Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلام - ایرنا -شورای اطلاع رسانی شهرک های صنعتی ایلام بازسازی نگرش های منفی به جایگاه و فعالیت های صنعتی در این استان را برای خود هدفگذاری کرده است هدفی که معنای ان احقاق حق ایلام در میزان تولید و اشتغال صنعتی است.

به گزارش ایرنا ، با وجود فعالیت چندین بنگاه کلان صنعتی درایلام و درحال اجرا بودن تعدادی طرح با حدود 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری که نوید بخش شکلگیری بخشی موفق و پویا به عنوان صنعت ایلام است اما به نظر می رسد غلبه ذهنیت های منفی که صنعت را ناکارامد و فعالان ان را افرادی رانتجو می داند مانع جدی رونق صنعتی ایلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ذهنیت منفی که نتیجه انگیره و انگیخته در اولین طرح های صنعتی ایلام است طرح های متعددی که با یک نگاه مبهم و بدون کارشناسی و فاقد توجیه سنجی و تنها به عنوان محمل گرفتن تسهیلات بانکی اجرا شدند .
نتیجه این نگاه و هزینه کرد وام های اخذ شده در جاهایی غیر از حوزه صنعت، ایجاد حجم انبوهی از واحدهای صنعتی نیمه تعطیل است که پس از گذشت سال ها انباشت معوقات بانکی، فرسوده شدن تجهیزات و از فقدان یا ازبین رفتن توجیه فنی احیای آنها را تقریبا ناممکن کرده است.
تعداد بسیار زیادی از این طرحها در صورت تامل و کار کارشناسی در آنزمان نباید تصویب می شدند و نباید منابع کمیاب و محدود استان در زمینه اجرای آنها به هدر می رفت چه اینکه اکنون با گذشت زمان مشکلات این طرح ها پیچیده تر شده و هزینه، زمان و توان بسیار بیشتری باید برای احیای احتمالی آنها بکار رود.
هر چند اتفاقات خوبی در حوزه صنعت این استان روی داده و تعدادی از واحدها به چرخه تولید بازگشته اند اما چرخه باطل احیای واحدهای صنعتی تعطیل شده و صرف تمامی توان و ظرفیت مدیریتی استان برای احیای واحدهایی که از ابتدا نباید آغاز می شدند به الگوی نامناسبی از صنعت استان تبدیل و ذهنیت های منفی زیادی ایجاد کرده است.
پس از آن دوران طلایی و رونق، اینکه صنعت این استان چرا به اینهمه مشکل دچار شد، برای مهیا کردن فضای صنعتی استان چه باید کرد و چگونه می توان ذهنیت های منفی ایجاد شده در حوزه افکار عمومی را تغییر داد، سوالاتی است که اعضای شورای اطلاع رسانی شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام به دنبال آن هستند.
اعضای این شورا متشکل از جمعی از فعالان حوزه صنعت و همچنین رسانه های استان هستند که پنجمین نشست آن روز گذشته با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی ایلام، رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایلام، مدیر روابط عمومی استانداری ایلام، مدیرمسئول هفته نامه مانشت، مدیر روابط عمومی سازمان صنعت و مدیر پایگاه خبری جامک و سردبیر روزنامه سمت در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد.
**رئیس سازمان صنعت ایلام: ریزش، تعطیلی و رویش صنعت در همه کشورها وجود دارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در این نشست با بیان اینکه ریزش، تعطیلی و رویش صنعت در همه کشورها وجود دارد، گفت: با برنامه ریزی خوب و به موقع واحدهای دارای مشکل دوباره فعال و به چرخه تولید باز می گردند.
یاراله نصیری افزود: مسیر توسعه در استان ایلام با پیشینه سنتی از سال 70 آغاز شده است استانی که با تحمیل جنگ هشت ساله هیچ صنعت و حرفه ای در آن وجود نداشته اما با وجود مشکلات توسعه ای و دغدغده های فراوان باید به آینده این استان امیدوار بود.
نصیری تاکید کرد: چنین استانی با وجود مشکلات و بدون داشتن هم افزایی با استان های دیگر اما از نظر پتانسیل نیروی انسانی دارای سرمایه بزرگی است و شتاب کارها و شتاب توسعه در آن نسبت به جاهای دیگر بهتر است.
وی با انتقاد از روش های انجام گرفته در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال در کشور گفت: سرمایه گذاری از پول انباشته، تجربه انباشته و تکنیک ذهنی بدست می آید اما روش های سرمایه گذاری، محاسبه ریسک های سرمایه گذاری، شروع کسب و کارهای صنعتی و تولید غیر از رویکرد و و روش های معمولی است که ما در پیش گرفتیم.
نصیری تاکید کرد: ما به روش ها و سیاست های گذشته اعتقاد نداریم چرا که روش های جاری هر چند کند هستند اما بدلیل ایجاد فهم و درک مشترک در مسیر توسعه استان و کشور پایدار است.
به گفته وی هم اکنون استان ایلام دارای 540 واحد صنعتی است که از این تعداد 375 واحد فعال، 157 واحد تعطیل، 88 واحد ابطال و 69 واحد آماده احیا هستند.
**انتقاد با چاشنی انتقام مسیر توسعه استان را کند می کند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: انتقاد با چاشنی انتقام مسیر توسعه را کند کرده و نشادن دادن غیرواقعی و ناحق کاستی ها رسیدن به اهداف توسعه را کند می کند.
یاراله نصیری با بیان اینکه روش های انتقاد سازنده فرهنگ سازی نشده است، افزود: انتقاد باید توام با پیشنهاد سازنده باشد و معیار قضاوت افراد نیز باید بازدید، نظارت و مشاهده میدانی باشد که متاسفانه در حوزه اجتماع و رسانه بیشتر شنیده ها را معیار قضاوت قرار داده و فرصت قضاوت نزدیک از افراد گرفته می شود.
وی یادآور شد: باید زمینه برای معیار قرار دادن واقعیت در قضاوت ها را محیا کرد چرا که انتقاد و قضاوت ناحق باعث ایجاد حواشی در مجموعه ای از دستگاه ها شده و محور کارشناسی و مدیران را تحت تاثیر قرار می دهد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام ادامه داد: هشت طرح در استان ایلام با اعتبار 150 هزار میلیارد ریال در حال اجراست که در صورت بهره برداری در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال برابر همه طرح های موجود بازدهی و نتیجه پایدار دارد و با اعتبار 20 هزار میلیارد ریال قبل از دولت یازدهم قابل مقایسه نیست.
نصیری تاکید کرد: شتاب توسعه در استان و کشور نیازمند سرمایه گذاری و سرمایه گذاری نیز نیازمند امنیت است و مسلما سرمایه گذار جایی را که بالاترین امتیاز، سوددهی، گستره بازار آینده و سود بلند مدت را انتخاب می کند.
وی با بیان اینکه برجام امنیت، آرامش و افق روشنی را فراهم کرده، گفت: ما باید با ایجاد فضای امن، دفاع از وضعیت موجود، حمایت از یکدیگر و انتقاد دلسوزانه سرمایه را وارد استان کنیم.

