Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان مازندران باتوجه به قرار گرفتن در شرایط خاص طبیعی و منطقه‌ای در معرض وقوع رویدادهای مختلف طبیعی و غیرطبیعی قرار دارد که عدم توجه به اصول ابتدایی پدافند غیرعامل پیامدهای جبران‌ناپذیری را می‌تواند به همراه داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، جامعه بشری همواره در حال مواجهه با انواع و اقسام خطرات و رویدادهای مختلف طبیعی و غیرطبیعی است که هرکدام از این موارد می‌تواند جان، مال و سلامت انسان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این حوادث می‌تواند شامل اقدامات و رویدادهای غییر طبیعی مانند جنگ‌ها و حملات نظامی و از سوی دیگر حوادثی باشد که انسان خود در آن اثرگذار بوده و سبب تهدید سلامت وی شده‌اند که از این دست نیز مانند شکستن سدها، سوانح و شکستگی و تخریب پل‌ها در اثر فرسودگی یا مهندسی نامناسب را نام برد.

اما حوادث و رویدادهایی نیز وجود دارند عامل انسانی چندان در آن‌ها دخالتی نداشته و به صورت طبیعی اتفاق می‌افتند که می‌توانند نتایج ناگوار فراوانی را نیز با خود به همراه آورند که سیل، زلزله، بهمن، ریزش کوه، رانش زمین و از این دست را شامل می‌شوند.

البته امروزه رویدادهای این چنینی که ابعاد مختلف زندگی بشر را با تأثیر خود روبرو کرده است پا را فراتر از طبیعت فطری گذاشته و در دنیای مجازی نیز ورود کرده که آمادگی در برابر آن نیاز به بررسی دقیق و کارشناسی فضای مربوط به آن و انجام اقدامات متناسب است.

چیستی و چند نمونه ساده اما مهم

همه آمادگی‌ها در برابر خطرات و رویدادهایی که هر کدام به نوعی سبب تهدید انسان می‌شود و کاهش پیامدهای اگوار ناشی از آن‌ها در مجموعه اقدامات پدافند غیرعامل قابل تعریف است.

بدون شک پدافند غیرعامل را باید یکی از اساسی‌ترین و راهبردی‌ترین برنامه‌های پیشگیرانه بشر در برابر انواع حوادث طبیعی و غیرطبیعی دانست که توجه کافی و درست به این مقوله می‌تواند او را از گزند بسیاری از این دست رویدادها حفظ و مصون نگه بدارد.

نمونه‌های بسیاری از پدافند غیرعامل در گوشه و کنار جهان را می‌توان نام برد که هر یک به صورت‌های حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در راستای صیانت از دستاوردها و برنامه‌های انسان صورت گرفته است.

از احداث مراکز مهم و راهبردی در دل کوهستان‌های سنگی برای جلوگیری از حملات نظامی، و ساختن متروهای مستحکم و پیشرفته زیزمینی مقام در برابر بمباران‌های شدید جنگی تا احداث سدها برای مهار سیلاب‌ها و احداث پل‌های درون‌شهری برای امکان شرایط بهتر انتقال مردم و امکانات در زمان وقوع حوادث همگی نمونه‌هایی از پدافند غیرعامل به شمار می‌آیند.

آمادگی برابر حوادث، نیاز ضروری ضروری

مازندران نیز ازجمله استان‌هایی است که در معرض انواع و اقسام خطرات طبیعی و غیرطبیعی قرار دارد که نمونه‌های آن را باید مواجهه با حملات هوایی دشمن بعثی به نیروگاه برق نکا در جنگ هشت ساله، سیل شهرستان نکا در سال 78 و سرمای اخیر غرب این استان کنکاش کرد.

گذشته از این حوادث امروزه از شرق تا غرب مازندران دچار پدیده‌ای به نام انبوه‌سازی و برج‌سازی است که اگر در آن اصول اولیه و لازم در ساخت‌وسازها رعایت نشود و آمادگی در برابر حوادث گوناگون فراهم نگردد با وقوع حوادث مختلفی ازجمله زلزله‌های نسبتاً شدید می‌تواند سبب نتایج جبران‌ناپذیری شود.

نگاه پیشگیرانه و برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه حکم می‌کند که مسئولان باید به عمق این موضوع بیش از هر زمان دیگری توجه کنند تا با آمادگی هرچه بیشتر بتوانند در زمان وقوع حوادث بهترین نوع مدیریت و مقابله با بحران را به اجرا درآورند.

مازندران در کانون حوادث

در همین راستا سیدیدالله نبوی مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران چندی پیش در نشست ادواری کارگروه پشتیبانی و خدمات شهری پدافند غیرعامل این استان حد و مرز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را روشن خواند و اظهار کرد: پدافند غیرعامل موضوعی مهم در تمام لایه‌ها و حوزه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی است.

وی عدم آشنایی کامل با مسائل و تهدیدات را موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیری برشمرد و افزود: شناسایی تهدیدات از مولفه‌های مهم پدافند غیرعامل به شمار می‌آیند که باید به خوبی مورد توجه قرار بگیرید.

دبیر شورای پدافند غیرعامل مازندران، این استان را از زمره استان‌های در کانون زلزله توصیف و خاطرنشان کرد: بنابراین استحکام‌سازی بنا و ساخت و ساز از مسائل مهمی است که باید در شهرهای استان با دقت رعایت شود.

امنیت، آرامش و مقاوم‌سازی؛ مولفه‌های شهر ایمن

این مسئول اضافه کرد: باید برای ساخت شهری ایمن تلاش کرد که امنیت، آرامش و مقاوم‌سازی در برابر تهدیدات از جمله مهمترین مولفه‌های شهری ایمن به شمار می‌آیند.

وی گفت: باید در زیرساخت‌های شهرسازی توجه بیشتری صورت گرفته و برای اسکان مردم در شرایط اضطراری چاره‌اندیشی مناسب با در نظر گرفتن پناهگاه‌های مطمئن در نظر گرفته شود.

نبوی در ادامه به بلندمرتبه سازی ساختمان‌ها در نقاط مختلف مازندران اشاره و تصریح کرد: بلندمرتبه‌سازی بدون رعایت استانداردهای لازم اکنون به یک معضل تبدیل شده است و اگر تیم‌های نظام مهندسی ساختمان، مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها نظارت کافی بر اصول فنی ساختمان‌ها نداشته باشند،خطرات فراوانی به دنبال دارد.

تسهیل مدیریت بحران با مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی

وی ایمن‌سازی، مقاوم‌سازی و بهینه سازی را از الزامات اصولی ساخت و سازهای مختلف دانست و افزود: نباید لحظه‌ای از این مسائل غفلت شود چرا که غفلت از آن خطرات احتمالی فراوانی به دنبال دارد.

در پایان مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران خواستار بسترسازی لازم با رعایت ایمنی، مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی برای تسهیل در مدیریت بحران شد.

بازدارندگی و پایداری حاصل پدافند غیرعامل

همچنین ربیع فلاح جلودار استاندار سابق مازندران توجه به پدافند غیرعامل را بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: برای مقاومت در برابر هر اتفاق غیر مترقبه‌ای باید به زیرساخت‌ها و نیازهای اجتماعی، فرهنگی و عمومی بیشتر توجه شود.

وی همچنین دانایی را محصول تحصیل و خودباوری را حاصل اقتدار علمی دانست و افزود: اگر خودباوری به‌عنوان یک فرهنگ در افراد یک جامعه به وجود آید، آن جامعه در تمامی زمینه‌ها غیرقابل نفوذ خواهد شد.

رییس سابق شورای پدافند غیرعامل مازندران این مسئله را فعالیت غیرنظامی و غیرمحدود در زمان و مقطعی خاص توصیف و خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از اقدامات است که جامعه بتواند در مقابل هر حرکتی قدرت بازدارندگی، پایداری داشته و غیرقابل نفوذ باشد.

