Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

جذب آهن روندي پيچيده است و تحت تاثير عوامل غذايي بسياري قرار مي گيرد
غذاها و نوشيدني هاي حاوي کافئين به يکي از بخش هاي ثابت بيشتر رژيم هاي غذايي دنياي مدرن تبديل شده اند. قهوه در ميان محبوب‌ترين گزينه ها قرار دارد. کافئين يک محرک طبيعي است. با اين وجود، برخي ادعا مي کنند که اين ماده در جذب برخي مواد مغذي، مانند آهن، اختلال ايجاد مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتيجه، به برخي افراد توصيه مي شود از مصرف قهوه و کافئين پرهيز کنند.
چندين مطالعه نشان داده اند که قهوه و ديگر نوشيدني هاي کافئين‌دار مي توانند جذب آهن را کاهش دهند. نتايج يک مطالعه نشان داد که نوشيدن يک فنجان قهوه به همراه همبرگر جذب آهن را تا 39 درصد کاهش مي دهد. نوشيدن چاي، يکي ديگر از مهارکننده هاي جذب آهن، با وعده غذايي مشابه جذب آهن را تا 64 درصد کاهش داد.
مطالعه اي ديگر نشان داد که نوشيدن يک فنجان قهوه فوري با وعده غذايي حاوي نان جذب آهن را بين 60 تا 90 درصد کاهش داده است. هرچه قهوه يا چاي غليظ‌تر باشد، جذب آهن نيز هرچه بيشتر کاهش مي يابد. با اين وجود، به نظر نمي رسد کافئين تنها ماده اي باشد که در جذب آهن اختلال ايجاد مي کند. در حقيقت، نتايج يک مطالعه نشان داد که کافئين به تنهايي تنها با 6 درصد از آهن يک وعده غذايي پيوند تشکيل مي دهد. با توجه به اين درصد پايين، عوامل ديگري بايد در جذب آهن تاثيرگذار باشند.
افزون بر اين، مصرف منظم قهوه ممکن است بر سطوح ذخاير آهن بدن نيز تاثيرگذار باشد. نتايج يک مطالعه با حضور شرکت کنندگاني مسن نشان داد که مصرف روزانه قهوه با يک درصد فرتين کمتر مرتبط بوده است. فرتين پروتئيني است که سطوح ذخاير آهن را نشان مي دهد. با اين وجود، بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که اثرات قهوه و کافئين بر جذب آهن به زمان مصرف نيز بستگي دارد. به عنوان مثال، نوشيدن قهوه يک ساعت پيش از يک وعده غذايي اثري بر جذب آهن ندارد.

قهوه و ديگر نوشيدني هاي کافئين‌دار مي توانند جذب آهن را کاهش دهند
مواد ديگري که بر جذب آهن تاثيرگذار هستند
کافئين تنها ماده اي نيست که در جذب آهن اختلال ايجاد مي کند. پلي فنول هاي موجود در قهوه و چاي به نظر مي رسد يکي از مهارکننده هاي بزرگ جذب آهن هستند. از جمله آنها مي توان به اسيد کلروژنيک که بيشتر در قهوه، کاکائو و برخي گياهان دارويي يافت مي شود، اشاره کرد.
همچنين، تانن هايي که در چاي سياه و قهوه وجود دارند، جذب آهن را کاهش مي دهند. اين ترکيبات طي فرايند گوارش با آهن پيوند تشکيل داده و جذب اين ماده را دشوار مي سازند. اثر آنها بر جذب آهن به ميزان دوز بستگي دارد، به اين معني که با افزايش محتواي پلي فنول هاي غذا يا نوشيدني ميزان جذب آهن کاهش مي يابد.
نوع وعده غذايي بر جذب آهن تاثير مي گذارد
جذب آهن روندي پيچيده است و تحت تاثير عوامل غذايي بسياري قرار مي گيرد. شواهد نشان مي دهند که نوع غذاي مصرفي شما در مقايسه با نوشيدن قهوه يا نوشيدني هاي کافئين‌دار اثر بزرگتري بر جذب آهن دارد. برخي انواع مواد غذايي جذب آهن را بهبود مي بخشند، در شرايطي که برخي ديگر آن را کاهش مي دهند.
نوع آهن مصرفي شما نيز اهميت دارد. آهن به دو شکل در مواد غذايي يافت مي شود که شامل آهن هِم (Heme) و آهن غير هِم (Non-Heme) مي شوند. آهن غير هِم که بيشتر در مواد غذايي گياهي يافت مي شود، نسبتا ناپايدار است و تحت تاثير عوامل غذايي بسياري قرار مي گيرد. تنها 2 تا 20 درصد از آهن غير هِم جذب مي شود. در مقابل، آهن هِم که بيشتر در بافت هاي حيواني (گوشت قرمز، گوشت ماکيان و غذاي دريايي) يافت مي شود، از درصد جذب آهن بالاتر بين 15 تا 35 درصد برخوردار است. بر همين اساس است که آهن هِم دست نخورده جذب مي شود و تحت تاثير عوامل غذايي ديگر قرار نمي گيرد.
از اين رو، قهوه و نوشيدني هاي کافئين‌دار بيشتر احتمال دارد جذب آهن غير هِم از مواد غذايي گياهي را کاهش دهند، اما اثر اندکي بر آهن هِم با منشا مواد غذايي حيواني دارند. افزون بر اين، پروتئين حيواني، ويتامين C و مس در وعده هاي غذايي مي توانند جذب آهن غير هِم را بهبود ببخشد و اثرات منفي قهوه و نوشيدني هاي کافئين‌دار بر جذب آهن را کاهش دهند. در نتيجه، انتخاب هاي غذايي شما و نوع آهن مصرفي بر اثر مصرف قهوه و نوشيدني هاي کافئين‌دار در جذب آهن تاثيرگذار هستند.

