Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ در کشورهای در حال توسعه مثل ایران درآمدهای مالیاتی پس از درآمدهای نفتی از اهمیت خاصی برخوردارند. از طرف دیگر ترکیب درآمدهای مالیاتی به علت عوامل اقتصادی و فرهنگی و تاریخی از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است، هر چند براساس تحقیقات به عمل آمده، کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای صنعتی در امر وصول مالیات از تزلزل بیش‌تری برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مسلما در وصول مالیات‌ها در کشورهای در حال توسعه باید نکات مهمی‌را در نظر گرفت. سهم هر فرد در پرداخت مالیات باید متناسب با درآمد و یا ثروت وی باشد.

افرادی که درآمد بیش‌تری کسب می‌کنند نشانه آن است که آن‌ها از امکانات موجود جامعه بیش‌تر استفاده می‌کنند، در نتیجه باید برای تامین امور مالی جامعه نیز سهم بیش‌تری را پرداخت کنند. در این صورت عدالت اجتماعی که یکی از اهداف بارز و مورد تاکید نظام اسلامی‌است نیز تحقق خواهد یافت.

مالیات عمده‌ترین منبع تامین‌کننده مخارج دولت است علاوه بر آن دولت با اخذ مالیات و جمع‌آوری و هدایت آن در جهت انجام سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در واقع نقشی زیربنایی را در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند; در این حالت که دولت به منبع مهم درآمدهای مالیاتی چشم دوخته تا بتواند طرح‌های عظیم اقتصادی خود را به نحو جامع و کامل اجرا کند.

متاسفانه با توجه به اهمیت همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی با دولت به شکل عام، و سازمان امور مالیاتی به شکل خاص، در برخی موارد مشاهده می‌شود که افرادی درصدد عدم انجام مسئولیت قانونی خویش در قبال برخورداری از خدمات دولتی هستند و مالیات قانونی و حقه دولت را پرداخت نمی‌کنند. کوشش برای کاستن از بار مالیاتی در گذشته و حال امر رایجی بوده و افراد بسیاری کوشش خود را صرف یافتن راه‌هایی جهت نیل به این مقصود می‌کنند.

در حسابداری وقتی فرد کالایی را خریداری می‌کند و نمی‌خواهد مالیات بر ارزش افزوده آن را بپردازد از راه‌های دیگری مانند فاکتور فروشی استفاده می‌کند که در آنها رقم خرید و فروش به صورت واقعی اعلام نشده است. قرار بر این است افرادی که کار بازرگانی انجام می‌دهند، هر سه ماه یک‌بار لیست خرید و فروش خود را سازمان امور مالیاتی کشور بدهند، درغیر این‌صورت خریدهای آن‌ها مورد قبول واقع نمی‌شود; و وقتی خرید را قبول نکنند مالیات افزایش پیدا می‌کند.

این در حالی است که در کشورهای دیگر شهروندان از پلیس مالیاتی بیشتر حساب می‌برند و فرار مالیاتی به سادگی امکان پذیر نیست. اگر موسسه‌ای آگهی کند که گزارش حسابرسی مورد قبول بانک می‌دهد در حالی که فقط اعضای جامعه حسابداران رسمی مجاز به این اقدام هستند ( حق آگهی هم ندارند)، غیرقانونی محسوب می شود.

پس از شکل گیری قانون مالیات بر ارزش افزوده متاسفانه برخی موسسات حسابداری و شرکت ها شکل گرفتند که جهت ایجاد اعتبار برای مودیانی که خرید و فروش کالا می‌کنند برگه فروش صوری صادر می‌کنند. مودیان وقتی کالایی خرید می‌کنند مالیات می‌دهند و وقتی کالا را می‌فروشند نیز نظام مالیاتی، مالیات آن را دریافت می‌کند; در این شرایط این شرکت ها فاکتور صوری می‌دهند تا بگویند مالیات خرید پرداخت شده است تا به عنوان اعتبار در زمان فروش منظور شود. فاکتورفروشی و کدفروشی از راه‌های پولشویی و فرار مالیاتی و اخلال در اقتصاد کشور است که باید جلوی آن گرفته شود.

البته این موضوع منحصر به سال‌های اخیر نیست و یکی از دستاوردهای نظام مالیات بر ارزش افزوده، شفاف‌سازی در داد و ستد مودیان مالیاتی و کشف پدیده کد فروشی و برخورد قانونی با کد فروشان بوده است.

بدیهی است که رسیدگی و حسابرسی مالیاتی گسترده به پرونده مالیاتی مودیان، اعم از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد (شغلی) و بررسی فاکتورهای صوری و اعتبارات غیرواقعی و هزینه های واهی اعمال شده به منظور کاهش سود، منجر به کشف فرار مالیاتی می شود.

مالیات خریداران کد اقتصادی و دریافت‌کنندگان فاکتورهای صوری که به قصد تحمیل اعتبار خرید و یا هزینه صورت می‌گیرد، توسط سازمان امور مالیاتی به طور کامل وصول می شود و علاوه بر دریافت اصل مالیات، اینگونه مودیان مشمول جریمه سنگین نیز می شوند و جریمه آن نیز معمولا از یک تا سه برابر مالیات بر ارزش افزوده تعیین می‌شود که بسته به نوع جرم و عدم انجام تکالیف، متفاوت خواهد بود.

لذا برای جلوگیری از این امر، لازم است مودیان، خرید و فروش و معاملات واقعی خود را با فعالان اقتصادی دارای رسمیت انجام دهند و پرداخت‌های وجه معامله خود را مستند به عملیات بانکی نمایند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افراد متمکن باید مالیات بیشتری پرداخت کنند

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: مالیات باید عادلانه اخذ شود و هر کسی که تمکن مالی بیشتری دارد باید مالیات بیشتری  هم پرداخت کند.
این مرجع تقلیدبا اشاره به اینکه یکی از مشخصه‌های جامعه سالم تامین درآمد دولت از مالیات است ،گفت : امیدواریم مالیات هم عادلانه اخذ شود و هم به مالیات دهندگان تفهیم شود.
وی با اشاره به  مسئولیت سخت و مهم  سازمان مالیاتی افزود: از سویی برخی به هر نحوی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و از سویی سازمان مجبور به تأمین هزینه‌های جاری کشور با مالیات است، لذا باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که مالیات عادلانه ستانده شود.
آیت الله مکارم شیرازی  اقتصاد جامعه سالم را بر پایۀ مالیات عادلانه دانست و گفت: باید مصارف مالیات تبیین شود تا مردم نسبت به پرداخت آن توجیه شوند. دریافت مالیات مختص به زمان حال نیست؛ در زمان ائمه علیهم السلام غیر از وجوهات شرعیه، مالیات هم اخذ می‌شد.
این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت دریافت مالیات برای پیشبرد امور کشور افزود: دریافت مالیات باید عادلانه و با رضایت مؤدیان باشد که باعث جلب اعتماد آنان شود.
دکتر سبحانیان رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی گفت: تمرکز سازمان امور مالیاتی کشور در مالیات ستانی، پردرآمد‌ها هستند واشراف نظام مالیاتی بر داده‌های مالیاتی بالاست و مالیات متکی بر داده‌های مالیاتییست.

دیگر خبرها

  • افراد متمکن باید مالیات بیشتری پرداخت کنند
  • تحقق ۱۰۸ درصدی درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۲
  • درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲
  • مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی
  • دریافت مالیات باید عادلانه باشد
  • حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • بازداشت کلاهبردار ۶ میلیارد ریالی در بروجرد