Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در دنياي نمايشگرها فناوري هاي مختلفي براي توليد تصوير مورد استفاده قرار مي گيرند که QLED يکي از جديدترين تکنولوژي ها در اين زمينه است. کمپاني سامسونگ نيز به عنوان يکي از بزرگترين توايدکنندگان نمايشگرهاي QLED، به مقايسه اين فناوري با تکنولوژي OLED پرداخته و به برتري هاي آن اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مقايسه QLED و OLED را از زبان سامسونگ مي خوانيد:

در دهه اخير صنعت تلويزيون با سرعتي بسيار بالا در حال تغيير بوده است. هر از گاهي نسلي از فناوري هاي نمايش تصوير معرفي مي شود که بسته به موفقيت يا ناکامي در عرضه کيفيتي بهتر به بيننده، در بازار تلويزيون ماندگار شده و يا خيلي زود به فراموشي سپرده مي شوند. امسال نيز دنياي تلويزيون شاهد استفاده از فناوري QLED در محصولات بالارده سامسونگ بود. يکي از فناوري هايي که شايد به دليل تشابه اسمي با QLED سامسونگ با آن مقايسه مي شود، فناوري OLED است.
در اين ميان برخي حاميان فناوري OLED مدعي اند فناوري QLED اساسا نه يک LED که همان فناوري LCD است که با چهره اي جديد به بازار عرضه شده است. جدا از مباحث فني در رد اين ادعا، شرکت سامسونگ در مقام بزرگترين توليدکننده تلويزيون هاي QLED معتقد است طرح چنين مباحثي بازي با واژگان است. زيرا تنها چيزي که اين برند در محصولات خود مدنظر دارد کيفيت بهتر تصوير و رضايت بيننده است و هر فناوري که بتواند بهتر اين کيفيت و رضايت را برآورده کند فناوري برتر بازار خواهد بود.
تجربه نشان داد فناوري پيکسل هاي خود نورده که اساس ساختار پنل هاي تلويزيون هاي OLED را تشکيل مي دهد مشکلات بسياري مانند مصرف بالاي انرژي، ناتواني در رسيدن به سطح بالاي روشنايي و قيمت نهايي سرسام آور داشته اند. لذا فناوري QLED که برخلاف فناوري OLEDها از پيکسل هاي خود نورده استفاده نمي کند صرفا به خلق محصولي فکر مي کند که در عين نداشتن اين معايب بتواند تصويري با رنگ هاي واقعي و مشکي عميق توليد کند.
در اينجا نگاهي داريم به عملکرد اين دو فناوري در برخي معيارهاي اصلي مورد نظر مصرف کنندگان:
رنگ هاي بي نهايت
در حوزه رنگ اکنون رقابت اصلي به تعداد رنگ هايي برمي گردد که هر فناوري در سطوح مختلف روشنايي توليد مي کند. مفهومي که از آن به حجم رنگ ياد مي شود. بصورت سنتي با بالا رفتن ميزان روشنايي تصوير، توانايي تلويزيون در رندر کردن دقيق رنگ کمتر مي شد. به شکلي که رنگ سبز برگ در روشنايي متوسط کاملا سبز ديده مي شد اما با بيشتر شدن نور تصوير، اين رنگ به سمت زرد گرايش پيدا مي کرد.
در اين حوزه فناوري QLED سامسونگ با رسيدن به پوشش 100 درصدي حجم رنگ پيشتاز بي چون و چراست. براساس تاييد سازمان بررسي استانداردهاي اروپايي VDE، تلويزيون هاي سري Q سامسونگ اولين محصولات تلويزيوني بود که حجم رنگ DCI-P3 را به صورت صددرصدي پوشش دادند. اکنون و با استفاده از ذرات کوانتوم دات، تلويزيون هاي سري Q سامسونگ در هر سطحي مي توانند رنگ را دقيق به همان شکل اصلي نمايش دهند اين در حالي است که فناوري OLED در اين حوزه هنوز پيشرفت قابل مقايسه اي نداشته است.
روشنايي بي سابقه
يک معيار مهم ديگر در کيفيت تصوير، ميزان روشنايي است. تصاويري که در تلويزيون شما نشان داده مي شود در محيط هاي مختلف با سطح روشنايي متفاوت فيلمبرداري شده است. بطور مثال تصوير کوهي پر از برف زير تابش خورشيد سطح روشنايي بسيار بالايي دارد. اين تصاوير که در حوزه ديناميکي بالا (HDR) قرار مي گيرند از دشوارترين صحنه ها براي نمايش دقيق در تلويزيون هستند زيرا فناوري مورد استفاده شما بايد بتواند روشنايي بالاي آن صحنه را بازتوليد کند.
در اين معيار تفاوت بسيار زياد است. تلويزيون هاي سري Q سامسونگ با استفاده از فناوري کوانتوم دات به راحتي به روشنايي بيش از 1500 نيت رسيده اند و سري 9 اين تلوزيون ها حتي تا 2000 نيت روشنايي توليد مي کنند. اين در حالي است که برترين تلويزيون هاي مجهز به فناوري OLED هنوز از 800 نيت فراتر نرفته اند. اين محدوديت به ذات استفاده از ذرات ارگانيک نورده در فناوري OLED برمي گردد که به واسطه خود نورده بودن پيکسل ها در اين پنل ها، با افزايش ميزان روشنايي پيکسل، دماي پيکسل ها افزايش مي يابد و احتمال پيکسل سوختگي در OLEDها افزايش مي يابد لذا سازندگان پنل هاي OLED نمي توانند از حدي از روشنايي فراتر روند. به عبارتي افزايش ميزان روشنايي و طول عمر در فناوري OLED با يکديگر تناقض داشته و داراي ارتباط معکوس هستند.
4K واقعي
امروزه بالاترين استاندارد کيفيت تصوير در دنياي سينما و تلويزيون 4K است. دوربين هاي حرفه اي امروزي به راحتي مي توانند تصاوير را با اين کيفيت ضبط کنند اما نمايش آنها روي صفحه تلويزيون تان وابسته به فناوري و ساختار آن است. تصوير 4K با رزولوشن 2160*3840 پيکسل تعريف مي شود. تلويزيون هاي مجهز به فناوري QLED از فرمت استاندارد سه زيرپيکسل RGB در ساختار خود استفاده مي کنند. به اين ترتيب هر آرايه سه تايي از هر پيکسل مي تواند تمامي رنگ هاي موجود در طيف رنگ RGB را با ترکيب سه رنگ اصلي قرمز، سبز و آبي توليد کند.
اما برندهاي اصلي توليدکننده تلويزيون هاي OLED در محصولات خودشان از پيکسل هايي با چهار زيرپيکسل wRGB استفاده کرده و مدعي هستند براي توليد رنگ سفيد نيز يک زيرپيکسل مجزا ايجاد کرده اند. اما مشکل آنجاست که در اين حالت چهار آرايه سه تايي (RGB, WRG, BWR, GBW) در هر پيکسل به دليل نداشتن يکي از سه رنگ اصلي، توانايي توليد بخشي از طيف رنگ را نخواهند داشت. اين يعني پيکسل کلي توانايي توليد همه رنگ ها را به شکل واقعي شان نخواهد داشت. نتيجه آنکه رزولوشن تصوير تا يک چهارم يعني تا 25٪ کاهش پيدا مي کند. يعني اساسا تلويزيون هاي OLED که به عنوان 4K در بازار معرفي مي شوند، در واقع 3K هستند.
تلويزيوني براي آينده
اما در معيارهايي مانند قيمت محصول و عمر بالاي تلويزيون نيز فناوري OLED به دليل هزينه بالاي توليد ذرات نورافشان ارگانيک، امکان کاهش قيمت را از توليدکنندگان مي گيرد. در مسئله عمر مفيد محصول نيز امکان سوختگي پيکسل در تلويزيون هاي OLED بسيار بيشتر است زيرا بخش هايي مانند لوگوي شبکه ها که در زمان پخش کاملا ثابت مي مانند براي ذرات نورافشان بسيار مضر هستند و آن بخش از صفحه را مستعد پيکسل سوختگي مي کند بطوري که حتي زماني که تلويزيون خاموش باشد لوگو يا عبارت به جا مانده ناشي از پيکسل سوختگي برروي صفحه تلويزيون هاي OLED قابل مشاهده خواهد بود. اين دقيقا همان مشکلي است که پيش از اين در سال هاي گذشته تلويزيون هاي پلاسما با آن دست و پنجه نرم مي کردند و به دليل سوختگي پيکسل معروف شده بودند.
مجموع موارد گفته شده و بسياري تفاوت هاي فني و طراحي ديگر باعث شد تا نشريه معتبر فوربس به نقل از راس يانگ، مديرعامل و بنيانگذار موسسه معتبر «مشاوران زنجيره عرضه نمايشگر (DSCC)» بنويسد: «آينده فناوري تلويزيون در اختيار QLED خواهد بود نه OLED».