حداقل يک ساعت پس از مصرف وعده غذايي چاي يا قهوه بنوشند
آيا بايد مصرف قهوه و کافئين را کاهش دهيد؟
چندين مطالعه نشان داده اند که قهوه و کافئين با کمبود آهن در افراد سالم مرتبط نيستند و هيچ خطر کمبود آهن را ايجاد نمي کنند. افراد بسياري از غذاي مصرفي خود به ميزان کافي آهن دريافت مي کنند. دريافت منظم ويتامين C و آهن هِم از منابعي مانند گوشت قرمز، گوشت ماکيان و غذاي دريايي مي تواند از مهار جذب آهن به واسطه مصرف قهوه و چاي پيشگيري کند.
اما زماني که موضوع مصرف پلي فنول ها در سطوح بسيار بالا مطرح باشد، شرايط اين گونه نخواهد بود. گروه هاي در معرض خطر زنان در سنين باروري، نوزادان و کودکان، افرادي با يک رژيم غذايي ضعيف و محدود، مانند گياهخواران، و افرادي مبتلا به برخي بيماري ها، مانند بيماري التهابي روده را شامل مي شوند. ممکن است نيازي نباشد اين افراد به طور کامل مصرف قهوه و کافئين را قطع کنند. در عوض، به افراد در معرض خطر توصيه مي شود اين نکات مفيد را مد نظر قرار دهند:
چاي و قهوه را در فواصل بين وعده هاي غذايي بنوشند.
حداقل يک ساعت پس از مصرف وعده غذايي چاي يا قهوه بنوشند.
مصرف آهن هِم از منابعي مانند گوشت قرمز، گوشت ماکيان يا غذاي دريايي را افزايش دهند.
دريافت ويتامين C را در زمان وعده هاي غذايي افزايش دهند.
مواد غذايي غني شده با آهن مصرف کنند.
مواد غذايي با محتواي بالاي کلسيم، و فيبر مانند غلات کامل را جدا از مواد غذايي سرشار از آهن مصرف کنند.
نوشيدني هاي کافئين‌دار، مانند قهوه و چاي، نشان داده اند که مي توانند جذب آهن را کاهش دهند. با اين وجود، به نظر مي رسد محتواي پلي فنول ها و نه خود کافئين در اين زمينه تاثيرگذار است. غذاها و نوشيدني هاي کافئين‌دار با کمبود آهن در افراد سالم مرتبط نيستند، زيرا جذب آهن تحت تاثير عوامل غذايي بسياري قرار مي گيرد. با اين وجود، افرادي که در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند با پرهيز از مصرف قهوه و چاي در زمان وعده هاي غذايي و انتظار حداقل يک ساعته پس از وعده غذايي براي نوشيدن چاي يا قهوه، احتمال خطر را کاهش مي دهند.
منبع:asriran.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۹۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یعقوب مظفری گلوگاهی اظهار کرد: از ابتدای فروردین ماه تا کنون بیش از هزار و ۳۴۸ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ۷۰۱ مورد سنجش مواد غذایی انجام شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران ادامه داد: در این بازدیدها، ۱۴۵ اخطار صادر شده و سه مورد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در روند تهیه، توزیع و نگهدای فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی گفت: شهروندان در هنگام خرید، نکات لازم همچون شرایط نگهداری، تاریخ انقضا و برچسب اصالت کالا را مورد توجه قرار دهند.

دیگر خبرها

  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • مهم ترین نکات برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه روبوستا چیست؟
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار