Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت: ادبیات رسانه‌ای ما در رابطه با دفاع مقدس باید بر مبنای زبان تعقلی به مخاطب عرضه شود.

به گزارش ایسنا، نشست نقش بانوان در ادبیات پایداری توسط سوی انجمن روزنامه‌نگاران و نویسندگان دفاع مقدس در تالار گفت‌وگوی شماره 6 بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با اشاره به جایگاه ادبیات جنگ در جهان بیان کرد: در همه جای دنیا ادبیات جنگ ادبیات قابل احترامی است چون به قیمت جان جوانان و ویرانی کشور یا گم شدن و قحطی‌ به دست می‌آید. برای همین به موازات اینکه سربازان جنگ پیر می‌شوند نویسندگان تلاش می‌کنند تا خاطرات جنگ را جوان نگه دارند تا برای کشورشان از آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر این مسئله که تاریخ جنگ هیچگاه درباره زنان بحث نخواهد کرد، گفت: از دید نویسندگان ماهیت جنگ یک ماهیت نظامی و مذکر خواهد ماند اما در رابطه با جنگ‌های دفاعی مانند جنگی که در ایران رخ داد باید عنوان کرد که جنسیت و سن و سال در آن مطرح نیست. عراق محاسبات بسیار دقیقی از شرایط ایران داشت و بر همین مبنا به کشور حمله کرد اما در محاسباتش با یک مشکل مواجه بود.مشکلی که عراق با آن روبرو شد این بود که ناگهان تمامی ملت ایران سرباز شدند. به عنوان مثال 36 هزار دانش‌آموز در این جنگ به شهادت رسیدند که ساک آنها را برای اعزام به جنگ، مادران‌شان بسته بودند. هر چقدر که جنگ طول می‌کشد مقاومت مردم در خط مقدم نسبت مستقیمی با استقامت زنان در پشت جبهه خواهد داشت.

سرهنگی یادآور شد: خاطرات زنان و کودکان قیمت جنگ است. پرداختن به قیمت جنگ نیز کار ادبیات خواهد بود. اگر قیمت تمام شده جنگ ما برآورد شود قطعا می‌دانیم که چگونه با کشورمان برخورد کنیم.

وی در رابطه با اقتباس در ادبیات و سینمای جنگ، توضیح داد: متاسفانه رسانه‌های ما ادبیات دهه 60 را همچنان برای جنگ به کار می‌برند. این در حالی است که همواره جنگ دو زبان دارد؛ یکی از این زبان‌ها مرتبط با عصر جنگ است که آن را ادبیات تبلیغی می‌نامیم که حاوی مولفه‌های حماسی است. نوع دوم زبان جنگ زبان تعقلی نام دارد که پس از جنگ در همه کشورها شکل می گیرد. برای آنکه بتوانیم از جنگ اقتباس کنیم باید ادبیات تعقلی داشته باشیم و نوع بیان ما از اغراق به دور باشد تا ماندگار شود. خوشبختانه این ادبیات کم کم در کشور در حال شکل گرفتن است و بخش‌هایی از کشور مانند بنیاد سینمایی فارابی و روایت فتح دارند به این مساله در حوزه سینمایی نزدیک می شوند. مطلبی که باید به یاد داشته باشیم این است که اگرچه جنگ روزی برای سربازان به پایان می‌رسد اما برای زنان تمام نمی‌شود چرا که ممکن است مادر یا همسری فرزند یا شوهرش را از دست داده باشد.

این نویسنده یادآور شد: موضوع دیگری که باید در نظر بگیریم آن است که اگر خواننده احساس کند در بیان ما اقرار وجود دارد آن را باور نخواهد کرد. بعد از گذشت 28 سال از پایان جنگ، ما همچنان به این مساله تماما نرسیده‌ایم. ما باید عادت کنیم از مبالغه پرهیز کنیم. ادبیات جنگ در سینه سربازان یک محموله است که باید به درستی بر سینه کاغذ منتقل شود. ما می‌توانیم از آثاری که واقعیت جنگ را بیان می‌کند انرژی بگیریم.

