Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@01:16:27 GMT

احتمال تجزیه اقلیم

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۰۸۸۶

احتمال تجزیه اقلیم

جهان > خلیج‌ فارس - مسعود بارزانی روز یکشنبه مطابق پیش‌بینی‌ها، با کناره‌گیری از ریاست، زمینه را برای انتقال قدرت به نخست‌وزیر و رئیس پارلمان اقلیم مهیا کرد.

 بسياري انتظار داشتند خروج بارزاني نقطه شروعي براي پايان بحران اقليم بعد از اجراي همه‌پرسي استقلال باشد. اما تداوم اختلافات گسترده ميان احزاب كردي و تأكيد بغداد و اربيل بر پيش‌شرط‌هاي مذاكره‌ناپذير براي آغاز مذاكرات، آينده اقليم كردستان عراق و اصل برگزاري انتخابات رياستي در 8‌ماه آينده را با پرسش‌هاي متعددي روبه‌رو كرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين زمينه با اردشير پشنگ، كارشناس مسائل كردستان عراق گفت‌وگو كرده‌ايم.

بحران اقليم كردستان عراق با كناره‌گيري بارزاني از قدرت وارد مرحله جديدي شده است. آيا خروج وي از اين صحنه به بازگشت ثبات و آرام شدن فضاي شمال عراق كمك خواهد كرد؟

پيش از هر چيز بايد تأكيد كنم كناره‌گيري مسعود بارزاني از قدرت را نبايد به‌معناي پايان حيات سياسي او در تحولات اقليم كردستان به‌حساب آورد چرا كه حزب دمكرات با توجه به در اختيار داشتن اكثريت كرسي‌هاي پارلمان، همچنان نقش جدي در مرحله انتخاب جانشين براي او خواهد داشت.

هم‌اكنون، اقليم كردستان وارد دوران‌گذاري مي‌شود كه رسما بعد از كناره‌گيري بارزاني از قدرت، آغاز شده و تا زمان برگزاري انتخابات رياستي و پارلماني اقليم در 8‌ماه آينده ادامه خواهد داشت. در اين مرحله، قدرت اصلي در اختيار نخست‌وزير و بعد از وي پارلمان اقليم است. بنابراين با توجه به موقعيت نچيروان بارزاني، برادرزاده مسعود و از رهبران حزب دمكرات، مي‌توان انتظار داشت كه فعلا، قدرت نزد اين جريان باقي مانده و تغيير جدي در صحنه ايجاد نخواهد شد.

پيش‌بيني شما از شرايط حاكم بر انتخابات آينده اقليم و نتايج آن چيست؟ آيا احزاب كردي قادر هستند تا آن زمان از بحران‌هاي فعلي عبور كرده و انسجام خود را بازيابي كنند؟

با توجه به شرايط فعلي داخل اقليم، پيش‌بيني نتايج و يا حتي اصل برگزاري انتخابات رياستي و پارلماني امر مشكلي است. اختلافات ميان جريانات كردي و به‌ويژه نزاع داخلي حزب اتحاديه ميهني كه در پي بحران جانشيني جلال طالباني و جنگ قدرت ميان بازماندگان وي شكل گرفته، تأثير جدي بر روند انتخابات و به‌طور كلي سرنوشت اقليم كردستان عراق خواهد داشت. بايد ديد اتحاديه ميهني طي چند‌ماه آينده وارد دوران جديدي از انشعاب‌‌هاي تازه مي‌شود و يا برخلاف روند فعلي، انسجام خود را حفظ خواهد كرد.

بنابراين به‌طور خلاصه مي‌توان گفت پاسخ به اين سؤال نه در اربيل و نزد خانواده و نزديكان بارزاني، بلكه در سليمانيه نهفته است. پيش‌بيني من اين است كه درصورت تداوم روند همكاري‌هاي فعلي اتحاديه ميهني با دولت مركزي بغداد و متحدان منطقه‌اي آن، آينده اتحاديه ميهني با بحران جدي روبه‌رو خواهد شد.

در چنين شرايط، آيا مي‌توان انتظار داشت مذاكرات بغداد و اربيل در آينده‌اي نزديك به نتيجه برسد؟

به‌طور كلي شرايط اقليم كردستان بسيار شكننده و بي‌ثبات است و در سايه اين وضعيت نمي‌توان انتظار داشت مذاكرات بغداد و اربيل به نتيجه مطلوبي در آينده نزديك دست يابد. از سوي ديگر شكست مذاكرات هم ممكن است زمينه را براي افزايش بي‌ثباتي‌ها و يا حتي جنگ فراهم كند.

به‌عبارت ديگر كار به جايي رسيده كه اصولا بقاي ساختار اقليم كردستان به‌عنوان منطقه‌اي فدرالي در 4استان اربيل، دهوك، سليمانيه و حلبچه با چالش روبه‌رو است. اكنون اين احتمال وجود دارد كه طرفين به سمت مديريت دو اداره‌اي كه در دهه 90تجربه شده بود، حركت كنند؛

به‌گونه‌اي كه اداره سليمانيه و حلبچه در اختيار اتحاديه ميهني و گوران قرار بگيرد و حزب دمكرات بر دهوك و اربيل مسلط باشد. من فكر مي‌كنم احتمال انشقاق داخلي به 2 منطقه اداري بيشتر از بقاي حكومت اقليم كردستان واحد است. هم‌اكنون سليمانيه با بحران جانشيني مواجه است و تا زماني كه اين مسئله در سليمانيه حل نشود، نمي‌توان انتظار بازگشت ثبات به اربيل و ساير نقاط اقليم را داشت.

در همین زمینه: داعش به "سازمان تروریستی زیرزمینی" تبدیل می‌شود ۳ گزینه جانشینی بارزانی متن نامه مسعود بارزانی در کناره‌گیری از پست ریاست منطقه کردستان عراق مسعود بارزانی: دیگر رئیس نمی‌شوم | سرباز پیشمرگه می‌مانم

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۰۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای امروز استان صاف تا کمی ابری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ از فردا جمعه تا اواسط هفته آینده عبور متناوب امواج کم دامنه تراز میانی جو از کشور و استان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب سبب افزایش ابر و افزایش سرعت وزش باد و در بعضی مناطق احتمال رگبار و رعدوبرق خواهد شد.
بر این اساس طی فردا جمعه احتمال وقوع رگبار محدود به نوار شرق استان خواهد بود، اما طی روز‌های شنبه و سه شنبه در همه مناطق استان احتمال رگبار باران و رعدوبرق پیش بینی می‌شود.
از نظر دمایی بررسی‌ها حاکی از تداوم روند افزایشی دما بویژه دمای شبانه در چهار روز آینده است.

دیگر خبرها

  • بررسی یک احتمال عجیب؛ سری آ با ۶ سهمیه در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا حاضر می‌شود؟
  • هوای امروز استان صاف تا کمی ابری
  • مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟
  • حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی اسرائیل ثابت شد
  • حکیم: ایران قدرت خود را به جهانیان ثابت کرد
  • حکیم: ایران قدرت خود به جهانیان را ثابت کرد
  • قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • پیش بینی وزش باد و گرد و خاک در آبادان
  • ستاد مدیریت بحران سیب و سوران تشکیل جلسه داد
  • احتمال غیبت 3 هفته ای منتظر محمد در بازی های مس رفسنجان