لزوم افزایش آموزش‌های همگانی و عمومی

این مسئول پدافند غیرعامل را سبب هوشیاری دستگاه‌های اجرایی کشور خواند و اضافه کرد: باید زیرساخت‌های کشور را اولویت‌بندی کرده و برای هرکدام از آن‌ها برنامه مناسب داشت.

وی خواستار ایفای نقش مناسب رسانه‌ها در تبیین و فرهنگ‌سازی پدافند غیر عامل شد و گفت: باید به آموزش‌های همگانی در حوزه پدافند غیرعامل باید پرداخت.

فلاح با بیان بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها برای توسعه فرهنگ پدافند غیر عامل بر لزوم تبلیغات میدانی، تفهیم افکار عمومی و افزایش مشارکت‌های مردمی در حوزه پدافند غیرعامل تأکید کرد.

در پایان وی دانشگاه‌ها را دارای نقش اساسی در نهادینه کردن فرهنگ پدافند غیرعامل خواند و متذکر شد: همه دستگاه‌های اجرایی باید برای ارتقا آمادگی مردم برای مقابله با بحران‌ها در حوادث طبیعی و غیر‌مترقبه نقش جدی ایفا کنند.

شروع فرهنگ‌سازی از مدارس

همچنین جعفر احمدی فرماندار نکا پدافند غیرعامل را سبب افزایش توان دفاعی در مواقع بحران و خطر و مانع افزایش خطرات برشمرد و اظهار کرد: آموزش از مسائل مهم در جامعه و مهم‌ترین اصل در پدافند غیرعامل است که باید از مدارس آغاز و در بین آحاد جامعه نهادینه شود.

وی کاهش تلفات و خسارت را ناشی از افزایش آگاهی‌ها در برابر بحران و حوادث خواند و افزود: همه مردم در گروه‌های سنی مختلف و مشاغل متفاوت باید در برابر تهدیدات، بحران‌ها و بلایای طبیعی، آمادگی لازم را داشته باشند تا از خسارت‌های احتمالی کم شود.

فرماندار نکا بر لزوم توجه ادارات و نهادها به پدافند غیرعامل تأکید و خاطرنشان کرد: اگر اداره‌ای در این راستا به درستی به وظایف خود عمل نکند، در مواقع خطرات از ایمنی پایین برخوردار خواهد بود.

اولویت استحکام ساختمان در پدافند غیرعامل

به گزارش بلاغ، بهترین راهکار برای موفقیت در زمینه پیاده‌سازی اصول پدافند غیر عامل، درگیر کردن افکار عمومی با این مقوله مهم است که افزایش آگاهی‌ها و فرهنگ‌سازی در میان مردم در این راستا بسیار کارساز است.

البته رعایت و توجه به بسیاری از پیش‌نیازهای کاربردی در موضوعات مختلف به خصوص صنعت ساختمان و ایجاد الزام برای سازندگان در رعایت نکات پایه از سوی نهادهای دارای مسئولیت نیز می‌تواند به کاهش بسیاری از خسارات ناشی از رویدادهای مختلف طبیعی و غیرطبیعی کمک کند.     انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۰۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک اتفاق خوب که در بین خبرهای بد گم شد | قطار ملی بالاخره مسافرگیری کرد | این قطار در کدام خط مترو کار می کند؟

همشهری آنلاین- سید محمد فخار: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه صحن شورای شهر روز یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه از روند طی شدن مراحل آزمایشی قطار ملی مترو برای ورود به ناوگان خبر داد. به‌گفته مهدی چمران یک رام قطار ملی مترو در حال گذراندن مراحل آزمایشی است و در همین راستا هفته آینده بازدیدی از این قطار صورت خواهد گرفت تا این واگن‌ها بتوانند وارد چرخه خدمت‌رسانی شوند.

