Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال محصول کلزا در یکهزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی استان کشت می شود.

به گزارش ایرنا هاشم ولی پور مطلق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تاکنون 900 هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته که از این میزان 450 هکتار سطح سبز است.
وی گفت: در حال حاضر 50 درصد از کشت کلزا منجر به رویش شده و از مرحله هشت برگی گذشته که اگر از این مرحله عبور کند نگران سرمازدگی آن نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: سطح زیر کشت محصول کلزا پارسال 750 هکتار بود که 150 هکتار آن رویش سبز داشت و مابقی اراضی دچار سرمازدگی شد اما این تجارب امسال به بارنشست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای کشت کلزا از 15 شهریور آغاز می شود و تا 25 آبان با توجه به شرایط آب و هوایی می تواند ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به خرید تضمینی محصول کلزا در استان اظهار کرد: قیمت پیشنهادی خرید تضمینی کلزا سه هزار تومان است که تا 1.5 برابر محصول گندم درآمد دارد.
ولی پور مطلق گفت: جهاد کشاورزی در تعیین الگوی کشت سه عامل ایجاد الگوی کشت اقتصادی برای کشاورزان، در نظر گرفتن منابع محدود موجود در هر منطقه متناسب با خودش و نیاز کشور به محصول برای کشاورزان را در نظر می گیرد.
وی با بیان اینکه محصول کلزا هر سه عامل مد نظر را داراست ادامه داد: این محصول نیاز روغنی کارخانه های روغن کشی را تامین می کند این در حالیست که حدود 50 درصد نیازهای کارخانه های روغن کشی به صورت خام یا در قالب روغن خوراکی از خارج کشور برای مصرف خانوار وارد می شود.
وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به دنبال رسیدن به خودکفایی مشابه گندم در تولید دانه های روغنی است افزود: تولید کلزا هم رونق کارخانجات روغن کشی را به دنبال دارد و هم از نظر اقتصادی به نفع کشاورز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مزرعه ای که در آن کلزا کشت می شود اگر سال بعد در آن گندم کاشت شود، 25 درصد افزایش عملکرد خواهد داشت چراکه ریشه کلزا نوعی کود محسوب شده و میزان نیتروژن عالی خاک را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه از سال 93 کشت کلزا در استان نخستین بار انجام شد یادآور شد: سال 93 به میزان 20 هکتار اراضی استان زیر کشت کلزا رفت و سال های قبل صفر بود لذا مقداری تشویق کشاورزان، فرهنگ سازی کشت کلزا و مراقبت از آن سخت بود در عین حال باید خود را با شرایط اقلیمی هماهنگ می کردیم.
ولی پور مطلق از کشاورزان خواست نگران مصرف نیاز بذر کلزا برای کشت در مزرعه نباشند و افزود: تصور کشاورزان بر این است که هرچه بذر بیشتر باشد محصول بیشتر می شود.
وی گفت: براساس نظر کارشناسان اگر تراکم از حد متعادل بالاتر باشد میزان برداشت کمتر می شود و چهار کیلوگرم بذر کلزا در هر هکتار برای کشت کفایت می کند و عمق خاک نیز باید 2 سانتیمتر در نظر گرفته شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۳۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰۰۰ تنی تولیدات باغی در لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تولیدات باغی در اراضی شیب‌دار استان پنج هزار تن افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان، محمدحسن کیانی‌فر با تأکید بر توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده در راستای بهره‌وری حداکثری از آب و خاک اظهار کرد: سال گذشته ۶۰۰ هکتار به باغ‌های استان اضافه شد که منجر به افزایش پنج هزار تنی تولیدات محصولات باغی استان می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری وزارت جهاد مبنی بر توسعه باغات در اراضی شیبدار افزود: توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده برای بهره‌وری حداکثر از آب‌وخاک یکی از برنامه‌های مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی است.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان سال گذشته با توسعه بیش از ۳۲۰ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده با گونه‌های با نیاز آبی کم، همچنین توسعه بیش از ۳۰۰ هکتار در اراضی زراعی و آبی بیش از ۶۰۰ هکتار به سطح باغ‌های استان اضافه شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: زیتون، پسته، انگور و بادام از گونه‌هایی است که در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده کشت شده است.

کیانی‌فر با بیان اینکه توسعه باغ‌ها در همه استان و بر اساس شرایط آب و هوایی انجام شده است، افزود: با اضافه شدن ۶۰۰ هکتار به باغات استان پنج هزار تن به تولیدات باغی استان افزوده می‌شود.

کد خبر 746143

دیگر خبرها

  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • افزایش سطح کشت کلزا و گندم نسبت به سال قبل
  • ۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی‌کشاورزی مهاباد به کشت غلات اختصاص یافت
  • بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کردستان تحت کشت گیاهان دارویی است
  • گفتمان و مشارکت مردم جزو اولویت‌های بخش کشاورزی استان قزوین است
  • تجهیز۴۰ هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری
  • برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری
  • افزایش ۵۰۰۰ تنی تولیدات باغی در لرستان