دانش آموزان خوانساری از عملیات وعده صادق
  • پیام تسلیت رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان دهنوی