**مدیرعامل شهرکهای صنعتی ایلام: شورای اطلاع رسانی شهرکها با هدف ارائه چهره واقعی از صنعت استان ایجاد شده است/رسانه ها در تبدیل سپرده گذاران به سرمایه گذاران تلاش کنند
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام نیز در این نشست گفت: شورای اطلاع رسانی شرکت شهرکهای صنعتی استان با هدف ارائه چهره واقعی از صنعت به افکار عمومی ایجاد شده است.
مرتضی دارایی افزود: این شورای متشکل از نخبگان و افراد مرجع حوزه رسانه است و به مجموعه دست اندرکاران حوزه صنعت کمک فکری می کند تا در زمینه حل مشکلات حوزه صنعت و اطلاع رسانی در این خصوص حرکت کند.
وی تاکید کرد: اعضای شورا به ما می گویند چه کنیم تا به سمت عمل حرکت کرده و بخشی از سرمایه های در خواب را به سمت تولید و اشتغال سوق دهیم.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی ایلام با بیان اینکه سپرده ها و سرمایه های بسیار خوبی در استان وجود دارد که به دلایلی به سمت تولید نرفته اند، گفت: تمامی رسانه های استان باید در زمینه تبدیل سپرده گذاران به سرمایه گذاران تلاش کنند.
دارایی اضافه کرد: دلایل مختلفی در این زمینه اعم از مشکلات فرهنگی و اعتباری وجود دارد اما شاید بخشی از دلایل مربوط به ما باشد که نتوانسته ایم فرصت های حوزه صنعت را بخوبی معرفی کرده و چهره واقعی صنعت را به مردم نشان دهیم.
وی یادآور شد: تصورات بعضا منفی در خصوص صنعت ایلام در افکار عمومی وجود دارد که برای حذف و تغییر آنها نیازمند همفکری نخبگان رسانه ای استان هستیم زیرا فعالان حوزه رسانه بیشتر با شکاف ها و مشکلات موجود آشنایی دارند و می توانند روش های عملیاتی و کاربردی ما را مشخص کنند.
وی تاکید کرد: صنعت به طور قطع مزیت استان ایلام نیست اما می توان فرصت های موجود را به موقعیت های طلایی در زمینه توسعه تولید در استان تبدیل کرد.

**مدیر روابط عمومی سازمان صنعت ایلام: اتفاقات خوب حوزه صنعت استان اطلاع رسانی نشده است
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام و مدیر پایگاه خبری جامک گفت: اتفاقات خوبی در حوزه صنعت این استان روی داده است اما به دلایلی نتوانسته ایم کارهای انجام شده را به مردم اطلاع رسانی کنیم.
مهدی کاکاخانی افزود: حوزه صنعت استان دارای مشکلاتی نیز هست اما باید این حوزه را همانگونه که هست بدون بزرگنمایی و یا نادیده گرفتن کارهای انجام شده به مردم معرفی کنیم.
وی اظهار کرد: جدا از رویدادهای روزانه، تولید محتوی در حوزه صنعت استان بدلایل مختلفی به حدی نیست که امکان جریان سازی وجود داشته باشد که کمبود نیرو و ابزارهای لازم شاید از جمله این دلایل باشد.
مدیر پایگاه خبری جامک یادآور شد: برگزاری تور بازدید برای گروه های مختلف یکی از مسیرهای میانبر ما برای رسیدن به هدف است و سال گذشته از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای 2 هزار نفر از اصناف، دانش آموزان، مراکز دانشگاهی و زنان خانه دار تور بازدید از واحدهای صنعتی برگزار شد.
کاکاخانی افزود: در شرایط کنونی نیازمند آن هستیم که خوراک مناسب فکری از طریق اعضای شورای اطلاع رسانی شهرکهای صنعتی، گروه های مرجع و رسانه های رسمی به مردم بدهیم تا بتوانیم اعتماد آنها را به حوزه صنعت استان جلب کنیم.

** بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید باید نماد عینی داشته باشد
مدیر روابط عمومی استانداری ایلام نیز در این نشست گفت: بارها شنیده شده که چندین واحد صنعتی راکد در استان ایلام به چرخه صنعتی بازگشته اما این بازگشت باید نماد عینی داشته باشد.
احسان شریف نیا افزود: باید تولیدات، فعالیت، محل عرضه و نقش این واحدها در بازار توسط رسانه ها ومطبوعات بخصوص رسانه ملی به اطلاع عموم مردم و مسئولان برسد.
وی با بیان اینکه معرفی این واحدها باعث ایجاد انگیزه صنعتی در استان می شود، گفت: معرفی این واحدها علاوه بر ایجاد انگیزه به فعالان اقتصادی و واحدهای صنعتی همچنین معرفی به مردم، باعث قضاوت صحیح در مورد متولیان امر و عملکرد مثبت آنها در این زمینه می شود.
شریف نیا تاکید کرد: باید در این زمینه فضا و شرایط لازم برای سرمایه گذاری در استان فراهم شود و بعنوان اولویت در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
مدیر روابط عمومی استانداری ایلام گفت: برای شروع باید چند واحد عمده که هم به لحاظ اشتغالزایی و هم به لحاظ تولید اهمیت دارند را بصورت مقطعی و زمانی از طریق سایت ها، خبرگزاری ها بخصوص رسانه ملی معرفی و برای عموم نماد عینی پیدا کنند.
به گفته وی هر پروژه ای باید تعریف و بعنوان دغدغه و اولویت متولیان امر در راستای صنعتی شدن استان قرار گیرد و با ایجاد جاذبه برای فعال شدن واحدهای راکد و غیرفعال از طریق معافیت های مالی و تسهیلات ارزان قیمت، سرمایه گذاری را بعنوان یک ضرورت وارد استان کرد.
شریف نیا افزود: صنعت پتروشیمی، نفت و گاز در ایلام از مزیت های بزرگی هستند که برای توسعه و بهره برداری بیشتر از آنها باید واحدهای مرتبط با تولیدات آنها افزایش یابد و در صورت برنامه ریزی صحیح برای شتاب توسعه در استان مدیر سیاسی نیز از آن استقبال می کند.
وی تاکید کرد: باید از فرصت های پیش آمده در استان با اولویت قرار دادن پروژه ها و فعال کردن آنها همچنین سرمایه گذاری، اشتغالزایی و بهره برداری از تولیدات شتاب توسعه را در استان افزایش دهیم.
خبرنگاران: 'معصومه امیدی' و' لیلی خاکی** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7180/6032

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید بادامی‌نجات عصر امروز در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورا که با حضور رئیس پنجره واحد اداره کل اقتصاد دارایی استان برگزار شد، افزود: همدان در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها به توسعه و پیشرفت این استان کمک کرد.

