Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@22:32:03 GMT

فرداي «اقليم»- احمد دستمالچيان*

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۱۵۷۴

فرداي «اقليم»- احمد دستمالچيان*

خبرگزاري آريا - کردستان عراق متأسفانه با جاه‌طلبي مسعود بارزاني و مداخله‌جويي رژيم صهيونيستي دستخوش ناملايمات بسياري شده‌ است که مي‌تواند امنيت وآرامش اقليم را به مخاطره اندازد.رئيس سابق اقليم کردستان عراق پس از بي‌اعتنايي به هشدارهاي دلسوزانه متحمل شکست سياسي نظامي بزرگي شد و ناچار از صحنه قدرت کناره‌گيري کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هرچند که او کناره‌گيري نکرد بلکه دوره رياستش تمام شد. زيرا يک دوره 4 ساله توسط پارلمان (2009-2005) و يک دوره 4 ساله با رأي مستقيم مردم (2013-2009) انتخاب شده بود و اکنون ديگر نمي‌توانست نامزد انتخاباتي جديد شود.
اما آنچه بيش از همه از ديروز تا به حال جلب توجه مي‌کند، اقدامات خشونت باري است که طرفداران وي مرتکب شده‌اند. حمله به بعضي دفاتر احزاب رقيب و تهديد به قتل بعضي از سران کردي و حمله به پارلمان و ضرب و شتم نمايندگان و به وجود آوردن اغتشاش و ناامني در اربيل و بعضي مناطق ديگر نشان دهنده ضعف و استيصال بارزاني و طرفداران او است که آثار منفي زيادي را در بين مردم کرد برجاي خواهد گذاشت. هرچند که تصور مي‌شود اين اقدامات با هدف منحرف کردن افکار عمومي از چپاول‌هاي اموال عمومي انجام شده ‌است.
اين شرايط باعث شده‌ است مسأله تقسيم اختيارات رياست اقليم نيز در هاله فراموشي عمومي قرار گيرد. اکنون تکليف انتخابات رياست اقليم که قرار بود فردا برگزار شود نيز تا 8 ماه به تعويق افتاده که در اين مدت مشخص نخواهد بود حزب دموکرات، حزب مسعود بارزاني که مديريت و کنترل دولت و پارلمان را تا آن زمان برعهده دارد، چه روندي را در پيش بگيرد.
بويژه که بر اساس ماده 15 قانون شماره يک رياست اقليم مصوب سال 2005، در صورت نامعلوم بودن وضعيت جايگاه رياست اقليم، رئيس پارلمان تا 60 روز بايد تصدي مسئوليت‌هاي رياست اقليم را برعهده گيرد تا رياست جديد اقليم انتخاب شود. در حال حاضر نيز بسياري از اختيارات اقليم که تاکنون در دست مسعود بارزاني بود به برادرزاده و داماد او نيچروان بارزاني واگذار شده است. البته هنوز تکليف ماده 13 قانون رياست اقليم يعني، فرماندهي کل نيروهاي مسلح مشخص نيست.
شايد در اين شرايط بهتر باشد آقاي بارزاني توضيح دهد وقتي نه شرايط داخلي و نه منطقه‌اي و نه بين‌المللي مهيا بود، بر چه استدلالي اصرار بر برگزاري رفراندوم کرد؟ حاصل فروش چندين ساله نفت کرکوک کجاست که نمي‌تواند و نتوانست حقوق کارمندان اقليم را بدهد؟
بر چه استدلالي بارزاني پارلمان را تعطيل کرده بود؟ و بر چه استدلالي دستور داده بود که پيشمرگ ها با داعش درگير نشوند؟ و بسياري سؤالات ديگر. اما بي‌ترديد آنچه که امروز بيش از هر چيز نياز اساسي مردم شريف کرد در اقليم مي‌باشد، اتحاد و همدلي براي فائق آمدن بر بحران‌هاي موجود است. بي‌ترديد اگر بخواهد ناامني خودخواسته طرفداران بارزاني ادامه پيدا کند، اولين متضرر اين آشوب‌ها خود مردم کرد خواهند بود.
در شرايط فعلي همه احزاب و سران کردي بايد با هوشياري و سعه صدر نسبت به آينده خويش هوشياري به خرج داده و با انتخاب رئيس آينده سريعاً زمينه را براي مذاکره با دولت مرکزي در چارچوب قانون اساسي آماده کنند. البته طبيعي است که بايد نتايج همه‌پرسي اخير ملغي اعلام شود تا بتواند مذاکرات ازسر گرفته شود.
بي ترديد مردم و سران کردي همان طور که در بحران اخيربا هوشمندي تمام توطئه اخير را که محرک آن رژيم صهيونيستي بود در نطفه خفه نمودند در شرايط جديد نيز خواهند توانست با تدبير
و رويکردي عقلاني از بحران فعلي عبور کنند و اين به نفع مصالح ملي مردم کرد عراق است.
*سفير پيشين ايران در لبنان و اردن
منبع: روزنامه ايران 09/08/1396
پژوهشم**1197**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۱۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتی آزاد گزینشی المپیک؛ پیروزی احمد محمدنژاد جوان در مبارزه نخست

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، نتایج نمایندگان کشورمان در رقابت‌های کشتی آزاد گزینشی المپیک در قاره آسیا تاکنون به شرح زیر است:   در وزن ۵۷ کیلوگرم احمد محمدنژاد جوان در دور اول با نتیجه ۱۰ بر صفر آیال بلولیوبسکی کشتی گیر روسی الاصل تاجیکستان را از پیش رو برداشت. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل برنده مبارزه مونخ باتخویاگ از مغلوستان و بیلال از پاکستان کشتی خواهد گرفت.   در وزن ۷۴ کیلوگرم یونس امامی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم در مقابل برنده دیدار سولدخو اولونبایار از مغلوستان و بیونگ مین گنگ از کره جنوبی مبارزه خواهد کرد.   در وزن ۹۷ کیلوگرم امیرعلی آذرپیرا پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم در مقابل برنده کشتی آرش یوشیدا از ژاپن و دیپاک از هند مبارزه خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • احمد محمدنژاد سهمیه المپیک نگرفت
  • کشتی آزاد گزینشی المپیک؛ پیروزی احمد محمدنژاد جوان در مبارزه نخست
  • «احمد محمدنژاد جوان» سهمیه المپیک را از دست داد
  • توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل
  • گفت‌وگوی وزیر کشور با سیل‌زدگان در کنارک + فیلم
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت
  • پیام وزیر کشور از سیستان: بر سر عهدی که بستیم، هستیم
  • درخواست از بیت رهبری درپی تکرار یک ادعای عجیب درباره ریاست مجلس آینده
  • انتخابات ترای اتلون| حججی رئیس فدراسیون شد/ کنایه‌های جدی گودرزی به احمد نامنی