در ادامه این نشست، فاطمه بهبودی از نویسندگان ادبیات پایداری نیز بیان کرد: ما بچه بودیم که جنگ آغاز شد برای همین از همان کودکی مبتلا به جنگ شدم و پس از آن در حوزه‌های تجسمی جنگ فعالیت کردم. همین مبتلا بودن باعث شد که به سمت نویسندگی در حوزه پایداری بروم. یکی از صحنه‌هایی که از جنگ به یاد دارم آن است که وقتی به مدرسه رفتم مشاهده کردم در صندلی دوستم یک دسته گل قرار داده‌اند و خودش جای دیگری نشسته بعد از آن فهمیدم که پدرش به شهادت رسیده ما با اینگونه صحنه‌ها مواجه بودیم برای همین به اندازه درک مان جنگ را فهمیدیم.

وی گفت: ما در نوشته‌هایمان در خصوص جنگ باید به بانوان نیز توجه داشته باشیم چرا که مقاومت مردان در گروی استقامت زنان بوده است. من نیز در ذات کاری خود همواره به نقش بانوان توجه ویژه‌ای داشته‌ام و تلاش کرده‌ام که جنگ را با نگاه نظامی کمتر بیان کنم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم هر چقدر که زمان می‌گذرد روایت‌ها از جنگ دقیق‌تر خواهند بود چرا که ممکن است نزدیکی به حادثه ما را در روایت‌هایمان با حب و بغض مواجه کند. شاید به همین دلیل است که برخی از اسناد مرتبط با جنگ 40 سال طبقه بندی می‌شوند تا علاوه بر ارزش اطلاعاتی از این حب و بغض نیز دور باشند. برای همین زمان کمک می‌کند که روایت‌های دقیق‌تری از جنگ داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۲۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی پایه‌گذاری می‌شود

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در نشست هم‌اندیشی مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با مسئولان شهرداری بروجن به منظور بررسی امکان پرداختن به جایگاه ادبی حیدرعلی طالب‌پور شاعر برجسته بروجنی در هفته فرهنگی شهر بروجن گفت: با توجه به اینکه این شاعر گران‌قدر از قله‌های ادبی و ظرفیت‌های شاخص استان در بعد ملی محسوب می‌شود و اشعار گویشی وی به دلیل برخورداری از غنای ادبی و پرداختن به مضامین اجتماعی و فرهنگی دارای اعتبار و شهرت ویژه‌ای است، پایه‌گذاری جایزه ادبی اختصاصی به یاد این شاعر برجسته، مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: تعریف و پایه‌گذاری این جایزه در حوزه شعر و ادبیات محلی و گویشی می‌تواند مسیر بهتری را برای پژوهش در آثار این شاعر استانی باز کند و فرصت را برای خلق آثار جدید و پررنگ شدن خرده‌فرهنگ‌ها در حوزه نظم و نثر فراهم نماید.

تشکیل دبیرخانه تخصصی جایزه ادبی حیدرعلی طالب‌پور بروجنی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

پیام احمدی با بیان اینکه این جایزه ادبی در مرحله نخست با تشکیل دبیرخانه تخصصی در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با پشتیبانی شورای شهر و شهرداری بروجن و همکاری فعالان، انجمن‌ها و مؤسسات فرهنگی به صورت استانی تعریف خواهد شد، گفت: پس از قوت گرفتن دبیرخانه و تثبیت شرایط اجرایی، جایزه ادبی مرحوم طالب‌پور به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود تا در ادامه، زمینه برای طرح آن به‌عنوان یک جایزه ملی شکل گیرد.

ایشان همچنین با قدردانی از تلاش‌های شهرداری بروجن در پرداختن به مسئله هویت شهری و فرهنگی یادآور شد: ثبت جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی به عنوان بخشی از برنامه‌های دائمی هفته فرهنگی بروجن و پشتیبانی شورا و شهرداری این شهر از این اقدام ادبی، امیدبخش توسعه فعالیت‌های فرهنگی و مطرح شدن بیش از پیش بروجن به عنوان شهری فرهنگی، در سطح ملی است که می‌تواند به عنوان الگویی برای دیگر مناطق استان نیز به کار رود.