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۳۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز

عباس مسجدی، از جان باختن هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروز امسال خبر داد.

به گزارش میزان، وی افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که هزار و ۱۷۵ نفر فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشتیم، حدود ۹ و نیم درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه بیشترین آمار مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات رانندگی نوروز امسال در روز‌های ۳ فروردین و ۲۸ اسفند رقم خورد، عنوان کرد: ۷۶ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات ایام نوروز سال جاری را آقایان و ۲۴ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: تعداد مصدومین ناشی از تصادفات رانندگی نیز در این ایام، ۱۷ هزار و ۲۴۴ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴ و نیم درصد کاهش داشت.

دیگر خبرها

  • (ویدیو) غوغای دوربین گوشی پی ۷۰ هواوی؛ سامسونگ و اپل گرفتار شدند
  • غوغای دوربین گوشی پی70 هواوی / سامسونگ و اپل گرفتار شدند (فیلم)
  • رشد ۳۵ درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان
  • افزایش ۳۱ درصدی تردد از مرز تمرچین
  • ساعت هوشمند فوق العاده سامسونگ گلکسی واچ پرو
  • مقایسه کیفیت عکس پرتره آیفون 15 پرو مکس با سامسونگ اس 24 اولترا (عکس)
  • تصاویر واقعی از گوگل پیکسل ۸A منتشر شد/ پرچمدار گوگل در رنگ‌های جدید در راه است
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز
  • تلویزیون‌های جدید TCL چه مشخصاتی دارند؟