آغاز تولید انبوه قطار ملی مترو

۲۰فروردین امسال بود که روند مسافرگیری قطار ملی مترو کلید خورد. طبق اطلاعاتی که از معاونت حمل‌ونقل شهرداری به همشهری رسیده، در این زمینه تست‌های استاندارد قطار ملی مترو و صدور گواهی ایمنی حرکت با مسافران قطار، فرایند سیر با مسافر قطار در خطوط اصلی متروی تهران با اعزام قطار به متروی پرند آغاز شد. این قطار طبق جدول زمانی تعیین شده در حد فاصل ایستگاه شاهد در تهران تا ایستگاه شهر پرند و بالعکس تردد خود را آغاز کرد. طراحی و ساخت سیستم رانش این قطار برای نخستین‌بار در کشور توسط فناوران جهاددانشگاهی علم و صنعت انجام شده است. با توجه به انجام موفقیت‌آمیز مسافرگیری قطار ملی مترو، پروژه طراحی و ساخت ۱۱۳واگن مترو که نیاز مبرم کلانشهر تهران است، اجرایی می‌شود تا ضمن رفع نیاز کشور در زمینه واگن‌های مترو به ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از خروج آنها از کشور کمک شود.

صدور مجوز بین‌المللی

قطار ملی مترو به‌تازگی توانسته با صدور تأییدیه مجامع رسمی و بین‌المللی فعال در این حوزه، مجوز تولید انبوه را دریافت کند. عمق داخلی‌سازی‌ قطعات و تجهیزات قطار ایرانی ۸۵درصد است. از سال۱۴۰۲، پیگیری‌های لازم به‌منظور دریافت تأییدیه‌های فنی از سوی ناظر بین‌المللی پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو سرعت گرفت و با اعمال شاخص‌های استاندارد و جهانی صنعت تولید واگن، نهایتاً این افتخار ملی، تأییدیه اولیه سیر ایمن با مسافر را اخذ کرد. بدین‌ترتیب با اقدامات صورت گرفته، این قطار می‌تواند وارد شبکه متروی تهران شود و فعالیت خود را با حضور مسافران به میزان ۵۰هزار کیلومتر انجام دهد. کاظم طاهرزاده، مدیر پروژه قطار ملی در این‌باره می‌گوید: تمام کارهای مربوط به امور اداری تولید انبوه قطار ملی انجام شده و تا یک‌ماه دیگر شاهد شروع تولید انبوه آن در شرکت واگن‌سازی تهران خواهیم بود. این اقدام برای آن است که در فرایند تولید انبوه قطار ملی مترو، تمام پارامترهایی را که باید بهینه‌سازی شود شناسایی و رفع کنیم.

با تامین اعتبارات لازم از سوی دولت، می‌توان فرایند تولید انبوه قطار ملی مترو با سطح داخلی‌سازی‌ ۸۵درصد را با جدیت دنبال کرد تا در کنار روش تامین واگن از محل فاینانس خارجی، ظرفیت‌های داخلی صنعت واگن‌سازی‌ فعال و نیاز انباشته شبکه حمل‌ونقل ریلی پایتخت و حتی کلانشهرهای کشور به ناوگان استاندارد به مرور زمان محقق شود.

در این پروژه بزرگ، هم‌افزایی توان علمی و اجرایی شرکت‌های دانش‌بنیان و ارگان‌های مرتبط با صنایع داخلی، این واقعیت را متبلور ساخت که می‌توان با تکیه بر توانمندی نیروهای ایرانی، کارهای بزرگ، سخت و پیچیده را به سرانجام رساند؛ این پروژه نیز محصول همراهی نهادهای مختلفی ازجمله نهاد علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، جهاد دانشگاهی، مپنا لکوموتیو، شرکت واگن‌سازی‌ تهران و ۲۵شرکت دانش‌بنیان بود که خوشبختانه زحمات آنها با موفقیت به‌بار نشست.

جزئیاتی از قطار ملی مترو

۱.طراحی کاملا ایرانی

تمامی بخش‌های داخلی قطار ملی در بخش طراحی و ساخت، حاصل تلاش متخصصان ایرانی است. محیط واگن‌ها با خلاقیت، زیبایی و طراحی بهینه، فضای مطلوبی را فراهم آورده است.

بدنه قطار ملی مترو با طراحی مهندسان و کارگران در سالن‌های تولید و مونتاژ شرکت واگن‌سازی تهران آغاز شد تا ساخت بدنه فلزی نیز ۱۰۰درصد ایرانی باشد.

۲.بوژی ایرانی

بوژی ترکیبی از چرخ و محور را تشکیل می‌دهد و از طریق شاسی به زیر واگن متصل می‌شود. این محصول تا پیش از این ۱۰۰درصد وارداتی بود، اما در پروژه قطار ملی مترو بومی‌سازی‌ و طراحی فریم آن به‌صورت کامل انجام گرفت. اجزای اصلی تشکیل‌دهنده بوژی شامل فریم، چرخ، محور و سیستم‌های اولیه و ثانویه است که سیلندرهای ترمز، موتور و گیربکس نیز روی فریم بوژی نصب می‌شود. این بخش قطار مترو شامل ۲ نوع موتوردار و کشنده است.

۳. رفع انحصار خارجی

یکی از بخش‌های قطار مترو که از سوی کشورهای سازنده همواره مورد تغییر قرار گرفته، سیستم راهروی بین واگنی است. در این زمینه برای نخستین‌بار در کشور، طراحی و ساخت سیستم راهروی بین واگنی برای قطار ملی مترو انجام شد.

۴.فناوری پیشرفته سیستم ترمز

بی‌شک ازجمله حیاتی‌ترین قطعات مترو، سیستم ترمز آن است که از پیچیدگی، ظرافت و حساسیت بالایی به واسطه توقف‌های متعدد برخوردار است. طراحی و ساخت سیستم ترمز در پروژه قطار ملی مترو توسط شرکت تیوان ترمز با همکاری طرف خارجی انجام شد.

۵.اطلاع‌رسانی هوشمند

متخصصان و مهندسان کشور با اشراف تکنیکال سیستم اطلاع‌رسانی را وارد فرایند طراحی قطار ملی کردند. این سامانه به لحاظ خلاقیت، گامی نو محسوب می‌شود و در مرحله تست است.

۶. ابتکار ایرانی در سیستم تهویه

سیستم تهویه قطار ملی مترو برای نخستین‌بار در کشور صورت گرفته است. در این پروژه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی از خروج مبالغ قابل‌توجهی ارز از کشور ممانعت به عمل آمد.

۷.مانیتورینگ درها

طراحی و ساخت مکانیسم مربوط به در واگن مترو سیستم DCU است که توانسته تمامی تست‌های استاندارد اروپا و تأییدیه‌های بین‌المللی را اخذ کند و امکان مانیتورینگ کامل را دارد.

۸.نوآوری در سیستم رانش

در ساخت سیستم رانش قطار مترو زنجیره کامل سیستم رانش شامل ترکشن موتور، گیربکس و کوپلینگ، باکس برق فشار قوی، مبدل برق کمکی، مبدل کنترل ترکشن موتور، مقاومت ترمزی و سلف خط بومی‌سازی‌ شده است.

کد خبر 846623 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها ریل و راه آهن - قطار شهردارى تهران مترو تهران حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • تفاوت پلی کربنات با پلکسی چیست؟‌ کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
  • یک اتفاق خوب که در بین خبرهای بد گم شد | قطار ملی بالاخره مسافرگیری کرد | این قطار در کدام خط مترو کار می کند؟
  • مدارس، کانون مردمی‌سازی سلامت است
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل 
  • پدافند غیرعامل در برگزاری دور دوم انتخابات ری مورد توجه باشد
  • مرکز رصد هوشمند جمعیت هلال احمر افتتاح می‌شود
  • دستور مقامات کاخ سفید پس از حوادث اصفهان
  • فوتی های حوادث کار در مازندران ۲۰ درصد افزایش یافت