بادامی‌نجات اضافه کرد: ما معتقدیم وقتی فضا و ظرفیتی برای حوزه سرمایه‌گذاران برای شهر همدان که عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را به یدک می‌کشد، ایجاد می‌شود باید مورد حمایت مسئولین مربوطه نیز قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ورود سرمایه‌گذاران در استان و به تبع آن به شهر همدان می‌تواند درآمدهای پایداری را برای استان و شهر ایجاد کند، اظهار داشت: همدان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری به عنوان پایلوت در کشور مطرح شود و این در صورتی محقق می‌شود که با توجه به ظرفیت‌ها حمایت همگان را به دنبال داشته باشد در غیر این صورت سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار می‌شود.

وی با اشاره به حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه تولید خودروهای برقی و ایجاد جایگاه‌های شارژ برقی در همدان، یادآور شد: همدان به عنوان پایلوت سرمایه‌گذاری خودروهای تولیدی برقی انتخاب شده است که انتظار می‌رود دستگاه‌های مرتبط طبق تاکید وزارت کشور همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی در این زمینه ضمن تشکر از مجموعه استانداری و اداره کل اقتصاد دارایی که پیگیر اقدامات این سرمایه گذار هستند، تاکید کرد: شهرداری و شورای شهر همدان هم در راستای این هدف که نقش حمایتی از سرمایه گذار است کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه احداث کارخانه تولید خودروهای برقی و جایگاه‌های شارژ برقی در حوزه سازمان محیط زیست نیز حائز اهمیت است، گفت: چرا که احداث این پروژه در جهت ایجاد صنایع پاک است و از آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی؛ جلوگیری می‌کند.

بادامی‌نجات با بیان اینکه پروژه ساخت خودروهای برقی حدود ۶۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم را به دنبال خواهد داشت، گفت: یکی از مزایای این پروژه این است که از صنایع کم آب بر بوده و مشاغل غیر مستقیمی را نیز به دنبال خود خواهد داشت.

جانمایی ۱۱ نقطه شهر برای جایگاه شارژ خودروی برقی

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به درخواست سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد جایگاه شارژ خودرو برقی در همدان یادآور شد: حدود ۱۱ نقطه از شهر برای احداث جایگاه شارژ شناسایی شده است

حمید بادامی‌نجات اضافه کرد: طبق مصوبه شورا مقرر شد زمین مورد نیاز که برای ایجاد جایگاه شارژ خودروی برقی که به تأیید شورای همتا رسیده باشد؛ جهت ایجاد جایگاه‌های شارژ خودرو در اختیار سرمایه‌گذار گذاشته شود.

وی همچنین به مشوق‌های دفترچه عوارض سال ۱۴۰۳ شهرداری همدان برای سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: در این دفترچه شورای شهر مصوباتی را لحاظ کرده است که می‌تواند در تشویق و جذب سرمایه‌گذار مؤثر باشد که از جمله آنها می‌توان به اختصاص تخفیف ۵۰ درصدی در تجاری‌سازی ورودی‌های شهر اشاره کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان تاکید کرد: شهرداری باید در خصوص این مشوق‌ها اطلاع رسانی‌های به موقعه‌ای برای آگاهی و جذب سرمایه‌گذاران داشته باشد.

گفتنی است در این جلسه رئیس پنجره واحد اداره کل اقتصاد دارایی استان به بیان اقدامات انجام شده برای حضور سرمایه‌گذار تولید خودروهای برقی در همدان پرداخت.

کد خبر 6084836

دیگر خبرها

  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام
  • اختصاص ۳۵ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • هدفگذاری ۸۰ طرح صنعتی بزرگ در استان قزوین
  • برگزاری نخستین رویداد استارت‌آپی سال در صنعت نساجی اصفهان
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان می‌شود