لزوم اجرای برنامه‌هایی در سطح ملی و استانی برای مقاومت در مقابل هجمه‌های فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه به موضوع فرهنگ‌زدایی، نفی هویت‌های بومی و محلی و همسان‌سازی بشر در جریان موج جهانی‌سازی اشاره کرد و اظهار داشت: برای مقاومت در مقابل هجمه‌های فرهنگی و کاهش اثرات زیان‌بار جهانی‌سازی مبتنی بر تهاجم فرهنگ بیگانه لازم است، ظرفیت‌های داخلی و تقویت بنیه فرهنگی، هویتی و اعتقادی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که در این راستا مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ملی و استانی برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.

احمدی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های موسیقی مناطق زاگرس‌نشین و شعر داوار و میزبانی از جشنواره نمایش‌های آیینی و جشنواره موسیقی نواحی و همچنین برنامه‌های بزرگداشت مفاخر ملی و استانی در سال 1402 در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این برنامه‌ها و جشنواره‌ها با هدف برجسته‌سازی و توجه ویژه به ظرفیت‌های اقوام و مناطق، به اجرا درآمد و نظیر این‌گونه برنامه‌ها برای سال جدید نیز پیش‌بینی شده است.

جوایز فرهنگی و هنری به‌یاد و نام عمان سامانی و سید ضیاءالدین امامی دهکردی در نظر گرفته می‌شود

وی یادآور شد: ظرفیت‌هایی مانند استاد طالب‌پور در دیگر مناطق استان نیز وجود دارد که در این میان می‌توان به عمان سامانی در حوزه ادبیات و شعر آیینی و یا سید ضیاءالدین امامی دهکردی در بخش تصویرسازی دینی(مکتب نور) اشاره کرد که بناست، جوایزی برای این بزرگان فرهنگی و هنری نیز در نظر گرفته شود.

این مسئول فرهنگی استان با تأکید بر اینکه تعریف جوایز هنری و ادبی و طرح آن در سطح ملی، نیازمند همراهی مجموعه‌های فرهنگی، هنری، علمی و اداری است، اظهار داشت: در صورت وجود اراده تحقق این موضوع در مناطق مختلف و پای کار آمدن مجموعه مدیریت‌ شهری مرتبط، امکان تعامل و عملیاتی کردن این برنامه‌ها در کوتاه‌ترین زمان وجود دارد.

گفتنی است، مرحوم حیدرعلی طالب پور بروجنی با نام هنری «حیدرآقا» از شاعران و غزل‌سرایان معاصر چهارمحال و بختیاری است که در سال 1309 در بروجن دیده به جهان گشود و در عمر 83 ساله‌اش، آثاری قابل‌ توجه در حوزه شعر، به‌ویژه شعر گویشی از خود برجای گذاشت.

وی با سرودن اشعار به لهجه و گویش بروجنی و متداول کردن این لهجه در اشعار فارسی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های گویش رایج فلات مرکزی ایران، جایگاه ویژه‌ای را در حوزه ادبیات فولکلور به خود اختصاص داد.

«قله‌نشین قاف» و «فال‌گوش» مجموعه اشعار به چاپ رسیده از حیدرعلی طالب‌پور بروجنی است که بخشی از توانایی‌های وی در تسلط بر اصول زیربنایی ادبیات فاخر ایرانی را نشان می‌دهد.

حیدرآقا در 19 مهر 1392 به دلیل کهولت سن، دارفانی را وداع گفت و در زادگاهش آرام گرفت.

خبرنگار: سمیه کریمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1225467 برچسب‌ها شعر و ادبیات جوایز ادبی فعالیت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای فرهنگی

دیگر خبرها

  • جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی پایه‌گذاری می‌شود
  • (ویدیو) ادبیات عجیب زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگاران
  • ثبت سفارش خودرو‌های هیبریدی و برقی برای واردات به منطقه آزاد کیش
  • ثبت حد نصاب نشست و برخاست ۱۳ پرواز همزمان در فرودگاه کیش
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • قصه مناجات هایی برخاسته از ادبیات کلاسیک/ «سر عشق» را بشنوید
  • رسانه‌ عبری: اختلاف گالانت و نتانیاهو به نقطه اوج رسیده است
  • میعادگاهی برای شعر و ادب
  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر معظم انقلاب
  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب